Gå til innhold

E39 og integrert retrofit multimediaenhet med DAB+ etc


Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen her som har erfaringer å dele rundt ulike Androidbaserte retrofit enheter tilpasset E39? Bilen min har original stor navi (16:9) og jeg ønsker å bytte ut denne med en fullintegrert løsning hvor rattkontroller, kjørecomputer, navi, dab+, gsm-modul (3G eller helst 4G), blåtann etc er i èn og samme boks. Enkle løsninger i form av f.eks løst DAB+ adapter som igjen sender ut FM-signaler er uaktuelt. Dette skal selvsagt også se så likt ut som det originale og den dagen bilen eventuelt selges må alt kunne tilbakestilles hvis behov.

Har gjort endel research og kommet frem til at veldig mange tilbyr slike enheter (hovedsaklig på EBay) med felles modell for E53 og E39. Dette er ingen god løsning da E53 har et buet frontpanel originalt og ikke passer veldig bra på E39. Kom så over merket Eonon og pr. nå modellen GA6201: http://www.eonon.com/Android-Car-GPS/Vehicle-Specific-GPS/GA6201.html. Denne ser på papiret veldig lovende ut, men man må kjøpe egen DAB+ - boks (antar denne kan tilkobles og gjemmes bort bak hovedenheten i dash'en) samt ledningssett som må strekkes fra bagasjerommet. Bilen min har, som sagt, den store 16:9 originale navi-enheten så hadde håpet at kabling fra dette kunne plugges rett i denne Eonon-spilleren, men så enkelt ser det ikke ut til å være. Dette blir jo på mange måter som å ha et integrert nettbrett i bilen med full støtte for Google Maps, Spotify, GMail osv, men aner ingenting om hvordan dette vil oppleves i praksis. Boot-tid for enheten er også et moment og ikke minst hvor godt DAB+ - biten funker. Håper noen her har testet ut enten dette merket eller noe tilsvarende... :-)

Endret av ChristianB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, tennbrikket said:

eonon kan hvert fall anbefales på det sterkeste, eier selv en unit, og den fungerer bra. Vanvittig rask levering har de også. Tok fem dager før den var på døra.

Ok, har du dab+ - boksen fra Eonon også? Hvordan var montering i din bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eonon i både E46 og E90 nå, begge med DAB-boksen. MTP på pris får man veldig mye for pengene, og DAB fungerer bra nå som jeg har fjernet LED-pærene i angel eyes (de forstyrret signalet). Enkel å bruke, samt at man får mye mer muligheter enn med den utdaterte navien. Er fornøyd med mine hvertfall.

Hvis jeg forstår det rett så trenger man forlengerledning til bagasjerom om man har navi originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har denne typen du linket ovenfor: Eonon GA6201 i min E39 med WiFi, BT, DAB+ (i egen boks), har også montert mobilt brebånd med 3g dekning. knappene på rattet fungerer også, den er kjapp og enkel å bruke men har hatt litt problemer med WiFi og BT som ikke fungerer. Har dog en god dialog med support på Eonon som hjelper meg med oppdateringer for å få løst dette :) har bare hatt enheten i en drøy uke... BT og WiFi funket bare første gang :? men har garanti på den som gir pengene tilbake eller en ny enhet om det skulle være noe annet en programvare som gjør det. virker veldig seriøse og vil like gjerne som meg finne en løsning på problemet :-) Ang dab, så funker det bra her jeg bor (hamar) har ennå ikke prøvd så mange steder, men skal prøve uten led i AE som Frode over her skriver for å se om det har noen innvirkning på signalene :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2017 at 7:17 PM, Halvor_nor said:

jeg har denne typen du linket ovenfor: Eonon GA6201 i min E39 med WiFi, BT, DAB+ (i egen boks), har også montert mobilt brebånd med 3g dekning. knappene på rattet fungerer også, den er kjapp og enkel å bruke men har hatt litt problemer med WiFi og BT som ikke fungerer. Har dog en god dialog med support på Eonon som hjelper meg med oppdateringer for å få løst dette :) har bare hatt enheten i en drøy uke... BT og WiFi funket bare første gang :? men har garanti på den som gir pengene tilbake eller en ny enhet om det skulle være noe annet en programvare som gjør det. virker veldig seriøse og vil like gjerne som meg finne en løsning på problemet :-) Ang dab, så funker det bra her jeg bor (hamar) har ennå ikke prøvd så mange steder, men skal prøve uten led i AE som Frode over her skriver for å se om det har noen innvirkning på signalene :-D

