Gå til innhold

Kjøp av F10


downshift
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mange år uten, kjenner jeg at jeg ønsker å kjøpe BMW igjen. Denne gangen ønsker jeg å gjøre litt mer research før jeg kjøper, da jeg altfor mange ganger tidligere har kjøpt biler med kjente problemer (f.eks høyt oljeforbruk, dårlig interne komponenter etc). 


Jeg syns F10 er noe av det peneste BMW har laget, bortsett fra F06, men dette er altfor dyrt for meg. 

Så, jeg har ikke det største budsjettet, men jeg ser at man kan få tak i en F10 eller F11 for under 300.000 nå. Jeg har sett flere til 250-260. Spørsmålet er: Hvor holdbare er disse 520d bilene når kilometeren begynner å dra på seg? Grunnet budsjettet snakker jeg om 2011 modellen. Er det noen feil eller spesielle ting som har blitt forbedret over årene med disse? 

Av utstyr er jeg ikke veldig kravstor, men vil gjerne ha M-sport. Kan ikke akkurat være kravstor i denne prisklassen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520d har hatt problemer med registerkjede, så det må du være oppmerksom på. Det skal være forbedret på 2012 modellene, men dessverre så er problemet fortsatt tilstede, dog noe mer holdbar enn tidligere modeller. Det har vært noen tilfeller av turbobytte på disse 520d maskinene også (min 520d måtte bytte på ca 85 000km). Dersom du skal ha en tilnærmet skuddsikker motor så bør du gå for en 525d/530d med R6 motor. 

Av utstyr så vil jeg blant annet anbefale komfortseter (sportseter er også bra) , navipro, electronic damper control, headup display.

F10 er en helt rå bil. Meget god å kjøre, samtidig som den er sporty. Jeg angrer på at jeg ikke valgte en med R6 motor, da det er en motor som passer den bilen best. 

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83192375 Den synes jeg så pen ut, men var noe over ditt budsjett.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84834251

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F10 er knallfine biler, det er også særdeles mye bil for pengene om dagen. Designet holder seg bra og bilene er av en ypperlig kvalitet. Videre er F10 en veldig god bil, det er få kjente feil og modellen gjør det generelt sett svært godt i kvalitetsundersøkelser. Noe små ting må man sjekke som med alle biler, men heldigvis er dette få og ikke alvorlige feil. Sjekk det vanlige som fukt i lykter, gåene dørpakkninger, parksensorer, setevarme på comfortstoler og hør etter klunkelyder i forstilling på biler med EDC. Det har vært tilfeller hvor klima anlegg har fått lekkasje så sjekk at dette blåser fint og kalt. Ellers så er det jo viktig å huske på at dette er biler som nå er 7 år gamle, så de er jo ikke nye lengere.

520d med N47 motoren vil jeg ikke anbefale hvis det er snakk om å kjøpe bil med høy kilometerstand. Registeret på disse tåler ikke høy kilometerstand kombinert med lange serviceintervaller. Gjør ett søk på finn.no på biler som har gått mer enn 150 000 km og du vil se de aller fleste har byttet motor. En 523i eller 525d med 3 liters motorene vil ikke gi deg noen begymringer over hode. Særlig N57 dieselsekseren er serdeles driftsikker og solid.

Jeg har nå hatt min F10 530d i straks 3 år og 60 000 km og det har vært en helt KONGE bil til nå. Jeg pleier å gå litt lei av bilene når det nærmer seg 3 års eierskap men F10en digger jeg hvert sekund ennå. Anbefales virkelig, men med N57 sekser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Da tror jeg at jeg skal holde meg unna 520d fra 2011. Hva med 2013 modellen av 520d? Har BMW tatt tak i problemet på disse motorene? 

525d blir nok det beste valget for meg eventuelt, da 530d blir for dyr. Ser det ligger flere 525d til litt over 300 så det hadde vært en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, downshift skrev:

Takk for svar folkens! Da tror jeg at jeg skal holde meg unna 520d fra 2011. Hva med 2013 modellen av 520d? Har BMW tatt tak i problemet på disse motorene? 

525d blir nok det beste valget for meg eventuelt, da 530d blir for dyr. Ser det ligger flere 525d til litt over 300 så det hadde vært en mulighet. 

520d 2013 skal ifølge BMW ikke ha det problemet, men det er bare tull. Det er flere tilfeller av register havari på disse også. Men disse går gjerne lenger før det eventuelt skjer. 525d er nok et lurere valg, selv om du får en eldre bil uten garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bimmerfan sier så er det ikke blitt bedre på 2013 og nyere, det samme gjelder forøvrig også 525d med N47 (2012-). Jeg ville hatt litt is i magen og ventet til det dukker opp en 525d 3 liter til passelig pris. Det dukker av og til opp slike i området rundt 300 000 kr, men man må være raskt ute.

Man skal sjekke nøye hvilken drivverks forsikring man velger, det står mye med små bokstaver. Mye dekkes ikke og da har man ett problem, videre så begynner alderen på disse bilene å bli ett problem. Mange selskaper vi ikke gi motor og drivverks forsikring på 7 år og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med -fredrik 90, kjøp R6. Kollega av meg hadde nettopp motorhavari på en F11 520d på en 2014mod som var gått 80oookm. Er jo skremmende at BMW ikke har fått orden på dette. Jeg kjenner ikke årsaken men han var overgitt, og bilen hadde hatt alt av påkrevd service. Vil anta at det har med registerkjede/føring å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer @Fredrik 90 Gjensidige som jeg har dekker biler opp til 8 år og eller 200 000km. Vurderte KLP og fikk et fantastisk tilbud helt til jeg fant ut at de kun dekket 50%. 

En 2013 modell vil jo enda ha nybilgaranti, samt mulighet for drivlinje forsikring ei stund til. Verdt og vurdere, eller gjøre som en kamerat som driver kjøreskole. Det var nemlig ingen som kunne fortelle han hva drivlinje forsikringen egentlig dekket, dermed setter han av 1200kr i mnd til uforutsette utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...