Gå til innhold

Stort oljeforbruk på e46


Ve.haug
 Share

Anbefalte innlegg

Guttungen har kjøpt en 316 1,8 2004,mod.  Km 145 000 Vi fikk vite at den brukte litt olje. Vil anslå forbruket er over 20 liter på 10 000 km. Har nettopp fått byttet veivhusventilasjon. Det ble ikke byttet slanger (misforståels?) Har nettopp kjørt en runde med motorrens. Kom mye røyk og det luktet hu og helv...av eksosen. Jeg lurer med dette på om det går å skifte peilerøret uten å ta av insuget++++ Er det mulig å komme til ved å ta bort inneskjermen. 

Bilen er småkjørt de siste årene og det var mye majones i peilerøret som jeg fikk sugd opp. Men jeg tror t-stykket på peilerøret er tett fordi jeg kan se ny oljefukt på slangen som går fra (det nye)huset og ned på peilepinnen. 

Er ikke bilmekanikker men liker å skru bil (bare utfordringene ikke blir for store)

Vegard      Ny på forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skifte alle tilhørende slanger samt peilepinnerør når man bytter veivhusventilasjon, ellers kan du være like langt som før du byttet. Dette kan fort foråsake oljebruk og vond lukt av eksos. Ville begynt der. N42 i denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stopper motoren med en gang jeg tar av oljelokket eller drar opp peilepinnen. Før så hostetog harket den litt. Starter igjen med en gang. Jeg mener oljeforbruket har blitt verre nå.(etter flushing) Han som skiftet veihusventilasjons (kammeret) sier at siden motoren nå stopper, er veivhusventilasjonen åpen. For meg  ser ut til at slagen som går fra kammeret/ventilen og ned på peilerøret, har "ny" olje utenpå slangen. Det renner ikke men litt tilsig. Aldri vært en dråpe under bilen. Ser at Vanos og toppdekselpakning svetter bittelitt også.

Gabz: Dette er en N46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Det er feil med veivhus ventilasjon på din motor. Den skal ikke stoppe i en slik situasjon. 

Ble det skiftet veivhus ventilasjon? 

Selve boksen ble skiftet. Ikke slangene. Han sa han hadde blåst peilerøret. Den dagen boksen ble skiftet, stoppet ikke bilen, men gikk veldig ugjevnt.(uten peilepinn/lokk) Så, etter noen dagers kjøring så motoren ved fjerning av lokk/peilepinn. Forbruket gikk opp og det ble ikke bedre etter flushing. I dag fikk han alarm på lite kjølevæske.  Aha tenkte jeg. Toppakning. Vi etterfylte en bitteliten skvett. Så kjørte han seks mil og da måtte han fylle i underkant av en halv liter. Så kjørte han seks mil hjem igjen. Da hadde ikke nivået endret seg i det hele tatt. Altså ingen forbruk. Vannet ser fint ut og det samme gjør oljen. Har en teori på at vannivået aldri/sjelden har vært sjekket og at det var helt tilfeldig at det begynnte å lyse akkurat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...