Gå til innhold

Mest driftsikre bmw


Erviksen
 Share

Anbefalte innlegg

tja, jeg mener diesel sekserne til BMW er ganske driftsikre bare man fjerner swirl flaps og bytter olje og veivus regelmessig.

Fattern mener at 518i motoren som satt i e28 er den mest driftsikre motoren bmw har laget, han rundet hvert fall over 400 000k med sin uten noe form for problemer, fra før hadde han bare hatt to nye e30 320 og 325 på 80 tallet, og de brukte visst litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentelig ett litt vanskelig spørsmål, men jeg er redd man må en del år tilbake for å finne svaret på det. Jeg tenker at man må tilbake til en tid da bilene var relativt analoge og enkle, før turbo og mangetrins girkasser. Mitt eget inntrykk basert på egen erfaring, men også hva man har sett og hørt er vel E34 med M50. E34 går jo for å være blant de best sammenskrudde bilene BMW har  laget, den er enkel og uten all elektronikken som kom på E39. M50 er en enkel motor i støpejern før man begynte med alu som ikke tålte så mye påkjenning. Det frister å si M50 uten Vanos, men jeg tror ikke det har så mye å si.

Så mitt svar er E34 med M50 motor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... E30 og E34 skiller seg litt ut fordi det er relativt enkle biler og konstruert for en annen tid da fokuset var et annet enn idag. Den gangen kjøpte man en bil for å ha den lenge og konkurransen blandt bilprodusentene gikk ikke på mest mulig gadgets, men på opplevd kvalitet og holdbarhet (Mercedes-Benz W124 er et fint eksempel på en nogenlunde samtidig modell som virkelig viser dette i sin fulle bredde).

Idag er imidlertid E30 og E34 gamle biler og det er hverken riktig eller rettferdig å sammenligne disse bilmodellene direkte mot mer moderne biler. Det korrekte er derfor å vurdere dette over et bredt tidsrom der man ser over hvor lang tid disse bilene faktisk var alminnelige og populære. Begge bilmodellene var attraktive og for mange i daglig bruk til langt inn på 2000 tallet før de langsomt mer eller mindre forsvant fra gatebildet. Man ser dem stadig, men vanlige er de ikke lengere. E30 kom på markedet allerede i 1982 så den modellen holdt stand i over 25 år. Tilsvarende også med E34 og det er temmelig bra.

Motormessig holder jeg en knapp på M42 og M50 med M30 og M52 (kom ikke i E30 og E34) som gode alternativer når det gjelder driftssikkerhet... :)

Av nyere BMW modeller lurer jeg litt på om ikke E90 kvalifiserer til å være blandt de mest driftssikre modellene. Såvidt jeg vet er det generelt ikke mange problemer med disse bilene selv med en betydelig kjørelengde. Jeg ville ha gått for N53 motoren.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motormessig så må jeg holde en knapp på M57 så lenge man fjerner swirlflaps og egr.
Har hatt min 530DAT i 10år nå, og har ikke hatt et eneste feilslag eller byttet noe annet en servicedeler.
Karosseri- og interiørmessig så må jeg i tillegg til E39 få trekke med E34 som er godt skrudde biler.
Men begge modeller krever sitt å vedlikeholde for å holde rusten unna nå når de er blitt så gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. En viktig faktor som er lett å overse, er hvor mye bedre motoroljene har blitt de siste 30årene. Hadde man brukt like god olje på bilene på 80tallet, ville de nok holdt enda lengre.

@Fredrik 90 jeg forstår ikke hvilken elektronikk du mener er så avansert på e39, ikke har e39 mye elfeil heller. De problemene (og den avanserte elektronikken) kom ikke før e65/e60.

Den mest driftssikre bmwen må etter mitt skjønn være e39 med m5x og manuell. M57 trenger ettermarkedsdeler for å unngå problemer, og bilen er derfor ikke orginal lengre.

For å velge en eldre bil, e28 med m21. En nyere, er e9x med n47, forutsatt at registerkjedet er utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at N52 er en ganske god motor, og kombinerer man den med de bilene den kom i fra "e46-generasjonen" (e8x Z4 og X3), tror jeg man får et greit bilhold.

