Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

E taktrekket i E23 lagd av da samme materialet (vinyl?) so i E30? Vurdera å lakka taket i E30'en, men da forutsette at da ser bra ut og ha god holdbarheit. 

Hadde eit svart taktrekk liggande til bilen for eit par år sidan, men eg feiga ut midt i utskiftingsprosessen då eg blei usikker på korleis ein demontera taktrekket :whatever: Einaste eg har igjen for forsøket e ei takluka so står litt ute av posisjon ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, RF91 skrev:

E taktrekket i E23 lagd av da samme materialet (vinyl?) so i E30? Vurdera å lakka taket i E30'en, men da forutsette at da ser bra ut og ha god holdbarheit. 

Hadde eit svart taktrekk liggande til bilen for eit par år sidan, men eg feiga ut midt i utskiftingsprosessen då eg blei usikker på korleis ein demontera taktrekket :whatever: Einaste eg har igjen for forsøket e ei takluka so står litt ute av posisjon ](*,)

 

Slik jeg ser det, så er det nok likt eller tilnærmet likt ja. Å demontere taktrekk er ikke det verste, det er verre å montere. Men takluka di, den kan jo justeres tilbake til der den skal stå da...

 

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Det blir vel betydelig bedre enn utgangspunktet uansett, så da ville hvertfall jeg vært fornøyd. Men nå er jo du en perfeksjonist over gjennomsnittet. Det kan ikke sies om meg..

Er vel egentlig litt sånn perfeksjonist, desverre.. Men prøver å la det skli ut på denne bilen, men det er jaggu ikke lett. Føler jeg tar snarveier og dårlige løsninger hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare ga opp taktrekket mitt for noen år siden. Begynte og bli rimelig lei av og flass fra taket vær gang jeg lukket døra. Løsningen for min del ble og få en salmaker til og sy opp et nytt trekk og montere det for meg. Det ble veldig bra men det kostet.

Ellers er det vanskelig det der med hvor perfeksjonist man skal være. Blir det for bra så tørr man ikke og bruke bilen når den blir ferdig og det er jo ikke noe artig det heller. Har heldigvis ikke inntrykk av at det gjelder deg. 

En liten digresjon der. Det er jo et voldsomt amcar miljø her i Særp og der er det en kar som også er i overkant nøye som restaurerte en 60 talls cab. Det er sikkert 15 år siden og jeg tror ikke motoren er innkjørt ennå. Det er en pen bil da men jeg ser ikke poenget med og ha en bil stående under en presenning i garasjen. Da kan man likesågodt kjøpe et pent maleri og henge på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du trenger ikke være redd for at jeg ikke bruker bilene mine. På bildet her ser du E28en med biltralla på, og alt av det du ser på bildet her som kan henges på et hengerfeste har jeg dratt med den bilen. Jeg har tilogmed dratt biltralle med den på utstilling, og da jeg kom forsto de ingenting, for normalt sett er det jo utstillingsbilen som står på tralla. 

 

IMG_5627.JPG.38a053d54ac67796b4d0e3b6dae3d5fe.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag...

Denne uken har vært alt annet enn bilmekk. travle dager og laber form, samt skoleavslutninger og snikkerier på huset har okkupert all tid. Men men... sånn er det bare innimellom, det er jo tross alt andre ting som betyr noe foruten bil når en blir "voksen" også.

 

Fikk uansett levert toppdeksel og innsugstøtter (som ikke såg ut) til en kompis som blåste av de på jobb. Det hjalp jo litt bare det, så får jeg gjerne smelle på et lag med sort matt for å bevare det litt. Dårlig bilde selvsagt, but you get the idea, right?

 

IMG_1293.thumb.PNG.e84d38843c9c8f4aa889ab2a63dd0a50.PNG

 

En annen gøy ting, er jo at endelig er felgene mine pakket og klar i Oslo, og blir shippet i dag (håper jeg :) )

 

IMG_1294.thumb.JPG.2eedc67e64e798b57195e8a93bd8d928.JPG

 

Så var det en liten ting til.

 

Rust i dører... Høyre bakdør er meget oppegående hos meg, de to dørene på venstre side er litt sånn bob-bob, og framdør pass side er skikkelig opprustet. Som i helt kaputtski. Og jeg har selvsagt ikke den brukt liggende, ei heller har jeg fått tak i. Men.. Sånn helt tilfeldig via en kompis kom jeg over en kar som hadde en NOS dør liggende, høyre foran, til E23. Og den døren fikk jeg hjem i går, og den ble satt av hos lakkgutta asap i går. Der hadde det ikke skjedd noe mer med delene mine, men det hadde visstnok vært travelt som fy der i de siste ukene... Så får håpe de får tid til å lakke litt snart. Uansett, nå har jeg iallefall NY dør høyre foran, som var rustet i filler :)

 

IMG_1292.thumb.JPG.58a5dc0ad9d12059d897df8b78c2375d.JPG

 

Thats it!

