Gå til innhold

M60B40 med getrag 260/5/50


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E34 1988 525i med M20B25 motor. Denne har Getrag 260/5 manuell girkasse og har i tillegg en E34 1994 540ia med M60B40 motor. Denne er da automat.

Planen er å flytte V8 motor over til 525n da 540n ellers er i dårlig stand, for samtidig å konvertere fra automat til manuell.

Prøvd lenge å finne en Getrag 420G for V8 uten hell, men vet at Getrag 260 kassene tåler en del og med adapter som vist på bildet nedenfor så jeg man montert 260 kassen fra 525i på M60 v8 motoren. 

IMG_8908.PNG

Spørsmålet er da: Vil girkassen tåle dette? Hvor mye NM er disse kassene ratet til? Og vil mellomaksel og svinghjul/clutch passe på m60 motoren?

 

 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

260 kasse hadde jeg aldri giddi å satt på på en v8, å hvis formålet er litt lek og morro i tillegg så er kassa knekt før du har fått henta posten :-P 

kjøp en 530d kasse eller noe da vel ? stort billigere alternativ får du ikke. selvom den har 1.1 på 5 , så fungerer den jo fint , bare ikke så kurrant på motorvei/cruise i høy hastig het.

svinghjul og clutch passer kun fra v8 (å v12 men lite vits å nevne da det er mere sjeldent en en enhjørning med både gullhorn å gullhår i hekken) 

men v8 har flere forskjellig utgaver , forskjellige lamellstørelser og spline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stig. skrev:

260 kasse hadde jeg aldri giddi å satt på på en v8, å hvis formålet er litt lek og morro i tillegg så er kassa knekt før du har fått henta posten :-P 

kjøp en 530d kasse eller noe da vel ? stort billigere alternativ får du ikke. selvom den har 1.1 på 5 , så fungerer den jo fint , bare ikke så kurrant på motorvei/cruise i høy hastig het.

svinghjul og clutch passer kun fra v8 (å v12 men lite vits å nevne da det er mere sjeldent en en enhjørning med både gullhorn å gullhår i hekken) 

men v8 har flere forskjellig utgaver , forskjellige lamellstørelser og spline. 

Okei takk :) Ja har sett litt på 530d kasse så blir jo eventuelt noe sånt om 260 ikke funker. Leser litt blanda om 260, men ifølge flere forum så sies det at Getrag 260 tåler ganske mye, men du tror ikke den vil holde på en org m60b40 i det hele tatt? Den sitter jo org i e34 535i så noe må den jo tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stig. skrev:

joda den vil jo såklart fungere, men tenker det er veldig bortkasta å montere en sånn med tanke på tilpasning å styrke osv :P

Jeg har jo allerede bilene og kassen, så er jo også for å slippe å måtte kjøpe noe ekstra, så tenkte det var greit å bruke noe jeg allerede har :) Hvor mye tilpasning er det snakk om da? Med adapter så bør vel montering være relativt grei? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en slik adapterplate?. Fordelen i ditt tilfelle er vel at adapteren vil passe til 530d og andre dieselkasser, siden de har samme vinkling. I tilfelle Getrag kassen ryker. Getrag kassen har omtrent samme utveksling som 540 aut.kassen. Jeg har og en Getrag 260 kasse fra 525. Den veier omtrent 5 kg mer enn 260 kassen som står på M20B25 E30 motorer.

Jeg har en E34 som er original 520. Den er gjort klar for ombygging med 540 bakstilling og 540 bremser framme. Samt ZF 328 girkasse. E39 535 V8 er basert på denne kassen, bare med et annet clutchhus. Jeg fikk veiet bilen mens den enda hadde to liter motor og eksosanlegg. Fant fort ut at jeg ikke hadde nok vekter til å bygge om til 540. Så det blir trolig en stroket M50B28 eller standard M52B28. Sjekk opp hvor mye nyttelast du har på forhånd.

