Gå til innhold

98 % rustfri liksom?


gullsakar
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har lyst å høre litt hva dere mener ang dette med  98 % rustfri. 

Retter meg inn mot E39 her i og med at det er det jeg har selv og ser ofte etter deler og diverse. Er jo ekstremt mange E39 til salgs både i deler og hele biler. I veldig mange tilfeller blir det skrevet 98, 99 % rustfri. Hvor nøye har dere sjekket bilen før dere skriver det.? Overflaten tenker jeg da.. 

Jeg vet at det er mange entusiaster der ute å skal ikke dra dere også under samme kam. Dere har vært under bilen og demontert, det vet jeg.. 

Jeg kjøpte selv min bil for drøyt ett år siden og da hadde den 'nylig' vært på rust sjekk på verksted. Da mente de det så bra ut. Brukte derfor ikke mye tid i etterkant på å se etter rust. Idag har jeg synlig rust på panser, begge forskjermer, venstre hjulbue bak, høyre kanal foran og under, venstre kanal bak, bakluke og på alle dørene. Litt på stammen i dørene også. Alt utenom taket. (Enn så lenge) Og denne så liksom bra ut for et år siden. Poenget: de har ikke sjekket godt nok. Sannsynligvis ikke tatt ned et eneste deksel eller lyst inne sprekker her og der og i det hele tatt sett nærmere enn 30 cm fra bilen. Jada jeg vet at en bil kan ruste mye på et år men ikke uten at prosessen allerede har startet..  

Jeg skal ikke skylde på noen her for det er min egen plikt å sjekke dette ved besiktigelse av bilen før kjøp. Men alle som har kjøpt en bil vet hvor 'glemsk' man blir når man er litt ivrig på ny bil.. Dessuten kan man jo ikke demontere innerskjermer og slikt ved befaring. Da går det en ettermiddag. Da er det lett å stole på den sjekken som ble utført. 

Skal du ha påstand for å si at bilen din er rustfri bør du kunne dokumentere det med bilder. Jeg kommer hvertfall til å spørre etter det hvis jeg skal kjøpe en hvilken som helst brukt bil igjen. 

Noe poeng/mening i det jeg skriver eller burde jeg gå å ta meg ei bolle? 

God Lørdag.:) 

Endret av gullsakar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

98% rustfri er et salgstriks som er ofte brukt..har gått i den fella selv. Og de fleste 15 år gamle biler har rust, men man må under og demontere ting for å oppdage det, som du sier.

E39 har dørfalser, bakluke og jekkfester, ellers lite. Så når jeg leser om en "rustfri" e39 så tenker jeg at den bilen har rust, men selgeren har ikke oppdaget det enda. Med den innstillingen så går alt så mye bedre :) 

Unntaket er oroginale e39 m5 som har gått 100.000km. Disse skal jeg heller tro er rustfrie hvis det står i annonsen.

Spørsmålet er om du føler deg lurt eller om du skal ta det som god fisk? Gammel bil ruster, hvis dem ikke gjorde det så hadde flere kjøpt brukt istedenfor nytt. Men det kommer også an på hvor mye du ga for bilen. Typisk e39 rustobjekt bør ikke koste mer enn 30k. (Avhengig av motor)

Symes absolutt ikke du skal ta deg en bolle, det er en reell problemstilling :) Altfor mange luringer rundt etter. Men vi hadde sluppet hele problemstillingen dersom man sluttet å salte veiene, samt at folk lærte seg å kjøre på vinteren :) 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

98% rust så er det bare å kjøre rett til vraking. det er 26kg rust på en normal bil.

Rustfri, 99% rustfri, blodtrimma etc er tøysebegrep som burde legges døde. Legg ut bilder av det som er av rust, eneste riktige måten å selge en bil på. Da slipper du også pratmakerene som ikke forstår at en 20 år gammel bil ikke er ny.

e39 fra 2003 er 14 år gammel, er den kjørt på salta veger er det ikke snakk om at den er like bra som den en gang var. Enten må du leve med det, restaurere eller bla opp 300k til en 10 år nyere bil. ( som heller ikke er rustfri, men en del bedre)

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har lagt merke til dette salgstrikset jeg og. Det er en veldig lettvint tilnærming til ting, og sannsynligvis ofte bare basert på et raskt blikk over bilen fra kjøkkenvinduet. Hvor mange bileiere er egentlig regelmessig under bilen? Det er ikke mange. Selv er jeg under begge bilene mine hvert år, og hjulhusene rengjøres også grundig (med hjulet av) hver vår, med påfølgende inspeksjon. Selv da vil jeg ikke klare å oppdage alt, men leter jo etter de vanligste synderne, som falser, jekkfester, samt stort sett alt mellom bakhjulene.

