Gå til innhold

Bmw e46 320i starter ikke, får ikke kontakt med noen komponenter. canbus /k-bus feil ?


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en ny innkjøpt e46 320i m52tub20
Bilen er helt død. altså den har kun lys i instrument og elvinduer og slikt fungerer, men det skjer ingen ting om man vrir nøkkelen for å starte bilen.

Har prøvd diagnose med div obd1 og obd2 utstyr som Bmw scanner og icarsoft. (disse har funket fint på alle andre e46ene her inne)
Får ikke kontakt med en eneste styrings modul i bilen

Spilleren i bilen viser teksten "-DISABLED-"

Her er det vel noe k-bus e/ canbus problem ?
Noen tips tl feilsøking ?

Har prøvd å bytte GM5 modulen
Fikk bilen til å smelle i startmotor 1-2 ganger iløpet av 30 forsøk


takk!

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Endret av AlXz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet vekk klimapanel og div smått og fått bilen til å kinne på starter
Får også el vinduene fremme til å virke, samt vindusviskere, lys og div i instrument

Den kinner, men aldri tegn til start
Det klikker i ews boks når nøkkel settes i/vris om 

Temperatur nåla ligger helt over på rødt , det er vel ikke normalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tempmåleren din ligger på rødt som videre tyder på at bilen ikke har kontakt med ecu.
Sjekk sikring til Ecu, den sitter under den sorte boksen ved sjaførside i motormmet. 
Har vært borti lignende tilfelle før med en 320d.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket alle sikringer både de som ligger sammen med motorstyring, samt alle i hanskerommet, og alle er iorden.
Er det normalt med feks kabelbrudd ? Dårlige jordingspunkt ?

 

Har prøvd å koble ut abs enheten også, ingen forskjell
Får ikke kjørt diagnose på en eneste komponent i bilen via obd1/2

Tips til feilsøking ?
Feks noen som har oversikt over kontaktene inn på ecu, hvor hver og en pin her går videre inn i bilen så man kunne målt om de leder eller ikke ?

 

 

Endret av AlXz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sannsynlighet for at det er noe med motor nettet ?
Tenker tanken å kjøpe et komplett bil ledningsnett og bytte ut dette, men veldig kjedelig dersom det ikke har noe nytte.

Noen som vet om jeg kan bruke m54b22 (ms43) styreenhet på m52tub20 bare for å få testet en annen ecu og utelukke at ecu er feilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du sjekket at dem er i orden?
Mener ikke at du har gjort riktig eller noe sånt, men hadde jeg hvert deg så hadde jeg skiftet ut di sikringene som styrer ecu osv bare for og ha gjort det. Selvom dem ser "hele" ut så kan det faktisk være at en eller flere av sikringene er defekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå hallå,

Mystiskt fel. Det skulle kunna vara dålig jordningspunkt men du kan prova att hjälpa till genom att jorda tex ECU eller motor med startkabel direkt från karossen. ECU höljet tex ska ha jord.

Här har du pinout för MS42 ECUn och även X6011 kontakten som går mellan motor och kaross:

http://www.fekzen.se/StandAlone/#MS42

 

Det låter som att EWS systemet fungerar för det som klickar i EWS-boxen är troligen relät som låter startmotorströmmen passera och då ska den gå på startmotorn.

Men du är säker på att du har bra batteri? För det är ju typiskt på bmw att då batteriet börjar bli dåligt så kommer mystiska fel och du kan ibland inte ens klicka på startmotorn.

 

Mvh
Andreas, Fekzen.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obd2 systemer gir begrensede muligheter for feilsøking/lesing. Forsøkt et BMW system som INPA ? Jeg har evt hvis det er interessant. Men det virker som en utfordring dette....

Men den temp måleren er jo spinnvill. Så det er et spor å gå etter.....må få den til 0. Har tidligere eier gjort noe med bilen?

Er det irring på noen kontakter i e-boksen?

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet alle relé'er i motorrom og ved sikringsboks 

 

Har prøvd å jorde både motor og styreenhet ekstra 

 

Ingen forskjell 

Åpnet hjernen nå å ser at ene komponenten er brent, regner med det kan ha noe med saken å gjøre

 

Annet jeg bør ordne/sjekke før jeg får satt i ny ECU/ews/nøkkelchip? 

 

DSC_0025.JPG

Screenshot_20170123-171436.pngScreenshot_20170123-171419.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får byta ut den där komponenten eller skaffa en ny ECU.

Jag har MS42 ECU liggnade som jag kan klona så att du får en fräsh fungerande ECU med dina immobilizerdata och mjukvara i. Bara skicka PM för mer info om det ifall det behövs.

Om du har tur är det kanske bara den syliga komponenten som är bränd och då kan du byta den, men med otur är det massa andra komponenter som är brända men som inte går att se det på.

Mvh
Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...