 

Ikke blir det skrudd noe i helgen heller, madammen skal ha fest i garasjen, så i kveld må det vaskes og ryddes til den store dagen i morgen kveld. Men slikt må jo til det også :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid trivelig med nye deler og rust i dørene er et evig problem på disse.

Jeg vet ikke om du har prøvd og flytte over chromlisten rundt dørkarmen før men de sitter utrolig godt fast. Jeg har såvidt tittet på det men siden jeg ikke trengte og flytte de så ga jeg fort opp. Egentlig så skal man bruke endel spesialverktøy for og klemme de riktig på plass. Hvis du leter litt her så finner du noen dårlige bilder på hvordan det ser ut. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2017 at 11.38, Rune-K skrev:

Alltid trivelig med nye deler og rust i dørene er et evig problem på disse.

Jeg vet ikke om du har prøvd og flytte over chromlisten rundt dørkarmen før men de sitter utrolig godt fast. Jeg har såvidt tittet på det men siden jeg ikke trengte og flytte de så ga jeg fort opp. Egentlig så skal man bruke endel spesialverktøy for og klemme de riktig på plass. Hvis du leter litt her så finner du noen dårlige bilder på hvordan det ser ut. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/

 

Jeg har ikke prøvd å flytte de listene på E23, men har nå gjort det på andre BMW-modeller. Så jeg håper det er samme patent, og at det skal gå greit. Time will show.

 

Helgen ga jo INGENTING progress, da var det min kjære hønemor som hadde mitt fokus denne helgen, hun skulle feire dagen sin i garasjen...

 

IMG_1305.thumb.JPG.0ec828a11f9848a2b7dd23ef7b9c05d3.JPG

 

Måtte jo rydde littegranne, så da havnet denne herligheten UT.. Ikke bra ;)

 

IMG_1306.thumb.JPG.3b5b533251ca3eebecaab8873aa53cf0.JPG

 

Fikk nå brukt formiddagen til noe fornuftig på lørdagen, så da ble det å hente det løftebordet jeg har kjøpt av et lokalt verksted.

 

IMG_1310.thumb.JPG.63bcada5f9b684d5c2e32fce9147eab1.JPG

 

Det løfter bare en meter ca, men det skal stå en plass som det ikke er full løftehøyde uansett - så da passer det perfekt.

 

Har jo ikke truck, men løftebukken klarer jo fint å løfte den "nye" løftebukken/bordet av.

 

IMG_1323.thumb.JPG.b2a87d0ee884995f08394fa04fe7ed8e.JPG

 

Men...

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har chrome hjulbuelister til E23 liggende som de vil selge?

 

Jeg kjøpte jo NYE fra england, men de passer jo ikke I DET HELE TATT. Damn, det var en strek i regningen.

 

Har de listene som sto på bilen, men  mangler jo selvsagt de bak der. Så Bak er første pri. Noen som har å selge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sveigis skrev:

Tror kanskje,jeg gjentar kanskje jeg kan hjelpe med hjulbuelister Ivar.

Skal ta en tlf til en kjenning ,så får du en pm imorgen formiddag :)

 

Det hadde vært fantastisk @sveigis... Håper du får napp der, for jeg har ikke flere options lenger..

 

Anyhow, mandagen i går fløy avgårde. Når det var såpass pent vær som det var, ja da er det utearbeid på tapetet. En haug med takpanner til påbygget mitt ble transportert opp på tak via en sånn ca 100 turer opp i stige :) Takrenner begynner å komme på plass, lekting er klart og sløys er tilpasset og klar for montering. Det er surt å tenke på at E30Meet er om snaue 15 dager ellerno, og at jeg snikkrer fremfor å dypdykke i garasjen på 7-serien. Men som jeg har sagt før, det er ting som er viktigere enn bil - og en skal velge sine kamper. Tilbygget må være tett og klart til å møte vinteren, E23en er ikke sååå viktig - jeg har jo tross alt den gamle E28-traveren som starter og går. (BTW: ser nå i etterkant at bildet jeg tok på morgenen i dag ble ganske så mørkt).

