Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Endelig en kvalitetstråd fra Pedi igjen! Blir spennende å følge med på detta prosjektet. Jeg er vel en av di mange som ikke har hatt noe spesielt øye for E23 tidligere, men har begynt å få litt sans for disse bilene :)

 

Har tidligere lest igjennom hele E28-tråden din og syntes du gjør ett vanvittig bra arbeid med prosjektene dine. Måtte innom å skumlese litt om Alpinan' igjen i kveld etter å ha sett denne tråden, og kjenner jeg begynner å få igjen litt motivasjon til eget E28-prosjekt etter å ha vært lei hele bilen ett par års tid! Kjøpte motor og det som trengs for ombygg til 535 før vintern, så litt motivasjon passa veldig bra nå :)

 

Lykke til med både bil og budsjett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får være en "oppgradering" vi får være enig om og være uenig om. Men som du sier kun skrudde deler og din bil.

Jeg er bare nysgjerrig og nå spør jeg sikkert dumt men luftfjæring har jeg lite greie på. Skal dette erstatte fjærer og dempere foran og bak? I tilfelle så må vel støtdemper effekten bli laget med hjelp av diverse luftventiler. Blir ikke dette da veldig upresist sammenlignet med noen gode Bilstein dempere? Eller satser du på og bygge en amerikaner, en slik fort rett fram bil?

Når det gjelder felger så ville jeg ikke valgt noen som er for åpne. Det ser bare dumt ut med de knøttsmå bremsene som sitter der. Jeg takket pent nei på de felgene jeg kunne få med da jeg kjøpte min. Det var noen 5 ekede 18" av noe slag. Sammen med 2 runder teip der som dekkene skulle være så ble det bare for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Rune-K skrev:

Dette får være en "oppgradering" vi får være enig om og være uenig om. Men som du sier kun skrudde deler og din bil.

Jeg er bare nysgjerrig og nå spør jeg sikkert dumt men luftfjæring har jeg lite greie på. Skal dette erstatte fjærer og dempere foran og bak? I tilfelle så må vel støtdemper effekten bli laget med hjelp av diverse luftventiler. Blir ikke dette da veldig upresist sammenlignet med noen gode Bilstein dempere? Eller satser du på og bygge en amerikaner, en slik fort rett fram bil?

Når det gjelder felger så ville jeg ikke valgt noen som er for åpne. Det ser bare dumt ut med de knøttsmå bremsene som sitter der. Jeg takket pent nei på de felgene jeg kunne få med da jeg kjøpte min. Det var noen 5 ekede 18" av noe slag. Sammen med 2 runder teip der som dekkene skulle være så ble det bare for dumt. 

Det er vel bare fjørene som blir erstatta med luftbelger. Må fortsatt ha en støtdemper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tommy89 skrev:

Endelig en kvalitetstråd fra Pedi igjen! Blir spennende å følge med på detta prosjektet. Jeg er vel en av di mange som ikke har hatt noe spesielt øye for E23 tidligere, men har begynt å få litt sans for disse bilene :)

 

Har tidligere lest igjennom hele E28-tråden din og syntes du gjør ett vanvittig bra arbeid med prosjektene dine. Måtte innom å skumlese litt om Alpinan' igjen i kveld etter å ha sett denne tråden, og kjenner jeg begynner å få igjen litt motivasjon til eget E28-prosjekt etter å ha vært lei hele bilen ett par års tid! Kjøpte motor og det som trengs for ombygg til 535 før vintern, så litt motivasjon passa veldig bra nå :)

 

Lykke til med både bil og budsjett! :)

 

Takk for det, det var da veldig hyggelig :) Hvor mye "kvalitetstråd" dette blir, skal nå være usagt. Jeg kommer ikke til å gå like mye i detalj som jeg gjerne gjorde i E28-tråden, men litt bilder skal det nok bli for det. Får nå håpe du kommer igang igjen med E28en din denne våren, for tiden flyr og sommeren nærmer seg fort :) 

 

9 timer siden, Rune-K skrev:

Dette får være en "oppgradering" vi får være enig om og være uenig om. Men som du sier kun skrudde deler og din bil.

