Gå til innhold

E39 og Dieselmotor valg


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har lenge leitet etter en ok bruksbil. Har veldig lyst å skaffe meg en 5 serie med god kjørekomfort og plass. Og selvfølgelig dieselmotor. 

 

Men jeg står over noen dilemma til tider: 

1.)Skal jeg kjøpe: 

*Preface e39 med 3.0D (184 hk), M57d30 

eller 

*Facelift e39 med 2.5 D (163 hk), M57d25

Effekt messig tror jeg begge vil fungere helt fint. Ønsker å ha mulighet til å trekke henger. 
Men tenker på holdbarhet, og i tillegg det å ha en facelift bil fremfør preface. 

 

2.)Noen som har trekt noe henger med 520D ? Går det greit å trekke biltransporthenger med bil med 520d ? 
 

3.)Noen stor markert forskjell mellom 520D / 525D og 530D. Bilen veier jo endel, så kan være greit å ikke ha minimum motor størrelse. 

 

4.)Km-stand på ca 300 000 km er vel ikke noe problem på disse dieselmotorene om vedlikeholdet har vært bra ? 

 

5.)Typisk rust på e39 er vel jekkfester/kanaler og bakluka ? Noen andre plasser ? eller problemer jeg burde være obs på ?

 

Mvh: Santho :)

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville styrt unna 520d. dette pga gammal teknologi med pumpedyser og dieselpumpe som treng bmw verksted for å bli bytta om de e nåke.. 

rekke6 dieselane e generelt mykkje bedre om man ser vekk fra tds, mykkje bedre system med commonrail :)

typisk e39 er bakre jekkfester, inni tanklokk, bak bakhjula over bakfanger, begyndelsen på kanal fremme, underkant av dører og bakluka i skøyter og stoppere. også masse problem med vannlekkasje inn i baggasjerom som igjenn føre til reservehjulsbrønn og bak batteri som er ved siden av brønnen rusta.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt begge deler. Facelift, 525d er mye bedre enn preface 530d på alle måter. Trakk nylig en e39 med min gamle e39 og svær henger, det gikk bra, så jeg tror ikke du skal være bekymra for at noe ryker (henger ca 600kg, bil ca 1600), annet enn førerkortet om du ikke har BE. ;) 

Ville heller funnet en ok facelift uten rust enn en haugete preface med rust - sendte nettopp min gamle i døden pga mye rust :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 520d sedan kan trekke 1600 kg. Den klarer fint å dra henger, men den skulle hatt 1900kg hengervekt.

Problemet med 520d er et langt 1 gir og at det kan gå litt clutch ved hengerkjøring. Jeg synes min er kvikk nok, med lavt forbruk :) 

På 525d må du sjekke at Lmm fungerer som den skal. Det er den jeg ville valgt, men ville ha chipet den i tillegg.

Jeg var i samme båt selv, men skulle ha facelift. Valget falt på 520d da sekserne er dobbel pris og vel så det. Motoren høres godt utenifra men ikke når du kjører. Rust på jekkfester, bakluke og kanaler er en gjenganger. Ellers lite å sette fingen på egentlig.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være forskjeller, men alle 520d hvertfall som jeg har sett på, har 1600kg hengervekt. Har aldri lest i vognkort at det står f.eks 1310kg dersom du har B eller 1600 dersom du har BE. Hvis jeg forsto riktig her. Jeg har CE/DE så det blir vel aldri til at jeg sjekker akkurat det :P men hvertfall så har sekserne på touring 1900kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en preface 2000 modell 530dat og den har også 2000kg på kroken. Vogntogvekt er 4320kg. Bilen er tyskimportert.

God bil, har hatt den i 7 år og har kjørt den ca 200.000km i mitt eie. Den kryper mot 400.000km nå

 

Prøv begge deler og se hva du synes. Personlig liker jeg 3-literen bedre men 2.5 literen funker selvsagt flott den også

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2002 5252dat m-sport.

Beste bilen jeg har dratt henger med?  har dratt masse henger med denne. Både lette og tyngre hengere.  Den ligger godt på veien og har greit med krefter.  Har dratt 2000 med den en gang,. Og det merkets selvsagt men det går veldig fint.  Greit med moment til motbakker.  Vil tru at 530 er enda bedre.  

 

Den har 2000kg i vognkortet forresten.

jeg har også en e38 730.  Denne er også grei å trekke henger med. Men litt svak i motbakker,  blir mye turtall om man skal holde tritt.  Og da går det noe voldsomt med bensin.

 

525 og 530 har samma girkasse,. Så jeg vil anta at 525 er noe mer holdbar da den har mindre moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kjetil André Furseth skrev:

ville styrt unna 520d. dette pga gammal teknologi med pumpedyser og dieselpumpe som treng bmw verksted for å bli bytta om de e nåke.. 

rekke6 dieselane e generelt mykkje bedre om man ser vekk fra tds, mykkje bedre system med commonrail :)

typisk e39 er bakre jekkfester, inni tanklokk, bak bakhjula over bakfanger, begyndelsen på kanal fremme, underkant av dører og bakluka i skøyter og stoppere. også masse problem med vannlekkasje inn i baggasjerom som igjenn føre til reservehjulsbrønn og bak batteri som er ved siden av brønnen rusta.. 

