danskiii

danskiii's E21, innkjøpt OZ Vega

Recommended Posts

Etter litt om og men så har jeg endelig fått startet på egen tråd til grønne bønne. 

Først litt info:

Bilen er en BMW 318, fra 1977. E21 karosseri typ pre-face, med de fantastiske speilene på dørene.

Bilen hadde ved kjøp en kilometerstand på rundt 189 000km, og har føreløpig ikke trillet så mye etter det.

Bilen fant jeg først på finn sommeren 2016, hvor den ikke ble solgt til min store forundring. Etter det lå den lagret på listen jeg har over stilige biler jeg finner på finn, hvor den lå helt til jeg mistet jobben ved utgangen av november grunnet nedbemanninger. Når dette skjedde så hadde jeg en E39 525tds som jeg ikke lengre hadde bruk for, verken for bruk eller som utgift. Denne ble da lagt ut for salg, men jeg følte alikevell jeg måtte ha en bil stående. Om ikke en som var 100% så ihvertfall en som kunne få tiden som arbeidsledig til å bli noe lysere. Så jeg tok en telefon ut til eier for å sjekke om den enda var til salg, noe som den da var, og var ute å tok en titt. Bilen hadde vært eid av selgers bror og avregistrert i 2003 omtrent for så å senere bli registrert om til veteran. I 2005 så døde desverre bror til selger og bilen ble satt bort i en låve frem til jeg endte opp med å kjøpe bilen rett før jul.

20161221_122947.jpg

20161221_122725.jpg

20161221_122555.jpg

20161221_122607.jpg

20161221_122626.jpg

20161221_122550.jpg

20161221_122403.jpg

20161221_122330.jpg

Bilen i det hele er i grei stand, lite rust, men gikk desverre ikke helt rent. Tok en lett service av bilen før eu-kontroll med skifte av olje, oljefilter, kjølevæske, tennplugger, bensinfilter og luftfilter. Fikk noen feil som dere kan se på bildet under men ikke noe alvorlig vil jeg si. 

20170111_093527.jpg

20170107_124100.jpg

20170102_170042.jpg20170102_115155.jpg

20170102_120239.jpg

20170102_120216.jpg

20170102_115351.jpg

20170102_115523.jpg

20170102_115220.jpg

Jeg hadde en BMW refleksplate ment å brukes på prosjekt bilen men fant ut den ville gjøre seg likesåbra på denne i mellomtiden. Den hadde desverre knukket begge øvre festene så litt hurtigfiks måtte til for å få den til å sitte. Til det ble det brukt elastisk hurtiglim, hjørner fra en standard sort bakplate og en del tolmodighet.

20170105_183644.jpg

20170105_183655.jpg

20170105_192730.jpg

20170105_215325.jpg

20170105_215333.jpg

Ser ikke så aller verst ut fra avstand og gjorde jobben greit nok. Ser ikke hjørnene når bagasjeluken er lukket uansett :)

20170106_130603.jpg

20170106_132010.jpg

Jeg hadde også tidligere anskaffet et sportsratt og instrumentpanel fra 320 med turteller. Disse fikk seg begge en oppussing og skal inn i bilen. Har ikke fått turteller til å fungere enda, og sliter med finne grunnen. Akuratt som om den går motsatt vei?

20161230_132419.jpg

20161230_134804.jpg

20161230_134815.jpg

20161230_140141.jpg

20161230_140223.jpg

20161230_140714.jpg

Litt rengjøring måtte til her også

20161230_141032.jpg

Siden jeg bare overførte turteller til det gamle innstrumentpanelet så er det enda hull i glasset til justering av klokken, så her ble det også gjort en kvikkfiks med justeringsarmen til klokken og litt teip for å lage presspasning i åpningen.

20161230_141334.jpg

20161230_141229.jpg

20161230_144747.jpg

20161230_144901.jpg

20161230_144917.jpg

Her er koblingsskjema fra haynes boken.

20170115_220208.jpg

Brukte Swissvax Leather Kit Forte på rattet da læret var skittent og inntørket.