Høres lovende ut minus det med wifi og blåtann. Litt nysgjerrig på hva som skjedde der? Kan du også fortelle litt om montering og tilkobling i bilen din? Må jo bli mye greier om man må strekke kabel gjennom hele bilen...? 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe mer greier enn å strekke signalkabel til ettermarkeds forsterker/sub :) Under dekslene til midtkonsoll. Løsne midtkonsollen litt i bakkant, så får du lusket kabelen under gulvteppet og videre under bakseter og bakover. Gulvteppedelen som er mest knot. 

Jeg har GA6201 og har ikke hatt noen problemer med Wifi eller BT, men så bruker jeg nesten aldri BT. Spiller heller .flac o.l. direkte fra microSD. Evt. via aux med DAC i mellom. Wifi har jeg brukt en del, da med mobil som hotspot. 

Sånn ellers har det ikke vært problemfritt for meg. Annenhver dag får jeg opp en feilmelding som sier "Launcher3 har dessverre stoppet." Det virker som dette er appen for hovedskjerm/meny. Hvis jeg trykker bort meldingen, så forsvinner alle appene i et lite sekund, kommer tilbake igjen og så kommer feilmeldingen tilbake. Man får dermed ikke gjort en dritt. Da må jeg dra ned drop-down hurtigmenyen og gå inn på innstillinger->apper->alle, finner Launcher3 og slette all data i appen, så funker alt fint, resten av dagen. Kjapt å fikse, men utrolig irriterende. Håper de fikser den buggen med en update snart. :)  

Når det kommer til kjørecomputer, så er det vel bare Dynavin som har dette integrert, men du kan så klart kjøpe deg en BT OBD-kontakt og laste ned diagnoseapp. e.l.  Bare pass på at du ikke kjøper en OBD-dings som har passord på BTen. Men dette står på hjemmesiden deres, under produktinfo. 

Sånn generelt er jeg veldig fornøyd med produktet, og hvert fall til prisen. Kommer til å montere dab+ senere. Dashcam fungerer også greit. Kunne vært bedre i mørket, men det gjør nytten sin. Ryggekamera unngikk jeg å kjøpe, da det ikke er pent med en klump hengende ut fra skiltlys. :P Skulle heller erstattet nøkkelhullet på bakluken. 

Når det kommer til å strekke resten av kabler og antenner i front, så anbefaler jeg å bare vippe av dekselet til passasjerairbag og vippe ned brettet med sikringer i hanskerom, fremfor å skru ut hele hanskerommet eller knote under der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Thundercoil skrev:

Jeg har GA6201 og har ikke hatt noen problemer med Wifi eller BT, men så bruker jeg nesten aldri BT. Spiller heller .flac o.l. direkte fra microSD. Evt. via aux med DAC i mellom.

Hva er denne DAC-dingsen? Jeg må skru opp lyden ganske mye for å høre noe gjennom AUX, så kunne trengt en forsterker.

Sitér

Ryggekamera unngikk jeg å kjøpe, da det ikke er pent med en klump hengende ut fra skiltlys. :P Skulle heller erstattet nøkkelhullet på bakluken.

Et alternativ som kanskje ser litt bedre ut, er kamera integrert i skiltholderen:

HTB1xQPRGVXXXXcwXVXXq6xXFXXX2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ChristianB skrev:

Høres lovende ut minus det med wifi og blåtann. Litt nysgjerrig på hva som skjedde der? Kan du også fortelle litt om montering og tilkobling i bilen din? Må jo bli mye greier om man må strekke kabel gjennom hele bilen...? 😯

I min bil var det riktig kontakt inni dashen... Men en eller annen kop har klippet av denne og satt dit standard iso kontakter. Fikk da tak i en kontakt med litt ledning fra en delebil, som jeg satte dit... Dermed var det plug'n'play. Har ikke hatt noen problemer lignende Thundercoil sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.2.2017 at 2:22 AM, Thundercoil said:

Er ikke noe mer greier enn å strekke signalkabel til ettermarkeds forsterker/sub :) Under dekslene til midtkonsoll. Løsne midtkonsollen litt i bakkant, så får du lusket kabelen under gulvteppet og videre under bakseter og bakover. Gulvteppedelen som er mest knot. 

