Gå til innhold

Tull med varmeapparat - E39


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har noe tull med varmeapparatet i min '02 E39. Kan sette på 32C på begge sider og få relativt god varme på venstre men helt kald luft på høyre side av bilen. Gjelder alt av blåsing på den siden, så er nok noe tull med sonene. Er dette typisk klimapanelet eller kan det være andre ting? Byttet nemlig klimapanel i sommer (til et brukt et) og har bare brukt A/C før nå i vinter så har ikke lagt merke til det før nå (A/C fungerer for øvrig utmerket). Den bruker også ganske lang tid på å få ut noe varm luft. I går kjørte jeg eksempelvis med motoren helt varm i sikkert 10-15 min før den i det hele tatt ville blåse noe varmt. Og virker litt ustabilt på varmen, plutselig blåser det litt kaldt på min side og. Kan det være mye støv i de kupésensorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk magnet ventil enheten som sitter på venstre framskjerm i motorrommet. Kjenn etter om det kommer varmt vann i slangene ut fra den. Det er den som åpner og lukker for varmt vann til varmeregisteret inne i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Testet litt mer idag. Når jeg har høyt turtall og gir på så blir luften veldig varm, men blir kald igjen når jeg roer ned. Skal sjekke om det av en eller annen grunn er lite kjølevæske i morgen, men ellers så er det nok bare luft i systemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får luft i systemet kan det være vannpumpa som begynner i bli utett rundt akslingen. Sjekk også om hjelpepumpa går. Den skal gå når tenningen står på. Lett å høre. (uten å starte motor) :-) Men ellers hvis det er forskjell på sonene tyder det på magnetventil problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, var faktisk lite kjølevæske. Fylte opp og tar trykktest i morgen. Er det ikke lekk så setter jeg en knapp på vannpumpe. Sikkert ikke blitt byttet på evigheter :P

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lekkasjer funnet. Men lokket til ekspansjonstank slapp ut litt væske under trykk og har dårlig pakning, så har bestilt ny som forhåpentligvis er her innen noen få timer. Satser på at det løser problemet :) Deilig når det (forhåpentligvis) er så enkel fiks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...