Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, hsd skrev:

Pedi trådene burde vert fast pensum på barneskolen. Da hadde det ikke vert problemer med elever som ikke møtte til timene.

Alltid artig å lese :)

Haha, du får nå sagt det og :) Men takk endog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner kattunger og litt til her på vestlandet i går, så "sent" i går kveld dro jeg på meg arbeidsklærne og de grønne laksestøvlene med vernetå fra Felleskjøpet. Sprøytet motoren inn med felgrens og noe annet rensegreier jeg hadde i skapet, for å stå litt med høytrykkspyleren ute i regnet slik at jeg ble dobbelteksponert med vann i alle retninger ;)

 

Men det var verdt det. Motoren ble ikke gullren, men ren nok til at det faktisk er litt trivelig å skru fremfor å se ut som en skittgris etter de første 5 skruene er løsnet. Jeg må innrømme at så fort jeg begynner å ta i ting og tang, så tenker jeg hele veien at jeg skal pusse, stelle, gnikke og lakkere alt. Men slik er det ikke. Gjøre rent, gnikke LITT og tenke "function before fashion". Her skal det ikke brukes timevis på å lakkere opp alt til perfeksjonisme.Men at det er rent og fritt for rust/olje, det må til.

 

IMG_1125.thumb.JPG.0befc1a70ce631cac1dabb68f5b75a05.JPG

 

IMG_1126.thumb.JPG.c1b1e48f1f3ef0bbeef04f3e71c7bd15.JPG

 

Utrolig hvor mye kjekkere det blir med litt vanlig rengjøring.  På siste bildet her ser dere turboen som "skinner" som en sol. Den skal være byttet på BMW-verksted i 2008 såvidt jeg forsto, men bilen har jo knapt vært brukt siden da. Så den er jo "som ny"...  Det som er veldig greit, er at kamaksel og vippearmer ser nytt ut. Jeg må sjekke opp igjen i det. Jeg vet at toppen ble tatt en liten stund før jeg overtok bilen, men jeg må nok ta en liten sjekkerunde for det.

 

IMG_1128.thumb.JPG.a0c470cd837bec601f6252156f164937.JPG

 

Tok av det mest vesentlige. Full rengjøring her nå på pakningsflater, så blir det ny vannpumpe, termostat, registerkjede, skinner og nye tettninger/simringer i forkant og bakkant.

 

IMG_1129.thumb.JPG.2ef161a475a23458b8c7661f188af434.JPG

 

Kom visst med et par bonusbilder her på slutten :)

 

IMG_1130.thumb.JPG.6456c6ca29aa64d1b96d36a886bab569.JPG

 

Jeg vurderer kraftig å bytte toppakning også, siden jeg har det liggende på lager. Men den pakningen som står på nå er ikke mange kilometerene gammel... 

 

Det er ikke lett dette, å tenke økonomi og budsjett osv... Jeg vil jo helst plukke alt, og sette inn nye friske deler/pakninger overalt. Men slik er det ikke i dette tilfellet, og det er jaggu ikke lett å å være konsekvent hele tiden på noe som strider litt imot hva en selv egentlig tenker og føler... Her må jeg nok bli mer kynisk på meg selv, og gjøre det som planen var - og holde meg til den planen.

 

Får se om jeg får tid til noe i kveld, jeg har litt tett skjema i dag etter jobb - og i morgen er det noe firmafest-greier, så da ryker den planen om å få motoren oppi i løpet av denne helga. Lørdag er det jobb i hage, og søndag er det treff, så kanskje motor kommer på plass i løpet av neste uke? Vi får se, og håpe... Takk uansett, for at dere fortsatt henger med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke undervurdere oppdateringene dine Ivar, husk at du er et forbilde for mange av oss med det du holder på med! Veldig gøy å se, og kjekt at det er flere som også skal ordne med hus og hage, du er ikke alene, for å si det sånn :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du står på. Jeg har andre ting og drive meg jeg så det haster ikke med og få komplettert klimaanlegget for min del.:-D Og skynde seg med en jobb er aldri trivelig så bare kos deg og ta den tiden du trenger.

