Gå til innhold

DIY / info - Erisin 9” i E46 (og generelt bytte av stereo)


Anbefalte innlegg

DIY / info - Erisin 9” (og generelt bytte av stereo)

Generelt

Bil: 2001 BMW M3 E46

Original stereo: Stor navi og Harman Kardon

Ny stereo: Erisin ES4906B 9" Quad Core Android 5.1 DAB+

Hvor jeg kjøpte: Av DENNE selgeren. Super oppfølging, og superrask frakt med DHL Express. (3 dager fra Hong Kong)

 

Det er vel en del guider der ute, men har ikke sett noen hvor den nye 9" enheten er brukt. Dessuten har jeg litt om gjenbruk av kabelstrekk nedi her.

I esken

1.jpg

Spiller og kabler, kabeladaptere, usb-kabel, GPS-antenne.

Sideorder: dabadapter, OBD2 bluetooth, ekstern mikrofon

Førbilde

2.jpg

Fjern listene, skru løs skruene over spillern.

Vipp ut lufteventilene (sitter som pokker. Mine har knekt i et tidligere forsøk, som kan sees på bildene)

Bruk sånne stereofjerningsverktøy, eller noe annet tynt til å få ut stereoen. Stikker de inn vannrett på hver side i sprekken mellom spilleren og ramma. Dra ut hele ramma. (litt knot å få til uten rett verktøy, men det går.)

3.jpg

Dashbord vs kinaspiller

Legg merke til den innerste kanten.

4.jpg

Se på spillerne. Original til høyre.

4-1.jpg

Det er ikke sjans å få inn den nye spilleren uten å gå løs på dashbordet, så da er det bare å finne frem en kniv. Måtte ta litt mer enn på bildet før det passet 100%.

4-2.jpg

Extension kabel til forsterkeren bak

Dette gjelder kun når en har navi med forsterker i bagasjerommet.

I denne bilen har et vært installert androidspiller på et tidligere tidspunkt, så kabelen lå klar til å koble til. MEN, kontakten var ikke kompatibel med den nye spilleren. Om du ikke har original forsterker i bilen kan du se bort fra dette. Har du original forsterker, og ikke har trukket kabel tidligere, må du bestille det sammen med spilleren og trekke den selv.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Her kommer noen tips om en kommer opp i samme situasjon. Å trekke ny kabel var uaktuelt for min del.

Adapteret som fulgte med

8.jpg

Et lite stemningsbilde

9.jpg

Bagasjerommet

Ta ut gulvmatta, og løsne sideveggen på venstre side. Du kommer til greit nok ved å bare bende den fremover etter alle klemmene er av. De er av typen hvor en drar ut pinnen i midten og så drar ut resten.

Skru løs den sølvgrå boksen ytterst. Koble fra den blå og hvite kontakten.

10.jpg

Løsne 17-pin kontakten som sitter i boksen bak denne. Det er denne kabelen/kontakten en skal koble seg på med kabelen fra dashbordet. Ikke noe skal altså inn i denne boksen når du er ferdig.

Her er kabelen som kommer fra front i bilen.

11.jpg

Matcher denne med den som fulgte med den nye spilleren da? Nei.

12.jpg

Matcher CAN BUS-kontakten da? Nei.

13.jpg

Da må vi få litt oversikt over farger og fargekoder.

14.jpg

Sjekket farger på alle kontaktene både i bagasjerom og i dashbordet, og telte antall ledere. Så sjekket jeg fargekoder på skjemaet under.

bmwheadunit17pin.jpg

Så tok jeg den svarte stoffteipen av 17-pin adapteret,  og klippet alle lederne slik at jeg satt igjen med input til spilleren i en del, og input til forsterkeren og CAN BUS-ledningene i den andre delen.

Her brukte jeg sukkerbiter for å gjøre det enkelt.

15.jpg

16.jpg

Så klippet jeg av kontakten som satt i bilen og matchet jeg opp ledere.

Bak først for å sikre at alt ut fra kontakten i forsterkeren stemte.

17.jpg

Så fremme. Teipet ender på løse kabler etter bildene var tatt.

18.jpg

19.jpg

Tok ingen bilder av det, men her løsnet jeg hanskerommet og dro usbkabel, dabadapter og line-in ut til hanskerommet.

Usbkabelen som følger med har forøvrig for dyp plugg, så en får ikke spilleren helt inn i dashbordet. Erstattet denne med en jeg hadde liggende med kortere plugg, og vips så smatt det på plass.

