Gå til innhold

Eivind320x sin 09 320xdat


 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage meg en egen tråd på doningen min :)

Litt kort om historien. I 2011 kjøpte jeg en 08 118d som bare var rullet 27000km da jeg kjøpte den, var endel plaget med clutch/svinghjul, samt endel andre småting. I 2013 solgte jeg den. Overtok en 07 Honda CR-V fra min kjære mor, men den kunne ikke måle seg med den kjørefølelsen jeg hadde hatt i Bimmern. Begynte å leite etter ny bil, og hadde bestemt meg for at det skulle bli en 320d med x-drive. Da jeg egentlig heletiden hadde hatt lyst på 3 serie. En kveld i november 2014 etter å ha funnet en E90 med x-drive og lav km, sendte jeg inn en lånesøknad til Santander på pur fanskap. Dagen etter fikk jeg telefon fra de med spørsmål om når bilen skulle hentes. Fargen var desverre feil på den bilen jeg sendte inn lånesøknad på, fordi jeg egentlig ville ha en Le mans blå BMW. Så ramlet jeg over en E90 bluewater metallic. Fant likevell ut at jeg kunne tenke meg en E91 med tanke på plass og eventuelle framtidige hendelser.

I slutten av november 2014 var det tre biler jeg godt kunne tenke meg. Alle var innenfor det sentrale østlands området, men en bil skilte seg ut. Det var en 09 320xdat med 109 000km eier virket troverdig, og vi ble enig om at han skulle få tatt en NAF basis test. De fant for tynne skiver fremme og dette ble trekt fra på prisen. Da jeg kom ned fant ikke eier mappa til bilen og var rimelig fortvilt. Likevell viste han meg kvittering fra sist service som var tatt på 92000km. Sommerhjulene bak var helt utslitt, men han hadde kjøpt nye fremme. Tenkte at dette kunne jeg fikse når jeg kom hjem og var ikke klar over hvor følsom x-drive systemet er på dekk. Anyway bilen ble kjøpt 26 november 2014 og jeg var endelig en lykkelig eier av BMW igjen. Turen fra Oslo til Tromsø gikk i to etapper igjennom Sverige. Det gikk med ei eske spylerveske fra Kiwi på turen. Da jeg ankom Kiruna meldte bilen fra at det hadde vært ulykke nærmere den norske grensen. Har ikke opplevd at bilen har varslet om dette i ettertid, så vet hvilke kriterier som ligger til grunn.

Etter litt graving fant jeg et telefon nummer i bilens idrive. Dette var til Bavaria Oslo, som også kunne fortelle at bilen var klargjort av dem og levert til BMW Norge. Jeg er da eier nummer fire.

Bilde er fra salgs annonsen til selger.

E91320xdat.jpg

 

Her kommer en smakebit av utstyrslista:

1CA Selection Cop Relevant VehiclesSelektion Cop Relevanter Fahrzeuge

1CB Co2 ContentCo2 Umfang

1CD Brake Energy RegenerationBrake Energy Regeneration

2MF M L.-a. W. Star Spoke 193 M/mix.t.M Lm Raeder Sternsp. 193 M Mischb.

2PA Locking Wheel BoltsRadschraubensicherung

203 All-wheel-drive SystemAllradsystem

205 Automatic TransmissionAutomatic Getriebe

216 ServotronicServotronic

230 Eu Specific Additional EquipmentEu Spezifische Zusatzumfaenge

258 Runflat TyresBereifung Mit Notlaufeigenschaften

3AC Trailer Tow HitchAnhaengerkupplung

302 Alarm SystemAlarmanlage

337 M Sport PackageM Sportpaket

386 Roof RailDachreling

4AE Armrest Front RetractableArmauflage Vorne Verschiebbar

4B9 Int.trim Finishers Alum.high FinishInt.leiste Aluminium Feinschliff

402 Panorama Glass RoofPanorama Glasdach

428 Warning TriangleWarndreieck

431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-dInnenspiegel,automatisch Abblendend

441 Smokers PackageRaucherpaket

481 Sport Seats F Driver/front PassengerSportsitze Fuer Fahrer/beifahrer

493 Storage Compartment PackageAblagenpaket

494 Seat Heating F Driver/front PassengerSitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer

502 Headlight Washer SystemScheinwerfer-waschanlage

508 Park Distance Control (pdc)Park Distance Control (pdc)

521 Rain SensorRegensensor

522 Xenon LightXenon-licht

534 Automatic Air ConditioningKlimaautomatik

540 Cruise ControlGeschwindigkeitsregelung

6FL Usb-/audio InterfaceUsb-audio-schnittstelle

609 Navigation System ProfessionalNavigationssystem Professional

620 Voice Input SystemSpracheingabesystem

644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf.Handy Vorb. Mit Bluetooth-schnitts.

676 Hifi Loudspeaker SystemHifi Lautsprechersystem

698 Area-code 2Area-code 2

7RS Comfort PackageComfort Paket

710 M Leather Steering WheelM Lederlenkrad

715 M Aerodynamics PackageM Aerodynamikpaket

760 Individual High-gloss Satin ChromeIndividual Hochglanz Shadow Line

761 Individual Sun Protection GlazingIndividual Sonnenschutzverglasung

775 Individual Roof-lining AnthraciteIndividual Dachhimmel Anthrazit

8SP Cop ControlCop Steuerung

842 Cold Climate VersionKaltland-ausfuehrung

843 Engine DesignMotorauslegung

850 Add Fuel Tank Filling For ExportZusaetzl. Tankfuellung Export

853 Language Version EnglishSprachversion Englisch

863 Europe/dealer DirectoryService Kontakt-flyer Europa

877 Deletion Cross-over OperationUeberkreuzbedienung Entfall

885 Swedish / On-board DocumentationSchwedisch / Bordliteratur

 

