Gå til innhold

Helt ny F31 eller 2-3 år gammel


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Helt ny F31 eller pent brukt med ca 30-50 000km?

Har begynt og vurdere og bytte min E91 320xdat i en nyere F31 320xdat grunnet høye vedlikeholds kostnader, som til nå har vært uforutsett. Det jeg ser for meg er endten en helt ny bil, som da eventuelt blir leaset i 4 år. Med en mnd kostnad på ca 5600kr. En BSI avtale vil da bli kjøpt.

Det frister også litt med en pent brukt 14-15 modell til ca 420 000kr, men er da usikker på hvilke kostnader det da vil påløpe. Mnd beløpet blir litt litt lavere, men ikke mye på et lån.

Det jeg ikke tar med her er verditap, fordi det uansett ikke vil realiseres før et eventuelt salg. Jeg er opptatt av og få et forutsigbart bilhold, uten de sporadiske regningene på 10-15000kr som jeg har hatt til nå. 

 

Hva vil da lønne seg? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som vil lønne seg vet jeg ikke helt. Leasing er jo bare penger ut hele tiden, men uten risiko som uforutsette utgifter du nevner. Kjøper du en 14-15 modell får du fortsatt garanti lenge, BSI kan du få, og kanskje du taper mindre når du selger den igjen :)

Hvilke sporadiske regninger på 10-15000kr har du hatt på E91? Spør da jeg ser på E91/E84 med samme drivlinje. Kjenner til registerkjedeproblemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bimmern i desember 2014, da var den rulla 109 000km. Jeg gjorde for dårlige research før jeg kjøpte, samt benyttet meg av NAF og ikke et BMW verksted.

Derfor har jeg måtte bytte følgende.

Piggdekk: 9000kr

Sommerdekk: 9000kr, deretter nye felger bak og dekk 7000kr

Egenandel etter registerkjede bytte : 8000kr

skiver+klosser foran og bak+

klaver bak+ caliper: 12000kr

Også røk demperne foran etter en tur til sverige: 

7500kr

dvs: 52500kr i påkost de siste 2 årene

Til våren så skal jeg gjøre følgende. 

Flushe girkassa: 10 000kr

Storservice: 8000kr

bytte casterstag og integralforinger 

 

Disse kostnadene kommer til tillegg til avdrag på lån og en relativt dyr forsikring på nærmere 9000kr pr år. Grunnet drivlinje delen. Tilsvarende 2015 modell koster 6700kr

 

Derfor blir det nesten "billigere" å kjøpe nesten helt ny bil. 

 

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dekk og bremser er en ting de fleste bruktbiler må ha nytt, og er ofte dråpen som gjør at eier selger bilen. 2 nye sett med hjul og nye klosser og skiver, kan bli 30.000kr. Så det er ikke uvanlig utgift på bruktbil med litt km.stand.

Her vil jeg ikke si det er e91 sin feil, men heller brukeren/selgeren. En bil skal alltid selges til prisen den står i, med strøkne dekk og bremser. Dette er det første jeg sjekker. Vil selger ikke ned i pris pga dette, så blir det heller ikke noe kjøp.

En 3 år gammel f31 vil kunne gi deg samme utgiftene. Nå har du "alt nytt" på e91 og du vil ha bil lenge! Flushing av kasse er vanlig på automat. Bilen har rullet over 100.000km derfor ingen garanti?, foringer og dempere kan ryke på 100.000km +, men 7500 for 1(?!) Demper var MYE. 

Konklusjonen er at en f31 vil også kunne trenge nye dekk og bremser og deler i understell. Du har akkurat skiftet det så neste eier av e91 din slipper det. Det er dårlig butikk for din del. Jeg ville beholdt bilen :) En ny f31 får du ikke utstyr på uten å ruinere deg. Det er også verditap på helt ny bil. De sammr 52k du har reparert bilen for vil en ny f31 tape seg når du kjører ut butikken.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok lært masse etter at jeg kjøpte denne bilen, og som student har jeg også måtte finne alternativer som har vært rimeligere enn merkeverkstedet, uten at jeg har brukt deler av dårlig kvalitet eller benyttet meg av folk uten kompetanse. 

