Gå til innhold

Mest driftsikre bmw


Erviksen
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Evopower skrev:

Er derfor jeg har manuell, og hvis jeg skal ha automat så skal det være Ford US full size kjøretøy. Hadde det og makan til solide saker! GM sine kasser var laget av sagflis i forhold (les g30 vans) 

Automat funker greit i 7 serie da :) Men ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.2.2017 at 12.20, DanielStance skrev:

Swirlflaps er et kjent problem på tidligere utgaver av M57. M62 er det ganske mange som har hatt problemer med kjedet pga skinnene er laget av plast og tåler mindre enn M60 sitt. I tillegg så har jo begge de to et kjent problem med at boltene til oljepumpen løsner. I tillegg så er jo Vanos på M62 (blant annet) et vanlig problem. 

M54 har også et kjent problem med at veivhusventilasjonen går tett, det vil over tid medføre at toppdekselpakning kan blåses og da vil olje lekke ut der. I tillegg så er det heller ikke en ukjent sak at de motorene kan begynne å lekke olje fra oljefilterhus pga pakningen mellom den og blokk blir dårlig. Også er det jo bunnpannepakning.

Poenget mitt er: Visst man legger listen såpass lavt for hva som er ett kriteriet for en problem motor. Så kan man så og si inkludere alle forbrenningsmotorer. 

F.eks M30 med tett oljesmørning i topplokk, som fører til utslitt kam.
Dårlige vippearmer på M20\M30 motorer.
Bunnpannepakning på M30\S38.
M5X er da problemmotorer pga. falskluft, luftmassemåler og dårlige coiler.
Vanos på stortsett hele M5X familien.

Skjønner du poenget mitt? :)

22 timer siden, humpfy skrev:

Dette er, etter mitt syn, en slitsom holdning som senker manges motivasjon til å bidra på et forum.

Den gode gamle "ikke tro alt du leser" gjelder vel fremdeles, i dagens samfunn. Er det ikke rom for subjektive påstander? Du kunne derimot hevet standarden med å underbygge hans påstander.

Samtidig - du og jeg hever vel ikke akkurat kvaliteten med disse to-tre innleggene. Livet er ikke bare burde burde... :)

Poenget mitt, og noen flere også her inne(bla. TRF): Visst man ikke vet helt sikkert, men man har "hørt fra en kompis, som hørte hos en slektning". Så burde man ikke kommunisere dette som en fasit\svar på spørsmål, men heller som du sier en subjektiv mening. 

18 timer siden, Hawkon88 skrev:

 

@CrZyWizSå får vi håpe at du kan slutte med den trollingen din og heller bidra positivt enn å stadig kverulere.

Det er ganske normalt at noen stiller kritiske spørsmål, spesielt i arbeidslivet, og det må man tåle.

Den eneste som troller her er du, så tror du kan gå i deg selv nå.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @CrZyWiz, men uenig i fremgangsmåten. Den er altfor lite tydelig med kun tekst å støtte seg til. 

Men @CrZyWizhar mange gode poeng. Mange av oss her inne har god kunnskap om mange BMW modeller, men at alt er en svakhet er vel å ta litt i. Husk at mange svakhetene kunne ha vært unngått om man hadde fulgt service, dette gjelde spesielt de eldre modeller. 

@Evopower

525d e6x bruker hp19 og ikke hp27. Pre lci er ratet for 400nm og lci er ratet til 450nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man nevner ting som tett veivhusventilasjonsfilter, ja da skjønner man at problemet ikke ligger i dårlig motor, men dårlig service. BMW skal ha kritikk for å ikke tydelig anbefale bytte av veivhusvent-filter, men kom med dette i ettertid som en del av den vanlige servicen. De første -02mod så var det en dårlig design med veivhusventilasjonsfilter. Dette har blitt endret til en annen type. Jeg har en -02 320dA 150hk og bytter dette annen hver oljeskift. Skifter forresten olje hver 10000km. Stoler ikke på 25k intervallene.
Når det gjelder GM sine automatkasser, så er det jo ikke bare BMW som bruker dem. Mener å huske at bl.a Cadillac også bruker dem. Her har BMW gjort en annen feil og det er å oppgi "Livstidsolje". Dette er tull. Skifte av ATF ved 150000km sikrer levetid. Min er gått 230000km og bruker ikke olje. Automatkassen gearer silemykt, men har vibrasjoner fra converteren. Dette kommer av feil i software fra originalt. Dessverre har BMW gjort en del feil og som har medført uheldige konsekvenser. Det betyr ikke at motor og gearkasse er dårlig. BMW'er er i snittet noe hardere kjørt enn flere andre biler, dessverre.