Jeg er bare nysgjerrig og nå spør jeg sikkert dumt men luftfjæring har jeg lite greie på. Skal dette erstatte fjærer og dempere foran og bak? I tilfelle så må vel støtdemper effekten bli laget med hjelp av diverse luftventiler. Blir ikke dette da veldig upresist sammenlignet med noen gode Bilstein dempere? Eller satser du på og bygge en amerikaner, en slik fort rett fram bil?

Når det gjelder felger så ville jeg ikke valgt noen som er for åpne. Det ser bare dumt ut med de knøttsmå bremsene som sitter der. Jeg takket pent nei på de felgene jeg kunne få med da jeg kjøpte min. Det var noen 5 ekede 18" av noe slag. Sammen med 2 runder teip der som dekkene skulle være så ble det bare for dumt. 

 

Hei Rune. Denne oppgraderingen er noe jeg har drømt om lenge. At noen/mange er helt uenige med meg, forstår og respekterer jeg fullt ut. Men det er nå snakk om realisere en drøm, og igjen - det er skrudde deler alt. jeg har dobbelt opp med understell, så ingenting unødvendig skal verken bli ødelagt eller noe annet.

 

For å svare på spørsmålet om felger først: Tette felger typ Cola-korkene eller RS er helt uaktuelt for min del. Jeg kunne hatt slike korkfelger HVIS det hadde vært noen som hadde vært splittet og satt på brede chromelepper, ikke ellers. Jeg er ihuga 5-spoke fanatiker, og synes 5-eikede felger med kant er både tidsriktig og pent å se til. Jeg vurderte faktisk å sette på den Borbet A felger, for det står allerede godkjent i vognkortet. Men det er bare 16", og det blir litt lite på en E23 synes jeg. Det må nesten være 17" på en E23 - i min verden.

 

Ang luftfjæring... Jeg har kjøpt AirLift sine dempere/belger. Dette er et sett som er bygget for å jobbe sammen, både demper og belg. Demperene er hardhetsjusterbare, og såvidt meg fortalt skal de være gode å kjøre med. Det er nok ikke i nærheten av Bilstein-performance, men det trenger jeg heller ikke. Denne bilen skal verken kjøres på bane eller i høye hastigheter. Den skal kun nytes i ro og mak med cruisecontrol på, og gli gjennom gatene i Haugesund i sakte bevegelser... Jeg legger ved et bilde her som jeg tok i går:

 

IMG_0347.JPG

 

Men over til en annen ting mens jeg har deg her, Rune.

 

Jeg kikket såvidt på den varmeregisterboksen min i går. Jeg kjøpte jo et register fra Litauen eller hvor det nå enn var, men det våger jeg ikke å sette inn. Så jeg har krøpet til korset nå og bestilt ny fra Radiatorservice, den håper jeg kommer denne uke. Jeg har rett og slett ikke lyst til å gå på en smell der. Min bil har 5 stk aktuatorer, hvor 3 av de er direkte utilgjengelige etter montering: Den i topp, bunn og bakom dekselet:

 

IMG_0346.JPG

 

Dette var den i bunn. Nærbilde tatt kun for å dobbeltsjekke delenummer ;)

 

Den på topp er jo en helt annen historie. Den ser ut som at den vil ha splittet kassen for tilkomst :)

 

IMG_0343.JPG

 

Det dette bildet skulle forsøke å vise, var staget som forsvant inn i boksen. Ser nå at dette bildet var ubrukelig, men nå er det nå der :)

 

Denne rakkeren kjenner vi til: 

 

IMG_0345.JPG

 

Her ser vi tydelig at lekkasjen fra registeret virkelig har kost seg rundt aktuatoren. Og dette er jo på innsiden av boksen, så da er det greit å ha den også ny og funksjonell. Husk at E23 har hatt store problemer med vakuumstyringen til varmeapparat/AC, så det er ikke vits i å kødde med det. Og iallefall ikke gamble med aktuatorer som krever en sinnsyk jobb for å få fikset det igjen.

