Gå til innhold

Ventura Tuning - noen mer erfaring?


tommy_sn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg velger å ikke legge ut bildedokumentasjon på at den er montert, men her er et bilde av motorrommet mitt med røde firkanter på de kontaktpunktene den skal kobles til. :)

Med boksen fulgte en bruksanvisning med fargebilder av monteringen på en 330e, så det virker veldig tillitsvekkende det hele. Selve boksen er umerket men virker godt sammenskrudd, med tilsynelatende originale BMW-kontakter (eller hvertfall identiske) for tilkobling. 

For de som lurer så virker effekt/momentkurven veldig jevn og fin, ingen følelse av "trimmet" bil i form av hull i kurven eller lignende. Virker også til å dra jevnere helt opp, følte tidligere at bensinmotoren gikk litt tom på toppen. Selv nå er det trolig ikke noe stort mål å dra den helt til rødmarkeringen da det er masse moment over et bredt område. 

 

ventura-markert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Det har kommet litt info om innstillinger på bimmerfest.com (på litt dårlig nederlandsk-engelsk): 

You can select engine mapping 4 it has less power then mapping 5
You can also select mapping 3 if mappinf 4 still gives to much power.
And for people who only wan,t a bit more they can select mapping 2.

Jumper J2 selects the automatically fuel-correction
Jumper J4 is for more torque at Low RPM, if you like less torque at less RPM then you can remove this jumper.

If you like to put the tuning off you select map 0

Map 5 is Ron 95 fuell
Map 6 is Ron 98 fuell.

 

Jeg antar bensinkravene nederst er minimum (dvs ikke kjør lavere enn 95 på map 5, og ikke lavere enn 98 på map 6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte Ventura en mail og gravde litt angående ytelse på forskjellige maps, og fikk følgende: 

 

Map 6 med 98 oktan gir oppgitt effekt (~314hk)

Map 5 med 95 oktan gir ~300hk

Map 4 med 95 oktan gir ~288hk

 

Hvilket turbotrykk det var på de forskjellige maps ønsket de ikke å oppgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, macrorain skrev:

Sendte Ventura en mail og gravde litt angående ytelse på forskjellige maps, og fikk følgende: 

 

Map 6 med 98 oktan gir oppgitt effekt (~314hk)

Map 5 med 95 oktan gir ~300hk

Map 4 med 95 oktan gir ~288hk

 

Hvilket turbotrykk det var på de forskjellige maps ønsket de ikke å oppgi.

Det med turbotrykk burde man kunne sjekke med OBD leser, kan det med BMW sin M performance analyser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tenkte å slenge ut en liten oppdatering siden jeg (ref min egen tråd) hadde litt problemer med venturaboksen initielt, før jeg først fikk ny boks og deretter fikk en ECU firmware upgrade fra BMW. Nå har jeg kjørt noen tusen km etter dette, og både bil og boks oppfører seg eksemplarisk. Skyvet er helt tullete, og det er ekstremt sjeldent jeg gir full gass iom at du har et helt drøyt moment lenge før. 

For de som liker å ligge sidelengs, så er det på tross av litt tyngre 3-serie enn normalt null problem å vippe ut rompa på tørr asfalt, og den er balansert og fin å kontrollere. Uten Ventura så må man være litt mer brutal for å få den til å slippe og det føles litt mindre ..naturlig. Med boksen er det egentlig bare å gi gradvis gass til momentet (og bakenden) (og gliset) kommer. :D

Veldig fornøyd alt i alt!

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg ser på tuning til min 540e, har fått dette svaret med Mosselman tuning ang deres iTronic boks

«

The calibration is made on RON98 fuel, but you can run on RON95 fuel, it will adjust. It's the same running on stock, the performance BMW delivers is measured on RON98, if you fill it up with RON95 it will run just fine, but you will have (a bit) less power.
 
On RON98 all 30e cars we have done run between 315 and 325hp with the iTronic, so on RON 95 it will be around 300hp.»
 
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, oysrell skrev:

Jeg ser på tuning til min 540e, har fått dette svaret med Mosselman tuning ang deres iTronic boks

«

The calibration is made on RON98 fuel, but you can run on RON95 fuel, it will adjust. It's the same running on stock, the performance BMW delivers is measured on RON98, if you fill it up with RON95 it will run just fine, but you will have (a bit) less power.
 
On RON98 all 30e cars we have done run between 315 and 325hp with the iTronic, so on RON 95 it will be around 300hp.»
 
 
 

 

Det stemmer nok ja. Det er jo sånn fin automagisk og kontinuerlig knock sensor som justerer tenningen. Jeg kjører for ordens skyld på 98. 

Hadde du et spørsmål her også, eller var det mest til info? :)

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, macrorain skrev:

Det stemmer nok ja. Det er jo sånn fin automagisk og kontinuerlig knock sensor som justerer tenningen. Jeg kjører for ordens skyld på 98. 

Hadde du et spørsmål her også, eller var det mest til info? :)

Tja... hva skulle man gått for, Ventura eller Mosselman ? 

Det er en leasingbil, burde jeg ta sjansen ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...