Gå til innhold

E39 med merkelige problemer


Froosh
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Ny på denne siden, men tenkte jeg kunne høre om det var noen fagkyndige her som kunne hjelpe.

Objekt: BMW E39, 2001 mod., 520i (2,2 liter utgave med 170 illsinte ponnier)

Hendelsesforløp:

- Motorlampe dukker opp.

- Plugger i diagnoseapparatet og gir feilmelding på O2 sensor nr. 2.

- Får beskjed om at bilen lekker olje etter en parkering.

- Kjører bilen noe etterpå, ingen merkbar forskjell på oljenivå.

- Bilen står ett par dager, starter bil igjen og den går regelrett som en fiskeskøyte.

- Prøver å kjøre, men er kontinuerlig halvdæv.

- Dør etter et lite gasspådrag.

- Starter igjen med engang, motor rister, dør ved gasspådrag. Det samme skjer hver gang jeg starter. Den starter altså hver gang, uten problemer.

- Lekker også olje nå, men ser ikke hvor ifra.

- Tauer jævelskapet i garasjen. Plugger i diagnosegreia og den viser "random/multiple cylinder misfires" + en lambda sonde.

- Prøver å lokalisere oljelekkasjen, har samlet seg opp olje i "kjølegropene" i blokka på underside av innsugsmanifold og oljefilterhuset. Finner fortsatt ikke ut hvor oljen kommer fra.

- Tar en rå - sjanse og bestiller kamaksel pos. sensor (begge to) og lambda. Løste ikke en dritt.

- Bilen starter nå også som vanlig, uten problemer. Hører at den sliter, rister, går ikke på alle sylindere, helt ujevnt og lavt turtall. Litt gass = kveler seg.

- Tar en titt på oljefilteret og ser at det har trukket seg helt sammen, altså MYE sammen. Alle rillene var helt sammenklistret og filteret ser nesten ut som et timeglass, merkelige greier.

-  Setter i et nytt oljefilter.  

- Åpnet oljelokket, tenkte kanskje veivhusjævelskapen var tett (Byttet hele driten for 2 år siden), ingen forskjell der heller.

- Står nå rådløs sammen med ett stk bayer som har et heftig illebefinnende.

Noen som har peiling?

Note. Hadde også rift i innsugsbæljen etter luftmengdemåler, byttet den også, løste heller intet.

Takker og bukker for innspill og bidrag.

 

Mvh Tyskertøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe det er toppdekselpakningen din som er tørket ut, sprukket og gjør at det lekker olje (helt normalt på bmw bensin). Når du bestiller ny pakning følger det med tetninger rundt plugghullene. Disse har sikkert også sprukket og det kommer olje ned i pluggene som skaper misfire. litt spesielt at det er olje på innsigsiden, da motoren ligger mot eksos siden og det er her det drypper når pakningen tørker ut.

Jeg ville også sjekket oljetrykket/byttet oljetrykksbryter. Kan jo høres ut som f.eks tett pickup sil=lavt oljetrykk=bensinpumpe kutter.

Ta av oljepåfyllingslokket når motor går, for å hør etter forskjell i gangen. Men med nytt veivhusfilter som du har, tviler jeg på at det er der feilen ligger.

Håper du har noen holdepunkter her :) bytt plugger når du er i gang og ta det derifra. Lykke til!

Edit: bensinfilter??

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. 

Angående toppdekselpakningen så ble den byttet for 2 år siden, så kan ikke skjønne at det kan være den. 

Men som nevnt, er det dette med oljen som har samlet seg opp i kjølegropene og da ikke på eksos siden, og at oljefilteret hadde trukket seg sammen (som om det har vært vakum i oljefilterhuset). Har prøvd å ta av oljelokket, og har ikke merket noe forskjell da. Pluggene er dessverre også ganske nye (1,5 år).

Bensinfilter er en mulighet derimot, så skal sjekket ut det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok toppdeksel pakningen som lekker. Det jeg har erfart på bilen, M52TUB20 motor, er at selv om veivhus ventilasjonen er byttet og tilsynelatende i orden.....så hender det vinterstid at det dannes kondens i veivhusventilasjonen og fryser. Når den er frosset sprenger den ut toppdekselpakningen og det kommer olje utenpå blokka, men også oppi plugghullene. Sjekk at kanalen i peilepinne røret er åpen og at o-ringen der er tett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å tester ut her, så kommer tilbake med mer info når jeg får tid.

Men kjapt spørsmål; når jeg setter på tenninga, skal bensinpumpa slå seg på for deretter av, etter kort tid? Eller skal den stå å gå hele tiden? Har forresten m54 motor. Bare for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...