Oppgraderinger etter at bilen ble kjøpt:

  1. Hakka 8 piggdekk januar 2015.
  2. Conti Sportcontact 5 sommerdekk komplett sett mai 2015.
  3. Oljeskift med konstatering at registerkjede måtte byttes mai 2015.
  4. Registerkjede byttet mai 2015 med bytte av to uker gammel olje.
  5. Caliper heng venstre bak, med bytte av venstre caliper bak, bremseveske, skiver, klaver, klosser og handbrekk. Skiver og klosser ble også byttet fremme. Desember 2015.
  6. 18" Stjerne eik 193 felger hvor felgene foran ble satt bak med nye 225/40-18 Conti dekk. Mai 2016.
  7. OE støtdempere foran etter en ferietur sommeren 2016.
  8. BMW Premium Vest Europa 2017-1 kart oppdatering. Desember 2016

Oppgraderinger som kommer:

  1. Flushing av automatkassa ( usikker på om filteret blir byttet)
  2. Oljebytte transfer kassa.
  3. Storservice.
  4. Integral foringer bak.
  5. Muligens casterstag foran.
  6. resirk motor klimaanlegget
  7. Combox og BMW Apps
  8. DAB+ adapter
  9. bedre lyd
  10. tuning

Vinter Edition

Vinterbmw.png

 

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Kunne tenke meg Combox og BMW Apps, også burde den vell få en DAB+ adapter iløpet av året. Troms mister ikke FM før desember, så har litt tid på og finne den beste løsningen. Har snuset litt på bedre lyd og tuning, men det står litt lengre ned på lista.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil som ser ut til å bli passet på.

E91 er fine biler og sporty å se og kjøre.

Ser du har panorama.Et tips der er å smøre alle bevegelige deler og kjøre det endel ganger .Da slipper du masse tull med det .

4x4 må være digg tenker jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil du har - jeg siklet flere ganger på denne på Finn når vi kikket etter bil. Sjelden og fin kombinasjon med den lyseblå fargen og Oyster skinn!

etter hva jeg har fått med meg er Mobridge den best integrerte løsningen for CIC (opp til mars 2010?), men også den dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer at jeg vurderte salg av den, men MINI ble istede solgt. Angrer egentlig ikke, selv om det var en fin bil å kjøre.

Er usikker på om  filteret skal byttes. Prisen ligger på nærmere 10000kr med Filteret.

prisen på mobridge er jo ikke avskrekkende, når det først må gjøres og tilbyr den beste løsningen :) 

Takk Marius :) er utrolig greit og slippe å tenke på hvor en kan kjøre. Er mye bakker her i Tromsø :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk  @Rizna Stemmer nok ikke helt, holder til på fastlandet, men kan hende  tvillingen bor på Kvaløya. Finnes nemlig en lik, med sort interiør.

Skulle ta firehjulskontroll for 2 år siden og BMW verkstedet fikk jobben. De fant desverre diverse slakk i understellet. Kvanta kosta 16 000 kr.  Jeg valgte å utsette dette, fordi jeg syntes dette var mye penger og jeg ikke hørte noe til slakken. Et annet verksted var heller ikke enig i at dette var utslitte deler, så jeg lot det være.

Nå har jeg fått slakk i ratte, når jeg kjører ut parkeringsplassen i garasjen. Kan også merke litt "døgang". Har ikke fått dette sjekket, men tenker dette kan være casterstag kula som er slitt? Derfor har jeg sjekket litt på GS Bildeler og Koed. Interessant nok leverer GS bildeler alternative deler fra ZF Parts, men jeg finner ikke noen samsvarende deler i ZF katalogen. Derimot stemmer delenummeret med Lemförder som er en leverandør i ZF konsernet. Noen som har erfaring me dem?

Eventuelt har Koed Meyle uten HD :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det har skjedd litt med bilen siden sist oppdatering. 

I mai 2017 fikk jeg problemer med tett AGR ventil, slik at den måtte byttes. Bilen fikk seg også en EU-kontroll og et bremserør ble også byttet. Hadde bestemt meg for og fikse understellet i henhold til de anbefalinger BMW gjorde i 2015. Er glad jeg fikk en kamerat til å hjelpe meg, for det ble litt mer bytting :P 

Først ble det bestilt Lemförder understells deler fra Koed. 

Casterstag med kule foran

midtre øvre  bærearmer bak 

integralforinger var allerede handlet inn. 

Deretter var det inn på verksted for kontroll, desverre var spissingstagene rustet fast og kunne ikke justeres. Ringte straks Koed og fikk de til og sende meg originale stag. Så fort delene var kommet ble de byttet. Ny time på verksted og kontroll. De hadde jo selvfølgelig ikke sjekket for rust fremme og endeleddene var fastrustet. Ble rimelig forbanna da jeg fikk den beskjeden, ringe Koed og ba de sende opp endeledd, men nå var jeg så lei at det ble Febi. 

I mellomtiden hadde jeg blitt plaget med nøkking ved gasspådrag, og trodde dette skyldtes luftmengdemåleren så den ble byttet. Uten noe forandring, siste utvei var og bytte backpressur sensoren, men heller ikke den var skyld i problemene. Jeg hadde reagert på at høyre bakhjul var mye mer slitt enn venstre, og da jeg satte på "brei" felgene bak var nøkkingen borte, så til våren blir det nok nye sommerdekk. 

Hovedservice er også tatt, samt at olje og filter til girkassa er handlet inn. 

Vurderte salg, men fant ut etter en mnd på finn at det ikke var vits, når bilen allerede var påkostet noen 10 000 lapper iløpet av noen få mnd. Derfor legger jeg ved bilde fra da.

 

 

2017-10-21_13_50_33.jpg

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...