Gå til innhold

Oljeforbruk ved motorbremsing


Kallek
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 116i 06-modell som begynte å bruke 1 liter olje pr 800km. Jeg hadde den på merkeverksted, men de kunne ikke finne årsaken, uten et dypdykk i motoren. Det var ihvertfall ikke topp-pakning.

Jeg har tidligere hatt en vane med å bremse mye på girene, men jeg har de siste 3 månedene unngått dette så mye som mulig, og da falt oljeforbruket til ca. en liter pr 1400km, som ikke er langt fra 0,7 l/100 mil grensen som bmw mener er akseptabelt. Noen som har en mulig forklaring ?

Endret av Kallek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner toppakning, sikker på at du ikke mener toppdekselpakning? Sitter omtrent midt på toppen av motoren. Toppakning er det sannsynligvis ikke uansett. 

Det enkleste du kan gjøre vil jeg tro, er å åpne panseret, fjerne plastdritten og se etter synlige lekkasjer. Eventuelt gjøre det samme under bilen. Om det er olje i bunnen, der det antakelig er et svart deksel, har du en lekkasje en plass. Du trenger ikke kunnskaper eller verksted til å sjekke dette, for å se hvor det eventuelt lekker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo det du skriver om bremsing på gear. Etter en lang nedoverbakke uten gasspådrag og gjerne noe motorturtall, kan du ved gasspådrag igjen se betydelig blå røyk. Da har du sannsynligvis slitte ventiltetninger eller ventilstyringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bremsing på gir, vil også oljepumpen gå tilsvarende, dvs at den leverer høyere oljetrykk kontra normal bremsing. Høyere trykk vil i  mange sammenhenger føre til høyere lekkasje, hvis den er trykk avhengig.

En kompresjonstest vil hvertfall gi deg en viss pekepinn om hvor olja forsvinner.

Ellers ville forsøkt litt tykkere olje, da høyere visikotet vil redusere oljeforbruket. 

Jeg forutsetter at oljeånding osv er som det skal, når bilen er sjekket av verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått 130 000. Jeg regner med bavaria sjekket det de kunne, uten å begynne å skru den fra hverandre. Jeg byttet også registerkjede og to vanosenheter i fjor, pga slakt kjede. Lekkasjen begynte før dette, og har vel kanskje en sammenheng, men bavaria kunne ikke si noe mer.

Jeg vurderer å prøve tykkere olje, men er redd det begynner å tette katalysator, eller kødder med lamdasonder feks, hvis olja forsvinner den veien ?

Endret av Kallek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å tenke på oljeånding, ved denne kilometerstanden. Lekkasje fra en pakning på «noe i forbindelse med oljepumpe» er noe jeg husker fra tilstandsrapporten på min forrige bil, som i stor grad deler motorkonstruksjon med din bil (N46 og N45 er internkodene for disse motorene). Inspeksjon av oljeåndingen burde vært et obligatorisk punkt på serviceprogrammet, med de klimaforhold og kjøremønster som de fleste norske biler kjøres i. Det blir nemlig fort dyrt når oljerørene tettes til og olja finner veien ut gjennom andre huller, som for eksempel bunnpannepakningen. Dette er dessverre et vanlig problem, ikke bare på BMW. Får du ikke noe svar hos de du har oppsøkt til nå, husk at det finnes uavhengige verksteder rundt om, sikkert også nær deg, som kan annet enn kun å skifte deler. Kunderådgiveren er ikke alltid så oppdatert på vanlige feil med litt eldre modeller, er min erfaring. Og regn aldri med at ting sjekkes uten at det blir etterspurt, de færreste jobber gratis i dag. Prøv å få snakke med mekanikeren når det gjelder slike utfordringer, de er garantert borti dette nærmest hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...