Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Flisespikkeri, men alle ventiler er vel mekaniske. Forskjellen er at det sitter en micro controller som får input fra potentiometere (og trykk sensor) på accuair sin. Når det er sagt så liker jeg å ha kontroll på hva som foregår og selv tenkt å bruke separate ventiler (uten blokk). Sammen med digitale trykksensorer og en arduino skal jeg lage mitt eget system. Riktignok blir det ikke like avansert som accuair sitt, men kjekt å lage alt selv. Fordelen med å ha separate ventiler er at en kan ha en i reserve i bilen skulle uhellet være ute.

Gleder meg til å se alt montert sammen. Er ikke mange E23 med air ride i Norge (ingen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Session skrev:

Flisespikkeri, men alle ventiler er vel mekaniske. Forskjellen er at det sitter en micro controller som får input fra potentiometere (og trykk sensor) på accuair sin. Når det er sagt så liker jeg å ha kontroll på hva som foregår og selv tenkt å bruke separate ventiler (uten blokk). Sammen med digitale trykksensorer og en arduino skal jeg lage mitt eget system. Riktignok blir det ikke like avansert som accuair sitt, men kjekt å lage alt selv. Fordelen med å ha separate ventiler er at en kan ha en i reserve i bilen skulle uhellet være ute.

Gleder meg til å se alt montert sammen. Er ikke mange E23 med air ride i Norge (ingen?).

Jøran Hagen har en svart E23 på luft.

 

jau, "alle" ventiler er mekaniske. Min tanke, men dog unøyaktig forklart, var jo at jeg skulle ikke ha en moderne digital styring, men "good'n old" styring med en kontroller per belg ;) Men du forsto nok hva jeg mente :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja...

Nå ser det jaggumeg ut som at det er håp allikevel. Helt utrolig :)

Vakuumklokken som mangler/var gått ut er faktisk på vei!!

Eneste nå er jo selvsagt at det ikke er korrekt, det hadde jo ikke forundret meg da...

 

Vakuumklokke.thumb.JPG.55ae2ced58b7b32f81947cd268baece9.JPG

 

Så jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg, for jeg har dradd meg selv litt ned i myren mtp å skru sammen varmeapparatet uten å ha byttet alle aktuatorene...

 

Klart at jeg kunne ha gjort noe annet i mellomtiden, utvilsomt. Men siden jeg hadde så mye annet å gjøre også, så ble hele E23en forskjøvet litt for lett med vakuumklokka som syndebukk...

 

Men nå er det bare å håpe at det er korrekt del som ankommer, for da skal jeg gi litt gass når vårmønstringen 1. mai er over. Iallefall når det er dårlig vær, for jeg må prioritere hus/hage ved fine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har hørt om den feilen der på E23, men godt at det finnes rep løsninger og at du sprer informasjonen slik at det blir lettere tilgjengelig for folk flest. På gamle biler er elektronikken såpass grovt dimensjonert, at det meste lar seg gjøre ved hjelp av en loddebolt og en stø hånd om man bare har tålmodighet nok.

Endret av ///MoePower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2017 at 11.40, Rune-K skrev:

Det blir nok greit og begynne og montere igjen. Det er liksom litt artigere det. Ellers bør du sjekke funksjonen til bryterpanelet før du monterer det igjen. http://www.bimmerboard.com/forums/posts/12793

 

Jeg har allerede sjekket funksjonen, og den er direkte mangelfull. Så den posten du linket til vil bli flittig lest (igjen) når jeg skal til med å sette sammen interiøret.

On 5/2/2017 at 18.44, ///MoePower skrev:

Første gang jeg har hørt om den feilen der på E23, men godt at det finnes rep løsninger og at du sprer informasjonen slik at det blir lettere tilgjengelig for folk flest. På gamle biler er elektronikken såpass grovt dimensjonert, at det meste lar seg gjøre ved hjelp av en loddebolt og en stø hånd om man bare har tålmodighet nok.

