Gå til innhold

Pedi's BMW E23 745i Highline: En tråd om "Direktøren": Update 19/9 side 16


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Det er klart noen kroner blir det for alle klokkene. Jeg ville sjekket de nøye, Det er et par av de som du må ta ut varmeapparatet for og bytte. De andre klarer du tilnød og bytte med dashbordet på plass. Håper bare det var en skrivefeil at du tester de med trykk.:-D

Den styreenheten sitter på varmeapparatet på venstre siden. Nr 3 her. http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=6961-EUR-12-1985-E23-BMW-745i&diagId=64_0440 Kontaktene glipper i den noen ganger og da må du stramme skruene. Ellers blåser det bare kaldt.

Ellers synes jeg at jeg må dele litt erfaring. Du behøver jo ikke og gjøre alle feilene jeg har gjort iløpet av 17 år. Det er som du sier, E23 har en egen vri på mye. De testet nok endel for og se hva de kunne fortsette med på de billigere bilene. Varmeapparatet er ikke blant de.

Det er også tydelig at da bilen ble konstruert på tidlig 70 tall så var det ikke så mye elektronikk. De har jo plassert styreenheter på de merkeligste steder for i det hele tatt og få plass til de. Og plassere hjernen til tempomaten nederst i a stolpen var ikke lurt. Der blir det aldri fuktig. Den er heldigvis lik på E24, E28 og E30. Min er fra en E30 og er tettet med mye silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune... Det verdsettes veldig din deling av din erfaring. For den lille erfaringen jeg har med E23, er så gammelt nytt nå at alt er gått i glemmeboken.

Det var ingen skrivefeil at jeg såg for meg å teste med 1,5 x arbeidstrykk. Vakuum er jo per populær definisjon "like mye" trykk som det du tenker på når du skriver trykk. Vakuum er bare en populær betegnelse på et moderat undertrykk, altså et trykk under atmosfæretrykk. I fysikkens verden så defineres/oppnås ikke vakuum før en oppnår trykk i et rom som er mindre enn én tusendel av atmosfæretrykk - så ordet "vakuumstyring" i feks industri og bilverden er bare et populært uttrykk for et moderat undertrykk. Dette kan selvsagt dras ut i lange baner, så jeg tror vi peiser tilbake til det som fortsatt er morro: bil og vakuum som vi kjenner det :) Altså: Hvis arbeidstrykket til E23 ligger på feks -0.2 bar, så såg jeg for meg å vakuumere 1,5 ganger det. Slik har iallefall jeg gjort i mange år på allslags systemer med over-´og undertrykk. Men jeg må nok lese meg opp på de korrecte specs før jeg drar i gang vakuumpumpa. 

Igjen... tusen takk for din deling av erfaringer på dette området, jeg skal lese dine innlegg nøye før jeg hiver meg på den biten. Veldig flott å unngå fellene som du og andre med deg har gått inn i med hud og hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad Ivar!! Utrolig gøy å lese - én ting er bildene og det du gjør med bilen, men minst like kjekt er det du skriver, engasjementet, kunnskapen, og lidenskapen. Angrer på at jeg ikke kjøpte en rusten E23 for noen måneder siden, men tror kanskje det var like greit, og så skal jeg heller glede meg til neste innlegg her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rune-K skrev:

Da er vi enig.

BMW anbefaler maks 0,75 bar undertrykk under testing. De godtar 10 mbar lekkasje under 2 minutter. 