 

De 2 som har lett tilkomst på siden ser slik ut: (beklager nærbilde, men var pga delenummerkontroll)

 

IMG_0339.JPG

 

Nå hadde jeg ikke planer om å bytte alle 5 aktuatorene, og de to her er det tilkomst til. Men... Den grønne du ser der er gått ut, og den sorte var kjempebillig. Så da bestilte jeg den også. Og den grønne vil selvsagt bli testet og smurt opp.

 

Når en holder på i denne sekvensen, så er det 2 stk "trykkvakter" eller hva en nå skal kalle de. Det er vel en slags tilbakeslagsventil som skal holde på vakuum i 7,5 sekund. Der er det en på hver side, så de bytter jeg også. Legger ved et par bilder for de som måtte ønske å se det :)

 

IMG_0342.JPGIMG_0341.JPG

 

Foruten dette så ble det skrudd litt E34 Biturbo i går, så noe særlig mer spennende på E23 ble ikke gjort. Men Mister Gusdal Car Spa kom med litt ferdig renset takdetaljer, så jeg burde jo hatt et bilde og to av det. MEN... Det glemte jeg å ta bilder av... Mister Gusdal har kanskje et par bilder selv der som han kan hive ut?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster jo litt, men jeg stemmer for bbs rs og mener det passer best på e23. Rs er jo "oppbrukt", men e23 er ganske skjelden, og sammen mener jeg komboen er ekstremt passende.

rh x-rad er jo greie felger, men passer ikke på e23 mener jeg. Men det er jo min mening. Blir hvertfall spennende å se fremgangen på prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hawkon88 skrev:

Det koster jo litt, men jeg stemmer for bbs rs og mener det passer best på e23. Rs er jo "oppbrukt", men e23 er ganske skjelden, og sammen mener jeg komboen er ekstremt passende.

rh x-rad er jo greie felger, men passer ikke på e23 mener jeg. Men det er jo min mening. Blir hvertfall spennende å se fremgangen på prosjektet!

BBS RS kommer på INGEN måte på den bilen. Aldri i livet om jeg skal ha det. Eneste som kunne ha overbevist meg der er noen spesialbygde, flotte med brei kant fremme og bak som satt suupersmooth på bilen - og dødsbillig. Men for min egen del, ikke tale om. RS ble jeg lei av på 90-tallet, og selv om enkelte biler er flotte (tilogmed kjempeflotte) med RS - så vil ikke jeg ha det. Jeg har ikke prøvd RHene på 7eren ennå, men jeg er overbevist om at de skal bli fine på bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig med slike drømmer. De kan føre til mye rart. Jeg f.eks har en hemmelig drøm om og motivlakkere panseret mitt. Det har (heldigvis) ikke skjedd ennå.:-D Men man vet aldri. Det er godt smaken er forskjellig. 

Angående felger så kan sikkert endel 5 eikede felger være ok. Problemet slik jeg ser det er hvis de blir for åpne da ser det veldig stusselig ut med det knøttsmå bremsene, synes jeg da.

Du tenker riktig med de vakumklokkene. Jeg husker ikke hvilken funksjon de forskjellige har men den som får mest belastning er den til defroster funksjonen. Grunnen er at den er aktivert stort sett hele tiden. Grunnen er at BMW lagde en slags failsafe funksjon, slik at hvis du mister vakumet så går den i defroster modus. Andre slik som den til f.eks resirkulering brukes jo nesten aldri. Rekken med releventiler og slangene feiler aldri. På det nederste bildet ser du også en av de skruene på styreenheten som kan være greit og få strammet til før det blir dårlig kontakt.

Husk også nye pakninger mellom varmeapparatet og torpedoveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Du tenker riktig med de vakumklokkene. Jeg husker ikke hvilken funksjon de forskjellige har men den som får mest belastning er den til defroster funksjonen. Grunnen er at den er aktivert stort sett hele tiden. Grunnen er at BMW lagde en slags failsafe funksjon, slik at hvis du mister vakumet så går den i defroster modus. Andre slik som den til f.eks resirkulering brukes jo nesten aldri. Rekken med releventiler og slangene feiler aldri. På det nederste bildet ser du også en av de skruene på styreenheten som kan være greit og få strammet til før det blir dårlig kontakt.

