Gå til innhold

Min far har lyst på ny bil... Hjelp


Fidelio
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Otis skrev:

Men det er ingen som nevner støynivået i 2-serien. Den bråker jo nesten verre enn en koreaner!

Hehe!, men det gjør den X1'en han har nå også. Om det er tilnærmet samme greiene sånn sett så blir nok den fjernet fra listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fjerne bensinsekser ifra lista di så erstatt den i det minste med dieselsekser. Da er det litt lettere å finne en ok bil innafor budsjettet ditt, tenker da på F25 X3 30d :) 

Bensinfirerene er fine og greie de, men de gir liksom ikke noe på det følelsesmessige stadiet. En sekser diesel er ikke så spennede den heller, men den låter bra på turtall og er ett kraftverk av en motor. N57 motoren har også svært lite problemer, en driftsikker og bra motor. Med ett forbruk som er bedre enn en bensinfirer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du skal fjerne bensinsekser ifra lista di så erstatt den i det minste med dieselsekser. Da er det litt lettere å finne en ok bil innafor budsjettet ditt, tenker da på F25 X3 30d :) 

Bensinfirerene er fine og greie de, men de gir liksom ikke noe på det følelsesmessige stadiet. En sekser diesel er ikke så spennede den heller, men den låter bra på turtall og er ett kraftverk av en motor. N57 motoren har også svært lite problemer, en driftsikker og bra motor. Med ett forbruk som er bedre enn en bensinfirer...

Takk igjen!

Skal høre med han om det er aktuelt med sekser diesel. 

Er det rolig gange i disse? Sånn "vaskemaskin følelse" ønsker han ikke mer av fikk jeg påpekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall roligere gange i en sekserdiesel enn i en firerdiesel. Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "vaskemaskin følelse", men mitt inntrykk er at en firer motor aldri gir den gode følelsen en sekser motor gir. 

Det er klart at hvis han har sett for seg noe i samme gaten som sin tidligere 523i, så kommer han til å bli veldig skuffet over en firesylindret motor. Selv en gammel M52 sekser har en helt annen karakter enn en nyere firer motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk direkte fra en E36 323i med M52B25 rekkesekseren til en E46 318d Touring med M47D20 dieselrekkefirer. Begge bilene var med manuelt gear. Jeg angret ikke og beholdt E46'en i 10 år og kjørte nesten 340000 Km med den. Det er imidlertid helt klart at man må vite hva man ønsker å oppnå før man gjør slike grep, men selv om jeg elsker BMW's bensinrekkeseksere (jeg har også hatt en E30 320i med M20B20 rekkesekseren) var faktisk M47 motoren temmelig imponerende. Jeg har det samme inntrykk av dagens E31 320d med 190 HK. Det er lett å leve med B47D20 motoren uten at kostnadene tar helt av og du verden så kraftig den er når den får strekke litt ut på Autobahn... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel, 4,6 eller 8 syl blir fortsatt ikke det samme som en bensinmotor. Rakler, lukter og vibrerer gjør de alle, noen mindre en andre. Noe dritt til småkjøring, og dårlig for nærmiljøet. 

Bensinturbo'en har mer morrofaktor en dieselen. Og mer til felles med M52, sammenlignet med en diesel.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrZyWiz skrev:

Diesel, 4,6 eller 8 syl blir fortsatt ikke det samme som en bensinmotor. Rakler, lukter og vibrerer gjør de alle, noen mindre en andre. Noe dritt til småkjøring, og dårlig for nærmiljøet. 

Bensinturbo'en har mer morrofaktor en dieselen. Og mer til felles med M52, sammenlignet med en diesel.

En dieselmotor blir aldri like kultivert eller "riktig" rent følelses messig som en tilsvarende bensin motor, det tror jeg de fleste er enige om. Men dagens dieselmotorer, da særlig de sekssylindrede har kommet en veldig lang vei når det kommer til gangkultur. Jeg vil ikke betegne dagens dieselseksere som en nedtur kontra bensin seksere, de har derimot begge sine svake og sterke sider. Dieselmotoren rakler fortsatt litt på tomgang, men så fort man har turtal så er det ikke mye som minner om diesel. Ikke lukter de lengere heller, de er dog ikke så snille med nærmiljøet. Men begynte vi plutselig å bry oss om miljø nå?

Når alt kommer til alt så er en seksermotor å foretrekke fremfor enhver firer når det kommer til BMW, uavhengig om det er diesel eller bensin. En rekkesekser vil alltid være en mer kultivert og harmonisk motor, de byr på bedre lydbilde, bedre kombinasjon av effekt og forbruk (diesel), bedre driftsikkerhet og ikke minst appellere til mer kjøreglede. I dette tilfellet synes jeg at en N57 motor trumfer en N20 turbofirer på de aller fleste områder, også på ren kjøreglede. De leverer ett kraftoverskudd du aldri vil få i en N20, det øker absolutt morrofaktoren synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver selvfølgelig ikke med mitt innlegg å argumentere for at en rekkefirer er bedre enn en rekkesekser (diesel eller bensin), men som alltid finnes det fordeler og ulemper med begge motorkonstruksjonene. Da jeg kjøpte min E46 318d Touring i 2004 var hypingen av dieselmotorer på sitt største og med rette. Den gangen så var dieselmotorene jevnt over vesentlig bedre enn tilsvarende bensinmotorer, men slik er det ikke nødvendigvis idag.

