Gå til innhold

530i - meninger/tips/råd ved innkjøp av en


sbk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Håper jeg skriver innlegget først og fremst på rett plass. Hvis ikke flytter vel en moderator tråden min.

Vurderer innkjøp av ny familie bil. Har aldri eid en bmw før så dette blir altså min første. Dette er da også grunnen til at jeg skrivet denne tråden.

Har sett litt på 5-serier på finn eller nærmere bestemt en 530i. Lenke: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88219024

Lurer på om noen har noen erfaringer å dele om dem samt om det er en dyr bil ellers å eie med tanke på vedlikehold/forbruk og eventuelt hva man burde passe på ved kjøp av dem. 

På forhånd takk for hjelp og tips. 

Endret av sbk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tråd vedr. e6x 530i der mye av dette ble diskutert for ikke så alt for lenge siden, men klarer ikke å finne den igjen. Uansett så er det som går igjen på disse motorene dyser, coiler og høytrykkspumpe. Hvor alvorlig det er er vanskelig å si, men jeg har ikke hatt noe problem med vår 523i (samme motorserie) de fem og et halvt årene vi har hatt den.

Når det gjelder disse bilene generelt står det ganske mye her inne, men det som går igjen er:

- Ledningsbrudd i bakluke
- Dugg i frontlykter
- Rust på bakluke
- LED-stripene i baklyktene tar kveld
- Trøblete soltak
- Tett drenering fra soltak, som gjør at vannet samler seg i reservehjulsbrønn der mye av elektronikken ligger
- IBS-sensor tar kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at den du linker til er 2010 modell, og av siste produksjonsåret til E61, så den skal være kvitt de fleste barnesykdommer. Forøvrig synes jeg den du linker til er meget perfekt, har siklet på den lenge selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner lite info på 530i (det er en forholdsvis sjelden modell. I hvertfall her til lands), så kan du søke etter 523i og 525i fra samme periode. Det er i bunn og grunn samme modell/motor - N53. (525i er faktisk til og med en treliter, den også).

 

E61-karosseriet er omtalt opp og i mente, også på dette forumet. Det er ikke BMW's beste prestasjon, men sålenge du er obs på svakhetene så ser jeg ingen grunn til å styre langt unna om du har lyst på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...