Gå til innhold

Erfaringer med Mini Cooper S R56 | MCS kjøpt


papertiger
 Share

Anbefalte innlegg

Vi driver å leter etter en morsom bil nr. 2 som både kan være kjekk på langtur (for å avlaste E91'en noe) samt å fungere som en bil nr. 2 i det daglige. Har vurdert mye forskjellig, men har sirklet inn Mini Cooper S R56 (fra 2007) som en god kandidat.

Er det noen her som har erfaringer med disse? Vi ser etter en av de tidligste årsmodellene med N14 motoren på 174 hk, evt. en vanlig Cooper med 120hk om prisen er riktig.

Om noen har andre morsomme alternativer innenfor en budsjettramme på 120k som ikke er eldre enn 2007 - foreslå gjerne. Vi er bare to i huset, så "praktisk" er ikke oppført som et kriterium.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide en 2010/2011 R56 Cooper S (LCI 184hk) for flere år siden. Veldig morsom og kul bil som jeg kan anbefale. Gikk over all forventning. Synes den var fin til lengre turer og det meste. Akkurat praktisk nok for min del. Vurderte på samme tidspunkt en splitter ny vanlig Cooper (ikke S) som jeg prøvekjørte først. Etter å ha prøvd turbomotoren i S-utgaven så var det ingen tvil for min del at det måtte bli en S-utgave. Det er nok større forskjell i krefter enn du tror. :)

Skulle jeg gått tilbake til en liten og lett fremhjulstreven bil i dag med fokus på kjøreglede og hvor det største verditapet er unnagjort så hadde jeg nok sterkt vurdert dagens Fiesta ST. Men da er du fort oppe i 190k. På en annen side, Mini Cooper er ikke den bilmodellen som pleier å toppe statistikker over biler med minst feil. Har du råd til å kjøpe og vedlikeholde en Cooper S fra 2007 så har du kanskje råd til å legge ut 70k ekstra for å kjøpe en 6 år nyere Fiesta ST med nesten 1,5 år resterende nybilgaranti. 

Det låg en MX-5 2.0 fra 2006 til 120k ute i høst som jeg ikke tror ble solgt. 160hk, bensinmotor, bakhjulstrekk, manuell girkasse og diffbrems i en lett toppløs bil med hydralisk styring er absolutt ikke feil! :) Om du ikke trenger en praktisk bil i det hele tatt og klarer å finne en slik innenfor budsjett så hadde jeg tatt den med i vurderingen. 

Lykke til med valg. Om du er i tvil som ville jeg prøvekjørt og deretter fulgt hjertet. :)

Endret av bimmerR
Fikset link og litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Om du roter deg inn på MINI Owners Club Norway på Facebook, vil du nok få svar på det meste ;) 

har eid en 2013 MINI One D, som jeg i utgangspunktet bare skulle selge og tjene "store" penger. Sinnsykt artig bil selv med 90hk N47 motor :D eide den et år før den ble solgt.

Fikk skikkelig gokart følelsen når jeg byttet fra E91 til R56 :D 

Cooper S til max 120k er litt utfordrende, men fant en Clubbie

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88932863

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eide en 2007 Cooper S (2012) og dette var en utrolig artig bil med vanvittig kjøreglede og fin punch i motor. Trollstigen ble jo ett av høydepunktene med denne storsjarmøren😁

Min hadde noe "rakling" i motor som var en svakhet på disse som ble utbedret hos Mini.... Tror det var noe med reg kjede om jeg ikke husker feil.

Jeg fant ett flott eksemplar den gangen med Xenon,helskinn og panorama i den riktige fargen Lazer Blue og 17" hvite Crown Spoke

Mange hyggelige kommentarer og flere i alle aldre slo av en prat. Vi savner denne bilen her i heimen 😊

IMG_0671.JPG

IMG_0673.JPG

IMG_0674.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ahj skrev:

Jeg har bare kjørt Countryman med samme motor. Kjempe morsom bil og med godt skyv i den :)

Vil tro at vanlig Mini vil være enda morsommere siden den er mindre og mindre vekt å dytte rundt :) 

Ja det er min tanke og. Uten at jeg har prøvd en kan jeg tenke meg det er en morsom bil, er derfor den i det hele tatt vurderes. Utfordringen er at de ikke vokser på trær på bruktmarkedet i området, men de finnes, så jeg skal nok få prøvd en snart. :)  

6 timer siden, bimmerR skrev:

Eide en 2010/2011 R56 Cooper S (LCI 184hk) for flere år siden. Veldig morsom og kul bil som jeg kan anbefale. Gikk over all forventning. Synes den var fin til lengre turer og det meste. Akkurat praktisk nok for min del. Vurderte på samme tidspunkt en splitter ny vanlig Cooper (ikke S) som jeg prøvekjørte først. Etter å ha prøvd turbomotoren i S-utgaven så var det ingen tvil for min del at det måtte bli en S-utgave. Det er nok større forskjell i krefter enn du tror. :)

Skulle jeg gått tilbake til en liten og lett fremhjulstreven bil i dag med fokus på kjøreglede og hvor det største verditapet er unnagjort så hadde jeg nok sterkt vurdert dagens Fiesta ST. Men da er du fort oppe i 190k. På en annen side, Mini Cooper er ikke den bilmodellen som pleier å toppe statistikker over biler med minst feil. Har du råd til å kjøpe og vedlikeholde en Cooper S fra 2007 så har du kanskje råd til å legge ut 70k ekstra for å kjøpe en 6 år nyere Fiesta ST med nesten 1,5 år resterende nybilgaranti. 