20161230_193835.jpg

20170101_164831.jpg

20161230_153417.jpg

Ny slepering måtte også på samt nytt senter med knapp til hornet og deksel bak rattet.

20170119_115649.jpg

20170119_124446.jpg

20170119_124428.jpg

20170119_130252.jpg

Fikk også lagt inn en bestiling hos lator.no, som tilfeldigvis holder til i nærheten her i Bergen, og fikk tak i nye tidsriktige veteranskilter.

20170113_144040.jpg

Under kjøring la jeg merke til bilen blir veldig fort varmt under stress, så etter råd om at vannpumpen kunne være noe slitt og foresake slikt så fikk jeg tak i ny og satt den inn.

20170122_133437.jpg

20170122_133321.jpg

20170122_135320.jpg

Og ferdig montert med ny viftereim. Kan noen si meg hvor stram denne burde være? Løsnet justering på dynamo og strammet reimen godt i etterkant.

20170123_161637.jpg

Motoren gikk ok under pådrag men ved tomgang, dødkjøring og i nedoverbakker så humper den ganske mye, så forgasser fikk seg en liten rens samt noen nye pakninger der det var synlig lekkasje.

20170102_125104.jpg

20170102_125125.jpg

20170119_141649.jpg

Var urovekkende mye sedimenter i bensinbadet inni forgasseren.

20170122_124808.jpg

20170122_172056.jpg

20170122_173551.jpg

20170122_173622.jpg

Bensinpumpen hadde visst også godt av litt pleie og pakninger.

20170123_152525.jpg

Bensin slangene mellom forgasser og pumpe ble byttet i samme sleng, og ene slangen til choke. Brukte bensinslange på choken også, er det ok å bruke eller bør den være slange for kjølevæske?

20170123_163040.jpg

20170123_151741.jpg

20170123_151733.jpg

20170123_151228.jpg

20170123_151220.jpg

Neste på listen nå blir bremser og bærearmer foran, samt bytte av alle bensinslanger ved tanken da det er kommet lekasje etter jeg fylte sist.

20170118_110445.jpg

Nå må jeg også legge til det ikke alltid er like gøy å stå ute å skru i kulde og regn, men i ny oh ne kommer det noen som vandrer forbi og slår av en prat når de ser en bil de liker eller ligner på noe de tidligere selv har hatt. Fikk idag slå av en prat med et eldre par som var ute på tur og var strålende fornøyd med å se den yngre garde stå å skru ute, sam de hadde hatt en ford granada i lignende farge en gang i tiden :)

20170123_172414.jpg

Ettersom prosjektbilen er satt på hold i påvente av enten salg eller ny jobb og motivasjon så blir en del deler som var ment for den tatt i bruk her. Som f.eks. skrudd halvbur. 

Videre planer blir å flytte batteri til bagasjerom samt sikringsboks skal inn i hanskerom. Motor rommet skal bli ryddig etterhvert og det meste vil bli gått over iløpet av de kommende år. Nå har jeg skrevet og dullet med dette innlegget i vel 1.5 time og vel så det og klokke er blitt drøyt mye. Så god natt fra meg for idag, imorgen er en ny dag for å skru :)

Redigert av danskiii

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Evopower skrev:

Koselig tråd :D følger med! Turtelleren fra 320, er den fra sekser eller firer? Den nye turtelleren må være fra firer, ellers vil den ikke fungere.

Takka takk :)

Turteller er fra 4 sylinder, står stempla inn på baksiden :)

Etter hva jeg har lest så ville 6 sylindret funket det og men du må bruke justeringsskruen på siden for å kompansere tydeligvis :)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Idag var det endelig fint vær igjen, så det var påtenkt å starte med bytte av bremser rundt om. Desverre så har jeg glemt å handle inn molykote smøring så det ble satt til sides og jeg fikk unna litt div greier som jeg ellers har utsatt.