Husk også nye pakninger mellom varmeapparatet og torpedoveggen.

Det er rart at du sier det med den defrosterfunksjonen. Jeg har vel lest en plass det samme som du sier, at defrosteraktuatoren er den som er mest belastet. Og det som er det rare her da, er jo at det er nettopp denne (les: den grønne på bildet) som ikke leveres lengre. De andre var det haugevis på lager av i tyskland, så kanskje den defrosteraktuatoren har blitt solgt ut pga at det er den som har fått mest tyn? Jeg får sjekke litt om jeg kan finne en ny en eller annen plass i verden. Jeg har uansett, tror jeg, på delebilen.

Pakning(er) mellom torpedo og varmeapparat er bestilt ja ;)

Det forundrer meg at rekken med releventiler og slanger ikke har vært et problem. At det skal være skuddsikkert liksom.. Men jeg har lest det samme som du sier, de ryker aldri. Kun aktuatorene.

Men tilbake til den styreenheten... Du tipset meg om å stramme skruene. Takk for tips :) Men mekanikeren i meg har jo lyst til å åpne den boksen, se og rengjøre litt, FØR skikkelig tilstramming i etterkant. Er det noe som frarådes, eller kan jeg bare åpne den opp og rengjøre og se til at det  ikke er noen dårlige forbindelser/kontakter der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe farlig og åpne boksen. Jeg måtte selvfølgelig gjøre det samme bare for at jeg var nysgjerrig. Jeg brydde meg ikke om og rengjøre noe da det så veldig bra ut men det var interessant og se hvordan det var konstruert.. Mesteparten blir jo styrt av mekaniske kontakter. Dette var akkurat i overgangen mellom at elektronikk var på vei til og bli billigere enn mekanikk.

Jeg tok litt ekstra loddetinn på de 2 kontaktene der ledningene er tilkoblet bare for og være på den sikre siden. Det var antagelig ikke nødvendig det heller men du vet hvordan det er, det føles bra og ha gjort det.

Det virker logisk med den grønne vakumklokka ja. Den var fortsatt og få tak i når jeg fikset min for en 3-4 år siden. Men bare mange nok legger inn en bestilling så hender det at BMW setter delen i produksjon igjen. De er flinke slik. Da jeg kjøpte bilen så var bensintanken gått ut men nå er den og få tak i igjen til en svindyr pris men vi får tross alt tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noe annet enn vacuumklokkene som har feilet når det kommer til varmeapparatstyring på E23.

I bilene mine er det aktuatorene for å åpne/stenge for luften til baksetet som har pleid å gå tregt pga. lite bruk. Noe mange (inklusivt meg) har opplevd er at varmeapparatet går i "failsafe" modus slik dere beskriver det, og det kun kommer luft til frontruten/defrosteren. I disse tilfellene er det normalt sett enveisventilen som forsyner vacumreservoaret (sort boks fremme i kaldsonen som ser ut som en haug med tennisballer) med vacuum som har satt seg fast slik at reservoaret ikke fylles opp og man ikke får vacuum nok til å drive aktuatorene. Anbefaler å bytte denne enveisventilen enten den er dårlig eller ikke, det er nok at denne begynner å gå tregt så blir man plaget med at spjeldene åpner og stenger seg inne i dashbordet når man går av og på gassen. Spesielt turbobilene som kjører trykkluft i slangen når man drar på.

Så syns jeg det er viktig å poengtere at vacumstyringen på E23, om enn litt kinkig å komme til uten å ta ut midtkonsollen osv. faktisk er ganske enkelt oppbygd. Jeg har lest alt for mange tråder på i hovedsak utenlandske forum med skremselspropaganda om at folk burde skygge E23 som pesten pga. det vacumstyrte varmeapparatet. Det virker som dette er den store stygge ulven med E23'ene. Men er man nevenyttig og kan skru litt selv, så er det ikke vanskelig å reparere om det feiler. Som sagt, i 99% av tilfellene dreier det seg om en defekt vacumklokke eller enveisventilen til vacumreservoaret. Hvor avansert er egentlig en vacumklokke med ett stag og en slangetilkobling? Det dreier seg så vidt jeg kan huske ikke om tusenlapper heller. Med mindre man bytter alle vacumklokkene samtidig eller setter bilen på verksted, snakker vi hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2017 at 9.59, Rune-K skrev:

