Gå til innhold

Ligg lang unna Premiumbil.no(Tromsø)


///frank
 Share

Anbefalte innlegg

Tja. Saken er levert forbrukerrådet og svarfrist før 2 gang e utgått å ingen lyd fra Premiumbil. Så blir mest sansynlig å kjøre dem før forliksrådet. Sjefen før meca har pratet med eier Eskild Ottesen. Har lovet å lovet flere ganger å gjøre opp verksted regningen men pr idag så er det ikke betalt. Og veit mr selger thomas steen årnes er medlem her på bimmers. Makan til inkompentente klovner skal man leite langt etter. Kansje derfør hu der sandra lyng h dumpet han😜

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17. januar 2017 at 0.25, ///frank skrev:

Kjøpte meg en 2008 model X5 i Oktober 2016 fra Premiumbil.no. Fekk med såkalt bruktbilgaranti på 6 månader/10000km. Reiste til Tromsø og prøvde bilen, Fant div feil som risting ved bremsing, feil på alle glødeplugger og defekt høgre indre baklykt. Selger(Thomas) sa han skulle bestille delane og sende hjem til meg( Tok 5 uker før jeg hadde dem) og ristinga på fremhjula skulle jeg få sjekket på verksted hjemme. Startet turen nordover og merket vifta stå ganske høyt på. satt på auto og vifta gjekk ned i fart og der kom det gnisse lyder fra vifta. Ga beskjed med en gang med vifta til selger. Satt bilen på verksted og dem fant ut at casterstag og måtte ta firhjulskontroll,(Ca 10000kr) Selger sa Meca Hammerfest skulle ordne det og ble gjort. Ingen forskjell da ristinga va der enda. Ble enige om å bestille ny bremsskive å klosser som jeg skulle betale via nettbutikken så skulle dem overføre til meg pengane. Å det gjorde dem ikke, Måtte ta kontakt med daglig leder men ble 2 månader før jeg fikk dem..

Ble funnet defekt turbo/bytte av kupevifte. Ble bekreftet av selger dem skulle dekke det, ca 30000kr

Bilen begynnte nappe å stoppe, ble funnet feil på dyse 2. Ble bekreftet av selger dem skulle dekke det, ca 5000kr

Fant bilde av bilen på Facebook på et Tuning firma fra Tromsø at dem hadde chippet bilen. Tok kontakt med firmaet og fikk bekreftet at bilen vart chippet hos dem. Ringte tidleger eier som å bekreftet bilen var chippet men han hadde gitt beskjed ang det til Premiumbil.no. Her har dem holdt unna info.

Så nå i romjula begynte bilen å nappe og stoppe igjen. Fekk bilen igjen på verksted(Meca) etter nyttår å dem leste av feilkode injector bank 2 cyl 4, cyl 5,cyl 6. Dem ville kjøre en test på alle 3 dysene. Så nå på fredag var bilen på verksted før å måle å teste dysen og dem anbefalte å bytte alle 3 dysene. Så kom daglig leder å sa at Premiumbil ikke hadde betalt det som hadde blitt gjort og hadde prøvd å ringe Premiumbil men får ikke tak i dem. Å det er ikke lite dem skylder heller.....

 

Så ligg langt unna dem.. Når feil kommer så er dem vanskeleg å nå tak i. Useriøs firma 

 

 

Nesten alt du nevner her er jo "slitedeler" som må byttes innimellom... Å syns di har strukket seg langt her utfra det du skriver men. At firma ikke gjør opp for seg er jo en annen sak men. 

Ganske sikker på veldig mange andre ikke hadde "svelget" alt du har fått av disse. Men om det er sånn at regningene står i ditt navn så er jo problemet plutselig ditt dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17. januar 2017 at 0.56, Cab3serie2009 skrev:

Mitt mantra når det gjelder bruktbilkjøp er å sjekke bilen grundig på et nøytralt verksted, sørge for at selger utbedrer evt. feil, og at utført jobb bekreftes av nøytralt verksted. I tillegg til prøvekjøring. Jeg har god erfaring med NAF som verksted. Dette gjelder NAF i Stavanger, Kristiansand, Harstad og Trondheim.