 

Dette er vel en ganske normal feil på E23? Som nevnt over, så er min også slik, så jeg må ha meg en økt der ja... :)

 

Men for å oppdatere litt :)

 

Jeg har jo, med skjelvende knær, ventet i spenning på å få tak i den aktuatoren som jeg ikke har fått tak i ny. Funksjonen er som den skal med den jeg har, men det er jo ingen garanti for at den ryker innen kort tid etter at bilen er satt sammen. Og det SISTE jeg ønsker, er å måtte bytte den igjen. For da må jo dashbord osv osv ut igjen.. En helsikes jobb... Det er jo typisk nok en som ligger underst...

 

MEN...

 

Jaggumeg så er det morro å hente post innimellom...

 

Denne rakkeren her:

 

IMG_0873.thumb.JPG.c8a4540b3b8ba4943f04fecc1d8534f4.JPG

 

Blir nå erstattet med denne:

 

IMG_0874.thumb.JPG.8845398814b7cb3f36060fa70d6ffc46.JPG

 

Endelig er den siste aktuatoren kommet :)

 

Så da kan jeg se litt lysere på ting. Men klart, en gjør jo andre ting mens en venter på deler - og oftest med andre biler (spesielt nå som sesongen er her igjen. E24en måtte jo få seg en klargjøring, og den trengte seg en maskinering på fjærskålene bak. Burde egentlig gått fort, men jaggumeg så ha bukken blitt "låst" nå i 3-4 uker i påvente av en dreiejobb som jeg bestilte.

 

IMG_0710.thumb.JPG.2cefb7e894858e62a34c72f0c397d293.JPG

 

Men fikk et bilde for fem minutter siden :)

 

590c5a33c1610_SenkesklerE24.thumb.jpg.dfbfd7789bdc61d9d10e2f74992d9713.jpg

 

Så nå er delen ferdig maskinert, og jaggumeg sveist og greier :) Så i kveld blir det å få litt "maling" på delene, og smette de på plass... ENDELIG få bilen av bukken igjen!!!

 

Da er det å få et par-tre E28 innom for litt arbeid, og så får E23en få litt pleie i takt med været. Fint vær=utearbeid, dårlig vær = E23 arbeid... Akkurat nå har vi veldig bra vær, men det endres jo fort på denne siden av landet :)

 

Og jeg har en liten pakke som skal hentes på posten, så jeg skal komme med oppdatering etterhvert der også ;)

 

Ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei hei alle sammen...

Denne tråden er vel gått fra å være "denne kan kanskje bli litt morro å følge" til rett og slett være en "helt død?" tråd. Mye har skjedd rundt ørene på meg, men det må innrømmes at det ikke har vært i retning E23 egentlig. "En skal velge sine kamper" sa en vis mann en gang, og det er vel gjerne det jeg har gjort også. Jeg har fått unna masse "kompishjelping" osv, samt at jeg har valgt å prioritere å jobbe med uteområder osv på eiendommen i det siste. Vi skal jo, i år igjen, arrangere et oldschool treff 29. juli her hjemme hos oss. I fjor ble det snaue 30 biler som kom, og masse besøkende. Vi mistenker, og håper, at det blir flere i år. Og klart, det var jaggu bra mye med 30 biler i gården når en bor midt i et byggefelt.

 

17990594_10154520735860840_8982036950104802479_o.thumb.jpg.df6995dae09e71723c62645f7d61d25d.jpg

 

Men en kan jo ikke gi seg med første nikk. Så når naboen hadde et par steiner til overs, så lot jeg han legge de hos meg bak i hagen bakom garasjen. Ikke så mye, kun 4-5 lass med sprengstein. Men da var vi i allefall i gang, hjulet er begynt å rulle. Har et dårlig bilde som viser litt av hagen bak garasjen, samt de første steinene som kom. Det var et ubrukelig område, så på tide å gjøre noe fornuftig med det.

 

IMG_1092.JPG.963398e47e9a44522a2443ef439108a0.JPG

 

Det ser ikke så stort ut, men det er snaue 200 kvm bakom garasjen der totalt.

Men fant jo ut at når jeg først er i gang, så kan jeg jo ta litt til, så da ble det tatt litt opp mot øvre delen av hagen også:

 

IMG_0857.thumb.JPG.996314a0df1a00c28f231a79945fdb02.JPG

 

Men steike meg, det går mye masse når en skal fylle i... Tur etter tur i lånt utstyr..