Ellers har jeg aldri skjønt poenget med og bytte deler som er iorden så hvorfor du i det hele tatt tenker tanken på og bytte en topppakning som er iorden er utenfor min fatteevne. Er ellers enig i prioriteringene på motoren. Bytt pakningene der det lekker og la resten være. Og bytte registeret når du ført har det oppe er ok men det og varer lenge. Jeg byttet på min når den nærmet seg 380 000 men det kjedet kunne vart mye lenger, begynte dog og se det på strammerne. Ellers er jeg litt sånn at originaldeler med patina er finere og se på en nye skinnende deler men det er smak og behag. 

Det er synd du bor så langt vekk eller tror jeg det hadde vært trivelig med et garasjebesøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2017 at 23.29, norbakken skrev:

Du må ikke undervurdere oppdateringene dine Ivar, husk at du er et forbilde for mange av oss med det du holder på med! Veldig gøy å se, og kjekt at det er flere som også skal ordne med hus og hage, du er ikke alene, for å si det sånn :P 

 

Hehe, forbilde vett jeg nå ikke om jeg bør understøtte - men genuint interessert i BMW kan jeg nå påstå. :) Men takk for at du følger, det er morro å vite at det er noen som gidder å se E23en ta "form"...

 

On 6/11/2017 at 0.53, Rune-K skrev:

Godt du står på. Jeg har andre ting og drive meg jeg så det haster ikke med og få komplettert klimaanlegget for min del.:-D Og skynde seg med en jobb er aldri trivelig så bare kos deg og ta den tiden du trenger.

Ellers har jeg aldri skjønt poenget med og bytte deler som er iorden så hvorfor du i det hele tatt tenker tanken på og bytte en topppakning som er iorden er utenfor min fatteevne. Er ellers enig i prioriteringene på motoren. Bytt pakningene der det lekker og la resten være. Og bytte registeret når du ført har det oppe er ok men det og varer lenge. Jeg byttet på min når den nærmet seg 380 000 men det kjedet kunne vart mye lenger, begynte dog og se det på strammerne. Ellers er jeg litt sånn at originaldeler med patina er finere og se på en nye skinnende deler men det er smak og behag. 

Det er synd du bor så langt vekk eller tror jeg det hadde vært trivelig med et garasjebesøk. 

 

Hei Rune. Bad news! Jeg er litt sjokkert, for det er faktisk ikke AC i delebilen. Jeg var såpass sikker på at det var det, at jeg lot kompressorfestet stå på gamlemotoren. Så jeg måtte få tilbake festet fra den motoren da jeg plutselig la merke til at det ingen AC-pumpe i denne bilen var... :( Beklager, men det gikk filleveien det :(


Ang det å bytte topp pakning... Jeg fikk ikke tatt bilde at den, men fikk meg flere overraskelser under demontering. Du vet jo at toppakningen stikker ut til registerdekslene, right? Ehh... Ikke på denne motoren... Det har vært byttet pakning på denne motoren for ikke så lenge siden, men allikevel fant jeg den delen av pakningen som stikker ut knekt av resten av pakningen og limt til dekselet. Så da er det enten å bytte hele pakningen for å få det 100%, eller så blir det å gjøre en omfattende grundig tette/limejobb for å unngå at det fortsatt vil være lekkasje i øvre registerdeksel. Se bilde under, så ser du at pakningen er borte. Den fant jeg limt til øvre registerdeksel.

 

 

IMG_1142.thumb.JPG.0c340228dcc9e64c920cec88841ade3f.JPG

 

En annen morro ting, var jo at øvre høyre bolt til øvre registerdeksel var knekt i toppen. Så der har jeg jo en kosejobb foran meg. Det sto skrue i dekselet, som jeg vitterligen skrudde ut - men det var kun "gjengene" i pakningstoff/lim som holdt den bolten fast i dekslet. Men det skal jeg nok få til :)

 

Men så var vi tilbake til register da...