Er alltid kjøpers plikt å sjekke bilen å en utvidet naftest er gull verdt. Har brukt det selv flere ganger både ved kjøp og salg å har gått strålende hver gang. Utrolig deilig

 når man feks selger en bil, jeg opplyser alltid om alt jeg vet om

på forhånd å NAFtest har bekreftet dette ved å ikke funnet noe mere enn jeg allerede har sagt til kjøper. Kjempe betryggende for begge parter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i denne saken virker det jo ikke som at selger har opplyst om alt de har vist om. Med tanke på viften f.eks virker det jo som de har skjult feilen med hensikt ved en evt. prøvetur.. Hva som er definert som en slitedel på et verksted er ikke nødvendigvis definert som en vanlig slitedel i jussen. Det jeg tror spiller mest rolle her er hva bilen kostet og hva man kan forvente av en slik bil til den summen. Betaler man flere hundre tusen for en bil som fremstår som feilfri hvor det kort tid etter viser seg at man må koste på den 100.000kr har man nok en sak. Casterstag og foringer er jo definert som slitedeler som er forventet å ryke, men hvis bilen har blitt solgt som feilfri med garanti mens denne feilen var tilstede er saken en annen. Det som er viktig her er å reklamere innen rimelig tid samt og få mest mulig skriftlig.


Hadde du ivrig86 solgt denne bilen og annonsert med at turbo,dyser,foringer,glødeplugger osv burde byttes så hadde det jo ikke vært noe problem iom at prisen hadde vært justert i forhold til dette.
Men ja, det er sure penger for bilselger også å måtte dekke disse tingene, men det er jo slik bransjen fungerer. Flesteparten av biler tjener de på ved et salg mens noen går i tap..



 

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mspec skrev:

Men i denne saken virker det jo ikke som at selger har opplyst om alt de har vist om. Med tanke på viften f.eks virker det jo som de har skjult feilen med hensikt ved en evt. prøvetur.. Hva som er definert som en slitedel på et verksted er ikke nødvendigvis definert som en vanlig slitedel i jussen. Det jeg tror spiller mest rolle her er hva bilen kostet og hva man kan forvente av en slik bil til den summen. Betaler man flere hundre tusen for en bil som fremstår som feilfri hvor det kort tid etter viser seg at man må koste på den 100.000kr har man nok en sak. Casterstag og foringer er jo definert som slitedeler som er forventet å ryke, men hvis bilen har blitt solgt som feilfri med garanti mens denne feilen var tilstede er saken en annen. Det som er viktig her er å reklamere innen rimelig tid samt og få mest mulig skriftlig.


Hadde du ivrig86 solgt denne bilen og annonsert med at turbo,dyser,foringer,glødeplugger osv burde byttes så hadde det jo ikke vært noe problem iom at prisen hadde vært justert i forhold til dette.
Men ja, det er sure penger for bilselger også å måtte dekke disse tingene, men det er jo slik bransjen fungerer. Flesteparten av biler tjener de på ved et salg mens noen går i tap..



 

I en eventuelt sak så får man ikke

dekket slitedeler dessverre, å det sier seg jo selv egentlig. Å aldri ting som bør byttes, kun ting som MÅ byttes. Dette kan man eventuelt vise til med en utvidet naftest. Der skriver di opp ting som bør fikses/byttes og ting som

må byttes. Har vært igjennom mange sånne tilfeller i jobb oppgjennom åra med kunder som feks har kjøpt en bil med garanti i en viss tid også kjører di bilen på naftest rett før garantien er ute å tror di skal få fikset alt mulig NAF annmerker 😂 sånn funker det altså ikke. Men ja, en regel er pris iforholdtil hva man kan forvente av bilen iforholdtil pris og kmstand OM man ikke har skrevet noe konkret i avtalen ved kjøp/salg. 

Feks å kjøpe/selge en bil som delebil/repobjekt har null verdi så lenge bilen og salgsprisen ikke står i stil med repobjekt/delebil. Mange tror at å skrive dette så har man null annsvar senere men uansett profesjonell part eller ikke så har man faktisk laaaang REKLAMASJONSTID... Ikke garanti på å fikse/få fikset alt mulig rart. Men man kan altså reklamere på ting også er det da "sunn fornuft" som avgjør om hvor fornuftig kravet er. Men er også mange som ikke

kontakter selger siden di har jo "garanti"... Så setter di bilen på verksted å sender regning til selger. Sånn funker det heller ikke. Man må aller først kontakte selger, få en skriftlig bekreftelse på hva enn saken gjelder... Så er det da uendelig forskjellige måter man kan gjøre ting på men det aller viktigste er at det alltid er selger som har førsterett på å fikse problemet på den måten di måtte

ønske. Har man ikke ting skriftlig og konkret kommer man desverre ikke langt uansett. 