 

Herlig! Der sparte jeg meg nok et google-search :) Takk. Igjen :)

 

8 timer siden, norbakken skrev:

Nå ble jeg glad Ivar!! Utrolig gøy å lese - én ting er bildene og det du gjør med bilen, men minst like kjekt er det du skriver, engasjementet, kunnskapen, og lidenskapen. Angrer på at jeg ikke kjøpte en rusten E23 for noen måneder siden, men tror kanskje det var like greit, og så skal jeg heller glede meg til neste innlegg her :) 

 

Hehe, godt å se at jeg kan glede noen :) Når jeg tok for meg E28en, så hadde jeg som sagt ikke noe tidsplan - jeg ville bare bygge bilen EN gang. Så tid hadde jeg nok av, slik at jeg satt med et kompaktkamera og tok bilder underveis for å dokumentere alt. På E23en frem til nå, så har jeg kun tatt bilder med telefonen for eget bruk/morro skyld egentlig - prosjekttråd var ikke i tankene mine. Men jeg satt å tenkte litt på det i går, og lurer litt på om jeg skal ta frem kameraet igjen (hvis jeg finner det) og bli LITT flinkere å ta mer bilder. Igjen, det må poengteres at jeg kommer ikke til å detaljdokumentere denne bilen. Litt pga at jeg ikke har/ikke vil bruke tid på det, men også mye det at dette er lavbudsjettprosjekt. På E28en ville jeg ikke ha EN ENESTE skrue eller dippedutt urørt, på E23en MÅ jeg hoppe over enkelte detaljer - så lenge de virker/er i orden. Ikke jukse eller å ta snarveier, men rett og slett så må jeg legge lista på et helt annet nivå. Og det er der stikkordet bildedokumentasjon kommer inn: for mye detaljdokumentering vil nok eksponere og fremheve for mange ting som jeg kanskje ikke klarer å gå forbi når jeg ser bildene hver gang jeg er innpå tråden her. Skal jeg klare å gjennomføre et lavbudsjettprosjekt med kvalitetsutførelse på kun de mest nødvendige plassene, så kreves det litt jernvilje. En jernvilje jeg ikke har brukt før på denne måten. Men kanskje øvelse gjør mester? Når andre klarer det, så må vel jeg få det til også. Vi får iallefall gi det et forsøk, og jeg bare håper at folket ikke dømmer denne bilen nedenom og hjem pga at det ikke er et "pilles-i-atomer-og-bygges-opp-med-kun-nye-deler" prosjekt. Alt skal fungere på denne bilen, men alt skal ikke være nytt - det skal være funksjonellt. 

 

8 timer siden, e30 tic skrev:

Se her ja. Bimmers prosjekt tråd etter gammalt

 

Jepp, jeg tenkte jeg skulle prøve å se om det var noen interesse for en gammel E23. Jeg satt med samme tanken når jeg begynte på E28en også - for E28 var jo ikke så veldig poppis når jeg kjøpte den i 2008. Den tråden ble jo kjempepopulær, og interessen for E28 har jo eksplodert rundt om i BMW-miljøet... E23 kommer ikke til å bli like poppis, not even close. MEN.. Jeg håper at denne bilen kan være med på å dra et litt mer fokus på den bortglemte og nesten forhatte E23. BMWs stolte flaggskip, som de fleste egentlig kun har sett på som "hengerumpebilen". Eneste gangen noen har giddet å se på E23 var om det sto 745 på bakluka - for da kunne bilen kjøpes, så hugges, for å få motor inn i 3/5/6-serie... Men det er ingen tvil om at E23 med rett stuk og felger kan bli rimelig stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver mest forhatte Bmw og det har nok vært det for mange ja.

For min del er det noe av det fineste du kunne få.

Husker når jeg kjøpte min e28 528i i 1996 ,letet jeg og etter e23 735i .

Mine venner trodde jeg var gal da jeg som 22 åring  lette etter en sånn.

Denne type bil minner meg og de gode minnene fra barndommen da jeg var mye i Oslo hos min familie.

Da så enn kakser som kjørte nye e23er rundt i Oslo og mesket seg:).

Derfor gøy at jeg kjenner en som har klart å skaffe seg flaggskipet av denne suverene modellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, paaaali skrev:

endelig fart på forumet igjen! liker og lese om prosjekta dine, mykje interesang lesing i god balanse med mykje bilder ;)

 

Takk for det. Vi får nå se om denne tråden klarer å fenge dere, det er uansett gøy med bilder av gamle BMWer synes jeg :)

 

17 timer siden, Gabz skrev:

Spennende prosjekt og fet tralle :) Følger med!