 

IMG_1075.thumb.JPG.92556208b177b611289cae63f6b52bb6.JPG

 

Noen innlagte pauser blir obligatorisk når en jobber litt på søndager også, hehe...

 

IMG_1076.thumb.PNG.0dff04505e8735db95b5964b726fc120.PNG

 

Greit å ha en nabo som varsler politi fremfor naboer når de irriterer seg på litt gravemaskinstøy på en søndag ;) hehe.. Gikk bra det også...

 

Mens jeg først var i gang, så la jeg inn ny drenering og kloakk bort til garasjen - slik at muligheter for toalett nå er større...

 

IMG_0881.thumb.JPG.da81bdb58d0d414d029e8b7d6689fd5e.JPG

 

Samtidig holder vi jo litt på med å klargjøre for garasje osv på oppsiden av huset også ;)

 

IMG_0975.thumb.JPG.4e554581b64b4a0fb8068ec7a10750b4.JPG

 

Sånn ca 500 tonn senere begynner det å ligne noe...

 

IMG_0866.thumb.JPG.4cb849b1a3db2b043844364f956667f5.JPG

 

Så i går kveld kjørte jeg bak diverse biler og tilhengere, bare for å få ryddet litt foran. Vi er nå klar for å legge berelag (vei grus), men det blir ikke før om en liten måneds tid. Så da er det bare å sette litt ting bakom der, for å få greiene i bruk... Ser ut som en slagmark nå, men skal bli bedre :)

 

IMG_1116.thumb.JPG.aece73371990ba5beaa31c6ca9bcaba1.JPG

 

Ble iallefall bedre på fremsiden nå..

 

IMG_1117.thumb.JPG.d140af1ce5036b7a32df70cb456f98e9.JPG

 

"Ivars car-spa", eller riktigere nok "Ivars Excavator-spa" :) Må jo rengjøre litt også :)

 

IMG_1114.thumb.JPG.22d17bf72dc2c6c74b53638a61b0b06d.JPG

 

Innimellom slaga må en jo gjøre noe som er bilrelatert også. Jeg prøvde for morro skyld en bakfelg fra naboens E28, det er rart hva felger gjør med en bil :)

 

IMG_0937.thumb.JPG.16e84216c315dc7724d12c99ef2e985f.JPG

 

IMG_0939.thumb.JPG.6085fb59b4126b279e9bfc6e3523a979.JPG

 

Så fikk jeg litt ledig tid, og ikke minst - ledig plass på løftebukken.

 

Så da ble sølvpilen kjørt inn:

 

IMG_1088.thumb.JPG.8982b42c91ae5dedf35fb06ed08b79cb.JPG

 

Den er jo øremerket kun ett formål, å komplettere Direktøren. Så da ble det å ta ut motoren.

 

IMG_1096.thumb.JPG.e3c238fc3431dd108c11f6e5028ced89.JPG

 

Dette er en motor som har fått ny turbo samt litt nytt knask i topplokket.

 

IMG_1110.thumb.JPG.8d554136827aaff98f140bfbf2e73aab.JPG

 

Men tradisjonen tro, den lekker jo olje i alle retninger osv.

 

Så jeg må ta meg en liten økt på denne før den ryker inn i Direktøren.

 

Så da kom det heldigvis, i går, noe av det kjekkeste jeg vett om: Pakker... :)

 

IMG_1119.thumb.JPG.3f7b53b31619b2e1397b10afa896095e.JPG

 

Her var det litt for enhver smak.

 

Jeg fikk tak i brukte lykter til preface fra GS.. De var desverre ikke så strøkne som jeg håpte på, men alt var bedre enn det jeg hadde fra før...