Det som skjedde med demperne var min feil, for jeg så ikke et hull i veien, og blåste i for stor fart over det. Dermed knuste jeg den. Jeg kjøpte 2 nye OE dempere hos Koed, da jeg ble frarådet og kjøpe Bilstein. Fikk et verksted til å bytte de for meg, etter og ha gjort et forsøk selv uten "rette" fjærklemmer :P

Du har rett i at en ny bil fort vil havne på 650-700 000kr og at ved og regne inn verditap nok vil ha mye mer glede av den jeg har nå enn den nye bilen, som kun er ny noen mnd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt du har negative opplevelser med E91, de er igrunn bunnsolide biler. De krever riktignok vedlikehold som alle andre biler, når alt må gjøres samtidig skjønner jeg godt det føles mye. Sommerdekk, vinterdekk og bremser er forbruksvare. Her har man billige og dyre alternativer, men dekk går på sikkerheten så da er det opp til hver enkelt hvor mye de vil bruke på det. Du har tydeligvis kjøpt gode dekk utifra prisen å bedømme :) 

Servicen slipper man ikke unna, like dyrt på F31 og å flushe girkassa må gjøres, selv om jeg synes 100 000km er kort for dette. Burde vært 200 000km...

Ellers er jo leasing greit om du tenker å skifte bil om 3 år, man får ny bil til en grei månedspris. Samtidig må man stelle svært pent med den, det skal ikke mye til før de finner noe å henge seg oppi ved innlevering. Verditap trenger du derimot ikke henge deg opp i. Kjøper du en 2-3 år gammel har jo største verditapet vært og du betaler "til deg selv", så spørs det hvor lenge du skal ha bilen?! For min del er ikke leasing aktuelt, jeg liker å ha mitt eget. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utgiftene du har listet opp her er stort sett kun slitedeler, utenom felger. Jeg kjøpte Bilstein B4 dempere foran til halvparten av prisen på OEM, og er OK fornøyd med de. Kunne vært litt mykere. Men jeg kommer til å bytte til samme type bak snart, da de originale har begynt å svette litt olje ser jeg. 
Dempere foran ble byttet på 140 000 km - de har nok aldri blitt byttet, og ifølge verkstedet pleier de å holde rundt +/- 150000 km så er fornøyd med det.
Bremseskiver bak ble byttet på 160 000 km - de ble sist byttet på 80 000km, og har således holdt så lenge en kan forvente.
Flushing av girkassen er ikke påkrevd, men absolutt å anbefale. Fikk det utført på 130 000 km, og da var det på tide.

Jeg ser poenget ditt med å kjøpe en nyere BMW innenfor garanti, men jeg ville ikke ha leaset en bil med så høy månedskostnad, med mindre du kan sidestille det med lånekostnader på en lik. Da er det mindre risiko med leasing.

Ser at du har vært "uheldig" og måttet ta mye på en gang, det forsurer nok bildet litt. Jeg har tatt litt og litt, stort sett på hver oljeservice (15000km), da svir det ikke så mye. Når det er sagt virker det som du har tatt de store kostnadene nå, og da tror jeg at jeg ville beholdt bilen en stund til om det var meg. 

 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 120d xDrive nå som jeg vurderer å bytte inn en enten en F31 eller F36, men da på leasing for å få et oversiktlig bilhold, antakelig. Samtidig ser jeg også på ett til to år gamle biler som forhandler kan ta inn fra f.eks Tyskland slik at alle garantier opprettholdes. Da drømmes det om 335i eller d, fortrinnsvis med xDrive. Hadde også en '09 E91 320d xdrive, som jeg hadde i to år med mindre utgifter, kun bremser, flush av girkasse. Hadde gått ca 134 000 da jeg byttet den inn i min nåværende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et komplekst regnestykket, og økonomisk sett er det slett ikke sikkert at du kommer bedre ut ved å kjøpe en ny eller nesten ny F31. Mange av utgiftene du har hatt skyldes slitasje og ikke kvalitetsproblemer, og det er noe som gjerne kommer litt i bølger på en brukt bil. Etter du har gjort unna en bolk med forefallende ting, som dempere, fjærer, bremser og dekk, så kan den trille uproblematisk i noen år. Du må også ta med i vurderingen verditap på din nåværende bil, for ikke å snakke om verditapet på en helt ny F31.

