Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, sveigis skrev:

Det med skavanker var bare ment som et godt eksempel på god gammel patina :).

Ja her har nok rike tyskere koset seg maks med dyr Champagne og innleide gledespiker .:)

 

Jeg skulle godt tenke meg å ha et nytrukket og strøkent interiør, men når Gusdalen nå utfører sin magi så er det et par ting som er faktum her:

1) Setene og skinnkvaliteten beholdes slik det var på den tiden. Veldig tidsriktig og en god følelse av renovering kontra "nybygg".

2) Det vil nok ikke la seg gjøre å få det til å se nytt ut, for det er jo tross alt 30+ år gammelt. Og når Gusdalen har gjort det han kan av rens, puss, gnikk og lakk - ja, da blir det som det blir. Og hvis noen har invendinger mot det, ja da får de bare ha det. igjen, dette er et lavbudsjettbygg. Her skal det lakkeres minst mulig for å spare peng. Men akkurat interiøret er såpass spesielt, at det får lov til å få seg en runde som innebærer litt kostnad. Men det blir verdt det. For det lille jeg har sett på bilder av hans rensing, det er jo direkte lovende. Og han er jo enda ikke ferdig...  For det er ikke snakk om å spare seg til fant selv om en driver lavbudsjett, så akkurat dette interiøret fortjener Gusdal Car Spa treatment...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han kañ  sakene  sine  .:).

Har fulgt med på mye av det han har gjort og du syke satan hvor fint detcblir.

Gode råd har jeg og fått pr pm av han når det gjelder voks ,rengjøring og det funker gull det han sier .

Takk Gusdal:).

Jeg liker det du skriver at faktisk du Pedi ikke skal strippe denne og lage et rikmannsbygg .

Da er det jo håp for andre og og kunne bygge seg en fin bil uten at det koster en ny f10.:).

Og ja jeg gleder meg til å treffe deg og dine igjen.Alltid gøy med en sigarett og prate gammal Bmw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sveigis skrev:

Jeg liker det du skriver at faktisk du Pedi ikke skal strippe denne og lage et rikmannsbygg .

Da er det jo håp for andre og og kunne bygge seg en fin bil uten at det koster en ny f10.:).

Og ja jeg gleder meg til å treffe deg og dine igjen.Alltid gøy med en sigarett og prate gammal Bmw :)

 

Nei, jeg skal ikke det. Pengene må prioriteres til hus og sånn, men fingrene klødde så mye at jeg måtte bare gjøre noe... Så vi får se hvordan det går. Men klart, noe nye deler må til ved behov - uten at det koster en F10. Der er "bare" det at ikke alt må nytt...

 

Jeg fikk faktisk pakke i dag. Innholdet der var med en niceprice, så jeg klarte ikke å la den gå fra meg...

 

IMG_0304.jpg

 

Jeg trodde faktisk det var deler til Biturboen (som jeg også hadde bestilt deler til...), men syntes innpakningen var noe rar da jeg åpnet pakken...

 

IMG_0305.jpg

 

Da innsåg jeg jo at pakken var til meg :)

 

Nice, bare se her :

 

IMG_0306.jpg

 

Høyre baklykt var dårlig fra før av på bilen, mens venstre var bra strøken. Så at jeg fikk tak i en høyre til bra pris var jo fantastisk. Stygge lykter ødelegger mye på en bil.

 

Her ser dere forskjellen. Ser faktisk ikke så galt ut på bildet, men den gamle lykta var dårlig..

 

IMG_0307.jpg

 

Og det som typisk er: Den venstre var jo som sagt tilnærmet strøken (slik såg det jo ut når jeg holdt de to gamle lyktene sammen), men når jeg la den nye høyre lykta ved siden av den "gamle" venstre - ja da såg jo den venstre litt gammel ut :) Spesielt i ryggelysdelen. Men men, får prøve å vaske litt osv - så blir det nok bedre...

 

 IMG_0308.jpg

 

En annen utfordring som jeg snart må hive meg i, er jo bilens taktrekk samt trekket til glassluke (kalles "privacy slider" i statene :) ). Det er jo gammelt, gjennomtrukket av vann over lengre tid og skittent som fyyyy...