 

Normalt sett kjøper jeg øvre og nedre drev til register når jeg går for en overhaling av M30 motor. Det skulle jeg jo ikke her, og siden jeg er i lavbudsjettmodus ble det kun bestilt inn kjede samt skinner. Å steike meg, det angrer jeg på nå... Fytti katta så slitt drevene er.. Spesielt det øvre. Klarer dere å se slitasjen på bildet under?

 

IMG_1143.thumb.JPG.9274089ad43b753cf41a1e2d030d4c9b.JPG

 

Var vanskelig å få tatt et vettugt bilde for å vise slitasjen.

 

Men tok å la det øvre drevet side-by-side med et annet (brukt), ser dere bedre slitasjen nå?

 

IMG_1144.thumb.JPG.c3bc938aca676eecb99abec330878916.JPG

 

Det drevet til venstre på bildet er det som sto på, det til høyre er brukt. Flere av tennene var nedslitt på høyden i tillegg til "bredden" på tann, så det er bare søppel... 

 

Jeg skal se om jeg får tatt noen timer i kveld i garasjen, jeg må ta å mekke litt E23 så lenge det regner ute.

Fredagen så var ble litt amputert da det dukket opp alle de småtinga osv. Men lørdagen og søndagen var jeg i aktivitet - bare ikke i garasjen da :(

 

Lørdags morgen var det opp tidlig og begynne på den nye terrassen på oppsiden av huset, for planen er å få opp terrasse og ny plen denne sommeren om ikke annet. For å få det litt finere og ferdig på NOEN prosent av den tomta som ser ut som et anleggsområde nå for tiden.

 

Alt 50 år gammelt busk-faenskap er gravd vekk langs gjerde rundt eiendommen, og på tide å gjøre noe med den konkave plenen som har søkk på midten, slik at det samler seg 5-6 cm vann på midten ved kraftig regn. Og regn har vi jo sorten av her.

 

IMG_1145.thumb.JPG.d1e33e498fc428b86d91cbf5442094fb.JPG

 

Her skal det fjernes gammel mose og dritt, avrettes og legges inn fall slik at vannet skal få komme seg vekk fra plen. I tillegg skal vi få lagt plen helt til den kommende terrassen osv... Må begynne å få noen rette kanter og linjer på denne eiendommen etterhvert nå. Alt var jo grodd i sammen på det som var fra før.

 

Etter endel timer så ser det litt bedre ut.. Litt mørkt bilde, men det overlever dere vel...

 

IMG_1146.thumb.JPG.80ed666ca8d3969bf1a85ab579561dbd.JPG

 

Nå er det også gjødslet med Villa Premium (sånn saktevoksende sjefsgress visstnok) og tromlet i etterkant. Så sent på kveld kom vi oss endelig tilslutt avgårde i E28en til Stavanger. Der var det overnatting hos TaxiBjørn, og "Løå-treffet" på søndagen...

 

IMG_1150.thumb.JPG.d2aae19fb74d37f462ac57da84158757.JPG

 

Alltid morro der, mye gøyale og kjekke mennesker som vanlig. God stemning og mye "lått å løye" som vi sier her på vestlandet.

 

Fikk jaggumeg en pokal med hjem også :) Alltid morro det også :)

 

IMG_1169.thumb.JPG.3ca035883e746d187d993bf48c41996b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall ville jeg byttet toppakningen ja. Er jo fort gjort det, bare og løfte ta alt sammen med manifoldene på. Kan du skjønne hvorfor noen såkalte eksperter skal skru. Er jo ikke nødvendig og ødelegge pakningen selv om man skal ha av registerdekselet.

Det var da voldsom slitasje på det drevet. Det var langt ifra like slitt på min da jeg byttet det. Hvor langt har den motoren gått da?

