Gå til innhold

Kaldstartproblem M57


WolfM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del om dette problemet både her og på utenlandske nettsteder. Tråden/innledningen til TRF "BMW dieselmotorer" er veldig bra, men gir meg ikke helt svarene jeg er på jakt etter (har ikke lest alle 300 sidene).

Det dreier seg om en X3 3.0D 2005 som jeg kjøpte for ca ett år siden hos forhandler. Etter ca 1 måned kom det noen dager med -10C, og da ble den veldig vanskelig å starte. Jeg reklamerte og den lokale Bavaria forhandleren tok diagnose, og sa at det var 2 defekte glødeplugger. (Jeg fikke byttet alle i samme slengen ved at jeg betalte for de resterende 4 pluggene). 

Jeg trodde at alt var i orden til det kom ny kuldeperiode nå i vinter, og problemet er ikke borte selv om det er noe bedre (men det har heller ikke vært så kaldt). Ved "normale" temperaturer fra 0C og oppover er det så vidt til stede, men helt marginalt. Det går 3-5 sekunder før den går helt jevnt. Og ellers når den er varm maler den som en katt og er meget trekkvillig. 

En teori går på at starteren har en feilproduksjon som gjør at den trekker over 400A ved oppstart, det gir ett så stort spenningsfall at det gir startproblemer ved kulde. Skal forsøke å få tak i ett tangamperemeter å få målt. Ellers har jeg forsøkt å bytte kamakselsensor uten hell.

- SPM 1: Ett eller annet sted har jeg lest at glødeplugger på Common Rail har bare hensikt når du går under 10 kuldegrader. Problemstilling glødeplugger er egentlig irrelevant når du ligger over -10 C på kaldstart. Stemmer det ?

- SPM 2: Mange har forsøkt å bytte batteri, uten at det hjelper. Derfor venter jeg litt med å bytte, og det må visstnok kodes. Carly-appen sier at det ikke er nødvendig på min bil - så jeg vet ikke helt. Vet andre mer konkret om det er nødvendig - kode altså ?

- SPM 3: (Hvis nei på SPM 1) Så sier noen at gløderele kan være defekt selv om diagnose ikke melder feil, hvordan få sjekket det da ?

- SPM 4: Enkelte hevder at denne BMW delenr 61366915327 kan skape kaldstartproblemer, blir noen steder omtalt som DDE rele. Denne brukes på både bensin og dieselmotorer, men hva er funksjonen til dette releet ? https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/relay/61366915327/

- SPM 5: Hvor relevant kan dysene være ? Har kjøpt STP dyserens og er litt spent på effekten. Det er kanskje å betrakte som naturmedisin uten virkning ? Har anskaffet testsett for å måle returmengdene....

Håper noen eksperter her inne kan hjelpe meg ett eller flere av disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta startmotor for ei tid tilbake på min M57 (E39 ,2000 modell) da den dro tyngre og tyngre uansett hvor bra batteri jeg hadde. Etter hva jeg kunne finne ut så gikk den mer og mer mot en tilstand av full kortslutning. Den ble bytta før den tok helt kveld men den brukte vanvittig med strøm på slutten for å dra rundt og klare å starte motoren. Det jeg gjorde på slutten var å koble 35mm2 startkabler fra batteriet i bagasjerommet og frem til startpunktene i motorom . Da hadde starter de originale 25mm2 kablene pluss startkabler på 35mm2 altså totalt 60mm2 kabler og da dro starter på normalt turtall igjen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,du må ta diagnose så du har noe å gå ut i fra, alle teorier er så som så mener jeg, har mye erfaring. Glødeplugger er aktive på +grader å de, enklere for motor å starte når ting er varmt, siden plugger ble byttet for ett år siden er sannsynlig årsaker er gløderele eller en årsak til at det ikke virker. En annen er stor returmenge på en el flere dyser ved kald motor, også normalt. Det er de to tingene. Enkelt og tar maks to timer på verksted å finne ut av. Måle dyseretur kald motor/varm motor(sammenligne) og finne ut om glødingen virker. Du trenger ikke kode batteribytte forresten. Vanskelig huske alt men så gjennom posten nå, du fikser meste selv siden du har bestilt dyseretursett? Det skal dryppe såvidt ved tomgang,at det fylles saaakte går godt. Men er det en dyse som renner full mens resten såvidt drypper har du svaret. DDE relé aktiverer motorstyring. Gir strøm til div. Blir lagret feil på gløding, en og en plugg og også noen flere koder kan lagres.vanlig at gamle releer tar kveld etter en stund med nye plugger også. Derfor det er mest vanlig å skifte alt. Slipper vi klaging etter noen mnd.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Jeg bytta startmotor for ei tid tilbake på min M57 (E39 ,2000 modell) da den dro tyngre og tyngre uansett hvor bra batteri jeg hadde. Etter hva jeg kunne finne ut så gikk den mer og mer mot en tilstand av full kortslutning. Den ble bytta før den tok helt kveld men den brukte vanvittig med strøm på slutten for å dra rundt og klare å starte motoren. Det jeg gjorde på slutten var å koble 35mm2 startkabler fra batteriet i bagasjerommet og frem til startpunktene i motorom . Da hadde starter de originale 25mm2 kablene pluss startkabler på 35mm2 altså totalt 60mm2 kabler og da dro starter på normalt turtall igjen :-) 