 

IMG_0311.jpg

 

Så da er det bare en ting å gjøre: krype til korset. Måtte få meg en skikkelig "blowjob machine", en Wurth tepperenser. Satser på at denne gjør jobben etterhvert..

 

IMG_0309.jpg

 

IMG_0310.jpg

 

Men det blir ikke i kveld. Jeg må kanskje hive på meg arbeidsklærne og ta siste innspurt på det som har lagt beslag på kveldstimene mine i noen dager nå: bilhengeren. Den skal på visning i neste uke, så det måtte en god innsats til på meg og Per Øivind. Men nå er det bare litt sammenkobling i en koblingsboks jeg har montert, så er den klar for Biltilsynet håper jeg.

 

IMG_0312.jpg

 

Takk for oppmerksomheten, god helg til dere alle :)

Endret av Pedi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎26‎.‎01‎.‎2017 at 9.56, Pedi skrev:

Mr Moe...

Hvor langt er det til Rudskogen for deg? Uansett så trenger du ikke ha verdens flotteste og mest presentable bil for å komme på noen av de treffa der, alle er velkomne og godt mottatt uansett.

Har ca. 180-190 mil kjøring for å komme dit, ca. 2 dager kjøring hver vei. Har noen rustblærer på E24'n som jeg burde ha tatt for lengst egentlig, men har hatt andre prioriteringer så det har liksom aldri blitt noe av. Også er jeg av den typen som må gjøre det ordentlig om jeg først skal gjøre noe, så noen midlertidig "quickfix" med fargeforskjell osv. vil jeg ikke ha noe av. Men det SKAL tas før jeg stiller opp på større BMW arrangement.. :wink:

 

On ‎26‎.‎01‎.‎2017 at 19.44, Hawkon88 skrev:

@///MoePower

Nå vet ikke jeg hvilken livssituasjon du er i, men om du er fristet til å flytte sørover, ville jeg prøvd. 

Kongsvinger distriktet og sørover i Hedmark+aurskog høland i akershus har 1-2timer reisevei til både rudskogen og våler og 1-2timer til oslo hvis du skal ha litt storbyliv, ikea osv. Ellers er det også mange baner i sverige.

Huspriser er heller ikke så gale her. Spesielt ikke hvis du kan gjøre en innsats.

Jeg flyttet fra Bergen for ca 2år siden og flytter ikke tilbake for å si det sånn..

 

Har ikke noen forpliktelser her nord i form av kjerring og unger, men jeg har hele kontaktnettet mitt her.

Tanken om å flytte "langt av sted" har vært der den, men hvis jeg først går til det steget så vet jeg ikke om Norge er "stort nok" for min del, kunne godt tenke meg å flytte til det store utland men vet ikke helt hvor.. Føler mulighetene er noe større både for det ene og det andre ute i verden enn hva det er i Norge. Men så er det jo det med å flytte alene, når man ikke har noen bekjentskaper der man flytter til enten det er i Norge eller i Utlandet. Har litt bekjentskaper i Trondheim, som ligger ca. midt i mellom ACR (Stor og bra bane, for de som ikke har vært der!) og Rudskogen og derfra er det overkommelig avstand til begge deler. Men fortsatt litt langt om man tenker seg videre nedover i Europa, Nürburgring osv.

Det vanskeligste med å flytte til utlandet tror jeg er språkbarrieren. Jeg kan ikke så mange andre språk enn Norsk og Engelsk, og forstår til dels litt Tysk. Med mindre jeg har tenkt til å lære meg ett nytt språk så begrenser det seg for det meste til Storbritannia og USA. Storbritannia er jeg ikke veldig fan av å flytte til (kaldt og vått land, høyrestyring og salthelvete..) og USA er det veldig vanskelig å få oppholdstillatelse i, samt at lønnsnivået og "rettighetene" til den vanlige mannen i gata er noe laber de fleste steder. Men det er mye billigere å bygge bil "over there" enn i Europa mtp. avgifter, frakt og tilgangen på deler.