 

Forøvrig virker E6X veldig bra mtp rust ja. E9X også, men skjønner ikke hvorfor den har traversene i stål, når de har hatt alu på 5-serien siden E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må presisere at jeg ikke tok min bil som et eksempel på en av de mange andre rundt om som blir solgt som 'nesten rustfrie'. Dette ble ikke sagt om denne bilen. Jeg burde nevnt at selger oppga til meg at dørene var rustet. Jeg er på ingen måte angrende på kjøpet eller føler meg lurt av selger. Litt skeptisk til kompetansen og yrkestoltheten til verkstedet som mente bilen var fin for rust da..

Bilen er godt ivaretatt ellers og motoren er ennå ung. 162k. Det var en ryddig handel. Bilen ble tectylert når den var nesten ny så det har holdt det meste av drivlinjer og slikt rustfritt.   Jeg fikk med 4 rustfrie dører løse så det var helt topp. Alle andre delene har jeg også så skal ikke stå på det.

 

Dette er i grunn bare noe jeg har lagt litt merke til i det siste når jeg har demontert alt av deksler i hjulbuer og kanaler å kontrolert for rust. Ble forbauset over hvor ille det egentlig var. (i forhold til hva jeg trodde). Derfor fikk det meg til å tenke på alle der ute som selger 98% rusfrie biler. Finnes ikke... De er bare uvitende om det.. I og for seg er det egentlig uskyldig fra selgers side men jeg mener hele begrepet ikke burde brukes. For min del vil det fra nå av bare virke mistenksomt og negativt da selger tydeligvis ikke har sett nøye på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.2.2017 at 16.00, hsd skrev:

98% rust så er det bare å kjøre rett til vraking. det er 26kg rust på en normal bil.

Tenker det samme hver gang jeg leser det :lol: I mine øyne så foretrekkes det å få bilder av all aktuell rust, og at det listes opp hvor det finnes rust og i hvilken grad. Eksempelvis at det står at det er overflaterust på bunn av dører eller rustbobler i lakken på framskjerm. Da vet man hva det er snakk om, framfor å få skuffede kjøpere på døren eller at folk må spørre hundre ekstra spørsmål ved interesse. Og som nevnt over så er det dumt å love noe når man ikke vet det fulle omfanget. Noen små bobler på lakken kan også bety at rusten har spist en god del under, noe man ikke ser før man kapper opp..

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel. Skulle sjekke tilstand på en ekstra bakruteramme jeg har liggende. Dette møtte jeg på innsiden etter alt lim var skrapt vekk: IMG_5736.JPG

Utsiden som man se hver gang man åpner luken. Her er kun malingen pusset vekk. Friskt stål: 

IMG_5737.JPG

Vannet har altså trekt opp under lim og ned i falsen. Denne ramma kan i utgpunkt kastes.. slik er nok mange kanaler og skjermer og div der ute også🤣🤣

Endret av gullsakar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neeei du dæven... dette blir så tåpelig synes jeg, sånne begrep som f,eks 99% rustfri er jo ikke en virkelig beskrivelse, det sier seg jo selv, såpass burde vel folk skjønne, INGEN demonterer en hel bil i sveiseskjøter osv før salg for å kalkulere hvor mye rust det er på en bil, sånn er det bare, å satt på spissen så er jo en bil som 99% rusfri fortsatt meget rusten. 

99% er vel et begrep som i at den er "ok" i mine øyne, men kjøper man en gammal e39 så må man forvente rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, slike begrep som 99% rustfri er tull for i 99% av tilfellene så har eier null kontroll og bare skriver det for å dra opp prisen. Skjønner heller ikke hvorfor folk skriver slikt, for det er en sånn ting som egentlig bare gir kjøper noe å kicke på (for rust er der). Mye bedre å bare legge ut 60 bilder fra alle vinkler som viser både bra og dårlige panel for å la kjøper velge selv om han vil ta bryderiet med å se på bilen.

Er jo bare å kjøre innom nærmeste bilforhandler, uansett merke. Mange overaskendes nye biler som ser veldig bra ut utvendig, men som ett rusta ståldass under bilen.  Ikke har dem vert tectylbehandla, kjørt på salta veger uten vasking for "nye biler er galva og ruster ikke uansett"

mao skal man selge en gammel e39 er jo det siste man skal skrive "99% rustfri". Da skriver du at den virker bra for rust tilsvarende alder, da slipper du både 17 åringer som ikke vet bedre, og 40 åringer som vet alt og har lært å prute i syden.  "men det står her at den ikke har rust!"

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hsd skrev:

jo, slike begrep som 99% rustfri er tull for i 99% av tilfellene så har eier null kontroll og bare skriver det for å dra opp prisen. Skjønner heller ikke hvorfor folk skriver slikt, for det er en sånn ting som egentlig bare gir kjøper noe å kicke på (for rust er der). Mye bedre å bare legge ut 60 bilder fra alle vinkler som viser både bra og dårlige panel.

Er jo bare å kjøre innom nærmeste bilforhandler, uansett merke. Mange overaskendes nye biler som ser veldig bra ut utvendig, men som ett rusta ståldass under bilen siden dem ikke har vert tectylbehandla og kjørt på salta veger uten vasking.

Det første som slår meg er Volkswagen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...