 

Ang leasing vs kjøp, så kan det gi lavere utgifter pr mnd om du ellers må ha stort billån, men det gir ingen fradrag, og du har i utgangspunktet  ingen restverdi igjen på bilen etter endt periode. (Vanligvis 4 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode inspill

Jeg har nok vært litt heldig, fordi verkstedet jeg har benyttet meg av har godtatt at jeg leverer deler med når jeg har måtte utføre reparasjoner, dermed har jeg kunne handle der det har vært billigst. som f.eks Koed og autodeler.co.no

Når det gjelder flushing har jeg fått et tilbud som inkludere olje og filterbytte på 9600kr , men hvor viktig er det å bytte dette filteret? det koster alene ca. 2000kr

Motoroljer.no selger 20 liter Valvoline ATF (med rett kode M 1375.4) til 1306kr. Lar jeg være og bytte filteret skal Mekonomen ha 2000kr for jobben.

@Marius2002 På dekk fronten står det nå 17" Hakka 8 på vinterhjulene og 18" Conti sportcontact 5. Bremsene er Bosch, hvor klaver bak samt venstre calipper ble byttet samtidig. Jeg steller nok pent med bilen, men som du sier en kan ikke garantere at noen andre påfører bilen skade når den står parkert. Ville uansett vurdert kjøp etter endt leasing periode.

@papertiger Jeg kunne fått Bilstein dempere til halv pris av OE, men fikk flere advarsler om at det hadde vært mye reklamasjon på de. Da tar jeg ikke risikoen når jeg må betale noen for å gjøre jobben. Det viste seg også at høyre demper hadde begynt og svette, slik at de var nok sliten.

En høy leasing kostnad ville nok blitt veid opp mot vedlikeholdskostnadene jeg hadde sluppet unna ved og kjøpe helt nytt.

@fupsaker Her oppe i kalde nord er nok 842 koden veldig fin og ha, noe de Tysk importerte bilene har jo ikke dette, selv om at det ville vært konge med en stor motor osv.

Mr. Tony Soprano som jeg nevner til fupsaker, så har jeg sett viktigheten med 842 koden, noe de ikke leveres med i Tyskland.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du nytt, må du regne å tape rundt 50% på de 5 første årene, eller rundt regnet 50 000 i året for en bil til 500 000. I tillegg kommer selvsagt forsikring, drivstoff og service. Rundt 70 000kr i året hvis du kjører 20 000km. Med drivstoff, koster da bilen deg ca 90 000kr/år, eller nærmere 5kr pr km.

Jeg mener det vesentlige for å avgjøre det mest økonomiske valget er hvor mange kr du betaler pr kjørte kilometer.

I en leasingavtale og nybilkjøp er det relativt oversiktlig.

Hva du mener skulle være uforutsette kostnader med en nybil som ikke gjelder en leasingbil vet ikke jeg, men med kurrant utstyr, finnes det statistikker på verditap. 

Jeg ville ikke brukt gårsdagens regninger og lærdommer for å spå fremtiden. Det gjelder uansett investering, men kostnadene med slitedeler går litt i bølgedaler.

Selv kjøpte vi x5en av en stakkar som brukte 50 000kr på bremser, dekk++ i løpet av 5000km. Selv har vi brukt 8-9000kr (når jeg skrur selv) på 52000km, og dekkene holder enda 30-40000km til. Det er likevel klart at vedkommende definitivt solgte på feil tidspunkt, med dekk til 25000++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :P Nå ble jeg pluttselig veldig usikker.

Som flere poengterer, så har jeg jo byttet endel slitedeler allerede. Har sånnsett vært expert på og selge strøkne biler etter og ha brukt betydlige summer også gitt opp.

Det enste som virkelig plager meg med den bilen jeg har nå er jo automat kassa som er treg pågrunn av gammel olje. Ellers viser diagnosen at det bare er småplukk  i systemet, samt litt understells deler som skal byttes.

Har heller ikke den store trangen etter ny bil, som jeg har kjent på tidligere :P

Så da har jeg heller laget meg "prosjekt" tråd på bilen jeg allerde har :P

Uansett takk for masse gode inspill :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å poengtere: Jeg hadde en 09 320d xdrive fra Tyskland, selv på høyfjellet i -25 startet den som en drøm. Vil tro nye biler er bedre når det gjelder 842. Kan jo se om man kan spesifisere det på utvalg av bruktbiler derfra også. Men jeg tror nok at det jevnt over for deg er viktigere med 842 enn meg. Og jeg hadde vel holdt meg til din E91, nå som de store kostnadene er tatt. Bare bytt motor. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...