Gå til innhold

Redusert motoreffekt


lagunilla
 Share

Anbefalte innlegg

On 14.1.2017 at 20.54, Daniel80 skrev:

Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).

Du får holde oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎19‎.‎01‎.‎2017 at 0.22, Daniel80 skrev:

Får du TUV godkjent chip da?   Og er M Performance kittet TUV godkjent? Finner ikke noe dokumentasjon på det.

 

3 timer siden, Otis skrev:

Men tuv godkjenning, tar de høyde for utslipp?

TUV-godkjenningen til Hartge tar i alle fall høyde for utslipp. Står svar på hvitt at utslippet er det samme. Ergo er det null problem å få godkjent dette hos Statens Vegvesen, iht. tilbakemeldingen deres som vist til ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fupsaker skrev:

Så det betyr at om jeg monterer en powerbox i bilen min, så er det nå helt lovlig? Forutsatt at resten av bilen er godkjent for effektøkningen? 

Forutsatt at den spesifikke powerboxen er TUV-godkjent for den spesifikke bilmodellen og det fremkommer av TUV-godkjenningen at utslippet ikke endres/økes, så er det lovlig - i alle fall sett fra myndighetenes side :) En annen side vil imidlertid være hvordan bilfabrikantene forholder seg til dette dersom bilen fortsatt dekkes av garanti/reklamasjon, og man ikke benytter en original løsning... 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 14.1.2017 at 20.54, Daniel80 skrev:

Jeg har inne søknad hos vegvesenet nå om godkjenning av oppgradert effekt fra 163Hk norgesversjon til 200Hk M-performance. (380Nm til 420Nm) Bmw opplyser at utslippene er de samme på begge effektversjonene, så vi får se hva vegvesenet svarer.. (og hvor lang tid de bruker på å svare).

Etter endel masing har jeg i dag fått beskjed om at de skal begynne å saksbehandle søknaden min på mandag.. De har visst hatt mye å gjøre på trafikkstasjonen i Bergen pga sykdom og høyt antall søknader etter nyttår. Dessuten saksbehandler de kun 2 dager i uken.. :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Og i dag fikk jeg endelig svar om at søknaden om ombygging er godkjent og videresendt til signering hos ansvarlige hos vegvesenet. Det jeg må gjøre videre er å vise bilen hos vegvesenet med kittet montert, og ha med det TUV papiret hvor ett godkjent verksted har signert for monteringen. I tillegg må jeg ha med godkjenningen fra skatteetaten på avgifter osv. Avgiftene på denne effektøkningen ble 0,- :D 
Pluss at vegvesenet i tillegg vil at jeg skal framvise et dokument/bekreftelse fra BMW hvor det står at bremsene ikke trenger å skiftes, siden det ikke framkommer noe om dette i TUV dokumentene. Så da nærmer det seg, og det tok jo bare 3 måneder fra jeg sendte første forespørsel om godkjenning :P  Heia Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har postet denne i en annen tråd og, til orientering. Spør her og så kanskje flere svar dukker opp.

Fint at du deler det med MPPK, og fremgangsmåten :)

Hva betalte du for kit og montering? Hvis du vil dele dette. 

Endres forsikringen din på noen måte? Dyrere pris? Kan man fortsatt ha drivlinjeforsikring som feks. Gjensidige og Codan tilbyr på biler inntil 8 år? Står hvertfall som et krav der at bilens effekt ikke skal endres, men om dette gjøres via forhandler og på lovlig vis burde det vel være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...