Så derfor må man alltid passe på å få med mest mulig skriftlig uansett om man selger eller kjøper for å slippe unødvendig mye tull i ettertid som kan ta både veldig lang tid å koste penger om man bruker advokat osv osv. Advokater er ikke alltid heller positivt har jeg lært. Advokater håver inn penger på klienter som lar di gjøre alt fordi... Ha det i bakhodet om man vurderer advokat. Ingen kjenner saken bedre enn en selv, eneste advokater kan som ikke "du" kan er å skrive på et "språk" og legge med en haug av paragrafer som gjør at man blir helt svimmel av å lese det. Ting er faktisk ikke så komplisert og vanskelig som mange tror. Det meste gjelder sunn fornuft! Skriv gjerne en "nazikontrakt" når du selger bil... Nekter kjøperen å kjøpe bilen Pga dette? Så javel... Da venter iallefall jeg på neste kjøper. Dette har selvfølgelig aldri skjedd siden bilene jeg har hatt er alltid som jeg sier til di ved salg å det gjenspeiler seg i bilen. Har hatt to saker nå nylig på to biler jeg har hatt å det har tatt en evighet å mye hodebry!! Unner ingen det!! Er sååååå mye "grønne" folk som kjøper bil som burde holdt seg til joggesko... Å det er di aller verste!!  En annen ting som er viktig i en sak og avgjørende om klager får Mehold eller ikke er at kjøper må kunne bevise at "feilen" var der ved kjøp av bilen. Som er veldig vanskelig selvfølgelig... Men igjen, er man en ærlig selger da så er dette allerede nevnt i kjøpekontrakten å da kommer ikke kjøper noen vei med det siden han allerede var opplyst om det.  

Vær ærlig og skriv ned alt man vet! Dette vil nok hjelpe mange både ved kjøp og salg av ny bil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke holde tilbake info er alfa og omega for å være seriøs uansett bransje man driver i.

Dessverre er det som du sier @Ivrig86 mange kjøpere som tror bilen skal være plettfri, og uten spor av kjørelengde i slitedeler fordi det er garanti på bilen. Men det er også mange selgere som skjuler feil og mangler for å få en best mulig pris.

Begge har misforstått hva begrepet garanti i bruktbilsammenheng er, men for min del skal man kunne forvente at en profesjonell part kan dette og forholder seg til det på en seriøs måte. For private er det ingen lov som forbyr dem å være inkompetent. (Dessverre vil noen si)

Uansett kjipt for kjøper som sitter med sjegget i postkassen.

 

Moralen er vel at man bør gjøre grundige undersøkelser av bil og selger selv, eller allerhelst kjøpe av et større forhandlernettverk som virkelig har noe å tape på å være useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for kort tid siden kjøpt "brukis" hos Funnemark. En innbyttebil (Ford Kuga). Har fått utbedret flere "slitedeler" på reklamasjon og en ting på garanti fra de. fks: hjullager, spiralfjær, slitt seteknapp, parksensor, var noe mer også jeg ikke husker i farta. Fått dette utbedret uten noen som helst diskusjon.

Ønsker man som forhandler å fremstå som seriøs, burde man være imøtekommende med kunden over småtteri.

Dårlig rykte < 30000kr (så lenge det er en grunn til det)

Enig med dere at bilkjøpere må ha forståelse over at de kjøper en brukt vare. Men når det følger med garanti og selger/firma åpenbart prøver å stikke fra avtaler/ansvar så blir det feil(ihvertfall når de sletter kommentarer på Facebook).

18 timer siden, Ivrig86 skrev:

Er alltid kjøpers plikt å sjekke bilen

Selgers opplysningsplikt vil i de fleste tilfeller gå foran kjøpers undersøkelsesplikt. Ved i en handel mellom profesjonelle, så kanskje. Men dette er forbrukerkjøp mellom privat og selskap, så forbrukerkjøpsloven gjelder. Dermed vil selgers opplysningsplikt i dette tilfellet gå foran kjøpers(Frank) undersøkelsesplikt.

Håper du vinner frem til slutt Frank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ivrig86 skrev:

Nesten alt du nevner her er jo "slitedeler" som må byttes innimellom... Å syns di har strukket seg langt her utfra det du skriver men. At firma ikke gjør opp for seg er jo en annen sak men. 