Det låg en MX-5 2.0 fra 2006 til 120k ute i høst som jeg ikke tror ble solgt. 160hk, bensinmotor, bakhjulstrekk, manuell girkasse og diffbrems i en lett toppløs bil med hydralisk styring er absolutt ikke feil! :) Om du ikke trenger en praktisk bil i det hele tatt og klarer å finne en slik innenfor budsjett så hadde jeg tatt den med i vurderingen. 

Lykke til med valg. Om du er i tvil som ville jeg prøvekjørt og deretter fulgt hjertet. :)

Høres positivt ut! Fiesta ST er vurdert på bakgrunn av all hyllesten den har mottatt i både nasjonal og internasjonal presse siden lansering, men funnet noe for dyr pr. nå. En ting er å kjøpe innenfor budsjett og ta evt. reparasjoner litt og litt som de kommer, men ønsker å unngå billån. Men jeg ser absolutt poenget ditt, og autosøket har ligget inne en stund :) 
Treffsikker som du virker å være er MX-5 også under vurdering, og autosøk ligger inne også her :D Det dukker opp en billig slenger inniblant, men det er stort sett 1.8 med stofftak. Vi har carport og er ikke sikker på hvor bra det er for en kabriolet med stofftak å bli brukt hele året - samt vedlikeholdskostnader ifm. med det. Måtte i såfall vært Roadster Coupe utgaven. :)  

Ang. driftssikkerhet på Cooper S: jeg søker å finne en der registerkjedestrammer og/eller kjedet har blitt byttet (recall), vannpumpa har blitt byttet (recall), og oljereturrør har blitt byttet (recall). Ser flere som har ligget ute har byttet både motor og clutch før 100 000 km. Er de som har fått byttet motor noe å satse på? Det ser ut som de ligger lengre enn andre.

Prøvekjøring av flere biler må til før vi kjøper noe som helst, har ikke dårlig tid.

6 timer siden, Eivind320x skrev:

Hei :)

Om du roter deg inn på MINI Owners Club Norway på Facebook, vil du nok få svar på det meste ;) 

har eid en 2013 MINI One D, som jeg i utgangspunktet bare skulle selge og tjene "store" penger. Sinnsykt artig bil selv med 90hk N47 motor :D eide den et år før den ble solgt.

Fikk skikkelig gokart følelsen når jeg byttet fra E91 til R56 :D 

Cooper S til max 120k er litt utfordrende, men fant en Clubbie

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88932863

Hørtes positivt ut :D motor er ikke alt, men har lyst på bensin, med de fordelene og ulempene det medfører. Før jul lå det en del til mellom 110-130k, men nå ligger de fleste dyrere ser jeg. De kommer nok tilbake, så jeg følger med i markedet.

 

4 timer siden, bimmerR skrev:

Blå og hvit R56 Cooper S er en flott kombo. Var enten det eller rød og svart jeg helst ville ha.

Arkivbilde av min gamle..Vet ikke helt om R56n lever opp til Mini navnet når den stod ved siden av E36n... men men... Veldig artige biler på hver sin måte..  :)

Kule farger både blå og rød :D Mini er ikke lengre mini, men den nye tar kaka og har blitt alt for stor er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jo du i et område som ikke har et spesielt diesel hysteri, så jeg ville prøvd en Cooper D eller SD, før du bestemmer deg for en bensiner, så kan det være du kan finne en rimeligere diesel enn bensiner.

Nå er det jo litt lavsesong på MINI fronten, men når sola og varmen har begynt og få litt bedre tak vil nok MINIene dukke opp igjen. Ser også det at folk ikke helt skjønner forskjellen på en Cooper  og Cooper S, du vil derfor finne endel S utgaver inne på Cooper siden på Finn. Bare og se etter panser scoopet som bare S modellen har.

Husk at BMWarchive.org også har "fødsels attesten" til MINI også. Ikke bare BMW ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore heeelt av, men du ba om andre forslag og! :D Nå er R56 en kjempefin bil og mine forslag under kan ikke måle seg med den typen bil R56 er. Jeg tror likevel litt moro kan man ha det i de. Ikke mange hk, men bilen veier lite og skiller seg godt ut :) 

https://www.finn.no/88276146

https://www.finn.no/86210761

Ellers så finner du Veloster til den prisen, sportslig nyere bil med grei plass og masse utstyr. 140hk. Kan ikke måle seg med Cooper S what-so-ever, men mye bil for pengene og mye blikkfang :) 

https://www.finn.no/86163072

Endret av Marius2002
skrifta blei stor ?? får ikke minsket den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert MX-5? Får NC godt innenfor budsjettet ditt om du ønsker noe moderne, evt NA/NB til en veldig billig penge :) Har kun kjørt NA og NB selv (7-8 forskjellige) og maken til kjøreglede skal man lete lenge etter. Har hørt NC lever opp til storebrødrene, så er verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...