 

E23 er, som jeg skrev tidligere, en bil som desverre er oversett. Det som blir spennende er om jeg klarer å "omvende" flere mennesker til å like E23 med denne bilen. 

 

14 timer siden, sveigis skrev:

Jeg ser du skriver mest forhatte Bmw og det har nok vært det for mange ja.

For min del er det noe av det fineste du kunne få.

Husker når jeg kjøpte min e28 528i i 1996 ,letet jeg og etter e23 735i .

Mine venner trodde jeg var gal da jeg som 22 åring  lette etter en sånn.

Denne type bil minner meg og de gode minnene fra barndommen da jeg var mye i Oslo hos min familie.

Da så enn kakser som kjørte nye e23er rundt i Oslo og mesket seg:).

Derfor gøy at jeg kjenner en som har klart å skaffe seg flaggskipet av denne suverene modellen :)

 

Jan, det er jaggu ikke mange som hadde øynene oppe for E23 av oss ungdommer gjennom hele 90-tallet. E32 kom med brask om bram, og E23 ble så hinsides parkert av den. Ungdommen i dag bes jo merke seg at når vi var ungdommer, så var det kun bilen i gata vi såg, ikke bilder av allslags på nettet. Derfor ble det slik at selv om vi faktisk hadde div E23 i Haugesund, så var vel 99% av de med "hengerumpe" og med verdens kjedeligste felger. Men i 1998 husker jeg det kom en kar til meg med en svart E23 735i. En relativt ung kar, så jeg syntes det var jaggu flott kjerre han hadde til å være såpass ung. På den tiden var det ikke noe Santander som kastet penger etter deg for at du skulle kjøpe bil. Men samma det, han hadde senket denne bilen kraftig og satt på den 17" Melber felger. Bilen hadde et sinnsykt bra stuk, og de 17" Melber'ene satt som et skudd på den bilen. Men bare et par dager etterpå låg bilen på taket etter en promilletur, og det viste seg å være en svensk bil med påsatte norske skilt i tillegg. Så den bilen ble kjapt hugget opp og fjernet før politiet fikk snusen i det. Ikke vet jeg hvor delene eller felgene havnet desverre, men de felgene er nok søppel for lenge siden. 

Poenget her er iallefall at E23 kan bli sinnsykt fett... Jeg skulle ønske min var svart, men noen hellakkering er helt uaktuelt.

Du får komme på besøk i sommer Jan, (med Øistein) når vi skal ha treffet vårt i slutten av juli.. Så kan du ta deg en tur og tre i både 5, 6 og 7-serie av gamle gode E2x utgavene..

 

13 timer siden, M-jakob skrev:

Utrolig moro å se at du drar igang en tråd på e23. :-D Har fulgt med på de andre trådene dine å syntes det har vært artige å lese. Flott med bilder også. Kommer til å følge med på veien videre.:-D 

 

 

Ja, vi får se om det er noen interesse for E23.. Det er ikke akkurat for mange av de trådene innpå Bimmers, så vi får gi det et forsøk. Jeg er såvidt begynt på bilen ennå, men skal den bli klar til sommeren så må det skje litt etterhvert fremover nå. Men takk for at du følger, jeg setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes er veldig viktig når en holder på med et prosjekt, er at det skal være gøy. Bilbygging/prosjekt er typisk nok noe som tærer på faktorer som lommebok, kredittkort (i mange tilfeller), familieliv, venner, ungdomstid, voksentid osv osv... Listen over affekterte faktorer og elementer kan bli lang. Og det er lett å gi opp, den beryktede "veggen" har nok de fleste bilbyggere møtt en eller flere ganger... Og har en ikke møtt den, ja da har en ikke skrudd nok :) 

 

Personlig så møtte jeg den "mekke-veggen" sommeren 1998 eller 1999, det var iallefall det året vi hadde en fantastisk flott og varm sommer. Etter å ha sveist meg ihjel på en skadet E30 og en ihjelrustet Opel Ascona (i tillegg til alt det andre jeg holdt på meg), så gikk pusten omtrent helt utav meg.. Så jeg måtte virkelig "gå inn i meg selv" etter den sommeren der, og da fikk jeg smaken av det å "gå lei"... Etter den sommeren der har jeg vært mer bevisst på å holde fokus på den morro-biten. Og det er der jeg er i dag. Ikke noe stress og jag, her er det kun kos.

