Gå til innhold

Plug-in hybrid?


 Share

Anbefalte innlegg

Som gammel rekkesekserentusiast har jeg sett mørkt på elektrifisering. Nå, etter å ha kjørt både 225xe og 330e, ser jeg adskillig lysere på fremtiden! Les innleggene på blåhvitblogg.no, og si din ærlige mening: Er du villig til å plugge in?

BMW 330e: http://blåhvitblogg.no/artikkel/kjoreglede-versjon-3-1/

BMW 225xe: http://blåhvitblogg.no/artikkel/lengselen-etter-bensin/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet 330e i sommer og syntes den var helt grei. Ikke spesielt inspirerende å kjøre, men særdeles gunstig om man kan dra nytte av kjøring på ren eldrift. De ekstra kiloene fra batteripakken og elmotorene legger man dog merke til.

Uten tvil et godt kjøp om man ikke har behov for den ekstra bagasjeromsplassen, tilhengerfeste og xDrive. 

Øverst på ønskelisten hadde vært en Tesla model 3-konkurrent fra BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw skal ha rwd, sekser og manuell. Hybridkjøperne støtter bare morgendagens fossilfrie hverdag, kun for at dem per i dag skal få 330i prestanda i en bil til 318 pris.

Bilen er sikkert bra, men jeg støtter ikke det som er i ferd med å skje med bilen slik vi kjenner den. Derfor gir jeg tommel ned til 330e og 225xe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, fra mine opplevelser med 330e på vinterføre.

Varmeapparatet fungerer også veldig bra, da det er elektrisk oppvarming og blåser varmt med en gang du starter bilen. Blir rask isfri med forvarming også. Men bruker mye strøm på oppvarming nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke negativ til hybrid, men jeg føler teknologien må få noen flere år på seg. Batteriene må bli mindre og forbruket på langkjøring må ned. Slik hybridbiler fremstår i dag så er det ikke ett alternativ for meg, jeg driver med for mye langkjøring til at dette lønner seg. På langkjøring er det fortsatt svært lite som slår en dieselbil, mens hybriden har sin fordel på småkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90: Høyere energitetthet i batteripakken kommer. Det kan jo hentes ut på to måter: Lenger rekkevidde eller lavere vekt. Per i dag har du definitivt rett. Grunnen til at plug-in er riktig for meg allerede som førstegenerasjon (G31), er relativt korte kjøredistanser i det daglige - maks 60 km. Kjører du mye langt er det ikke noe som i nær fremtid vil slå en god dieselmotor. Jeg er helt sikker på at en 330e ville bruke atskillig mer på Autobahn-stunt  enn de 0.73 l/mil jeg logget med 320d'en i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blåhvitblogger skrev:

@Fredrik 90: Høyere energitetthet i batteripakken kommer. Det kan jo hentes ut på to måter: Lenger rekkevidde eller lavere vekt. Per i dag har du definitivt rett. Grunnen til at plug-in er riktig for meg allerede som førstegenerasjon (G31), er relativt korte kjøredistanser i det daglige - maks 60 km. Kjører du mye langt er det ikke noe som i nær fremtid vil slå en god dieselmotor. Jeg er helt sikker på at en 330e ville bruke atskillig mer på Autobahn-stunt  enn de 0.73 l/mil jeg logget med 320d'en i sommer!

Ja det er ikke tvil om at teknologien går fort, skal bli spennende å følge. Jeg kjører jo lokalt og småkjører jeg også, med de avstandene det ofte foregår på så kunne jeg nok kjørt i helelektrisk modus. Sånn sett hadde det vært helt genialt, men her igjen føler jeg avgiftene blir litt feil fordelt. Jeg synes det er veldig feil at en hybridbil må betale det samme i årsavgift og i bom som fossilbil. Jeg synes hybridene kunne fått halvert disse avgiftene, en 330e har i likehet med en Leaf null utslipp når den går elektrisk i byen eller på småkjøring. Heldigvis har vi ikke bomring her i byen, men årsavgift og småkjøring slipper man ikke unna. Heldigvis har vi elbil (E-up) også, samt min aldrene bensin 5 serie ifra 1994 for å spare partikkelfilteret på 530en for småturer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plug-in hybrid er en overgangsteknologi frem til batteriene virkelig får en høy energitetthet. Samsung har varslet at de kommer med en batteripakke som kan gi opp mot 600 Km rekkevidde innen 2021. Batteriet får også en høy ladehastighet slik at 80% kan lades på kun 20 minutter. Batteriteknologien utvikles nå utrolig hurtig og jeg er ganske sikker på at vi innen et par år får høre at 700-800 Km mellom ladingene er oppnåelig med den samme ladetiden og mengde juice. Samsung samarbeider forøvrig tett med BMW når det gjelder teknologi til elektriske biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik skrev:

Batteriet får også en høy ladehastighet slik at 80% kan lades på kun 20 minutter. 

For så vidt imponerende sett i elbiløyne, men 20 minutter er allikevel alt for lang tid til å tanke 80% av tanken i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 500 Km rekkevidde på 20 minutters tanking av juice begynner i alle fall å nærme seg. Skal man til Bergen eller Trondheim fra Oslo behøver man ikke å tanke, men legger man inn en 10 minutters stopp vil man teoretisk ha over 300 Km rekkevidde tilbake når man kommer frem (altså med Samsung's nye batterier). Stort bedre kan det ikke gjøres med en alminnelig bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men uenig. Det er imponerende isolert sett, men rent praktisk vil det neppe fungere særlig bra. Det må bli rent kaos når alle skal bruke 10-20-30 minutter på lading på en bensinstasjon. Jeg har tro på elbil, men det må mer imponerende saker til enn ladetid på 20-30 minutter. Solceller på store overflater og induksjonslading - da snakker vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...