Ganske sikker på veldig mange andre ikke hadde "svelget" alt du har fått av disse. Men om det er sånn at regningene står i ditt navn så er jo problemet plutselig ditt dessverre 

Er dyser, turbo og kupevifte slitedeler? :P

På en forholdsvis ny X5 kjøpt av en "proff" bilutsalgsjappe?

 

Han har jo ikke fått noe, de har jo ikke betalt regningene som de har lovet at de skal betale (ref trådstarter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kennethe34 skrev:

Er dyser, turbo og kupevifte slitedeler? :P

På en forholdsvis ny X5 kjøpt av en "proff" bilutsalgsjappe?

 

Han har jo ikke fått noe, de har jo ikke betalt regningene som de har lovet at de skal betale (ref trådstarter)

Endeleg noe som leser hva jeg har skrevet :-D

"Proff" bilsjappe my ass :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ivrig86 skrev:

Nesten alt du nevner her er jo "slitedeler" som må byttes innimellom... Å syns di har strukket seg langt her utfra det du skriver men. At firma ikke gjør opp for seg er jo en annen sak men. 

Ganske sikker på veldig mange andre ikke hadde "svelget" alt du har fått av disse. Men om det er sånn at regningene står i ditt navn så er jo problemet plutselig ditt dessverre 

Si meg en ting du? Har du røykt noe du ikke burde ha gjort? Hva i pokker har dem strukket seg langt? Dem har jo ikke betalt 1 jævla krone som dem har bekreftet/godtat å betale. Og angående casterstag og bremse, så var jeg på testtur før kjøp og bemerket til selger med vibrasjon under bremsing noe som x5 er tydligvis plaget med. Ba om prisavslag så ordnet jeg det sjøl men fikk nei fra selger. dem skulle betale det som kom i kostnader og skulle bruke lokalt verksted. Byttet først bremseskiver da dem var skeiv, vibrasjon ga seg ikke så ble understell sjekket og fant utslitt casterstag. Vips der var vibrasjon borte. Når jeg kjørte fra forhandler så sto vifta på manuell i høy fart satte den på auto og vifta redusert kom det hyling fra vifta. Og det hørte du godt så det har dem eller tidligere eier visst om. Chip som var montert og ikke opplyst til meg? Turbo gjekk under garantien som dem ga til meg. Motor å drivverk garanti. Å du synst dem har strukket sæ langt? Å dem har ikke betalt ei jævla krone til verkstedet selv om eier der har purret flere ganger og dem lover å lover å gjøre opp. Å har du lest alt her i tråden? Kim her forumet som ble nesten tvangstrekk i lønn pga dem idiotane i premiumbil ikke betalte verkstedregningane. Dem har ikke besvart fra forbrukerrådet heller. Svelget my ass du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14. mai 2017 at 21.54, ///frank skrev:

Si meg en ting du? Har du røykt noe du ikke burde ha gjort? Hva i pokker har dem strukket seg langt? Dem har jo ikke betalt 1 jævla krone som dem har bekreftet/godtat å betale. Og angående casterstag og bremse, så var jeg på testtur før kjøp og bemerket til selger med vibrasjon under bremsing noe som x5 er tydligvis plaget med. Ba om prisavslag så ordnet jeg det sjøl men fikk nei fra selger. dem skulle betale det som kom i kostnader og skulle bruke lokalt verksted. Byttet først bremseskiver da dem var skeiv, vibrasjon ga seg ikke så ble understell sjekket og fant utslitt casterstag. Vips der var vibrasjon borte. Når jeg kjørte fra forhandler så sto vifta på manuell i høy fart satte den på auto og vifta redusert kom det hyling fra vifta. Og det hørte du godt så det har dem eller tidligere eier visst om. Chip som var montert og ikke opplyst til meg? Turbo gjekk under garantien som dem ga til meg. Motor å drivverk garanti. Å du synst dem har strukket sæ langt? Å dem har ikke betalt ei jævla krone til verkstedet selv om eier der har purret flere ganger og dem lover å lover å gjøre opp. Å har du lest alt her i tråden? Kim her forumet som ble nesten tvangstrekk i lønn pga dem idiotane i premiumbil ikke betalte verkstedregningane. Dem har ikke besvart fra forbrukerrådet heller. Svelget my ass du

Ja ovenfor DEG så har di jo strukket seg langt men hjelper jo lite når di ikke betaler verkstedene 😂 men er jo flere ting som

burde vært gjort allerledes her men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14. mai 2017 at 17.07, Hawkon88 skrev:

Å ikke holde tilbake info er alfa og omega for å være seriøs uansett bransje man driver i.