Kan være samme problem på min? Drar utrolig tungt på kaldstart, men går helt fint når den først starter. Derfor mistenker jeg ikke gløding, selv om dette skal byttes/sjekkes uansett. Jeg tror rett å slett at motoren drar for tregt rundt til å kunne starte på sekundet. Nå går det 4 sekund med kinning på kald motor før motoren starter :P når den er varm går starteren mye raskere rundt og bilen fyrer opp med en gang. Hvor er det best å måle med tangamperemeter? Hvor mye skal normalt starteren trekke? 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

Kan være samme problem på min? Drar utrolig tungt på kaldstart, men går helt fint når den først starter. Derfor mistenker jeg ikke gløding, selv om dette skal byttes/sjekkes uansett. Jeg tror rett å slett at motoren drar for tregt rundt til å kunne starte på sekundet. Nå går det 4 sekund med kinning før motoren starter :P hvor er det best å måle med tangamperemeter? Hvor mye skal normalt starteren trekke? 

Høres i hvert fall ut som symptomer på gåen starter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren på M57 trekker 2kW, blir altså rundt 160A med 12,6V.

Glødepluggene hos meg starter når det er < 3 grader. Nå som det var -15 så startet bilen litt treigere, gikk et par sekunder ekstra på starteren, samt at det tok et par sekunder før den fyrte på alle 6, men kan ikke si at jeg merket noe på at starteren gikk særlig treigere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får jo opp "Pre Heating" i instrumentet titt og ofte, kan komme i +5, kan starte i -10 uten at det kommer opp..
Den starter like fint hver gang..

Sånn har det vært så lenge jeg har hatt den :) (7 år om et par dager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, @Alpejohn. Dette sier BMW sitt system om DDE 6.0

Preheating

At coolant temperatures below 25 °C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25 °C.

Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0 °C.

After-heating

At coolant temperatures below 30 °C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.

Start preheating

Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..
Kan banne på at jeg har tatt kaldstart med kjølevannstemp over 0 grader, og fått opp pre heating..

Men dette må jeg følge med på.. :P

 

Men dette vil jo si den bruker en del strøm selv om du ikke er tenkt og kjøre..? Om du kommer og skal hente noe, så starter den og gløde og bruke strøm.. gjør du det et par ganger så burde vel det stjele en del strøm? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gøder da bare når tenninga er i hakk 2, det er vel ikke så ofte du vrir den dit når du skal hente noe.

Fikk pre-heating idag på 2,5 grader, vridde over til starter før den glødet ferdig, startet litt tyngre da. Kan være lurt å la den gløde ferdig uansett temp tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut informasjon om DDE6 som brukes på E6x og ikke E39.

Her er info for E39/DDE4 eller DD5?

Preheater time control

The preheating duration is dependent on the engine coolant temperature and battery voltage and is indicated by the preheating/DDE indicator.

Preheating

At temperatures below 5 °C, preheating takes place for at least 4 seconds. The preheating time increases as the temperature decreases.

After-heating

After-heating takes place after engine start at temperatures below 20 °C in order to improve idle and exhaust characteristics.

Start preheating

Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en tabell over gløding for M57, antageligvis for E38/E39/E46 og E53

12 21 Heating Time Control Unit M57
Max. heating time in sec. with
 
 
Heating times during preheating in seconds at
 
 
- Cooling temperature > 5 °C
s
0
- Cooling temperature < 5 °C
s
> 4
Max. preheating time at coolant temperature = -25 °C
s
9
Heating times during afterheating in seconds at
 
 
- Coolant temperature (Tc)
s
0 (Tc > 50 °C)
- Coolant temperature (Tc)
s
> 0 (Tc < 50 °C)
- Coolant temperature = 20 °C
s
40
Max. afterheating time at coolant temperature = -25 °C
s
220
Glow plug fuse
A
100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...