Synd den manglet AC. Jeg får heller lete videre, har snart sluttet og bli skuffet over diverse bomturer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ha toppakning liggande so ville eg ha skifta om da ha vå ein Tommeltott-Tore på ferde under forrige skifte av toppakning. I tillegg ville eg tatt rennefart og kasta da drevet so langt eg hadde greidd. Va temmale greit slitt :P

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg synest ikkje det er noko galt med å bytte pakning sjølv om alt er OK akkurat no. bedre å ha ein bil med aldersmerker og småbulker enn å ha ein bil som ein ikkje kan stole på teknisk.

dette er jo tross alt en cruiser, og en slik bil må tåle en langtur uten at ein må fram å peile olje og den type ting. :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2017 at 22.16, Rune-K skrev:

I såfall ville jeg byttet toppakningen ja. Er jo fort gjort det, bare og løfte ta alt sammen med manifoldene på. Kan du skjønne hvorfor noen såkalte eksperter skal skru. Er jo ikke nødvendig og ødelegge pakningen selv om man skal ha av registerdekselet.

Det var da voldsom slitasje på det drevet. Det var langt ifra like slitt på min da jeg byttet det. Hvor langt har den motoren gått da?

Synd den manglet AC. Jeg får heller lete videre, har snart sluttet og bli skuffet over diverse bomturer nå.

Fant ut at den pakningen måtte bort. Jeg klarte ikke å montere sammen sånn halvveis greier...

 

IMG_1196.thumb.JPG.3cfae663eb498f99316bcb904c7eba58.JPG

 

Bra irriterende dette ja.

 

Så da måtte det bli slik:

 

IMG_1195.thumb.JPG.a20eb7deb6dbaccf6e1bb5d47b44fb22.JPG

 

IMG_1194.thumb.JPG.c13c4b00d337745df2c37d67ee5cf156.JPG

 

IMG_1197.thumb.JPG.6b4feed2c8dec2966506a0fd21de273e.JPG

 

En ting er nå helt sikkert...

 

Pakningene var godt limt!!! Å herrejemeni hvor lang tid jeg måtte gnu for å få av de gamle pakningsrestene... Men nå er det endelig gjort...

 

IMG_1198.thumb.JPG.b9654c10ef5da74c960d889845cd7a50.JPG

 

Så hva nå?

 

Bare montere det sammen nå liksom?

 

Tro om igjen.. Jeg KLARER jo ikke å montere sammen noe som jeg ikke har sjekket. Jeg har hørt noe mumling fra forrige eier om at det var en lyd i motor, uten at jeg selv har hørt noe i mitt eie. Så av med lager, for å sjekke. Akseptert lagerklaring er 0.030-0.070mm. And here we go...

 

Første lagerklaring målt:

 

IMG_1199.thumb.JPG.840b9970057d7afbaefb43657e05777c.JPG

 

Blæææhhh... Allerede i øvre slitasjesone...

 

IMG_1201.thumb.JPG.e967881892dda5dd181b2f0227492452.JPG

 

IMG_1205.thumb.JPG.904b0fef45a302147aa15ebaff7bbd50.JPG

 

Ja, hva skal man si...

 

Det var jo bare å finne frem noen lagre jeg hadde liggende. MEN... Det siste settet av rammelager jeg hadde liggende viste seg å være et 0.25 overmål lager... Helsike asså... Så da ble det jo stopp der også..

 

Rådelager da, hva med de? Nappet kun av et par der, ble litt lei på slutten...

 

IMG_1203.thumb.JPG.a9117456f8037b56d5e7f459a2a77013.JPG

,

Her ser dere klar forskjell...

 

Kort fortalt: Jeg er ikke ferdig med motor. Må ha nye rammelager.

 

Spørsmål til meg selv: Skal jeg da gå for nye ramme- og rådelager - samt nye stempelfjører?

 

Uff, perfeksjonisten i meg sier ja - budsjettet sier nei.

 

Hva tenker dere?

IMG_1202.JPG

IMG_1204.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bare og bite tennene sammen og sjekke alt.