Jeg har GA6201 og har ikke hatt noen problemer med Wifi eller BT, men så bruker jeg nesten aldri BT. Spiller heller .flac o.l. direkte fra microSD. Evt. via aux med DAC i mellom. Wifi har jeg brukt en del, da med mobil som hotspot. 

Sånn ellers har det ikke vært problemfritt for meg. Annenhver dag får jeg opp en feilmelding som sier "Launcher3 har dessverre stoppet." Det virker som dette er appen for hovedskjerm/meny. Hvis jeg trykker bort meldingen, så forsvinner alle appene i et lite sekund, kommer tilbake igjen og så kommer feilmeldingen tilbake. Man får dermed ikke gjort en dritt. Da må jeg dra ned drop-down hurtigmenyen og gå inn på innstillinger->apper->alle, finner Launcher3 og slette all data i appen, så funker alt fint, resten av dagen. Kjapt å fikse, men utrolig irriterende. Håper de fikser den buggen med en update snart. :)  

Når det kommer til kjørecomputer, så er det vel bare Dynavin som har dette integrert, men du kan så klart kjøpe deg en BT OBD-kontakt og laste ned diagnoseapp. e.l.  Bare pass på at du ikke kjøper en OBD-dings som har passord på BTen. Men dette står på hjemmesiden deres, under produktinfo. 

Sånn generelt er jeg veldig fornøyd med produktet, og hvert fall til prisen. Kommer til å montere dab+ senere. Dashcam fungerer også greit. Kunne vært bedre i mørket, men det gjør nytten sin. Ryggekamera unngikk jeg å kjøpe, da det ikke er pent med en klump hengende ut fra skiltlys. :P Skulle heller erstattet nøkkelhullet på bakluken. 

Når det kommer til å strekke resten av kabler og antenner i front, så anbefaler jeg å bare vippe av dekselet til passasjerairbag og vippe ned brettet med sikringer i hanskerom, fremfor å skru ut hele hanskerommet eller knote under der. :) 

Vedr. launcher'n: har du testet å bytte ut den originale launcher'n med en annen? Dette er jo bare software og kan enkelt avinstalleres om man ikke er fornøyd. Krever kun omstart av enheten hver gang man bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke testet. Men det er hvert fall flere enn meg som sliter med dette. Fant f.eks. en engelsk tråd, der en bruker hevdet at launcheren krasjer 9/10 ganger når du installerer en ny app fra play store. :P Jeg har bare installert Sygic og Chrome, men det skjedde etter Chrome kom på plass, så tror jeg bare avinstallerer den appen og heller bruker den integrerte browseren. 

Ellers glemte jeg å nevne at lyden på alle presets er møkk og at EQ ikke er den letteste å forstå seg på, for folk flest. I stedet for navn og plasseringer, så er det kun en haug med frekvenser og crossovere...Så jeg hadde vel en 3-4 runder med tweaking og skudd i blinde, før jeg fikk til noe brukenes. Haha. Tror at jeg på sikt kobler inn en DSP e.l. :)  Har jo investert en del i anlegget ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang dynavin og kjørekomputer.

jeg har bare den minste kjørekomputeren.  den med grader, gjennomsnittforbruk og kilometer på tanken egentlig.  får jeg noen utvidede funksjonen på dynavin ?    har det noe for seg? 

sitter litt og tenker på eanon med dab pga prisen egentlig.  så ser den jo ganske bra ut og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, space-ace skrev:

ang dynavin og kjørekomputer.

jeg har bare den minste kjørekomputeren.  den med grader, gjennomsnittforbruk og kilometer på tanken egentlig.  får jeg noen utvidede funksjonen på dynavin ?    har det noe for seg? 

sitter litt og tenker på eanon med dab pga prisen egentlig.  så ser den jo ganske bra ut og 

Hadde glatt gått for eonon, har det selv og er knall fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...