Gå til innhold

Rakle lyd, clutch BMW e87 1serie


BmwTast1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. :)

BMW 120d e87 2005 mod

kommer en slags "rakle" lyd fra bilen, når clutch presses litt inn( når den tar). Men når clutch presses helt inn forsvinner den.. på vei ut med clutchen kommer "rakle" lyden der clutchen "tar" igjen, men lyden forsvinner når clutchen er helt ute..

noen som har vert borti lignende? Har lest det kan være utløselageret? Om det er dette, går det greit å kjøre med det, eller bør det byttes?

 

takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 08 118D tidligere, å måtte bytte clutch og svinghjul før bilen hadde rulla 60k fordi jeg hadde vibrasjon i pedalen. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet her, men sparte @lykkeli for ca 9000kr ved at hun fikk tips om å bestilte LUK clutch og svinghjul fra autodeler.co.no iforhold til om hun skulle ha kjøpt identiske deler hos Meca. 

Kanskje du kan spare like mye om du må ned med girkassa ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om et problem jeg har på en E61, se (hør) film i denne tråden:

Har ikke gjort noe med det enda. Bestilte faktisk deler idag. Vet ikke om det er utløserlager eller svinghjul. Men kjipt å måtte gjøre jobben igjen hvis jeg ikke bytter svinghjul og det viser seg at det er der feilen er. Bestilte fra "parts2clear" på ebay. Da er det en overkommelig pris på en pakke med svinghjul og klutsj.

http://www.ebay.com/itm/BMW-520d-2-0D-LuK-Flywheel-Clutch-Kit-163-07-05-03-10-SLN-N47D20A-N47D20C-/401200648999?hash=item5d696c1327:g:njoAAOSwqu9U2gmX

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tør ikke å svare på om det er kritisk å kjøre med. Hvis ting begynner å falle fra hverandre inni der kan man vel risikere å ødelegge enda mer. Jeg har fremdeles ikke skiftet på min, så kan ikke svare på om det faktisk er utløserlager eller svinghjul.

Jeg bestilte som sagt fra parts2clear, men i første forsendelsen manglet utløserlager. Så det ettersender de gratis. Så jeg mistenker at enkelte "clutch-kit" ikke inneholder utløserlager. Jeg vil absolutt anbefale å bytte det samtidig, billig når kassen først er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg fant dette hos Meca:

2017-02-06 (2).png

Her står det at lageret er inkludert i det delenummeret. Se bort fra 1240, for det er Meca sitt. Resten er LUK.

Autodeler.co.no har disse prisene, så det er jo litt og spare. Merk at prisene er ex.mva.

2017-02-06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BmwTast1 Jeg ble litt usikker, fordi delenummrene var helt lik, de som var oppgitt i Ebay annonsen som @eehgil bestilte fra.

Det jeg ville gjort var og ringt Meca i morgen og sjekket om utløserlageret følger med det sette. Du trenger selvfølgelig ikke si noe om at du ikke kommer til å handle hos dem :P

Dette er hva delekatalogen til LUK sier om det aktuelle delenummeret.

 

2017-02-06 (3).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er felles for de fleste biler med dobbelmassesvinghjul og clutch. Det er smartest å bytte alt og ikke bare clutchen. Har også hørt ulyder ved sluring, og da gikk det et par mnd fra lyden kom til clutchen takka for seg.

Men det er ikke fasit. Ditt kan holde en god stund til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...