Jeg har flere ganger stått og sett på disse ekstralysene i fronten og tenkt; dette liker jeg egentlig ikke.. Ettersom jeg har dele fra prosjekbilen så tok jeg tak i dette. Ble litt lite bilder underveis desverre.

Utgangspunkt:

20170113_142801.jpg

Underveis:

20170126_132900.jpg

Ferdig bytte:

20170126_135710.jpg

20170126_135651.jpg

20170126_135637.jpg

20170126_135744.jpg

Funderer litt på hvite blinklys fremme, hva tror dere? Blinklys på skjermene skal fjernes etterhvert når de rust flekker skal tas, så dem blir bare foreløpig slik dem er.

Så har jeg også slitt med å få turteller til å fungere. Men ettersom jeg ikke trenger turteller for å få bilen eu-godkjent så satt jeg bare inn klokka igjen og skrudde sammen. Dette gidde meg også sjangsen til å prøve sportsrattet :D

Før:

20161221_122607.jpg

Etter (beklager rotet, mye verktøy i bilen):

20170126_145058.jpg

20170126_145129.jpg

20170126_145119.jpg

Meeeeeget fornøyd! :D Skulle vært trekt om egentlig men har jobbet mye med det så blitr mykt og godt igjen ihvertfall :)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Dagen idag startet med å bruke opp det siste jeg hadde igjen av bensinslange i motorrom. Synes de gamle slangene var blitt så brune og stive og morkne, som også kan sees på bilder lengre oppe, at destonflere som blir byttet desto bedre! Selvfølgelig en liten bonus med skinnende rene klemmer også :) Må nok ha en del mer slange men godt påvei nå!

20170127_134128.jpg

Alt av vakum som sees i hvit og tøykledde slanger skal også byttes, men det kan vente til etter eu-kontroll da dem enda er i grei stand.

Påvei ut døra idag så gikk jeg innom postkassa, og heldigvis var det endelig komt nye pluggledninger! Nydelig! Disse har jeg gledet meg til.

20170127_130020.jpg

Ikke noe spesielt med disse kablene, annet enn at dem er myke kontra steinharde, og at dem har nok giv i kontaktene til at dem passer det nye fordeler lokket! :D 

Utseendemessig ser de gamle helt ok ut.

20170127_130116.jpg

Men ut med gamle skiten!!! (Viktig huske på å sette riktig tenningrekkefølge i nye lokket nå, gått på den smellen før)

20170127_131108.jpg

Her er dem ute, og dem er steinharde! Ingen giv i kablene, og 2 av koblingene går av i basketaket.

20170127_131437.jpg

Nye på plass, ser vel helt likt ut som det gamle men satser på det hjelper på den totale prestasjon av en gammel traver :)

20170127_134202.jpg

Så fikk jeg endelig begynt på bremser idag! Tenkte jeg skulle starte foran og jobbe meg bakover, også her det er mest synlig resultat. Må faktisk innrømme jeg aldri selv har skiftet bremser på egen bil før, kun skiver på en kompis sin, så litt små spent! Men opp på jekk og av med hjul.

20170127_140619.jpg

Kalipper gikk av etter en del om og men, sittet lenge så boltene likte seg der dem var kan du si. Klarte kneke bremserøret, men ettersom jeg skulle prøve meg på lage det og så gjorde det lite. Fikk det greit til synes jeg (etter 3 forsøk å litt youtube)

20170127_151455.jpg

Slangen skulle også byttes men jeg klarte ikke løsne den gamle så det få være litt til. Ser ut som bremser ble tatt før den ble satt bort til lagring så de er faktisk helt grei. Kalipper burde vel kanskje få nye pakninger, men hååååper det går uten. Fant ut jeg dessverre har kjøpt monteringsett til feil type kalipper (er 2 forskjellige på disse) så bremser foran stopper opp litt.

I mellomtiden så fortsatte jeg med nye slanger i motorrom og vendte meg nå mot spylerør. De gamle var blitt missfarget og harde, så tenkte jeg skulle prøve noe som ikke blir missfarget så fort, nemlig sorte slanger.

