Gå til innhold

Påls e34 525i


Loefald
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til min prosjekttråd av min E34 525i 1991 mod.

Jeg har nylig kjøpt en original 525 M50 som jeg har vært på leit etter i lang tid.

Endelig fikk jeg tak i en! Har irritert meg i over ett år for at jeg ikke har funnet en som jeg kunne kjøpe, da jeg er litt kravstor. Men når jeg så denne på gruppa på facebook, nølte jeg ikke med å ta kontakt med selger. Sånn type bil har jeg lengtet etter lenge og brenner virkelig for e34, så det var på tide og ikke minst veldig gøy å få kloa i en!

Denne ble hentet fra Bergen rett før jul, er litt risikabelt å reise så langt for en gammel Bmw du ikke har sett på før da jeg bor i Møre og Romsdal... Men jeg fikk alt av bilder jeg ville ha, under bilen, kanaler, bagasjerom, interiør osv. Fikk vite litt historier og det som har blitt gjort med bilen. Så jeg var ikke i tvil om at dette var en pålitelig selger. Absolutt hyggelig type!

Fikk til og med se på bukk når jeg kom dit, noe som er veldig kjekt så jeg fikk se hvilken stand den var under med mine egne øyner. Jeg visste på forhånd at dette ikke er en strøken bil, men absolutt VELDIG godt utgangspunkt i noe som kan bli bra med mye ros og stell!  

 

Her er liste av hva som er på bilen og hva jeg fikk med. 

Eksteriør
- M5 fangere lakkert oktober 2016. Sideskjørt ikke montert, men liggende! Alle klips er bestillt ny på på gs. 
- 16" m5 replica hjul med sommerdekk
- 18" Rondell d58 8.5 og 10" (SOLGT!)

- Bakre eksos går til 4.5 dieselstuss 
- Sotede baklykter som var på når jeg kjøpte bilen, men har hvite liggende!
- Blått/svart speil står på nå pga feil på EU med de originale speilene som var på bilen, da det ikke var glass i de. Men det skal fikses!

Interiør: 
- M5 fremstoler, vanlig skinn bak og svart stoff på dørtrekk. 
- Shortshift
- M5 speedometer. Det gamle var defekt, chip flyttet over så km stand ble med videre. Det har vært bytte av speedometer eller lignende i 1999 og bilen er gått ca 100.000 lengre enn det som står i dagens speedometer. 
- Sportsratt 
- Liten kjørecomputer, men fikk med en som er større! 
- El vinduer fremme.

Understell:
- D2 coilovers
- Jom Blueline innsats coilovers til godkjenning (ikke godkjent senket) Litt usikker på om jeg skal beholde de eller selge de!
- Orginalt fjører og dempere fulgte med! fjører fremmekjøpt ny i forbindelse med EU kontroll.
- D2 coilovers er sveiste og har egne fjørbein. JOM og orginale har egne fjærbein med gode orginale 525 bremser.

54_828089626.jpg

54_927991245.jpg

54_982992917.jpg

54_1015539678.jpg

Bilde av motorrom med E39 radiator. 

54_1862675364.jpg

15644405_10158043157040595_2145763461_n.jpg

Bilde av hjulbrønn, her må det vaskes å renses å pusses litt for å få det bedre, rett og slett småtteri!

IMG_2408.JPG

Når jeg kom fram til selger, var det dette som møtte meg. Overrasket over hvor bra den er under, veldig greit! :) 

15645485_10158047825945595_502768298_n.jpg

Dårlig bilde, men sånn ser den ut under.

15645298_10158047844280595_1567808366_n.jpg15673247_10158047844285595_2083675062_n.jpg

15666438_10158047834935595_2040364089_n.jpg

Rust på en gammel bmw ganske normalt, eller hva? Her er bilde av en side av jekkfeste venstre fram. Som har korrodert og blitt bøyd etter feil jekking... Men går fint å bruke feste! Har ikke bilde av høyre fram men det var værre! Men heldigvis har sideskjermene fram under som har fått det, og det er ut byttbart. 

IMG_2425.PNG

Måtte så klart ta ett bilde på tur hjem rett etter jeg kjøpte den! 

 

 

Etter jeg kjøpte den og var på tur hjem, skjedde det noe jeg minst forventet og ikke ville skulle skje.. 

Vi ble alle veldig slitne etter den lange bilturen, hodet fungerte dessverre ikke optimalt, vi ville fort hjem.. Så vi slo inn korteste vei på GPS'n og tenkte ikke på føre og forholdene, ikke minst var det heller ikke de beste vinterdekkene vi kjørte med. Siden har jeg vært VEEELDIG etterpåklok.. Bilen fikk seg en på snuten på tur hjem, i Stryn (Sogn og Fjordane). På tur opp til Strynfjellet så fikk bilen seg en på snuten, sjåføren mista kontroll i helvetes til surpeføre, og bilen fikk møte med ett rekkverk. Vi hadde ikke så stor fart heldigvis!

Utrolig forjævlig at det skjedde, og ble veldig dyr tur! :(( Uansett var jeg heldig og bilen be ikke skadet i rammevangene, bare litt presset inn på tuppen av innerskjerm og feste til framskjerm på innerskjermen er litt bøyd, men det er fullt fiksbart! Heldigvis er sjåføren villig til å betale for seg, og bilen skal komme på veien igjen!!