Men nok om det, skal ikke overta tråden til Pedi heeelt.. :-)

 

@Pedi

Jeg støtter avgjørelsen om ikke å trekke opp interiøret fullt ut!

Jeg har aldri vært noen fan av å trekke opp interiør med mindre det ikke er mulig å redde det, eller man har tilgang på nye originale trekk. Det blir sjeldent seendes likt ut som originalt og det ødelegger for "originalpolizeien" i meg. Uansett hvordan man snur og vrir på det så er det annen kvalitet på skinnet som blir brukt, annen struktur og sømmer, ofte mer rynkete osv. Misforstå meg rett, jeg syns ikke interiøret i Alpinaen din er stygt fordi det er sydd om, det er ikke det jeg mener. Det jeg skal frem til er at i de tilfellene det lar seg gjøre og det ikke skjemmer bilen nevneverdig, så foretrekker jeg originale trekk.

Jeg har selv farget opp interiøret i 635'n min. Jeg har ikke lagt ut noen bilder av det på forumet her men i mine øyne var det aldri ett alternativ å skifte trekk selv om det var noe slitt og falmet, så lenge det ikke var hullete og fælt. Det originale bøffelskinn interiøret har sitt særpreg og er vanskelig å etterligne, og i den bilen som er holdt såpass original syns jeg det hadde blitt feil om ikke også skinninteriøret var originalt. Jeg har hatt interiøret i småbiter og brukte 50+ timer på å rense og farge det opp igjen i originalfargen (anthrazit/sort). Ble veldig fornøyd med resultatet, det er ikke en sjel som klarer å se at det tidligere har vært nesten beige uten at jeg forteller dem det. Brukte proffe produkter og påførte fargen med en kombinasjon av svamp og lakksprøyte.

 

Edit: Tips angående den baklykten, kjør på med rubbing og maskinpolering. Jeg gjorde det på en E23 lykt her tidligere og det utgjorde stor forskjell! Har forøvrig nye lykteglass jeg og, det har mye å si på helhetsinntrykket til uansett bil. :-)

Endret av ///MoePower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke produkter brukte du på 6 serie interiøret?

Det med bøffelskinn er noe spesielt, jeg sjekket en del opp med Lars hos Lederzentrum som jevnlig har dialog med BMW, og når han spurte hvorfor i alle dager dem valgte det i bil interiør så var det bare fordi dem ønsket det. Åpen poret lær har lite i bil å gjøre kort sagt. Kan du legge ut noen bilder her så jeg får se? Betviler ikke at dem ble bra, bare nyskjerrig.

Vw Toureg er en bil som har samme type lær den dag i dag på sitte puten, ser flott ut (den første måneden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt lik tepperenser som deg @Pedi Synes den er helt fantastisk å bruke, så med noen gode produkter så er jeg sikker på at taktrekket blir fint. Ofte kan noen omganger med tepperenser fungere vel så bra som å kjøpe noe nytt. 

Ang det å flytte sørover, kan anbefale Sørlandet. Kort vei til Oslo og diverse treff, kort vei til Sverige og med en liten fergetur er man på kontinentet. Så har du kort og mild vinter samt lang og varm sommer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag igjen, og denne helgen har det ikke vært noe E23-skruing. Fredagskvelden ble brukt til å gjøre ferdig biltralla som skal på visning på onsdag, og lørdag/søndag ble en kombinasjon av familiekos og barne/familieselskap... Det må jo til det også... 

 

Men for at vi ikke skal glemme E23 helt, så kom det en pakke i natt levert terminal. Melding kom i dag kl 0600 om at pakken var ankommet terminal, og utkjøring forventet tidligst torsdag. Så hvem andre enn meg MÅTTE møte opp på terminalen der i dag morgen, FØR åpningstid - inn bakveien osv... Jo meg :)

 

Og der kom endelig de 3 pakkene jeg har ventet på et par måneder nå (siden Black Friday faktisk)... Jeg vet at det nok er noen som rynker litt på nesen nå av våre kjære Originalpolizei-gutter, men husk dette er kun skrudde deler...

