Gå til innhold

Forslag/meninger til morrobil?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hola! 

Sitter og tenker litt på neste bilen min, når enn jeg velger å selge E39'en. Har veldig lyst på en morrobil igjen. Har tidligere kjørt mye forskjellig MX5 NA og NB, og eid en NA, og de er helt fantastiske å kjøre. Liten, lettvektig, simpel, responsiv og med full fokus på kjøring. Dog er de ganske små for meg på 195+cm, så blir veldig slitsomt hvis det skal være min eneste bil som jeg bruker daglig når jeg må sitte med knærne i ansiktet og hodet stikkende over veltebøylen. Dermed lurer jeg litt på hva jeg skulle hatt som alternativ.

Kravene mine er vel egentlig bare at det er en bil som ansees som sporty, er morsom å kjøre og kanskje noe man ikke ser hver dag. Må ha litt futt, eller hvertfall føles sprekt. Eksempelvis har MX5 ikke akkurat mye kraft, men det gjøres opp for med fantastisk handling og responsiv styring. Det må være noe jeg kan hive i bøttestoler, seler, racingratt etc. uten at det er "out of place", men samtidig ha litt "creature comforts". Er jo også ganske greit om det samtidig er noe man kan ha på langtur og i daglig bruk uten at det er veldig ubehagelig eller må kjøres hjem på lasteplan et par ganger i uken. Må være plass til meg som er ganske høy, ellers hadde jeg nok bare gått for det billige og for meg kjente alternativet; MX. Prismessig vil jeg neppe over 90-100k, da det er der jeg mest sannsynlig vil ligge i cashbeholdning til ny bil uten å måtte ta opp lån når E39 etterhvert blir solgt. Jo billigere jo bedre, selvsagt. Burde også ha greit med deletilgang (vil ikke måtte bestille bare originale deler fra forhandler til blodpris, fint med alternative leverandører/godt bruktmarked etc.).

Har sett mye på 200SX da det er noe jeg sikler fælt på, men de har blitt fryktelig dyre. Å betale 130-150k for en S14 i grei stand blir litt i overkant. R53 Cooper S ser også veldig gøy ut, og er på topplisten over kandidater. Har blitt mer og mer entusiastisk på å kjøpe en sånn for hver dag som går. Hyggelig priset, virker sprekt på papiret med 170hk på 1100kg, sikkert greit med modifiseringsmuligheter, virker ganske pålitelig.. Er det noe jeg burde tenke over før jeg blir for entusiastisk for de, for eksempel? Porsche 944 er også et alternativ til grei pris, men kanskje litt gammelt og upålitelig? Hva tenker dere? Noen som har eid noen av de nevnte, eller annet? Har du noe å påføye, så kom med det :) 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken på en slik bil :)

Selv har jeg alltid hatt lyst på Ascona B, men aldri fått fingern ut. Disse ligger på rundt 80k for en restaurert light edition, 90% rustfri og fin lakk. Ofte godkjent ombygget med 2.2i eller 2.4i. 2,5" eksos, litt trivelig kamaksel og doble webere så har man 180hk.

Det viktigste for meg i en slik bil du beskriver er: Ha det morro, lite skruing eller i det minste lett å fikse på. Og at ved salg igjen har bilen ikke sunket i verdi.

Det er klart denne bilen begynner å anses som et klenodium, snarere enn bruksbil. Man må ikke bruke dem på salta veier.

Av nyere biler så er det veldig begrenset da jeg anser rwd som et must. Jeg tror en e39 er faktisk den som er best egnet. Billig, solid, fin komfort og god slæddedvogn. Men det passer seg ikke med sportsratt og bøtteseter i en e39. Og 944, er ikke de ganske dyre da?! Heller 924 i din prisklasse, men det er jo en bolleforma audi 80 med rwd i mine øyne.

Hvis man tar på seg ikke-bmw-brillene, så tenker jeg corvette C3 eller C4. Disse får man til rundt 100k som lette rep objekt. Kan faktisk ikke komme på noe annet uten at man går over på fwd. For da er det jo bare å ramse opp alle hatchback modellene. Jeg hadde nok landa på en Civic eller Accord Type R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini cooper s, er nok mye morro for pengene. Spesielt med økt kompressortrykk. Jeg ville valgt facelift, både pga rykte og utseende.

Et mer praktisk alternativ, er golf5 gti. De er dog ikke like sportslig, og føles nettopp kun som en "sprek" konebil.

Porsche blir nok fort dyrt når det oppstår feil, så det ville jeg ikke hart som bruksbil.

e46, gjerne 330ci facelift om budsjettet tillater det. M54 er jo en grei motor å kompressormate uansett slagvolum, og drivverket tåler det også. Jeg ville uansett gått for manuell kasse, da man mister så utrolig mye respons og krefter med automatgir. SMG kan jeg ikke uttale meg om, mulig det fungerer bedre.

Alternativt finnes det ombygde e36 m3 i dette budsjettet. Ellers blir det nok japansk i en eller annen form.

Amerikansk ville jeg styrt unna pga deletilgang i norge, og frakten fra usa er temmelig dyr.

 

Som bruksbil, med passelig plass, komfort, deletilgang, sportslighet og driftssikkerhet, er det i min bok kun bmw som klarer balansegangen god nok. Ikke minst er e46 relativt trygge biler også, med tanke på elektroniske hjelpemidler og i kollisjon.

En 325 eller 330i leverer vel 270-350hk med et ess kit, hvor driftsikkerheten er langt høyere enn tilsvarende effektuttak på samme budsjett? Dessuten går en m54 fint 350 000km med normalt vedlikehold. Kan vel ikke si det om rb20det eller tilsvarende riskokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

 

Får fine 944 til den prisen faktisk :) Noen av dem har litt høy km, men kommer av og til noen med lav og. Denne for eksempel så fin ut: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81151189 Porsche 924 ser derimot ikke ut i måneskinn i forhold, haha.