540 karosseriet kan nok flere være interessant for dem som driver og bygger om, i tilfelle du slakter bilen.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, bjorneoen skrev:

Jeg har jo allerede bilene og kassen, så er jo også for å slippe å måtte kjøpe noe ekstra, så tenkte det var greit å bruke noe jeg allerede har :) Hvor mye tilpasning er det snakk om da? Med adapter så bør vel montering være relativt grei? :) 

tja du har jo muligens gearoverføring og mellomaksel, å du får jo ikke brukt org svinghjul og clutch, så da må du smi vertfall dette, for da en kasse som i bunn å grunn er ræva kontra mye annet :-P  

å få tak i en v8 5trinns f,eks er jo ikke så dyrt, tipper ikke den koster stort mer en adapterplaten din , for den adapterplate koster vel fort en 3-3,5 ink frakt og moms ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stig. skrev:

tja du har jo muligens gearoverføring og mellomaksel, å du får jo ikke brukt org svinghjul og clutch, så da må du smi vertfall dette, for da en kasse som i bunn å grunn er ræva kontra mye annet :-P  

å få tak i en v8 5trinns f,eks er jo ikke så dyrt, tipper ikke den koster stort mer en adapterplaten din , for den adapterplate koster vel fort en 3-3,5 ink frakt og moms ? 

 

Joda sant det :) Koser rundt 2,5 inkl frakt + eventuell mva da.

Ja hvis du kan si meg hvor jeg finner en v8 5trinns kasse til en grei pris så er jeg lutter ure ;) På finn har jeg funnet 2stk, begge til en verdi av 10 tusen.. og ellers finner jeg bare automat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bjorneoen skrev:

Joda sant det :) Koser rundt 2,5 inkl frakt + eventuell mva da.

Ja hvis du kan si meg hvor jeg finner en v8 5trinns kasse til en grei pris så er jeg lutter ure ;) På finn har jeg funnet 2stk, begge til en verdi av 10 tusen.. og ellers finner jeg bare automat..

ebay, blocket osv,  men trur nok du egentlig har gjort deg opp en mening om hva du skal gjøre :wink:

men jeg synes det er totalt bortkastet og sette en 260 kasse på en sånn motor , hvis du skal drive med søndagskjøring så funker den jo såklart, men hvis du bare i det hele tatt tenker på å herje så er den jo ikke noe særlig, å du får heller ikke bygd videre på det. for en ting er sikkert , mye vil ha mer. å en 260 er jo ikke akuratt kjent for å tåle mye ved trimming da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med 260 kassen har vært E32 730 som senere fikk montert 3.6 M5 motor. Det var ikke noe problem, men jeg herjet overhodet ingenting med den bilen. Men vet at den ikke er på listen over biler som trimmes opp. En 540 motor har vel 85 Nm mer enn en 535 motor.

Jeg får stadig kjeft når jeg snakker om at spesielle deler er blitt dyre i spesielt Tyskland. Sist jeg sjekket kostet en 535V8 kasse omtrent 8.500 kr i Tyskland. Spesielt E30 folket har kjøpt det som er å oppdrive av disse kassee. 6 trinns kassene koster fra 12 - 16.000 kr. Det er uten moms og frakt. Sverige kan jo være billigere. Så original V8 manuell kasse er blitt skikkelig mangelvare.

Skal du kjøpe adapterplate bygger vel kassen lengre ut, og mellomakslingen passer ikke. I tillegg tror jeg ikke V8 motoren har helt lik avstand til torpedoveggen. Tror V8 motoren kommer et par cm nærmere. Så ta i alle fall i betraktning å spesiallage mellomaksling.

Følg Stig sitt råd om å bruke en sterkere kasse. En ZF 320 328 kasse vil nok og duge. De brukes på mange turbobiler med over 400 hk. De har en gunstigere utveksling spesielt på 1. og 2. gir i forhold til dieselkasser. Men 530d kasse fungerer nok bra til din 540 som har så lav som 2.93 utveksling.

Du kan jo selge 260 kassen din. Den er jo mest vanlig på M20B25 motor, men finnes visstnok og på tidlige M50B25 motorer. Hvilken motor har du i 525en?

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...