Ikke helt så fornøyd med hvordan resultatet ble i virkelighet i forhold til hvordan det så ut i hodet mitt men det får duge en stund nå. Her med tanken:

20170127_160004.jpg

Og her er T-split i rom med visker motor.

20170127_160334.jpg

Redigert av danskiii

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Hehe nei den bør hellst kose seg nå :)

Ja rattet er jeg utrolig fonøyd med, løftet virkelig tilværelsen inni bilen!

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Dagens lille innsats:

Siden det er en bensin lekasje ute å går, så vil jeg gjerne få dette ordnet så fort som mulig. Desverre så hadde ingen i nærheten rett størrelse, 12mm og 14mm drivstoffslanger. Må nok derfor gå for 5/8" og 1/2" (13mm og 16mm) men lite her også å oppdrive... Ut på leting i morgen da :) litt dårlige bilder idag men vel bedre enn ingenting :)

Startet eventyret med å ta ut baksetet, ettersom service luken til bensinpumpa sitter der. Kun 2 skruer så fort gjort.

20170130_115211.jpg

20170130_115219.jpg

20170130_115249.jpg

Her kan man allerede se hvor råttennog uttørket den eneste slangen jeg fikk byttet er.

20170130_115429.jpg

20170130_121516.jpg

20170130_121528.jpg

Siden jeg ikke hadde større slanger  og det å ta ned bensin tankene er en litt omfattende jobb å gjøre, som jeg ikke gjør før jeg har slanger, så hoppet jeg over til bakbremser.

20170130_133044.jpg

Så også at gummi på eksosoppheng hadde levd sitt liv hardt så denne måtte byttes med det samme jeg var inni der.

20170130_133048.jpg

Her ser man det trengs en shinings, håper som tidligere sagt på å få revet alt neste vinter og pusset helt opp :)

20170130_133056.jpg

Slangen og ytterste bremserør ut og byttes. Ikke helt samme bøy som originalt på røret men får håpe det går fint.

20170130_134852.jpg

20170130_141540.jpg

20170130_141528.jpg

Så var det av med trommel. Dette har jeg heller ikke gjort før så det tok litt tid å få den av, men av kom den. Innmaten greit på tide å bytte ja!

20170130_150029.jpg

20170130_152816.jpg

Selve bakplaten også sliten men den får tåle stå noe lengre.

20170130_151022.jpg

Ble pittelitt bedre med vask.

20170130_153642.jpg

 

Så var det plutselig enda et bremseproblem. Skulle på med nye bremsebånd og her stoppet det opp. De jeg har fått er jo helt feil størrelse. Så jeg gikk inn på koed sine sider for å sjekke delenr og ringte dem opp med en gang. Viser seg til dem hadde sendt meg feil bremsebånd men etter en mail med litt bilder for å bekrefte så sender de meg nye kostnadsfritt og omgående i posten. Meget fornøyd med servicen hos koed, topp klasse! :) så hvis noen trenger bremsebånd til eldre ford escort så har jeg liggende ett sett her :P

20170130_154628.jpg

Redigert av danskiii

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Styrer en del her med bilen men det går treigt når det kjemper imot..! Bah! 

Har fått rett bremsebånd nå og fikk satt dem på idag, i regnværet, ikke gøy. 

20170203_122510.jpg

Så utrolig mye bedre ut med nye deler inni, meeen så gikk det ikke så glatt lengre. Bremsetrommelen vil ikke på. Prøvde slakke håndbrekkvaieren men uten hell. La merke til det er en justeringsskrue på hvert bremsebånd men selvfølgelig så er den ene justeringsskruen, som er justert på max, rustet helt fast og bare runder skruen bak.. Endte opp med å ta ut bremsebånda og bare sette på trommel igjen for å tapå hjul og begynne på andre siden. Hvis noen har råd eller tips eller kan hjelpe så hadde jeg satt stoooor pris på det!