 

IMG_0336.JPG

 

Her snakker vi ja!!!

 

Airlift suspension, universalt vel å merke, klar for tilpassing til E23... Levert fra Bagriders, veldig god service og kommunikasjon. Nå er ikke dette akkurat i førstepri-listen over ting som skal gjøres/monteres ennå, men det var godt å få de i hus. Uten tvil. Nå gjenstår det å prøve å spare opp til en skikkelig styring av dette systemet. Jeg må jo ha et par kompressorer, en tank og et digitalt styringssystem på sikt. Får kjøpe tank og kompressorer først, kanskje det er noe brukt å komme over?

 

Nå er det bare å knekke denne dagen på jobb, slik at jeg kan ta dette nærmere i øyesyn i garasjen i kveld :)

 

Ha en fin dag videre alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, StigJ skrev:

Jysses! Den så jeg ikke komme fra deg :P  Trodde nå du og var litt for originalpolis av deg :lol:

Kan jo bli interessant å se fremover dette prosjektet her :beer:

 

Mjaaa. Originalpoliti er ikke helt meg egentlig. For i min verden snakker vi da original til fingerspissene, og jeg trives egentlig best med å ha min egen vri på ting - altså slik jeg selv liker det. Men jeg liker at ting er på stell, og er "så de skal være", så litt poilti er jeg jo. E23en har hele tiden vært planlagt med luft fra første sekund, det er jo så rått med E23 med et lavt og rett stuk :) . Men alt som sagt er skrudde deler, for jeg vil heller ikke ødelegge bilen. Bilen skal fremstå som originalt utseende, foruten senk og felg. Og det må vel gå an tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, detta var uventa :P Ein kompis ha nettopp montert eit sett frå airlift på E46'en sin, og han fekk lekkasje i manifoilen/ventilblokka etter to daga med justering av høgde osv. Heldigvis e ny blokk på veg frå airlift utan ekstra kostnad. Meina han har V2, so kanskje ein bør styra unna denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RF91 skrev:

Jøss, detta var uventa :P Ein kompis ha nettopp montert eit sett frå airlift på E46'en sin, og han fekk lekkasje i manifoilen/ventilblokka etter to daga med justering av høgde osv. Heldigvis e ny blokk på veg frå airlift utan ekstra kostnad. Meina han har V2, so kanskje ein bør styra unna denne?

ja, det blir spennende å se om denne kler å få seg litt luft i løpet av våren ;) Har mye arbeid igjen før det da... Jeg er litt usikker på hva jeg går for av styring, men digital styring er ikke billig. Så jeg skal prøve å få tak i tank og kompressorer brukt først tenkte jeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk og felg er helt innafor det ja. Det er jo det som gjør mye med en bil. 

Man kan jo gjøre akkurat som man vil med høyden veldig enkelt med luft. Og da kan det jo lett justeres til pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Umiddelbart ble jeg negativ til luftfjæring, men jeg har tro på at du ikke går for full stance, men får det til å se bra ut.. 

Hvilke hjul skal du ha?

Det fine med luftfjæring er jo nettopp det at en kan senke bilen veldig lavt, eller rett og slett bare litt. Alt etter eget ønske. Og i tillegg kan en jo heve bilen slik at fartdumper kan forseres på vettugt vis, og når en skal på bukk kan en bare kjøre full løft og lett komme til med armene til løftebukken. Vinn-vinn situasjon. Og igjen - alt er skrudde deler. 

 

Ang hjul... det er ikke til å stikke under en stol at jeg burde hatt noen tredelte-ett-eller-annet-fancy på her. Felger er (minst) 50% av looken/eyecatcher-biten, men det er ikke godt å finne noen überfete ACS-felger når en er i lavbudsjett-modus. Så da blir det noen ca tidsriktige 5-spoke RH Xrad i 8,5" og 10"x17" utførelse som jeg har liggende. Jeg tror de skal rigge bilen fint, på tross av at jeg definitivt burde hatt noen felger med knallblank kant. Men sånn er det bare. Simple as that. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...