Gå til innhold

Min far har lyst på ny bil... Hjelp


Fidelio
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lyst til å få litt informasjon av noen av dere som har hatt en del BMW'er opp igjennom årene eller med mye erfaring rundt enkelte BMW modeller.

Litt info fra min far;

- Tidligere eid E39 523ia 1997 mod, hadde den i 10 år, før den ble kjørt på av noen som ikke visste forskjellen på gass og brems ved lukeparkering (for store kostnader rundt rep)

Dette var den beste bilen han noen gang har eid og ble stelt veldig mye med i sin levetid(hadde sikkert hatt den enda om det som skjedde ikke hadde skjedd).

Han er veldig glad i den følelsen "at man blir dratt litt ned i setet" når man gir på (hans egne ord).

Var jo ikke noe rakett sånn sett den han hadde, men veldig fin lyd og en veldig behagelig cruiser.

- Kjører nå BMW X1 118d sdrive. Er inne på tredje året.  Fornøyd med bilen teknisk sett, men angrer som en gal på at han valgte diesel.

Ønsker:

- Han har noe hofteproblemer slik at han må ha en bil som han ikke må "falle" ned i når han setter seg inn i bilen og kave seg opp når han skal ut.(Litt derfor det ble X1 nå)

- BMW

- Bensin 

- Helst rekke 6

- Han savner jo den gode følelsen når han ga på med den gamle E39, så litt rundt det samme hk området er ok.

- Automat

- Cruise

- Skinninteriør

- Ønsker varme i ratt

- Bør være stasjonsvogn/SUV

- Rolig gange på tomgang

- Bra isolasjon

- Veldig opptatt av renhold, vasker bilen 3 ganger i uken, faen meg uansett vær(ikke negativt ment). Dette misliker han sterkt med X1'en at den er for "åpen" i fronten og motorrommet ser ut som en dass, oftere enn når han hadde E39(Hans egne ord). Rengjøres en gang i uken nå som det er vinter.

- Kjører rundt 20k i løpet av et år, så gjerne litt lav km.

-Glad i lange turer.

- Lakkfargen kan ikke være hvit

Budsjettet er rundt 400k. (strekker seg nok en del om det er "drømmebilen" som dukker opp)

- Bakehjulstrekk eller xdrive.

 

Noe som er litt viktig er det med hvordan han kommer seg inn og ut av bilen (sklir inn, sklir ut stilen).

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere!

Skriv gjerne om det er noe jeg har glemt for at dere skal kunne gi input. 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir vanskelig å finne en modell som matcher disse kriteriene om det skal være BMW. Du skriver ingenting om årsmodell, men jeg får inntrykk av at det skal være en bil som maks er 3-4 å gammel. Hadde det ikke vært for dette mener jeg e83 X3 med bensinsekser kunne vært et greit alternativ.

Av nyere modeller kan du nok glemme tanken om bensinsekser med en gang dessverre (de finnes knapt lengre...), og skal man attpåtil ha en litt "høy" bil i kombinasjon med bakhjulstrekk/xDrive begrenser det seg enda ytterligere om han ikke ønsker en ny X1.

Jeg har inntrykk av at "høy bil" er et av de viktigste kriteriene, og har derfor utelukket modeller som vanlig 3-serie, 5-serie osv.

Om vi ser bort fra X1 siden han har dette, og e83 X3 da den mest sannsynlig er for gammel har man etter min mening disse alternativene:

F25 X3: Bør fungere greit, og treffer de fleste kriteriene, men sjelden med bensinmotor. Fant faktisk kun en på finn.no med bensinmotor til under 450K i skrivende stund (link)

F34 3-serie GT: Dette tror jeg er et av de bedre alternativene, selv om den ikke er helt stasjonsvogn/SUV. Den er endel høyere enn vanlig 3-serie, samt lengre enn både sedan og touring. Det finnes flere å velge mellom innenfor budsjettet, og det er ikke så uvanlige med bensinmotor. Et eksempel er denne.

F07 5-serie GT: Mye av det samme som modellen ovenfor, men et hakk og to større. Om man ikke trenger den ekstra plassen hadde jeg nok heller valgt en 3-serie GT. Ikke så mange av de til salgs, og enda færre med bensinmotor. På en annen side så er de fleste av disse 530d, noe som bør fungere helt greit. Her må man nok litt over budsjett for å finne en pen bil.

Andre modeller som kanskje kan vurderes er 2-serie Active tourer (forhjulstrekk, og litt "simpel", så den faller kanskje ikke helt i smak) og e70 X5 (begynner å dra på årene etterhvert, og begynner å bli "godt brukt" om man skal holde seg innenfor budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, ja det blir ikke så veldig lett det her...

@awt.Den svarte 3 serie gten så fin ut!, hvordan er kjørekomforten i den i forhold til en x1?

@E.H.D.2 serie AT, er dette en bil som er mer i den "mindre" luksus segmentet? Har ikke satt meg så mye inn i dem.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fidelio skrev:

Takker for svar så langt, ja det blir ikke så veldig lett det her...

@awt.Den svarte 3 serie gten så fin ut!, hvordan er kjørekomforten i den i forhold til en x1?

@E.H.D.2 serie AT, er dette en bil som er mer i den "mindre" luksus segmentet? Har ikke satt meg så mye inn i dem.

225xe, fant 47 stykker på finn.no. Om det er luksus eller ikke kan diskuteres, men det er klart at en X5 f.eks har et helt annet interiør, men til dobbel pris. 

72_2076071587.jpg

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.H.D skrev:

225xe, fant 47 stykker på finn.no. Om det er luksus eller ikke kan diskuteres, men det er klart at en X5 f.eks har et helt annet interiør, men til dobbel pris. 

72_2076071587.jpg

Tenkte i forhold til X1 f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, marius paulsen skrev:

Men det er ikke spesielt lett å komme ut og inn i en f10/11.

har hatt f11 og X1 og det er mye lettere å komme inn i x1.

ikke at jeg verken har prøvd noen av de, men burde da være mulig å justere sittemulighetene såpass på en bil med nypris på 500k-1m kr.

 

Uansett var bare ett tips om å prøve, nekter å tro at bilen han ender opp med blir kjøpt usett/uprøvd. Regner med det er endel bruktbil forhandlere eller bmw forhandler som har en f10/f11 i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

ikke at jeg verken har prøvd noen av de, men burde da være mulig å justere sittemulighetene såpass på en bil med nypris på 500k-1m kr.

 

Uansett var bare ett tips om å prøve, nekter å tro at bilen han ender opp med blir kjøpt usett/uprøvd. Regner med det er endel bruktbil forhandlere eller bmw forhandler som har en f10/f11 i nærheten.

Det er jeg enig i, men han er jo ikke akkurat 160 høy, litt over 190. Men skal ta den med i betraktningen, er jo en del ute som han kan prøvesitte/kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.H.D skrev:

Hvis han skal sette seg inn og ikke ned i bilen vil jeg si at vanlig 3- og 5 serie ikke er aktuelt. 

Det jeg tenkte på også.  X drive 5 serie er vel ikke noe spes høyere heller? Finner ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er jo X3 E83 å få med bensinsekser. Blant annet en 3 liter med 231hk. Men spørs om de blir for gammel?

Blir nok litt "falle ned" i bilen følelse av alle 3 og 5 serier. Må nesten bli en X modell. Men i Norge så har jo nesten alle disse bilene dieselmotor eller liten strikkmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...