Motoren ble jo levert i andre (nyere) biler også, men der er det flere andre ting som kan skape problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste motoren som BMW har levert må være M10. Den er tilnærmet umulig og ødelegge. Det var fast post på programmet på 02/classic treffene før hvor lenge man kunne kjøre de uten vann og olje før de stoppet. Rekorden var mange timer.

Når det gjelder model så må det være E28 eller E34. Spesielt E28 er utrolig robust.  Husker da jeg var høgger så solgte vi nesten ingenting til E28 mens til MB 123 og 124 så kunne vi selge alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hawkon88 skrev:

 

@Fredrik 90 jeg forstår ikke hvilken elektronikk du mener er så avansert på e39, ikke har e39 mye elfeil heller. De problemene (og den avanserte elektronikken) kom ikke før e65/e60.

Du er med på at en E39 har mer elektronikk ombord en en E34? Mer elektronikk betyr større fare for at noe av dette kan gå i stykker, sensorer, moduler, fukt som skaper trøbbel osv. Jeg sier ikke at E39 har mye elfeil, men den har mer elfeil enn E34. Bare det at E39 har elektronisk gass styring (beste beskrivelsen jeg kom på) illustrerer hva jeg mener. E34 var den eneste modellen som slo MB W124 i amerikanske J.D Power sin kvalitets undersøkelse i årene 1991, 1992, 1993 og 1994. Den ble i årene 1989-1995 kåret til "Das beste auto der Welt" (Verdens beste bil) av den tyske motorpressen :) 

Videre så har de fleste E34 en M50 under panseret og det er en motor som går så lenge man vil bare man bytter olja for hver 10 000 km. M50 er en usedvanlig velbygget motor full av gode deler av høy slitestyrke, den har hydrauliske løftere for ett enkelte vedlikehold og lengere levetid. Den er videre konstruert ifra grunnen av med veldig bra oljesmøring, det er først når man går motoren etter i sømmene hvor bra man ser denne motoren er. 

Den er ikke god på ytelser, men det er helt utrolig hvor mye hester man drar ut av disse motorene med turbobygg. Og M50 velges ofte da den tross turbobygg kan gi en god driftsikkerhet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig (og med rette) at ingen har nevnt bmwer av X modellene eller modeller etter 2003. Bortsett fra en 1 serie og 1 e90 som er nevnt her.

Man skal her nevne modellene som er best av all times, ikke det at en 2010 modell sikkert fungerer bra i noen år.

Så hvorfor byttet man ut e34 i en e60 preface når e34 er så mye mer pålitelig? Forfengeligheten? Tipper mange angrer på en måte, samtidig er det fint å slippe å sveise rust. Men rust ser jeg ikke på som en feill ved selve bilen. Det er landet her som jeg tror har en skjult agenda med å bruke så aggresivt salt at dem fremskynder å drepe bilparken, slik at det grønne skiftet kommer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X modellene er heller ikke så driftssikre. E53 sliter/slet mye med luftfjæringen, og automatkassene er svake på 3.0i. 3.0d har m57 med swirlflaps osv, og resten har v8- dessverre ikke spesielt driftsikre, sammenlignet med m5x.  

E83 slet med elektronikken. Resten av x-modellene blir enten for nye eller for avansert.

@Fredrik 90 Jeg er ikke uenig med deg i hverken pålitligheten til m50 eller e34 som sådan. Jeg syns sikkert bare at e39 er en bedre bil enn hva du syns👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hawkon88 skrev:

X modellene er heller ikke så driftssikre. E53 sliter/slet mye med luftfjæringen, og automatkassene er svake på 3.0i. 3.0d har m57 med swirlflaps osv, og resten har v8- dessverre ikke spesielt driftsikre, sammenlignet med m5x.  

E83 slet med elektronikken. Resten av x-modellene blir enten for nye eller for avansert.

 

Du burde understreke at dette er din subjektive mening, siden det meste av det du ramser opp her ikke henger sammen med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...