 

IMG_1336.thumb.JPG.051a76d5b6ef0c58ce6f07b56a22ec83.JPG

 

Men over til litt bil igjen. Jeg har jo hatt en defekt (les: røket) vaier til glasstakluken min. Og selvsagt, de vaierene der er gått ut for lenge siden. Så hva i svarte gjør jeg da? Jau, da var det å saumfare gamle delekataloger og lese på gamle delenummer, og kryss sjekke med dagens eksisterende nummer. Det er forskjell på manuell takluke, elektrisk takluke samt elektrisk glasstakluke mtp vaiere.. Selvsagt. Men jeg finner et visst system i ting, og begynner å sjekke hva som eventuellt er på lager rundt om. 

 

IMG_1338.thumb.JPG.c9412eed2919830df8d47d1f5179eddd.JPG

 

Ender opp med som følger:

venstre drivkabel - fra jan 85- . Elektrisk, stålluke.

høyre drivkabel - til jan 1985 - elektrisk glassluke.

 

Skal bli litt spennende å se hvor mye som er forskjell, og hva jeg kan bruke av dette... Jeg vet at dette ikke er innafor, men "nød lærer naken kvinne å spinne" var det en som sa. Satser på å få dette til å passe ;) Oppdatering av det kommer etterhvert.

 

Mer post kom jo også i går:

 

IMG_1327.thumb.JPG.35cc26ca21883a3c3e67a63b10287e9e.JPG

 

Så da var det jo bare å trille direktøren inn igjen, denne gangen på bukken.

 

IMG_1334.thumb.JPG.1a6634d32222e4da9de807cfd1b12318.JPG

 

Og hva må til, i de sene kveldstimer? Jo, sjekke pakkene :)

 

IMG_1337.thumb.JPG.e9abea77ec4093199d63819698b5a5b3.JPG

 

Men passer de på da? Eller, hvor godt passer de? Må jeg ha de breiere, eller kan jeg bruke de som de er - osv... :)

 

IMG_1333.thumb.JPG.0a1ff6a4cd1f15f64e9cf74d18ba30e9.JPG

 

IMG_1332.thumb.JPG.05952b51d3254ee871ff39b0bb12081d.JPG

 

Og med enda mere "senk":

 

IMG_1329.thumb.JPG.5c3f0714f6c427cc45355a8e45e9b7e4.JPG

 

IMG_1331.thumb.JPG.5e259994d6f89334f30870129b4754ca.JPG

 

Off, jeg er iallefall fornøyd med å endelig eie et sett med ACS felger...

 

IMG_1335.thumb.JPG.19e077c39f5d1e065083a5c0fd0eda81.JPG

 

kanskje jeg tar en liten tur i garasjen sent i kveld etter snikkerarbeidet. Vi får se...

 

 

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en instruks fra BMW engang om hvordan man bygger om til glassluke og da byttes ikke vaierene men mann skal ta en baufil og sage av en liten stang som sitter på vaieren. Tror det er der som taktrekket er tredd innpå ved stålluke. Ellers vet du vel at E24 og E28 bruker den samme luken.

Utrolig artig at du skal sette på hjulbuelistene igjen. Chromlister er så 80 tall og helt riktig synes jeg. Dessverre er jeg ganske ensom om og mene det og alle som har kommentert det kan ikke skjønne hvorfor jeg satt de på igjen. Skal sies at passformen på mine er ikke noe og skryte av de heller. Det er jo noe ettermarkedsgreier fra 80 tallet, BMW leverte jo aldri slike selv.

Du har ikke tilfeldigvis en ekstra av den gummipakningen som ligger rundt hjulbuelisten? Den ene min har forsvunnet og det kunne vært greit og hatt den før vinteren da jeg må bytte skjermene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg har lest en instruks fra BMW engang om hvordan man bygger om til glassluke og da byttes ikke vaierene men mann skal ta en baufil og sage av en liten stang som sitter på vaieren. Tror det er der som taktrekket er tredd innpå ved stålluke. Ellers vet du vel at E24 og E28 bruker den samme luken.

Utrolig artig at du skal sette på hjulbuelistene igjen. Chromlister er så 80 tall og helt riktig synes jeg. Dessverre er jeg ganske ensom om og mene det og alle som har kommentert det kan ikke skjønne hvorfor jeg satt de på igjen. Skal sies at passformen på mine er ikke noe og skryte av de heller. Det er jo noe ettermarkedsgreier fra 80 tallet, BMW leverte jo aldri slike selv.

Du har ikke tilfeldigvis en ekstra av den gummipakningen som ligger rundt hjulbuelisten? Den ene min har forsvunnet og det kunne vært greit og hatt den før vinteren da jeg må bytte skjermene mine.