 

Derfor kommer det en oppdatering fra meg i dag som jeg på ingen måte hadde planer om egentlig (siden dette ikke er en big-ass update lixom). Men denne posten skal sende et signal til dere som leser her, et positivt et... 

 

Som mange av dere sikkert vet, jeg HATER jo å vaske bil. Elsker at bilene mine er rene og fine, men hater den gnikke/vaskejobben. Men avogtil så må det til. Direktøren her har jo omtrent liggesår i lakken etter å ha lagt i dvale i 15 år. Den er blitt håndvasket flere ganger, og skitten dukker opp igjen og opp igjen.. Selv JEG som ikke har peiling på lakk/detailing kjenner at lakken er slitt, så til de grader, av tidens tann. Men det er nå slik at når en skal skru og mekke, så er det greit at motorrom, kanaler osv ikke er fulle av skitt... Så hva gjør vi da? Joda, vi går ut etter middag og gjør klar for rengjøring. Men det er jo vintertid, og mørket kommer jo før en får snudd seg rundt... 

 

Vask1.jpg

 

Jeg hadde knapt fått kommet meg i arbeidsklær og trillet bilen ut, før skumringen omfavnet meg og vaskeobjektet.. Damn...

Men kan ikke gi opp... Når JEG først er kommet oppi vaskebøtta så kan jeg ikke gå utav, for da stopper jeg jo opp igjen... Så etter å ha tømt en flaske og to av sånn rengjøringsgreier (Iron-X og Prick-bort) oppi både motorrom og sånn generelt sett ellers, så klarte høytrykksspyleren og min middelmådige håndvask å få det til å se enda litt bedre enn det var fra før.

 

Det var alt jeg gjorde med DEN bilen i går. Ikke mye, og ikke særlig morro å vaske i mørket/sludd/kulde heller. Men slik jeg ser på det, så tenker jeg heller en annen tanke nå. NÅ er bilen enda renere, lettere å jobbe med og enda et skritt nærmere fullføring. Og de små skritta er viktige de også. Og når jeg hadde tørket bilen, så ble iallefall motorrommet litt kjekkere å se oppi. Mer rengjøring trengs etterhvert, men nå er iallefall mye av grovskitten borte. Legger ved et bilde og to av motorrom som viser hvordan det ser ut nå...

 

Vask3.jpg

 

Vask 4.jpg

 

Iogmed at jeg skal prøve å beholde statusen på prosjektet som et lavbudsjettprosjekt, så har jeg nå laget meg et excel-ark hvor jeg legger inn delenummer og artikkelnavn (med hyperlink til GS sine sider) på alle deler som trengs. Pris på nye deler plottes inn, og derfra får jeg da en oversikt over hva ting koster, og hva som må gjøres. Og i samme rennet har jeg også en kolonne som tilsier om en del kan brukes om igjen, hentes fra delebil, Ebay eller feks GS... Listen vil nok bli modifisert og endret etterhvert, men kan være et godt verktøy for å holde kontroll på delebehov og utgifter... Legger med et lite screenshot av en del fra den listen for morro skyld, slik at dere ser tanken min. Og klart, dette er en "levende" liste, som kan endres fra feks der en del må fås "ny" til å ende opp som "brukt" etter å ha blitt rengjort og testet. Og hvis en del viser seg å være defekt, så ligger delen der allerede med pris osv...