Det er ikke noe farlig og åpne boksen. Jeg måtte selvfølgelig gjøre det samme bare for at jeg var nysgjerrig. Jeg brydde meg ikke om og rengjøre noe da det så veldig bra ut men det var interessant og se hvordan det var konstruert.. Mesteparten blir jo styrt av mekaniske kontakter. Dette var akkurat i overgangen mellom at elektronikk var på vei til og bli billigere enn mekanikk.

Jeg tok litt ekstra loddetinn på de 2 kontaktene der ledningene er tilkoblet bare for og være på den sikre siden. Det var antagelig ikke nødvendig det heller men du vet hvordan det er, det føles bra og ha gjort det.

 

 

Det blir nok å åpne den også ja. Jeg må nok splitte huset også, for det er knekt av en innfesting til de låsebånda over viftehuset til varmeapparatmotoren. Så jeg gleder meg til at den hele episoden med varmeapparat er over. Tett og fint, smurt opp og tett i alle vakuumforbindelser.Slik at jeg aldri skal måtte tenke på det igjen.

 

10 timer siden, ///MoePower skrev:

Har aldri hørt om noe annet enn vacuumklokkene som har feilet når det kommer til varmeapparatstyring på E23.

I bilene mine er det aktuatorene for å åpne/stenge for luften til baksetet som har pleid å gå tregt pga. lite bruk. Noe mange (inklusivt meg) har opplevd er at varmeapparatet går i "failsafe" modus slik dere beskriver det, og det kun kommer luft til frontruten/defrosteren. I disse tilfellene er det normalt sett enveisventilen som forsyner vacumreservoaret (sort boks fremme i kaldsonen som ser ut som en haug med tennisballer) med vacuum som har satt seg fast slik at reservoaret ikke fylles opp og man ikke får vacuum nok til å drive aktuatorene. Anbefaler å bytte denne enveisventilen enten den er dårlig eller ikke, det er nok at denne begynner å gå tregt så blir man plaget med at spjeldene åpner og stenger seg inne i dashbordet når man går av og på gassen. Spesielt turbobilene som kjører trykkluft i slangen når man drar på.

Så syns jeg det er viktig å poengtere at vacumstyringen på E23, om enn litt kinkig å komme til uten å ta ut midtkonsollen osv. faktisk er ganske enkelt oppbygd. Jeg har lest alt for mange tråder på i hovedsak utenlandske forum med skremselspropaganda om at folk burde skygge E23 som pesten pga. det vacumstyrte varmeapparatet. Det virker som dette er den store stygge ulven med E23'ene. Men er man nevenyttig og kan skru litt selv, så er det ikke vanskelig å reparere om det feiler. Som sagt, i 99% av tilfellene dreier det seg om en defekt vacumklokke eller enveisventilen til vacumreservoaret. Hvor avansert er egentlig en vacumklokke med ett stag og en slangetilkobling? Det dreier seg så vidt jeg kan huske ikke om tusenlapper heller. Med mindre man bytter alle vacumklokkene samtidig eller setter bilen på verksted, snakker vi hundrelapper.

 

Jeg er utrolig fornøyd med at du og Rune-K virkelig gidder å bruke såpass med tid på å legge inn lange og gode innlegg med deres erfaringer, for det er morro å lese om hva dere har selv erfart, lest og hørt. Jeg frykter ikke så mye E23 og vacuum når det kommer til varmeapparat, for jeg skal gå en god runde på det. Og da bør det vare en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter ikke å overaske  Pedi.:).

Det med luftbelger følte jeg ville komme og det blir perfekt på den.

Og som sagt er dette deler som lar seg lett reversere ,så her støtter jeg deg fullt ut.