Virker jo som at denne motoren har blitt mishandlet i mange mil med den slitasjen der. Har du noen data i det hele tatt på hvor langt den har gått? Som sagt så kunne jeg ikke se synlige slitasje på register drevet mitt da jeg byttet det på 380,000. Virker jo som at denne motoren har gått mye lenger eller så har man aldri byttet olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns du bør bita i da sure eplet og kjøpa nye lager no med ein gang. Teink kor forbanna du blir om du sette alt ihop igjen og so får du havari om eksempelvis eit år eller to, samt dei utgiftene som kjem då. Eg e også ganske sikker på at eg kjem til å merka irritasjonen din heilt opp her i Sogn om du montera slitte, usikre dele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først bytter rammlager så er det jo fort gjort ta rådelager med det samme. Å da er det jo bare ta ringer med det samme, er vel ikke den store utgiftsposten det? Du skulle vel bytte simringer? Blir vel hooning av blokk å planing av topp også da? Hehe, det baller fort på seg, når man først åpner motor er det vel like greit å fullføre? Hvordan er det med slitasje på kam og vippetøy? Hehe, burde kanskje ikke si noe men, lukter snart nybygd motor her?:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Her er det vel bare og bite tennene sammen og sjekke alt.

Virker jo som at denne motoren har blitt mishandlet i mange mil med den slitasjen der. Har du noen data i det hele tatt på hvor langt den har gått? Som sagt så kunne jeg ikke se synlige slitasje på register drevet mitt da jeg byttet det på 380,000. Virker jo som at denne motoren har gått mye lenger eller så har man aldri byttet olje.

 

Motor skal være kjørt 169tkm. Men ser jo at bilen har vært kjørt på dårlig olje, det er det ingen tvil om. Jeg har aldri sett sååå slitte drev noensinne på M30/M102/M106 i løpet av alle de årene jeg har klødd på de.

 

1 time siden, RF91 skrev:

Eg syns du bør bita i da sure eplet og kjøpa nye lager no med ein gang. Teink kor forbanna du blir om du sette alt ihop igjen og so får du havari om eksempelvis eit år eller to, samt dei utgiftene som kjem då. Eg e også ganske sikker på at eg kjem til å merka irritasjonen din heilt opp her i Sogn om du montera slitte, usikre dele :P

 

39 minutter siden, viggo E34 skrev:

Når du først bytter rammlager så er det jo fort gjort ta rådelager med det samme. Å da er det jo bare ta ringer med det samme, er vel ikke den store utgiftsposten det? Du skulle vel bytte simringer? Blir vel hooning av blokk å planing av topp også da? Hehe, det baller fort på seg, når man først åpner motor er det vel like greit å fullføre? Hvordan er det med slitasje på kam og vippetøy? Hehe, burde kanskje ikke si noe men, lukter snart nybygd motor her?:whistle:

 

Jeg ser jo at ønskelisten begynner å se ut som følger - i tillegg til alt det andre som allerede er kommet:

- nytt kamakseldrev

- nytt drev til veivaksel

- stempelfjører

- ramme- og rådelager

Vi snakker allerede noen tusenlapper her, som ikke verken var planlagt eller ønsket. Og planing av topp osv kommer jo i tillegg.

Jeg har jo allerede kjøpt inn alt av pakninger og tettninger, samt vannpumpe, bolter og reimer. Det var jo ikke akkurat helrenovering dette skulle være. Og på toppen av det hele så hadde jeg jo et ønske om å ha bilen kjørbar, påskiltet og testet ferdig til 12. juli. Det er jo nesten som at jeg skulle fått meg en medhjelper til å klare dette, for terrassen og tilbygget mitt som skal være klar til samme dato (og helst før) bygger seg ikke selv det heller :)

 

Ang topp, så ser kamaksel og vippeverk ut som at det er nytt. Og det skal være nye tettninger montert også, og det tror jeg gjerne faktisk er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...