 

Takk for mye god informasjon. Håper på å skaffe meg en 525 eller 530. Hva tenker dere angående 525tds vs 520d ? Om jeg kommer over noen gode eksemplar til ok pris så kan det være av interesse også. 

 

15 timer siden, Shattered skrev:

Vel, jeg har hatt begge deler. Facelift, 525d er mye bedre enn preface 530d på alle måter. Trakk nylig en e39 med min gamle e39 og svær henger, det gikk bra, så jeg tror ikke du skal være bekymra for at noe ryker (henger ca 600kg, bil ca 1600), annet enn førerkortet om du ikke har BE. ;) 

Ville heller funnet en ok facelift uten rust enn en haugete preface med rust - sendte nettopp min gamle i døden pga mye rust :P 

Har BE lappen! Blir å leite så godt jeg kan etter en facelift, men pris er også avgjørende. Så om jeg kommer over en preface til ok pris, vil jeg nok vurdere den. 
Takk for god info, kommer til å prøve å få taki facelift :D

 

 

15 timer siden, Evopower skrev:

Min 520d sedan kan trekke 1600 kg. Den klarer fint å dra henger, men den skulle hatt 1900kg hengervekt.

Problemet med 520d er et langt 1 gir og at det kan gå litt clutch ved hengerkjøring. Jeg synes min er kvikk nok, med lavt forbruk :) 

På 525d må du sjekke at Lmm fungerer som den skal. Det er den jeg ville valgt, men ville ha chipet den i tillegg.

Jeg var i samme båt selv, men skulle ha facelift. Valget falt på 520d da sekserne er dobbel pris og vel så det. Motoren høres godt utenifra men ikke når du kjører. Rust på jekkfester, bakluke og kanaler er en gjenganger. Ellers lite å sette fingen på egentlig.

Lykke til :) 

Takker for god info, har sett på 520d også. Men har helst lyst på sekser motor når jeg først skal kjøpe, så slipper jeg å angre i etter tid. :) 

 

10 timer siden, Hpi skrev:

Jeg har en preface 2000 modell 530dat og den har også 2000kg på kroken. Vogntogvekt er 4320kg. Bilen er tyskimportert.

God bil, har hatt den i 7 år og har kjørt den ca 200.000km i mitt eie. Den kryper mot 400.000km nå

 

Prøv begge deler og se hva du synes. Personlig liker jeg 3-literen bedre men 2.5 literen funker selvsagt flott den også

Takk for info, så du er fornøyd med preface`n. Noen problemer du har fått som har vært kostbare ?  Ikke værst å rulle så langt med samme bil. 

 

9 timer siden, space-ace skrev:

Jeg har en 2002 5252dat m-sport.

Beste bilen jeg har dratt henger med?  har dratt masse henger med denne. Både lette og tyngre hengere.  Den ligger godt på veien og har greit med krefter.  Har dratt 2000 med den en gang,. Og det merkets selvsagt men det går veldig fint.  Greit med moment til motbakker.  Vil tru at 530 er enda bedre.  

 

Den har 2000kg i vognkortet forresten.

jeg har også en e38 730.  Denne er også grei å trekke henger med. Men litt svak i motbakker,  blir mye turtall om man skal holde tritt.  Og da går det noe voldsomt med bensin.

 

525 og 530 har samma girkasse,. Så jeg vil anta at 525 er noe mer holdbar da den har mindre moment.

Takk for innspill. Virker som 525d eller 530d blir det rette valget for min del! 


Skal ikke handle helt enda, men det blir så fort det dukker opp noe attaktivt: 
-Lettere rep objekt er ikke noe problem. Men vil helst at motoren skal starte og fungere, og bilen skal være kjørbar. 

Hva tenker dere om valget stod mellom disse to bilene ? 

1.) 530D - https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89695874
2.)525D - https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88728619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekkfester i seg selv er ikke som oftest ikke noe problem på EU.

Jeg føler at vi må være åpen for at alle E39 ruster i jekkfester, og hva som skrives i salgsannonsen for den 525D ikke nødvendigvis forteller hele sannheten. ALLE E39 ruster i jekkfester og dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med preface 530dat ja. Jekkfester er sveist ja men som Otis sier så ruster alle E39 så gjelder det å finne et bra eksemplar og ikke stole på at facelift er bra. Jeg har en kompis som hadde en 2003 modell 525dat og den rusta mer enn min for å si det mildt.  Denne har jo som kjent 2.5 liter med mindre turbo enn 530d og det som er med små turboer er at de spoler fort opp men de mister også pusten tidlig så de kreftene helt i kjelleren som 3.0 literen har mangler i 2.5 literen. Jeg kjørte den bilen en hel del.

Facelift har 390 girkasse men Preface har 360 girkasse. Begge er GM 5L40E.

 

Uansett så er du på jakt etter en gammel bil så istedenfor å være opptatt av om det er facelift eller ikke bør du heller finne et godt vedlikeholdt eksemplar uten for mye rust og andre feil. Det kan like gjerne være en 1999 modell

De dyre tingene jeg har gjort er pga trimming og ikke pga havari. Jeg bytta turbo og dyser til større. Originalturbo havna i 530'en til Trf.  Den var gått ca 300.000km og funka fint. Girkassen ble overhalt og forsterka på 280.000km. Den funka også fint men jeg ville ha et skuddsikkert oppsett når jeg skulle trimme.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...