Dessverre er det som du sier @Ivrig86 mange kjøpere som tror bilen skal være plettfri, og uten spor av kjørelengde i slitedeler fordi det er garanti på bilen. Men det er også mange selgere som skjuler feil og mangler for å få en best mulig pris.

Begge har misforstått hva begrepet garanti i bruktbilsammenheng er, men for min del skal man kunne forvente at en profesjonell part kan dette og forholder seg til det på en seriøs måte. For private er det ingen lov som forbyr dem å være inkompetent. (Dessverre vil noen si)

Uansett kjipt for kjøper som sitter med sjegget i postkassen.

 

Moralen er vel at man bør gjøre grundige undersøkelser av bil og selger selv, eller allerhelst kjøpe av et større forhandlernettverk som virkelig har noe å tape på å være useriøs.

Helt enig ja! Jeg har som

sagt jobbet med bil helt siden arbeidsuke på skolen... Å man ikke stole på en kjeft når det gjelder bilsalg!! Så sjekk alt man kan selv er punkt nummer en. Uansett om du skal kjøpe av en møkkete halvfeit kar i en bakgårdssjappe eller av en kar i skreddersydd dress og feit gull rolex... Mest sannsynlig juger begge så det renner av di for å få solgt deg bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14. mai 2017 at 19.46, Kennethe34 skrev:

Er dyser, turbo og kupevifte slitedeler? :P

På en forholdsvis ny X5 kjøpt av en "proff" bilutsalgsjappe?

 

Han har jo ikke fått noe, de har jo ikke betalt regningene som de har lovet at de skal betale (ref trådstarter)

Ja iallefall turbo, dyser også går nok under dette. Kupevifte kan jo diskuteres men poenget er at ingen av disse tingene er noe som

varer evig. Ja "proff" ja 😂 Er man proff om butikken ser bra ut å selgeren har på skjorte? Hehe 

Nei slettes ikke i mine øyne!! 

Folk må nok bare lære seg å sjekke mere Og ikke

være så godtroende når di kjøper bil. Han har jo fått mye men værre når ingenting er betalt. Punkt en når man setter bilen på verksted i en sånn sak er jo at det firmaet som skal betale skal stå på regninga... Ellers er man dessverre fucked om du setter inn bilen på verksted med ditt navn på regninga selvom du har fått beskjed om at firma skal betale. Ikke stol på En kjeft å ta alle forhåndsregler ;) 

On 14. mai 2017 at 21.36, ///frank skrev:

Endeleg noe som leser hva jeg har skrevet :-D

"Proff" bilsjappe my ass :-D

"Dress, Rolex å folk tror alt jeg sier Pga det sjappe" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ivrig86 skrev:

Ja iallefall turbo, dyser også går nok under dette. Kupevifte kan jo diskuteres men poenget er at ingen av disse tingene er noe som

varer evig. Ja "proff" ja 😂 Er man proff om butikken ser bra ut å selgeren har på skjorte? Hehe 

Nei slettes ikke i mine øyne!! 

Folk må nok bare lære seg å sjekke mere Og ikke

være så godtroende når di kjøper bil. Han har jo fått mye men værre når ingenting er betalt. Punkt en når man setter bilen på verksted i en sånn sak er jo at det firmaet som skal betale skal stå på regninga... Ellers er man dessverre fucked om du setter inn bilen på verksted med ditt navn på regninga selvom du har fått beskjed om at firma skal betale. Ikke stol på En kjeft å ta alle forhåndsregler ;) 

"Dress, Rolex å folk tror alt jeg sier Pga det sjappe" 

Tror vi må bli enig om å være uenig, ingenting varer evig, men jeg ser ikke på turbo og dyser som slitedeler.

Sjappa ser proff ut pga fine lokaler og dyre biler for salg, så lett å bli lurt.

Han har jo ikke fått noe da de ikke har gjort opp for seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kennethe34 skrev:

Tror vi må bli enig om å være uenig, ingenting varer evig, men jeg ser ikke på turbo og dyser som slitedeler.

Sjappa ser proff ut pga fine lokaler og dyre biler for salg, så lett å bli lurt.

Han har jo ikke fått noe da de ikke har gjort opp for seg :P

Ja.. Passe på å få riktig navn på regninga neste gang hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...