En annen ting som jeg biter meg merke til,er alle disse detaljene du holder på med angående klima/varmeapparat,det ser ut som en tolmodighetsprøve hvertfall for min del.:).

Bare det å sjekke ut hver akkumulator osv hadde gjort at jeg hadde gitt opp for lengst .

Og min tolmodighet er lang når det kommer til bil.

Angående felg,endelig skal vi få se en bil med noe annet enn BBS .(Selv om jeg elsker disse og) :).

Det blir så deilig å se en klassiker med 5 spoke med kant .Det er så riktig å gjøre dette.

Må bare nevne det ,min e34 gikk med BorbetA 8 og 10x17 med blank kant og dette er felger som jeg med letthet hadde montert igjen hadde jeg fått taki igjen.:).

For klassiske 5 eiker er digg på gamle skuter .

Så ja ,nydelig å se noen som bygger og modder litt anneledes enn andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at jeg fant denne tråden her. Har fulgt med på femmer bygget ditt. Jeg så en video på youtube her om dagen og siden har jeg sittet på internett å lest alt av byggetråder om E23 jeg har kommer over. Men jeg har et spørsmål du/dere kanskje kan hjelpe meg med. På grunn av at jeg måtte kjøre ut eksen av huset samt at jeg har bygget en 50 kvm garasje i Skåredalen er det litt trangt med finansene. Hvor mye må jeg regne med å betale for en ok E23? Ser det ligger to stk på finn til ca 40 lapper. Er det her nivået ligger selv om E23 ikke er en spesielt ettertraktet bil?

Legger ved videoen som fikk meg frelst på E23. Derfor ekstra morsomt at du også går for luft.

(P.s. Jeg er nok litt mer "stance" orientert enn deg)

https://youtu.be/5_UsWBarvEY

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er enkel mekanikk på varmeapparatet. Problemet er jo at det er vanskelig og komme til. Et annet problem er at dette er den eneste bilen BMW laget med dette systemet så derfor er det ikke så mange som skjønner det. Men oppbyggingen er enkel. Ser for meg at det er værre med det første systemet BMW  hadde. Der kontrollene så ut som på E12 og det var vakumklokker som styrte det.

Den stroppen over viftehuset ville jeg ikke brydd meg om Pedi. den løsner på alle. Du trenger den egentlig ikke da passformen på viftehuset er såpass god så den sitter på plass uten denne stroppen. Viser vel bare hvor godt disse bilene er konstruert. Jeg har aldri hatt stroppen på den ene siden og har aldri hatt problemer med det. Jeg ville nok ikke splittet varmeapparathuset uten at det var absolutt nødvendig da plasten blir gammel ettervært og du risikerer bare og knekke noen flere fester.

Ellers synes jeg ikke at jeg skriver så lange innlegg, det er i vertfall fort gjort. Hyggelig at du liker de da. Synes også det er god folkeskikk og skrive litt utfyllende i tilfelle andre kommer senere og lurer på noe. Det kan jo hende andre foretar et søk om noen måneder og lurer på det samme.

Angående priser på E23 så ser det ut som om de har stabilisert seg nå. De var litt billigere for noen år siden men nå virker det som om de stiger veldig sakte igjen. Men flesteparten ligger ute til salgs veldig lenge. I Norge vil jeg si at en pen 745i ligger mellom 60-100,000. De andre ligger fra 50k og nedover. Har sett enkelte 728i ligge til rundt 10k. Men da er det mye rust. Husk også at flesteparten av bilene solgt i Norge var veldig kjipt utstyrt, dette var 80 tallet med avgifter på alt av ekstrautstyr. Derfor finner man 745i med sveivevinduer, stoffseter og uten klima. Vil du ha bra utstyrte E23 så er det bedre og lete nedover i Europa men da er prisnivået et helt annet.  

Husker for en 10-12 år siden så lå det en 77 modell til salgs i Tyskland som en familie hadde kjøpt ny og fått Alpina til og bygge om. Den kunne man få ferdig i Norge for ca 100,000. det kan man bare glemme nå.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Du slutter ikke å overaske  Pedi.:).

Det med luftbelger følte jeg ville komme og det blir perfekt på den.