God og jevnlig service der man ikke sparer på olje og filter, gjør at bilen holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mons1 skrev:

Når man nevner ting som tett veivhusventilasjonsfilter, ja da skjønner man at problemet ikke ligger i dårlig motor, men dårlig service. BMW skal ha kritikk for å ikke tydelig anbefale bytte av veivhusvent-filter, men kom med dette i ettertid som en del av den vanlige servicen. De første -02mod så var det en dårlig design med veivhusventilasjonsfilter. Dette har blitt endret til en annen type. Jeg har en -02 320dA 150hk og bytter dette annen hver oljeskift. Skifter forresten olje hver 10000km. Stoler ikke på 25k intervallene.

Kan og skyldes at på enkelte motorer er veivhusfilteret plassert på en helt idiotisk plass i forhold til andre motorer.

M57 og M47, kjempe enkel og grei plassering.

M54? Ikke særlig grei plass. Relativt trangt og knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.1.2017 at 14.36, CrZyWiz skrev:

Av nyere modeller, pre-facelift E87 118d :) 

Så hvor er statistikken din som underbygger dette?

Hvorfor er denne modellen/motoren mest driftsikker?

Jeg forutsetter selvsagt at du har full oppbacking på dette utsagnet, fordi du ikke skriver at dette er din subjektive mening..

---

Du får hvertfall en diplom av meg for å sparke bein på deg selv i denne diskusjonen. Attpåtil mener du at n47 er en driftsikker motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎02‎.‎02‎.‎2017 at 18.14, flobben skrev:

Ganske sikker på at min onkel med en 2001 e53 3.0i var uenig når kassa hans raste. Han har hatt den neste siden den var ny og drar sjeldent henger.

Generelt sett har jeg inntrykk av at E53 3.0i sine automater er helt ok. Svigerfaren til en kamerat har en 2002 3.0i som bærer litt preg av dårlig vedlikehold siden eieren er ganske gjerrig, men den har gått straks 400 000km på urørt original motor og gir. Tror ikke han har skjemt bort girkassa med oljeskift heller.

Mens man diskuterer GM her. Jeg har en Caprice uten tilhengerfeste som har gått 265000km på original automat, men det er jo riktignok en personbil og ikke van/truck. Den girer litt hardt inn i tredje på kald motor, men jeg krysser fingrene :-P

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Du får hvertfall en diplom av meg for å sparke bein på deg selv i denne diskusjonen. Attpåtil mener du at n47 er en driftsikker motor..

Hvis du sikter til preface E87 så har ikke den N47 motor. Den har derimot M47 som er en riktig så god og holdbar motor. Kanskje den beste nyere firesylindrede dieselmotoren til BMW :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

525d e6x bruker hp19 og ikke hp27. Pre lci er ratet for 400nm og lci er ratet til 450nm.

Mener bestemt pre-LCI 525d bruker GA6HP26Z. Står iallfall så i delekatalogen. 

I selve diskusjonen observerer jeg at flere ignorerer årsakshyppighet og konsekvens i sine meninger. At termostatene på M57 ryker rett som det er er ikke akkurat et solid tegn på kvalitet (i akkurat de delene), men konsekvensen er stort sett liten, forutsatt at man fikser det kjapt. Skulle swirl flaps løse er konsekvensen katastrofal, men hvor hyppig dette skjer kan diskuteres. Hvor mange ikke-"entusiasteide" diesel-BMW-er kjører rundt med disse i tusenvis av mil uten feil? 

 

Endret av hanzhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Du får hvertfall en diplom av meg for å sparke bein på deg selv i denne diskusjonen. Attpåtil mener du at n47 er en driftsikker motor..

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Ja, ser nå at den har m47, men poenget mitt står fortsatt.

Du møtte deg selv i døra her :)

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du sikter til preface E87 så har ikke den N47 motor. Den har derimot M47 som er en riktig så god og holdbar motor. Kanskje den beste nyere firesylindrede dieselmotoren til BMW :) 

18d utgaven har faktisk ikke swirlflaps engang. ;)

 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...