 

Snagit deleliste.JPG

 

Jaja... Nå er det straks helg, og vi får se om jeg tar en liten økt i kveld. Varmeapparat og gulvteppe må ut, samt front/bakrute må ut. front og bakfangere skal av og samme med baklykter. Når det er gjort, så er tiden inne for å begynne på operasjon dører. men det kommer vi tilbake til...

 

Og ja...

 

En hyggelig herremann her inne har valgt å selge meg en helt ny original forskjerm, venstre side. Og siden han er lakkerer av yrke, så har han i tillegg vært grei å "preppe" den klar for lakkering før overlevering til meg. Er greit å behandle nytt stål med skikkelig grunning før det monteres på bil, slik at ikke bilen ruster bort med det første.. Legger med noen bilder der tilslutt i dag.

 

Ha en fin helg!

 

IMG_0119.JPG

 

IMG_0120.JPG

 

IMG_0117.JPG

 

IMG_0118.JPG

 

IMG_0116.JPG

Vask2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking av bil er noe dritt. Men rengjøring er faktisk en helt annen sak. I dag måtte jeg bare få gjort litt småting, så gulvteppet fikk "fyken" i dag. Og tilhørende dempematter må jo også ut, både for å avdekke situasjonen og tilstanden med/i gulv, men også for å få tørket ut vannet fra lekkasjen i varmeapparatet.

Og etter endel skruing, så gikk endelig hele varmeapparatet ut. Og godt var det. Var jo fullt i dritt.

 

IMG_0192.jpg

 

Åpnet opp til varmeregisteret, og her ser vi tydelig lekkasje ja...

IMG_0193.jpg

 

lekkasjen i selve registeret var ikke så vond å finne heller, det var faktisk et par plasser:

 

IMG_0195.jpg

 

IMG_0197.jpg

 

Nytt register, kjøpte uoriginalt.. Lurer allerede på om jeg angrer på det..

 

IMG_0194.jpg

 

Her ser en tydelig at rørene ikke stemmer overrens:

 

IMG_0213.jpg

 

Varmeregister ute:

 

IMG_0205.jpg

 

Litt dritt overalt, så det hjelper på med rengjøring..

 

IMG_0198.jpg

 

Med alt ute, så må det henges til tørk :)

 

IMG_0214.jpg

 

Gulvet ser bedre ut enn forventet, kun en plass var proppen i gulvet ute, og den visste jeg jo om. Her var det jo dunket opp på forhånd. Så den skal jeg fikse lett :)

 

IMG_0201.jpg

 

Slik ser det ut fra en annen vinkel

 

IMG_0200.jpg

 

Varmeregisteret avdekker jo litt, og vips så dukket det opp enda en vakuumklokke :)

 

IMG_0208.jpg

 

Her er et par bilder til av selve registeret/apparatet

 

IMG_0209.jpgIMG_0210.jpg

 

Men det er greit å rippe en bil ned til skinnet, for det er veldig greit å feks avdekke jordinger som ser ut som dette, for da kan det jo fikses FØR det blir et problem...

 

IMG_0202.jpg

 

Det ble litt mer appetittlig nå som det er blitt rengjort:

 

IMG_0212.jpgIMG_0203.jpg

 

Og tilslutt et bilde som jeg syntes var kjekt å vise frem... Hvor ofte kan en si at gasspedal-innfestingen i en E2x ikke er rustet i filler??

 

IMG_0211.jpg

 

Alt i alt så må jeg si at jeg er meget fornøyd med tilstanden på gulvet i sin helhet.

 

Litt mindre fornøyd med at varmeregisteret jeg hadde kjøpt ikke passet, det må innrømmes. 

 

Men koblet jo fra AC-rørene, så nå får jeg forske litt på å konvertere til R134a mens jeg først er i gang. Har funnet overganger til tilkoplingene på Ebay, men må sjekke opp i hva o-ringer jeg skal bestille. Hadde jo håpt at det kom et sett som bare kunne bestilles, men jeg får sjekke litt opp i det...

 

Men nå er det lørdagskveld, og noe ostepop og serie på gang borti sofaen ser jeg... Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...