 

IMG_1120.thumb.JPG.f42b9204580e4a91c61452aa1c50b24e.JPG

 

Glemte å si det, men jeg har kjøpt inn ny forskjerm høyre side fra BMW. Måtte nesten det, siden venstre også var ny. Og når jeg leverte inn den for å få på seg grunning inn/utvendig, så endte det med at jeg leverte inn begge forskjermene, frontpanel, støtfangerpanel og frontspoiler for å få samme blåfarge som resten av bilen. Og sprayboks med bilens farge ble også kjøpt inn, for å ta litt korrigering i motorrom. Og når jeg demonterte støtfanger foran, så var det ingen tvil om at den støtfangeren fra GS også hadde sett sine bedre dager, så da ble det ny. Ikke så avskrekkende dyr heldigvis, med tanke på budsjettet jeg prøver å holde.

 

IMG_1121.thumb.JPG.4dd400d91b45f03312099fc24fe4a94e.JPG

 

Så var det de pakningene til motor da... toppdekselpakning er nå i hus:

 

IMG_1122.thumb.JPG.8332e868bd5f126bfc15cbe5d6eabe64.JPG

 

For å ikke glemme bunnpannepakning og alle pakninger som har direkte kontakt med olje. Tetninger for/bakkant veiv og kam er også kjøpt inn nå. Nytt registerkjede og nye skinner setter jeg også inn når jeg først har det av.

 

I tillegg fikk jeg tak i venstre blinklys komplett (med gul blink... Har hvite blink også liggende, men vett ikke helt hva som blir montert. Blir nok orange på denne bilen) samt nye griller. Høyre blink er utgått fra BMW, men fikk tak i original blinker i Tyskland  - så den ble sendt i går. I samme slengen kom det "745i" merke og nytt panser emblem..

 

Og litt sånn dill dall...

 

Så nå er det bare å finne noen ledige timer til å jobbe med bilen. Nå skal vi lage ny plen på lørdag, og jeg må lage et par murer til det..

 

Så vi får se hva dagene før E30Meet bringer ;)

 

Ha en fin dag videre :) Beklager denne lamme oppdateringen, men følte jeg måtte skrive noen ord :)

IMG_1123.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting so blir skreve av ein altmuligmann e uinteressant. Lika godt måten du skrive på, so for min del so va da faktisk litt gøy å lesa om graving, masse og ellers alt anna du drive med :) E nesten so da frista å ta turen til Rogaland 29. juli for å drikka Red Bull, men eg får sjå korleis da blir med jobbing og økonomi først. Ikkje berre-berre å planlegga når ein e komt rett ut av skulen og ikkje ha jobb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RF91 skrev:

Ingenting so blir skreve av ein altmuligmann e uinteressant. Lika godt måten du skrive på, so for min del so va da faktisk litt gøy å lesa om graving, masse og ellers alt anna du drive med :) E nesten so da frista å ta turen til Rogaland 29. juli for å drikka Red Bull, men eg får sjå korleis da blir med jobbing og økonomi først. Ikkje berre-berre å planlegga når ein e komt rett ut av skulen og ikkje ha jobb :lol:

 

ja, det er et stykke - ingen tvil om det. Men du hadde nå uansett vært tatt godt imot :)

 

1 time siden, sveigis skrev:

Bra update og godt å se liv i tråden igjen 😃.

dæven å du bygger å styrer , nå har du hvertfall plass nok 😀.

Og det må være nydelig å ha til alle bilene dine og tingene 😃

 

ja, kan ikke ligge heeelt på latsiden heller. Er kommet forbi den "må-ha-alt-gjort-i-en-fei", så tar alt i et lunkent tempo, for å verken bli lei eller utbrent. Har diverse ting som står på en "haster" liste, men lommeboken og tiden kveler den tanken om å klare det kjapt. Det viktigste er at garasjen er noenlunde på stell, og at bilene mine står innomhus.

 

Kommer du helga den 29 juli forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RF91 skrev:

E nesten so da frista å ta turen til Rogaland 29. juli for å drikka Red Bull, men eg får sjå korleis da blir med jobbing og økonomi først. Ikkje berre-berre å planlegga når ein e komt rett ut av skulen og ikkje ha jobb :lol:

Dette er jo i Hordaland, så det er bare over til nabofylket. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Dette er jo i Hordaland, så det er bare over til nabofylket. :D

Ja, da e jo tydeligvis! Ser ut so stalker-ferdigheitene mine ha tapt seg :lol: Trudde Pedi budde lenger sør, men alltids greit å få da korrigert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...