 

Du har helt rett ang den "stanga" som du snakker om. Det er rett og slett en forlengelse som holder oppe taktrekket i en vanlig luke. Så den biten er grei. Det som bekymrer meg litt er selve utformingen på selve glideren, det er her det er noe forskjeller. Jeg skal ta bilder og dokumentere litt når jeg hiver meg på det. At E23 og E28 har samme luke, det har jeg fått med meg ja. Jeg regner med at E24 som du skrev var en liten trykkleif ;)

 

Ang de pakningene, så må jeg nok skuffe deg der, jeg tror ikke jeg har en eneste pakning til de brukte jeg har. Fikk mld av Sveigis i går om at det var bomskudd der han hadde et lite håp, så da bestilte jeg (igjen) nye hjulbuelister på Ebay, For chrome hjulbier, det må til på en slik gammel traver :)

 

Og så var det gårsdagen da...

 

Var på jobb halv 7 på morran (har 50 min kjøring til jobb) med full rulle hele dagen, og når jeg kom hjem så var det rett i snikkersuiten for å snikre litt. Holdt på til utpå kveldinga, og når jeg endelig kom meg ned i garasjen så var jeg egentlig litt "mett" av dagen. Ikke så veldig verken motivert eller full av arbeidslyst. Det er liksom div lakk, puss og gnikk som burde vært tatt først, med tilhørende "rigging" av tildekking og tape. Noe jeg hater som pesten.

 

Men noe burde jeg vel gjøre...

 

Så jeg tok å fant frem topplokket til motoren, rengjorde/frisket opp gjenger til registerdeksel, slipte anleggsflater og underside av topplokk. Så da var det vel egentlig bare å smelle på toppen da? Så er iallefall det "check" på lista... Noe som er (i min verden) veldig viktig for å unngå oljelekkasje fra toppakning og registerdeksel, er å tette/lime godt i skjøt/overganger i forkant over og under toppakning. Så da må liksom "alt" på.

 

IMG_1341.thumb.JPG.2ae88708411ad936fc491a6bb3b7f1c9.JPG

 

Toppen fant plassen sin heldigvis, skulle nesten trodd den hadde vært der før ;)

 

IMG_1342.thumb.JPG.b35b4b7637066bb5e4b71fb3343331eb.JPG

 

Her ser dere det typiske scenarioet med M30, registeret stemmer ikke 100%. Men men, nå er kjede, kamdrev og drevet på veiv nytt, så det er ikke så mye annet å gjøre enn å pumpe trykk på strammer. Det er forøvrig en genial patent med et "kammer" som oljen ligger i til strammeren, noe BMW gikk bort ifra på S-motorene sine... Dårlig gjort ;)

 

IMG_1343.thumb.JPG.a3137d0a93f7a596d2c9341a586789c6.JPG  

 

Godt å få på topp og registerdeksel, for da kan jeg endelig dra til de tre boltene til converter også (jeg liker best å ha register montert når jeg gjør det). Og ja, jeg har satt ny simring i registerdeksel til kamaksel. :)

 

IMG_1344.thumb.JPG.d28f1df5b62d1d43e0a470db6d752865.JPG

 

Som dere ser, jeg prøver så godt jeg kan å holde lavbudsjett/"lav-finish". Her er ting kun rengjort, og ikke verken gnikket opp eller lakkert til minste detalj. At det gjørt vondt i sjela? Ja. At det bare må bli slik, hvis jeg i det hele tatt noengang skal bli ferdig? ja, igjen. Jeg kan ikke legge sååå mye sjel i det, selv om det vrir seg inni meg innimellom. Det skal være skikkelig, men ikke show'n shine skikkelig.

 

Slenger med et bevis på at toppen er tiltrukket. Såpass fokusert at jeg ikke såg at madammen snikfotograferte og kasta meg ut på Instagram før jeg hadde fått snudd meg rundt...

 

IMG_1348.JPG.69b0720f355f17f2aa66503a79d3557e.JPG

 

I kveld er det en forsinket SanktHans feiring med ungene, og nye snikkerier, så vi får nå se om det blir noe ledig tid til Direktøren i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke store fanen av E23, men er noe med Direktøren som gjør at den er innafor. Lest gjennom tråden, og til å ha begrenset budsjett så blir det bra!

Likte veldig godt at felga var littegrann innenfor hjulbuene på denne, er litt "anonymt" og skriker ikke Stance :P

Følger videre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 28.6.2017 at 18.31, Zeveren skrev:

Ikke store fanen av E23, men er noe med Direktøren som gjør at den er innafor. Lest gjennom tråden, og til å ha begrenset budsjett så blir det bra!

Likte veldig godt at felga var littegrann innenfor hjulbuene på denne, er litt "anonymt" og skriker ikke Stance :P

Følger videre her!

Felgene SKAL være bittelitt innenfor hjulbuene :wink:

Spesielt på biler som er litt "beefy" i designet og har plass til litt brede hjul ifra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...