20170203_150122.jpg

Her tok det vel enda en time bare for å få av trommelen, den satt noe så inn i granskauen godt på bremsebåndene. (Ja håndbrekket er enda av)

Til nå hadde jeg vært ute i rundt 4 timer, var kald og relativt gjennomvåt, så det ble dagens siste.

Var ute igår også på kvelden og tok av siste kalipperen foran da de skal få nye pakninger. Har ingen bilder ettersom det var så mørkt, men endte opp med å måtte kjøpe nytt verktøy når ene nålen skulle ut.

20170203_085452.jpg

Ble kortet inn vel 7cm, knuste bit og knuste håndtak. Banning og steiking er ennstor del av å jobbe med gamle biler :P

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, tpmek skrev:

Bare la klossene stå i caliperene. Jeg har sikkert bedre verktøy til å ta ut splintene med 👍

For sent, fikk dem ut til slutt:P hehe

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Blir en liten samlepost for de siste dagene, endelig litt fint vær så fått gjort litt :)

Operasjon bensin lekkasje er under full gang. Har lest en del nå ang dette på bimmerforum.com og funnet ut at de fleste bensinslanger, spesielt de forsterket med tråd utvendig, ikke var for bruk med bensin så de vil lekke etterhvert alle.. Her er et bilde av hva som burde byttes merket i farge.

diagram2.gif

Derfor fant jeg ut at å plukke ned tankene var eneste løsningen for å komme til alt, så slik ble det.

Løsne alt man ser her i luken først.

20170204_142533.jpg

Hver tank er bare festet med 3 skruer, 2 i forkant og en bak som bare skal løsnes, så går relativt fort å ta dem ut. Greit å ha litt hjelp da skal det legges til.

20170204_154915.jpg

Som dere ser så er de litt slitt, men kunne ikke se noe hull.. pusset kjapt over med svamp, stålull og bremserens for så å lakke lett over med rustbeskyttelse og karosseribeskyttelse fra biltema. Ser her at flensen på tanken er noe dårlig så er uansett på jakt etter nye/bedre om noen har liggende..??

20170204_161657.jpg

20170204_161705.jpg

20170204_163838.jpg

Tankene ligger nå i bagasjerommet i påvente av ny slange som forbindwr høyre og venstre, slange fra tank til påfyllingsrør og o-ring til bensinpumpen.

20170205_153404.jpg

Fikk byttet alle slanger til selve luftinga i samme slengen, godt å få unna! Ut med ekspansjonstanken over høyre hjulbue. Er ikke festet i noe annet enn lufteslanger så er bare å dra etter å ha løsnet under baksetet.

20170204_142516.jpg

Bare gummi nå, ikke noe tøyforsterkninger på de nye slangene

20170204_144119.jpg

Ikke at noen vil se dette så vaaket ikke tanken men godt å betryggende med nye slanger!

20170204_144559.jpg

Inn og bort med det til slutt

20170204_145154.jpg

Ene feilen på eu-kontroll var også oppheng på eksos. Siden dem skrev midtre så bestilte jeg jo selvfølgelig det, men det viste seg å være fremre. Fikk delene rett før helga så fikk byttet ut de gamle. Hadde gjort sitt ja.. kommer bilde under når alt er ferdig der.

20170204_170208.jpg

Så er det prosjekt trommel bremser. Har slitt med at jeg ikke fikk justert eksentriske skruene pga rust men fikk etter mye slitt bevegd dem til rett posisjon idag :D

20170203_222436.jpg

Når man gjennbruer gammal trommel så må man tydeligvis slipe bort en rustkant som legger seg helt ytterst på selve trommelen. Hadde jeg visst det før så hadde det spart meg en del fruatrasjon men gikk nå på på den ene siden til start :)

20170205_140227.jpg

20170205_160802.jpg20170205_152139.jpg

Syns det så litt dårlig ut med en multifarget trommel så den fikk noen spray karosseribeskytter den også.20170205_152716.jpg

20170205_152729.jpg20170205_153142.jpg

Ble mye bedre synes jeg i forhold til andre siden som ikke enda var malt!

