Gå til innhold

Ombyging av e34


Tber
 Share

Anbefalte innlegg

Egenvekt Uten Fører

1 470 kg

1 595kg=125

Tilatt Totalvekt

1 980 kg

2 105kg=125

Maks aksellast foran

950 kg

1 030kg=80

Maks aksellast bak

1 130 kg

1 160kg=30

Maks Nyttelast

435 kg

435kg=0

nye tall hentet fra 530 vognkort.

Hvis jeg tar utgangspunkt i en 530 da (å bare sklir nedi en 540 seinere, selv om jeg vil egentlig ha det godkjent)  så får jeg 385 kg å gå på, så 75 mer kg en 540. mener jeg har hørt snakk om at hvis jeg kan bevise at karoseriene er likedan så kan jeg få øke total vekta til den bilen jeg bygger om til.

:shock:

så bare for å prøve den teorien  da så lurer jeg på om er det Bavaria jeg må snakke med for å få slike papirer? :) så skal jeg få hørt med BT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg bygget om min fra m52 til m62, så var egenvekten på 740i delebilen 950kg foran, og i 728ia var den 900 forran.

etter ombygging og montering av større bremser, så var 728ia med m62 motor 900kg egenvekt på framaksel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du et nr eller e post så jeg får snakket med noen for å få skafet papir som jeg trenger? :)

Å hvis v8 ikke går hvordan motorer er elers greie å få taki å godkjene i e34 da? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si meg hva vognkort vektene på en 728ia er da? :) liksom total bak å nyttelast? :)

Å hvordan er det med motor netet ovenfor bil nettet må alt av kabling i bilen skiftes? :(

Endret av Tber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, D.Toft skrev:

når jeg bygget om min fra m52 til m62, så var egenvekten på 740i delebilen 950kg foran, og i 728ia var den 900 forran.

etter ombygging og montering av større bremser, så var 728ia med m62 motor 900kg egenvekt på framaksel :)

Vekter er ofte oppgitt som standard. På Biltilsynet sier de at biler ofte veier mer enn oppgitt vekt i vognkortet, så man har mindre nyttelast enn man tror.

En M62 med 740 forstilling, styresnekke og 750 bremser veier alene sikkert 100 kg mer  forstillingen enn 728.. Girkassen er ca 25 kg tyngre med konverter enn M5 kassen med svinghjul. Har sjekket en del vekter selv på girkasser, svinghjul og motorer.

Det er dumt at vektene har så mye å si når karosseriene er like og anvendte deler kommer fra 540.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp ødleger ombygnings miljøet at det er så vanskelig :/ har bilen vær 2mnd gamlere kune jeg ha gjort så sinsykt mye mere :/ men skal ringe til BT i neste uke å høre med ombygnings ansvarlig der. Så bare krysse fingrene å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eirik Viste skrev:

Vekter er ofte oppgitt som standard. På Biltilsynet sier de at biler ofte veier mer enn oppgitt vekt i vognkortet, så man har mindre nyttelast enn man tror.

En M62 med 740 forstilling, styresnekke og 750 bremser veier alene sikkert 100 kg mer  forstillingen enn 728.. Girkassen er ca 25 kg tyngre med konverter enn M5 kassen med svinghjul. Har sjekket en del vekter selv på girkasser, svinghjul og motorer.

Det er dumt at vektene har så mye å si når karosseriene er like og anvendte deler kommer fra 540.

Eirik.

for å si det slik Eirik, forstilling fra 728 og 740 er HELT lik, samme delenr på alle delene, foruten bremsene

alle e38 har snekke ;)

kjører med orginal forstilling men 750 bremser på min nå.

 

ja er dumt at man ikke får benytte andre vekter når det KUN er bremsene som er forskjell, og dempere da, men min har coilovers som er godkjent for v12 vekter og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tber skrev:

Kan du si meg hva vognkort vektene på en 728ia er da? :) liksom total bak å nyttelast? :)

Å hvordan er det med motor netet ovenfor bil nettet må alt av kabling i bilen skiftes? :(

du kan sjekke ut FS96438 på vegvesen.no

der er samme vekter som vognkort sier.

i min så var det noen å 20 kabler som skulle koples i bilenettet når jeg monterte m62 motor, så ikke alt av kabling må skiftes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2017 at 8.58, D.Toft skrev:

for å si det slik Eirik, forstilling fra 728 og 740 er HELT lik, samme delenr på alle delene, foruten bremsene

alle e38 har snekke ;)

kjører med orginal forstilling men 750 bremser på min nå.

 

ja er dumt at man ikke får benytte andre vekter når det KUN er bremsene som er forskjell, og dempere da, men min har coilovers som er godkjent for v12 vekter og.

Det visste jeg ikke. Trodde 728 hadde tannstang og aluramme. Da liggen man mye bedre an vektmessig. Stilig at du har gjort dette ombygget.:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å bygge sier nå eg, er jo samme problemet alle har egentlig. Holder på selv å slanke bort 80kg + i min e30.

Bort med radio, høytalere, støydemping, ut med gulvteppe til fordel for 3mm filt, motorisolasjon, carbonpanser, hullborre støtfangerbjelker.. Har man takluke så er den svintung, og modder man litt slik det ser ut som alt er org men kassetten er ute på visning er man langt komt. Så koble motstand på bensinmåler for å kjøre med 40-50l mindre bensin, oppgradere til lettere frontskiver, minimum med olje, mindre spylervæsketank, tüv godkjente recarostoler er 10kg lettere per stk, ++++++ alle andre småting for å få den igjennom visning. Ja det er en del styr, men om man dropper den typiske norske tv tittinga 2-3t per kveld og heller skrur får man gjort en del.

Det er lurt å planlegge, men kan ikke sitte på nettet å tenke og spekulere seg redd om alle mulige ting som kan gå galt, er bare å bygge. Se bare på hva D.Toft har fått til, og da med utgangspunkt i en bil med alusekser originalt.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp skal no på møte med ombygnings ansvarlig iløpet av uka håper jeg så får vi se hva han sier da :) men skal gjøre alt jeg kan for å få det til :) jeg er ikke en av di 2-3timers sofa siterene så skal nokk se at jeg ikke er redd for å skru litt ;) men til meg er det om å prøve å holde det mest mulig orginalt når det gjelder utsene :) komer vel en bygg tråd uanset hva som skjer til høsten ;) ny motor skal det bli uanset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.2.2017 at 13.27, Eirik Viste skrev:

Det visste jeg ikke. Trodde 728 hadde tannstang og aluramme. Da liggen man mye bedre an vektmessig. Stilig at du har gjort dette ombygget.:-D

nei er desværre ikke slik på e38 :P

jo takk, er ganske små tøft syntes jeg, noen må jo bli den første her i landet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vær i møte med ombygnings ansvarlig med muligen sinsykt gode nyheter til alle :) det er sendt in et nyt lov forslag om at hvis det brukes donor bil så kan du forandre vektene i vognkort til det du bygerom har :) de har ikke fåt svar enda men forventer svar om noen månder :) så da er det bare å krysse fingra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...