Og som sagt er dette deler som lar seg lett reversere ,så her støtter jeg deg fullt ut.

En annen ting som jeg biter meg merke til,er alle disse detaljene du holder på med angående klima/varmeapparat,det ser ut som en tolmodighetsprøve hvertfall for min del.:).

Bare det å sjekke ut hver akkumulator osv hadde gjort at jeg hadde gitt opp for lengst .

Og min tolmodighet er lang når det kommer til bil.

Angående felg,endelig skal vi få se en bil med noe annet enn BBS .(Selv om jeg elsker disse og) :).

Det blir så deilig å se en klassiker med 5 spoke med kant .Det er så riktig å gjøre dette.

Må bare nevne det ,min e34 gikk med BorbetA 8 og 10x17 med blank kant og dette er felger som jeg med letthet hadde montert igjen hadde jeg fått taki igjen.:).

For klassiske 5 eiker er digg på gamle skuter .

Så ja ,nydelig å se noen som bygger og modder litt anneledes enn andre.

 

 

Ja Jan, jeg måtte rett og slett ha luft på denne. Noen må jo lure, siden det skal være et budsjettbygg og greier. Men svaret er enkelt: med E28en (som du selv har vært med på luftetur i) så var tanken å få i stand en gammel bil til som ny bil. Med full dokumentering av tabber, småfeil og motstand møtt av alle slag, som ofte gjør at en rett og slett gir opp/møter veggen i byggefasen. Med min tråd prøvde jeg å inspirere de som gjerne hadde gitt opp eller var nære det å møte veggen ved å vise at de ikke var alene om samme situasjon. Og det føler jeg at jeg klarte innimellom. Men en ting er jo helt klart, jeg brukte uhorvelig mye penger på nye deler også, og det er ikke alle som har mulighet til det. Jeg har, med min "nye" livssituasjon, heller ikke råd til det. Alt av penger jeg har hatt i hendene de siste 3 årene har gått i hus og garasjerenovering, og jeg er laaangt ifra ferdig med huset. Så penger til å renovere en bil fra bunn av, det finnes ikke hos meg desverre. Men jeg klør jo i fingrene etter å gjøre NOE annet enn snikkerier på hus og garasje, så derfor ville jeg prøve å rette meg til en annen "målgruppe": De som ikke har nok overskuddskroner i hverdagen til å kjøpe en bil omtrent i deler, og bygge opp til utstillingsstand. Slik jeg har det nå, det er jo verken flaut eller dumt å innrømme det. Så da tenkte jeg å utfordre meg selv med et lavbudsjettsprosjekt. Nettopp E23en. Her skal det spares "mest mulig", men ikke spares til fant vel å merke. Jeg vil IKKE ha noe av at jeg går snarveier som ødelegger for bilens funksjonalitet pga at jeg ikke tok meg råd til det. Da kaster jeg heller inn skjorta og utsetter deadline til senere i sommer eller neste sesong. For bilen må bli BRA, den skal bare ikke bli verken ny eller nylakkert. Alt teknisk må på plass, og dette skal bli en bil som en gjerne kan få øynene opp for (og gjerne endre litt tankegangen/synet på E23 for mange) - og da må bilen være oppegående. På den annen side sett, så måtte budsjettet mitt inkludere bags. nettopp for å få frem viktigheten av rett stuk på E23. Først da kan en klare å hvile øynene på en E23. Og da kan jeg kanskje kunne møte opp på utstilling med bilen, uten å ha ny lakk, nye/breie/dyre felger osv.

5 eiker på en E2x bil er "min greie". Det er slik for meg, som det er med BBS RS for veldig mange andre. Så da blir det 5 eika for meg. Bilen er faktisk godkjent med 9x16" Borbet A, men 16" blir en tomme for lite på den bilen. Hadde jeg fått tak i 8,5 og 10x17" Borbet A, ja da hadde det faktisk vært ganske så perfekt for meg. Ja, mange kaller de for "dassrullene" og er drittlei de - men jeg husker godt hvor fantastisk godt de rigga BMW tidlig på 90-tallet. De var jo dødsfete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...