20170205_153245.jpg

Trommelen på andre siden slet jeg med i flere timer men får bare ikke på :( så hvis det er noe jeg har glemt så si gjerne ifra. Håndbrekkvaier er 100% avskrudd fra brekk.

20170205_150210.jpg

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, danskiii skrev:

Blir en liten samlepost for de siste dagene, endelig litt fint vær så fått gjort litt :)

Operasjon bensin lekkasje er under full gang. Har lest en del nå ang dette på bimmerforum.com og funnet ut at de fleste bensinslanger, spesielt de forsterket med tråd utvendig, ikke var for bruk med bensin så de vil lekke etterhvert alle.. Her er et bilde av hva som burde byttes merket i farge.

diagram2.gif

Derfor fant jeg ut at å plukke ned tankene var eneste løsningen for å komme til alt, så slik ble det.

Løsne alt man ser her i luken først.

20170204_142533.jpg

Hver tank er bare festet med 3 skruer, 2 i forkant og en bak som bare skal løsnes, så går relativt fort å ta dem ut. Greit å ha litt hjelp da skal det legges til.

20170204_154915.jpg

Som dere ser så er de litt slitt, men kunne ikke se noe hull.. pusset kjapt over med svamp, stålull og bremserens for så å lakke lett over med rustbeskyttelse og karosseribeskyttelse fra biltema. Ser her at flensen på tanken er noe dårlig så er uansett på jakt etter nye/bedre om noen har liggende..??

20170204_161657.jpg

20170204_161705.jpg

20170204_163838.jpg

Tankene ligger nå i bagasjerommet i påvente av ny slange som forbindwr høyre og venstre, slange fra tank til påfyllingsrør og o-ring til bensinpumpen.

20170205_153404.jpg

Fikk byttet alle slanger til selve luftinga i samme slengen, godt å få unna! Ut med ekspansjonstanken over høyre hjulbue. Er ikke festet i noe annet enn lufteslanger så er bare å dra etter å ha løsnet under baksetet.

20170204_142516.jpg

Bare gummi nå, ikke noe tøyforsterkninger på de nye slangene

20170204_144119.jpg

Ikke at noen vil se dette så vaaket ikke tanken men godt å betryggende med nye slanger!

20170204_144559.jpg

Inn og bort med det til slutt

20170204_145154.jpg

Ene feilen på eu-kontroll var også oppheng på eksos. Siden dem skrev midtre så bestilte jeg jo selvfølgelig det, men det viste seg å være fremre. Fikk delene rett før helga så fikk byttet ut de gamle. Hadde gjort sitt ja.. kommer bilde under når alt er ferdig der.

20170204_170208.jpg

Så er det prosjekt trommel bremser. Har slitt med at jeg ikke fikk justert eksentriske skruene pga rust men fikk etter mye slitt bevegd dem til rett posisjon idag :D

20170203_222436.jpg

Når man gjennbruer gammal trommel så må man tydeligvis slipe bort en rustkant som legger seg helt ytterst på selve trommelen. Hadde jeg visst det før så hadde det spart meg en del fruatrasjon men gikk nå på på den ene siden til start :)

20170205_140227.jpg

20170205_160802.jpg20170205_152139.jpg

Syns det så litt dårlig ut med en multifarget trommel så den fikk noen spray karosseribeskytter den også.20170205_152716.jpg

20170205_152729.jpg20170205_153142.jpg

Ble mye bedre synes jeg i forhold til andre siden som ikke enda var malt!

20170205_153245.jpg

Trommelen på andre siden slet jeg med i flere timer men får bare ikke på :( så hvis det er noe jeg har glemt så si gjerne ifra. Håndbrekkvaier er 100% avskrudd fra brekk.

20170205_150210.jpg

Har du sjekket bremsesylinderen? Hvis ene stempelet er rustet fast i bremseposisjon , så får du ikke klemt båndene sammen,eller i nullposisjon. Sånn på bildet så ser det ut som høyre stempel er lengre ute enn venstre side.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.