Gå til innhold

Fotromsmodul skadet under reparasjon


Ordinær
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min X1 på merkeverksted for å bytte bremser og fikse andre mindre forhold. Da "mekaniker skal kjøre ut bilen etter endt reparasjon så legger han merke til at vinduet ikke lar seg lukke igjen, og at kupelys ikke slukker. Dette skal vise seg å være relatert til en defekt i bilens fotromsmodul." Jeg har ikke hatt noen problemer med dette tidligere eller merket noe som skulle tilsi at det var noe som var skadet.

Dermed måtte de kjøre bilen inn på verkstedet igjen for å rette dette før jeg kunne få bilen tilbake. Tidligere hadde vi avtalt hva som skulle repareres og jeg hadde fått prisen, som jeg aksepterte før de satte igang. Dette siste var ikke avtalt, og jeg fikk ikke opplyst noen pris for bytte av fotromsmodul. Jeg sa det var samme for meg hva de måtte gjøre for å gjøre bilen leveringsklar, og vi fikk en lånebil til de ble ferdig.

Nå vil de ha betalt for denne fotromsmodulen. Jeg hevder at dette må skyldes feil/forsømmelse, evt. skade på bilen som verkstedet er ansvarlig for. Verkstedet hevder dette ikke er noe de skal dekke fordi: " I vårt arbeide med din bil så er det kun 1 ting som kan ha forårsaket svikten i fotromsmodulen. For å sjekke regnsensor (og evt initiere denne) og for å sjekke årsak til feil på PDC så må bilen kobles opp mot BMW sitt originale datatestsystem. Når bilen kobles opp mot dette så analyseres alle bilens styreenheter automatisk før vi får opp en liste med feilmeldinger. Denne operasjonen vil på ingen måte skade bilens komponenter med mindre det allerede er en feil i komponenten. Da vil feilen kunne manifistere seg som mer alvorlig fordi komponenten som helhet ikke tålte å bli analysert."

Er det noen som vet om modulen kan bli ødelagt av å bli koblet opp og analyseres? Eller er dette bare et sjanseskudd fra verkstedet for å komme unna sitt ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om før. Nå kobler jeg daglig opp biler mot datasystemet vårt (ikke bmw, men dog) og dette har aldri skjedd, aldri har noen prata om at det kan skje heller.  Ikke har jeg har lest om det her inne på bimmers før heller.

Om en styreenhet er statisk feil på, så skal det konke ut. Da fungerer den ikke mer.

Du sier at dette var i orden før operasjon, noe jeg tror på siden ruta var kjørt ned (mest sannsynlig av mekaniker, vi gjør ofte det i tilfelle noe dumt som at bilen skulle låse seg med nøkkel i under diagnose f.eks) og da var liksom feilen plutselig blitt statisk etter oppkobling av diagnose? hm, det er i såfall veldig tilfeldig. Jeg finner det mistenkelig, men samtidig så vet man kanskje aldri heller med dagens teknologi, virker som at alt kan skje, men " komponenten som helhet ikke tålte å bli analysert." den var litt søkk.

Venter spent på andres synspunkter. Dette er interessant.

 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @bmwmann24

Blir det samme som at en ok ram brikke i en pc skal gå i stykker ved test. Lite sannsynlig. 

Men jeg tror heller at modulen bare gikk i stykker helt tilfeldig. Det er jo i 100% av tilfellene at ting går i stykker tilfeldig. 

Man sier jo; den virka jo i stad.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...