Gå til innhold

Redusert motoreffekt


lagunilla
 Share

Anbefalte innlegg

Som alle sikkert har fått med seg så er motoreffekt avgiften fjernet i år. 

Det er mange biler som er levert med redusert effekt og mange som stusser over om man kan få de ekstra effektene tilbake.

Jeg har fått med meg at Volvo omprogrammerer bilene ved service tilbake til fulleffekt. BMW derimot hadde tydeligvis biler levert med kode 843, som da er tilpasset til det norske regelverket.

Det vil si at biler som er levert med utstyrkode 843 har en typegodkjenning slik at de ikke kan tilby en slik oppgradering. 

Hva syns dere om det?

BMW har jo M-Performance kittet som alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så synes jeg at det er idiotisk at BMW ikke har en løsning på dette. Dersom Volvo får til dette så bør jammen meg BMW også klare å finne en løsning for sine kunder. Isåfall så synes jeg at M-performance kittet bør bli en god del billigere, og at bmw tar for seg alt papirarbeidet med statens vegvesen osv. 

Det skal sies at jeg har lest et eller annet sted der hvor det sto at det skal være mulig å fjerne den "koden" som struper effekten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiften for motoreffekt er kanskje fjernet, men utslippsdelen er nå der fortsatt. BMW må i så fall dokumentere at det ikke blir en økning i utslipp om man øker effekten, for hvis utslippet øker, noe som det antaglivis gjør, kan det fort bli mer krøll med avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å kjøpe en chip med TUV-papirer eller M Performance-kittet. Forstår ikke helt "raseriet" som rettes mot BMW for at de skal oppgradere effekten nå som effektavgiften er borte. Er kundene som valgte mindre effekt selv da de kjøpte nybil i Norge, så synes ikke noe om å komme i ettertid å klage nå, det er ikke noe BMW har noe med å gjøre. Ville bare vært glad for at det finnes alternativer for å få M Performance eller annen chiptuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit nok at det er kundene som har tatt det valget, men jeg synes at det er på sin rette plass at BMW kommer med en løsning som tilfredsstiller kundene. BMW er et dyrt merke, og forventningene er derfor deretter. Dersom Volvo og sikkert andre merker får til dette, så bør BMW også.

Det skal være sagt at jeg syns at disse bilene ikke burde vært levert med redusert effekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).

Du får gi oss beskjed om hva utfallet blir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎01‎.‎2017 at 20.54, Daniel80 skrev:

Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).

Jeg fikk svar fra Statens Vegvesen i dag:

 

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

  *   Chiptuning

Hei

Hvis du vil chiptune bilen din må du montere et som det følger med TüV godkjenning på.

TüV dokumentet sier at bilen er testet opp i mot effekt og utslipp. Og pr vil danne grunnlaget for en godkjenning i Norge.

Bilen må inn på visning på en trafikkstasjon, og timen koster pr nå 570,-

I og med att det ikke er noen avgift for effekt, er det ingen avgift som må dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...