På med tenninga. Success! Så testet jeg spilleren litt for å se at alt fungerte. Det gjorde det. Rattstyring også.

20.jpg

Montert.

21.jpg

Her fant jeg ut at det var teit. Det er ikke snakk om å få pyntelista inn mellom spilleren og dashbordet.

22.jpg

Etter litt grubling skrudde jeg løs skruene så de så vidt hang i gjengene. Da fikk jeg dratt spillern ut det lille som skulle til for å lirke på plass pyntelista.

Tredde den nedi opp ned, og vred den rundt.

23.jpg

24.jpg

Skrudde så til skruene før jeg dyttet lista helt på plass.

25.jpg

26.jpg

På med siste listen.

27.jpg

Resultat

28.jpg

29.jpg

30.jpg

Stemningsbilder

-5 grader utendørs, -1 i garasjen. Terassevarmeren gjorde det til dels levelig i bilen.

31.jpg

32.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte selv her: 

https://graviton.no/produkt/klar/spesialtilpasset/bmw-1/erisin-101-android-for-bmw-e46-3-serie

Fikk den dagen etter jeg bestile. fikk med dab+ med vindusantenne og forlenger kabel fra bagasjen. den fungerte med en gang. canbus og alt virket som det skulle.

Må si at jeg er ganske fornøyd med spiller. spesielt spotify rett i spilleren :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jedimindtriks said:

 fikk med dab+ med vindusantenne og forlenger kabel fra bagasjen. 

Hvordan ser denne ut? Er det en antenne helt fra spilleren, eller noe en skrur på foten på "bordantenna" jeg har, som du så kan strekke videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, [space] skrev:

Hvordan ser denne ut? Er det en antenne helt fra spilleren, eller noe en skrur på foten på "bordantenna" jeg har, som du så kan strekke videre? 

https://graviton.no/produkt/klar/spesialtilpasset/bmw-1/erisin-101-android-for-bmw-e46-3-serie

 

valgte FUNKE antenne, det kom med en liten USB pinne med SMA til SMB overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har selv Eonon i min egen bil.

Jeg har fra før en kabel som går fra spiller og bak der CD-veksler, navi og alt det greiene satt. Dette var fjernet lenge før jeg kjøpte bilen. Rattkontrollene virker ikke. Ser det finnes en "Can-bus" decoder. Hvor i alle dager kobles denne inn? 

Har forøvrig bygget en brakett som passer i originalfestene baki bilen og montert en 4-kanals forsterker baki der. Forsterkern har jeg kobla på original tilførsel og styrestrøm, høyttalerene går jo ut derfra så den saken er biff. Fant ut at med forlengelseskabelen som Eonon selger med, så blir det fort lav spenning over spillern når man guffer på litt, dette førte til klipping. Med forsterker montert bak er det ordentlig trøkk i anlegget igjen :D 

Funderer på om jeg skal oppgradere til en nyere Eonon, med Android system til E39, den jeg har, er av gammel Windows CE-variant, i tillegg får integrert DAB.
Ser prisene varierer på nett, norske forhandlere tar fort 6-7 lapper. På Ebay rundt 3 lapper. Hvor kjøper man?

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har selv Eonon i min egen bil.

Jeg har fra før en kabel som går fra spiller og bak der CD-veksler, navi og alt det greiene satt. Dette var fjernet lenge før jeg kjøpte bilen. Rattkontrollene virker ikke. Ser det finnes en "Can-bus" decoder. Hvor i alle dager kobles denne inn? 

Har forøvrig bygget en brakett som passer i originalfestene baki bilen og montert en 4-kanals forsterker baki der. Forsterkern har jeg kobla på original tilførsel og styrestrøm, høyttalerene går jo ut derfra så den saken er biff. Fant ut at med forlengelseskabelen som Eonon selger med, så blir det fort lav spenning over spillern når man guffer på litt, dette førte til klipping. Med forsterker montert bak er det ordentlig trøkk i anlegget igjen :D 

Funderer på om jeg skal oppgradere til en nyere Eonon, med Android system til E39, den jeg har, er av gammel Windows CE-variant, i tillegg får integrert DAB.
Ser prisene varierer på nett, norske forhandlere tar fort 6-7 lapper. På Ebay rundt 3 lapper. Hvor kjøper man?

Har selv eonon Windows CE unit, og tenker å kjøpe Android versjonen når skattepengene kommer. Anbefaler å bestille rett fra eonon, tok 5 dager fra hong kong til den var levert på døra. Hvis du har mulighet så tror jeg man kan spare litt med å bestille til Sverige, slipper vell noen avgifter da tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...