 

 

IMG_2410.JPG

IMG_2413.PNG

Som bildene viser, så er det meste av fronten helt kjøttkak, jeg var veldig fortvila 2-3 første ukene etter hendelsen. Men nå tar jeg det litt mer rolig da jeg er 110% sikker på at det skal fikses. Det jeg irriterer meg over mest nå, er frontfangeren som er en M5 fanger som ble opp lakkert for 3-4 måneder siden, som ble ødelagt.. Men plastikk og blekk/deler er det alltids å få tak i...

Ting tar bare litt tid og koster penger!

 

Bilen ble videre tatt med på verkstedet i Stryn av bil bergingsselskapet, der fikk jeg den lagret innen 7 dager. Det ble veldig hektisk med tanke på at alt dette var midt i juletiden, noe som gjorde dette ekstra surt..

Etter 5 dager hentet jeg og pappa bilen med bil henger, til slutt fikk vi den hjem!  

IMG_2443.JPG

Ferdig lastet bilen på hengeren!

IMG_2444.JPG

Dette bilde ble tatt i en av tunnelene over Strynfjellet! Veldig dritt å ha den på henger på tur hjem da den ble ekstra skitten..Trist syn! :(

IMG_2445.JPG

Bilde når bilen kom hjem, dessverre i en tilstand jeg helst ikke forventet meg.. Så fort jeg fikk den hjem sprutet jeg over hele bilen i alle krinker og kroker med saltfjerner/avfettningsmiddel, da den fikk seg heftig "dusj" med salt på tur hjem, og ble parkert rett i garasjen med engang. 

 

Må bare ha motet oppe, kan ikke vippe av pinnen av den grunn! Jeg har kommet godt i gang med demontering av fronten, veldig rart å si det men det var veldig beroligende da jeg fant ut at skadene ikke er så store som jeg trodde ved starten av. Demonteringen gikk veldig radig med tanke på at alt nesten var så og si løst :P   

 

 

 

IMG_2446.JPG

IMG_2436.JPG

Litt bedre bilder av skadene, ikke så gøy å holde på å skru når det er så trangt, men får gjøre det beste ut av det! :)

Etter litt demontering fikk den være ute litt for å kjenne på kulda! Har ikke fått av frontplåta enda, rett og slett fordi det ble så kalt for fingrene til slutt at jeg ikke orket å gjøre det den kvelden! :P

IMG_2506.JPG

IMG_2508.JPG

IMG_2503.JPG

IMG_2501.JPG

IMG_2500.JPG

 

Etter jeg fikk den inn i garasjen tok jeg grundig rengjøring framme i motorrom fordi det var vondt å se på så mye støv, dritt og lort etter 6 timer på hengeren. Så dette gjorde jeg kjapt noe med! 

IMG_2459.JPG

Mye bedre ble det!!

 

Dette var starten av min tråd, håper jeg får mye erfaring, tips og triks fra dere som kan litt mere enn meg! Ikke minst hyggelig samtaler å bli kjent med mange e34 entusiaster rundt meg! :)  Håper dette blir interessant for dere som eventuelt vil følge med på tråden! 

 

 

Endret av Loefald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eystein, tusen takk for det, ja jeg ble fort "forelsket" i den. Veldig synd med smellen, men sånt skjer.. Håper den blir back on track om ikke altfor lenge ja! 

Dette er jeg faktisk usikker på selv, bilen er ihvertfall ikke ombygd...kanskje det er ettermontert? Har ikke peiling :P Men selv synes jeg det er mere handy å ha batteri fremme, men samtidig mye finere uten batteri der. Men synes ikke den er i veien så jeg tror jeg bare la den stå der :) 

Endret av Loefald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg senke skuldrene lengre ned, da en kompis tilbydde seg at jeg kan komme til han å plukke av en delebil som han hadde stående, akkurat det jeg trengte! Naturligvis ikke samme farge, men å gjøre bilen komplett igjen er først prioritering fremfor farge.

Noe bilder av delebilen. 

IMG_2438.PNG

 

IMG_2440.PNG

 

Jeg har vært hos han å plukket det meste jeg trengte, men sideskjermene hadde fått rusta under, dette var ikke brukbart.. Tenker jeg kjøper splitter nye sideskjermer, frontfanger (M5), og kanskje ett nytt panser. Så slipper jeg å tenke på den rusta.. Så får jeg heller koste på litt med å få det lakkert slik at bilen blir bra, tipp topp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Loefald skrev:

Rust, tjaa.. Det er det jo! Men jeg har sett mye av disse bilene med mye verre rust som har blitt berget, så det er håp! Hyggelig du stikker innom tråden å leser!! :)  

Joda, seff er det vel litt, men som du selv og skriver så har man sett værre. Du sku sett dagens VAG, de ser værre ut 5 år gamle :)

Håper du får denne opp å går igjen, fine e34 er mangelvare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bmwmann24 skrev:

Joda, seff er det vel litt, men som du selv og skriver så har man sett værre. Du sku sett dagens VAG, de ser værre ut 5 år gamle :)

Håper du får denne opp å går igjen, fine e34 er mangelvare! 

Ikke sant, ja vi krysser fingrene, altfor mye dårlig e34 som absolutt skulle hatt mer ros! Men til gjengjeld kan denne bli mer verdt også da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Loefald skrev:

Ikke sant, ja vi krysser fingrene, altfor mye dårlig e34 som absolutt skulle hatt mer ros! Men til gjengjeld kan denne bli mer verdt også da 8)

Hehe, har selv et prosjekt pågående. Jeg gidder ikke stresse, jo lengre tid det tar jo færre finnes igjen:) Lykke til med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...