Gå til innhold

E39 stopper når den blir varm


ragman
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med min -98 E39 523iA.

Da det var -11 grader ute startet jeg bilen for å la den gå seg varm, kom ut etter 15 minutter og da hadde motoren stoppet. Startet ikke igjen.

Prøvde det samme i dag, startet lett som bare det, men etter 15- 20 minutter hadde motoren stoppet, fikk ikke start på den etterpå, tente litt sporadisk men gikk ikke.

Etter ca 3 timer prøvde jeg igjen, startet umiddelbart og gikk fint, men nå stoppet den etter ca 5 minutter og lot seg ikke starte igjen.

Er det noen som har en ide om hvor feilen ligger?

Det skal nevnes at den er feilsøkt for startvansker hos Meca for en måneds tid siden uten noen feilkoder ble funnet.

Det er byttet kamsensor, veivsensor og luftmassemåler. Nye tennplugger.

Forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginale sensorer som ble byttet?

m52 motorene er kresen på sensorer.

 

min gamle m52 hadde samme greiee, byttet veivsensor så var den i orden.

veiv og kam sensor gir feilmeldinger om hverandre, så når veiv sensor er gåe, så kan diagnose si kam sensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler kamaksel 12141703221, ble kjøpt hos GS Bildeler.
 
Veivsensor Hella 6PU 009 110-001 står på bilen nå, kommer fra en annen E39 der den kun hadde blitt brukt en kort tid.
 
Har også en uoriginal veivsensor  1545-3148990037 som ble montert på Meca i August.
 
Jeg bør kanskje prøve en original veivsensor også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veiv sensorene du har nevnt skal fungere de. Det kan være lavt bensintrykk. Dette utløser ikke feilkode slik som på diesel. Manometer kan kobles på fuel rail for å måle. Lavt trykk skyldes i hovedsak gåen pumpe. Evt tett bensin filter hvis det aldri er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide, får ta en tur på Biltema og sjekke om de har manometer for bensintrykk.

Bensinfilter ble byttet sommeren 2015. Bilen oppførte seg forøvrig likt i dag.

Startet lett men etter 10-15 minutter hakket den et par ganger og kuttet helt. fikk ikke start igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lignende problemer med min E39 - 523i - 97
Byttet alt av sensorer, ble tatt feilsøking hos bmw-verksted, men fant ikke ut av problemet. De skyldte på dårlig spenning til hjerne og at kontaktporten hadde eiret.
Bilen kunne gjerne kjøre 30 min, fikk et par "hakk" under kjøring, kjørte videre, og plutselig stoppet den opp. Kunne gå alt ifra 15 min til 2 timer før bilen startet igjen. Det jeg gjorde var å kjøpe en ny hjerne til bilen via ebay, fikk bmw-verkstedet til å omprogrammere den " som plaster på såret". Bilen har siden sine 225 000 kjørt hele 415 000 uten noen problemer.
Hjerne kostet meg 1500,- kroner . En ny koster 15000. Prøv dette hvis du har skiftet det som kan skiftes av deler.
Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet fra batteriet noen dager, fikk fatt i manometer som jeg koblet på railen. Koblet til batteriet igjen og slo på tenningen, fikk bensintrykk med det samme. Imidlertid startet ikke bilen, bare hakket litt som da jeg forsøkte å starte etter den stoppet av seg selv.

Tenker derfor at bensinpumpe er ok.

Hvis det er hjernen/ motorstyringen kan den tulle med startsperren da? Hvordan virker startsperren, vil startmotoren fremdels gå? Hadde en gang en E34 der startsperren sviktet, der fungerte alt, sentrallås, radio osv, men den reagerte ikke når man vridde nøkkelen i startposisjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg igjen mer på feil med hjerne/ motorstyring...  Tidligere da jeg har prøvd starte uten hell har det luktet bensin.

Når bilen var i godlune startet den lett med alle 3 nøklene.

Hadde det vært en vanlig bil med bare en coil ville jo symptomene være riktige i og med den starter etter en pause, men at alle 6 coilene skal kutte og virke igjen samtidig over flere måneder er usannsynlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trykket gikk opp når jeg skrudde på tenningen og holdt seg til jeg fjernet manometeret.

Brukte en bensintrykk/ vakuum måler fra Biltema, den gikk utenfor skalaen, dvs.samme trykket som fra kompressoren min. (Testet med den for sammenligning)  Vet ikke riktig hvor mange bar det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter går rundt og bensin kommer, da er det ikke ews. Hva skjer om du sprayer noe startgass/hårspray/axe inn i belgen mens en kompis vrir på starter? Dette bør du ikke gjøre så mange ganger, bare for å sjekke at bilen går. Starter den da så får du vel får lite bensin. Har du sjekka at det er gnist? Altså lagt pluggen mot gods og kjørt på starter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintrykket målte jeg til ca. 6,5 Bar.

Prøvde startgass i høst da bilen oppførte seg likt, resultatet var nesten brann i luftfilteret... Den startet ikke. Verkstedet fikk start på bilen senere uten å ha funnet noen feil eller skiftet noe, har kjørt ca 2000 km etter dette.

Har ikke sjekket gnist på tennpluggene, skal gjøre det når jeg får noen til å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...