Gå til innhold

Plug-in hybrid?


 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Solceller på store overflater og induksjonslading - da snakker vi!

Induksjonsladning er nok fint, men gjør nok ikke noe med ladetiden. Største gevinsten der er nok hjemme i garasjen, eventuelt vis eldbil og induksjonsladning skulle bli så vanlig at det blir bygget inn som standard i en hel del parkeringsplasser (dyrt ...)

Solceller, derimot, er nok ønsketekning i overskulelig framtid - og vel så det. Ved optimale forhold ligger effekten fra sola på ca. 1000 w/kvm. Med dagens virkningsgrad til solcellepaneler på 20/30% gir det deg altså 200-300 watt fra et normalt stort biltak (på en solfylt sommerdag). Selv med de beste trelangscellene som er i ferd med å utvikles, og dermet over 40% virkningsgrad, blir dette alt for puslete til å tenke fremdrift av kjøretøy, selv om du tar i bruk både panser og bagasjelokk og mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi den kostnadsmessige siden av denne saken, det er ikke billig eller særlig miljøvennlig å utvikle lithium og nikkel til batteriene i så stor skala at det kan dekke det behovet en forbrenningsmotor i dag dekker. Ladetid og infrastruktur er en utfordring, kostnader og tilgang på råprodukter er enn annen utfordring. Det hjelper ikke med 800 km rekkevidde og 20 minutters lading da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forskes og utvikles stadig nye effektive batterityper så på sikt vil litium og nikkel batteriene utfases. Det finnes bl.a batterier med fast elektrolytt eller såkalt nanostrukturert polymerelektrolytt, som bl.a Bosch utvikler. Disse batteriene er ca. 25% mindre enn tradisjonelle batterier, energitettheten er signifikant høyere og ladetiden er kortere. Den største utfordringen er med andre ord ikke teknikken, men å få en fornuftig økonomisk rentabilitet (type: hønen og egget).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del vil en slik plugin hybrid være helt perfekt. Jeg har kort vei mellom hjem og arbeid, og har lademuligheter begge steder. (Undersøkelser viser at Plug in-hybridene BLIR ladet). Ergo ville jeg kunne kjørt en slik bil på ren eldrift kanskje så mye som 80% av tiden. Frem til de rene elbilene klarer minst 500km på en lading, og kan hurtiglades på 5 minutter, så er dette fremtiden for meg (og ganske mange andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blåhvitblogger skrev:

Induksjonsladning er nok fint, men gjør nok ikke noe med ladetiden. Største gevinsten der er nok hjemme i garasjen, eventuelt vis eldbil og induksjonsladning skulle bli så vanlig at det blir bygget inn som standard i en hel del parkeringsplasser (dyrt ...) [...]

Nei, den gjør nok ikke noe med ladetiden isolert sett, men med induksjon kunne man laget veier, parkeringsplasser og så videre med induksjon. Det ville dekket ladebehovet stort sett over alt ved å lade der det er minst naturlig å lade - og det beste er jo at man lader uten å måtte tenker over det/styre med ladekabler. Inntil noe slikt er på plass og/eller ladetiden kommer ned på "fossilpistol"-nivå, så er nok en hybrid det beste valget i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å lest siste auto motor und sport, ble jeg inspirert til å dele litt derfra på min fb-side. For ikke bare å gjenta meg selv her, linker jeg til innlegget:

plug-in hybrid på blåhvit-facebook (Om ikke det funker, kopier hele smørja under - eller bare søk på blåhvitblogg på fb)

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fblaahvitblogg%2Fposts%2F2022067784694084%3A0&width=500" width="500" height="389" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>

De som ønsker oppdateringer av denne typen, og melding om nye blogginnlegg, oppfordres til å like siden :wink:

Endret av Blåhvitblogger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er litt interessant lesing om el-biler og forurensing.

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Selvom ikke alt er rosenrødt om el-biler, så er de totalt sett bedre for miljøet (men ikke nødvendigvis for "sjela")

 

Selv har vi en VW Golf GTE som vi har blitt veldig glad i. Med vårt kjøremønster blir det overraskende mye kjøring på kun elektrisitet. Vi lader så og si alltid bilen på natten, og erfaring så langt viser at rekkevidden er på ca 35 km. Og så er det så deilig å "flyte" stille avgårde på el!

Har jeg lyst på godlyd, er det bare å ta fram den gamle BMWen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
On 6.2.2017 at 13.26, tommy_sn skrev:

Er det noen form for demperjustering på 330e når den settes i Sport? Ser at demperene er marker røde på skjermen om det velges chassis i hva sport-mode skal endre..

Dette har du kanskje funnet ut selv i mellomtiden, men nei, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.1.2017 at 13.32, Mr B skrev:

For min del vil en slik plugin hybrid være helt perfekt. Jeg har kort vei mellom hjem og arbeid, og har lademuligheter begge steder. (Undersøkelser viser at Plug in-hybridene BLIR ladet). Ergo ville jeg kunne kjørt en slik bil på ren eldrift kanskje så mye som 80% av tiden. Frem til de rene elbilene klarer minst 500km på en lading, og kan hurtiglades på 5 minutter, så er dette fremtiden for meg (og ganske mange andre).

Jeg kjører under 0.4 tur-retur Oslo (8 mil), uten å lade inne i Oslo, så "pendlerkjøring" fungerer veldig bra. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har kjøpt en 330e. Den passer ypperlig til min bruk, det vil si bykjøring i Stavanger der jeg stort sett kun kjører på EL, samt 5-6 langturer i året der jeg slipper rekkeviddeangsten EL-billistene erfarer. Jeg sliter med å huske sist gang jeg fylte bensintanken så er man flink å lade er det en helt topp bil. 

Hjelper også at den går veldig godt, er fantastisk behagelig både å kjøre og sitte i, og ikke minst ser flott ut. 

IMG_0483.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stian987 Velkommen til forumet og grattis med fin bil! Bra selvkontroll å kjøre så mye på el! Jeg synes det er såpass gøy å kjøre litt "inspirert", at på mange av de kortere turene går bilen rett i sport+ for å få motoren god og varm før det er over i litt mer aktiv kjøring. Så på de turene blir det 0% elektrisk (utover at den hjelper til underveis). :) Men til turer til familie og kjøpesentre i nærområdet med familien på slep så blir det mye eldrift, og det er jo helt supert. :) Mange mener jo PHEV er tull fordi folk ikke lader, men jeg har garasje med strøm, så jeg lader hver natt. Sparer nok endel drivstoffutgifter, men jeg husker fortsatt sist jeg fylte ja. :D

 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slukte selvfølgelig litt bensin i starten når jeg "testet" den, men i daglig kjøring primært til og fra jobb er det vanskelig å komme seg noe særlig over 40 km/t i Stavanger så blir derfor tvunget til å kjøre EL :)

Når det kommer til utslipp på langturer der man ikke kan lade mener jeg den er nokså snill der også. Nå har ikke jeg hatt lignende krefter i en bil tidligere så vanskelig å sammenligne, men kjørte ca 0,65 l mila på en 55 mils tur i sommer og det inkluderer en del en del bratte tunneler det gikk unna i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...