E39 har jeg hatt fire stykker av og for meg føles de så store, tunge og høye ut at det blir ikke helt det jeg leter etter. Angående amerikanere så vil jeg helst unngå rep-objekter så mye jeg kan da jeg ikke har garasje eller skruplass, så blir litt slitsomt om jeg må stå ute på grusen og drive med de. 

1 time siden, Eselfjes skrev:

 

Virker som det er veldig langt mellom S13 i god stand, og prisen der har jo også gått fort opp. Men er ikke de veldig upålitelige i forhold til S14? Og Boxter nærmer seg vel 200k om jeg ikke vil ha cab?

52 minutter siden, Skulebollen skrev:

 

Det er jo sant, har faktisk ikke tenkt så mye på de. Har sett flere som kommer ut til litt over 100. Er absolutt en å vurdere det ja, da får jeg holdt meg på BMW og :) 

35 minutter siden, Magnus. skrev:

 

Er jo veldig tøffe de! Dog er jeg litt skeptisk av natur til FWD :P Hater tanken på å understyre framfor å overstyre om jeg tar en sving hardt, eksempelvis. Også blir det veldig kjipt om vinteren om jeg skal kjøre den da og. 

29 minutter siden, Hawkon88 skrev:

 

Ja, Minien har jeg tenkt mye på. FWD, ja, men det meste av annet virker så bra. Når du sier facelift, tenker du på R56? Da går det vel over til turbo fra kompressor og? Golf blir litt igjen som E39; føles for stort, tungt og usporty ut tror jeg. 

Tenker det samme om Porsche. Må vel handle mesteparten av deler fra forhandler, og det blir neppe billig når man tar servicer ofte. Dog er vel noen av 944 veteran nå, så blir jo veldig billig å ha sånn sett hvertfall. Men de er vel kanskje strenge på å ikke modifisere dem så mye da. 

330Ci er jo fine biler, men om jeg vil ha kompressor og en i god stand er vi fort på nesten dobbelte av budsjettet sånn som prisene har steget der. Og skal jeg ha SMG kan det kanskje bli billigere, men hørt mye dritt om den kassa.. Også er det også litt dette med å ville prøve litt nytt og, har jo hatt 5 BMW av 6 biler og 4 av dem har vært E39. Men kan godt være den tanken flyr ut av vinduet når jeg kjører en med deilig sekserlyd og langt over 200 gamp. E36 M3 er jo også et godt alternativ. De er jo litt mer "down to earth" når det gjelder kjørefølelsen enn en større og tyngre E46. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CA18DET har sine svakheter som alle motorer. Rådelager er vel den mest kjente, og kommer stort sett på grunn av dårlig vedlikehold, grisekjøring og trim på originale og gamle motorer. Men kjøper du en som er tatt vare på og som er original, så har du mest sannsynlig en motor som varer lenge. 

Når det gjelder Boxter kan du vel kjøpe hardtop? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den, men så er jo 95% av de som går på norske veier grisekjørt, dårlig vedlikeholdt og overtrimmet på originale komponenter :P Sjeldent jeg ser noen i original og god stand. Og neh, har sagt til meg selv at skal jeg ha Porsche så skal det være coupé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med e36 og en del andre 90talls biler, er mangelen på antisladd. Jeg kan skrive under på at det ikke er alle sladder som er frivillig når man kjører hardt, og siden jeg ikke er noen f1 shåførr, har det reddet meg noen ganger. Bare se på nurburgring- crashes videoene, hvor mange som ikke klarer å hente inn igjen en ufrivillig sladd.. Da er det greit at bilen hjelper til å rette opp.

Det er r56 jeg tenker på ja.

330 trenger vel ikke å være coupe.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84705803

0-100 går på 6,5sekund i en sedan uten kompressor, noe som sannsynligvis er kjappere enn de andre alternativene, for ikke å snakke om prestanda i høy fart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisladd er jeg ikke veldig redd for egentlig. Kjører omtrent alltid med den av om vinteren siden jeg synes den blir litt i veien. Greit å ha i de verste tilfellene, men ellers går det greit uten for meg. 

Se der, ja. Kan tas i vurdering de der og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R56 går nok litt over et budsjett på max. 100k (vi måtte oppjustere til 120k). Men R53 facelift hjelper veldig på det også - da får du 170hk i stedet for 163hk, samt at diverse deler er forsterket/byttet ut. Den kom i 2005, men har sett noen annonseres som 2004 modeller også. Se etter endret tåkelys bak. Facelift har et ryggelys i hvert baklys og rødt tåkelys i midten i fangeren bak, pre-facelift har ryggelys i midten av fangeren der tåkelyset på faceliften sitter. I de fleste buyers guide på R53 blir 2005 og oppover anbefalt kvalitetsmessig. Denne motoren skal være svært så trimmingsvennlig.

Honda Accord Type R og Civic Type R er jo reelle alternativer.

Det kan være greit å se for seg en øvre grense på bilens alder mtp. vedlikehold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, skjønner :) R53 facelift kan absolutt være veien å gå. Du nevnte vel også at R56 ble litt mer komfort og litt mindre kjørebil? Dessuten blir det litt mye å bruke 120k framfor 70-75k på en R53 når det for meg blir ganske små forskjeller og kanskje litt mindre av det jeg ønsker meg. Trimmevennlig liker jeg også å høre :D Eksos, annet hjul til kompressor, chip etc. kan sikkert gjøre mye på de!

Tror egentlig jeg vil holde meg til RWD/AWD med mindre det er snakk om Mini'en. Hadde neppe gått for Honda for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...