Det jeg likte best med min dieselmotor var det høye dreiemomentet og effektutviklingen på høyt turtall (noe som også gjelder dagens dieselrekkefirere fra BMW i motsetning til f.eks PSA's dieselmotorer). Det er klart at det var mer nyttig i de fleste sammenhenger å ha 265 Nm tilgjengelig mellom 1750 og 2500 rpm istedenfor 245 Nm først ved 3950 rpm. Dette påvirker kjørestilen og ikke minst drivstofføkonomien.

Når dette er nevnt var M52 rekkesekseren i min tidligere E36 323i så bløt og behagelig som en motor kan være. Den var også ekstremt fleksibel og gikk silkebløtt enten turtallet var 1000 rpm eller 5500 rpm. På den annen side tømte man tanken alt for fort på Autobahn med litt entusiastisk kjøring. Den var alt annet enn økonomisk hvis man var tung på gassen. Med E46'en var det først over 160-170 Km/t at man skulle være litt oppmerksom på drivstofforbruket, men man kom aldri opp på det samme høye nivået som med bensinrekkesekseren. Med frisk kjøring tømte man tanken (55-60 liter) på 350-400 Km med 323i'en, mens man kunne kjøre nesten like hurtig 800+ Km med 318d'en som hadde en like stor tank... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Når dette er nevnt var M52 rekkesekseren i min tidligere E36 323i så bløt og behagelig som en motor kan være. Den var også ekstremt fleksibel og gikk silkebløtt enten turtallet var 1000 rpm eller 5500 rpm. På den annen side tømte man tanken alt for fort på Autobahn med litt entusiastisk kjøring. Den var alt annet enn økonomisk hvis man var tung på gassen. Med E46'en var det først over 160-170 Km/t at man skulle være litt oppmerksom på drivstofforbruket, men man kom aldri opp på det samme høye nivået som med bensinrekkesekseren. Med frisk kjøring tømte man tanken (55-60 liter) på 350-400 Km med 323i'en, mens man kunne kjøre nesten like hurtig 800+ Km med 318d'en som hadde en like stor tank... :)

Jeg er ikke helt enig, og synes du svartmaler litt for mye. Min E39 523iA kjørte jeg med meget høy snittfart (135 km/t) Oslo-Hamburg på 0.75l pr mil på nattestid. På Autobahn med bånn gass hele veien (aggressiv og ujevn kjøring)i 170-230 km/t brukte den 1.2 ved måling med tanking/kalkulator.

Min tidligere E46 330CI lå på 0,85 på "lett aggressiv" blandet kjøring, og min nåværende E46 med M52B20 kjører lett under 0.8 pr mil på tross av en ekstrem lav utveksling.  For min del var E34 M5 Touringen verst - den drakk 1.5l pr mil på aggressiv langkjøring. Rekorden var 0.93 pr mil Oslo-Trondheim-Oslo, men rekordforsøket ble noe torpedert når jeg ble målt til 102 km/t i 80-sonen av UP når jeg dro forbi en VW Caddy i Østerdalen...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det sånn at jeg med 323i'en nesten klarte å tømme tanken på de 340 Km det er mellom Århus og Hamburg. I Danmark holdt jeg 140-150 Km/t, mens jeg i Tyskland kjørte så fort jeg kunne. Dette var tidlig på en lørdag morgen så jeg antar at hastigheten stort sett varierte mellom 160-230 Km/t. Eksempelet er ekstremt, men når jeg kjørte Århus-København-Malmø-Oslo (som er en strekning på godt og vel 1000 Km) var drivstofforbruket bare litt bedre. Jeg holdt stort sett rundt 130-140 Km/t frem til Svinesund og måtte tanke en gang på veien (ved Varberg). Dette betyr at bilen hadde et gjennomsnitlig forbruk på rundt 1,1 liter/mil.

Med 318d'en kunne jeg kjøre like fort helt frem til Oslo på en tank og dermed var det gjennomsnitlige forbruket i underkanten av 0,60 liter/mil. Jeg brukte imidlertid cruisekontrollen stort sett hele tiden med denne bilen (noe jeg ikke hadde på 323i'en) og det medførte at 318d'en var lettere å kjøre jevnt og dermed mer økonomisk. Jeg tror også at rekkesekseren i 323i'en virket mer inspirerende til å gi litt ekstra gass ved forbikjøringer og det straffer seg når det gjelder drivstofforbruket. Allikevel var jeg alt annet enn imponert over drivstofforbruket på 323i'en. M52B25 motoren er imidlertid ellers en perle og passer enormt bra i E36 og E46 med manuelt gear.

En E46 318d Touring med M47d20 motoren på 115 HK høres ikke så imponerende ut, men i praksis er den like hurtig som f.eks E36 323i... iallefall i alminnelig trafikk. Motoren har under alle forhold en rolig karakter og kan kjøres svært økonomisk (iallefall sammenlignet med mange andre dieselbiler på midten av 2000 tallet). Vi kjørte bl.a 7-8 turer sydover til den franske rivieraen med fullastet bil og selv på de turene imponerte den stort. På vår siste tur hjem fra München klarte den selv med nesten 340000 Km på telleren ca. 205 Km/t på Autobahn (målt med gps - BMW oppgir 200 Km/t som maksimal fart). Når jeg tanket i Flensburg (den første tyske og dermed billigere bensinstasjonen på turene sydover) kunne jeg alltid regne med å nå frem til området rundt Mannheim-Karlsruhe før vi måtte tanke igjen. Dette er en strekning på rundt 800 Km med Autobahn og jeg holdt stort sett 150-160 Km/t med enkelte korte intervaller opp mot topphastigheten (hvis mulig - vi kjører denne strekningen alltid om natten). Dette er meget bra drivstofføkonomi synes jeg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlige data er: bensinmotor, rekkesekser, rundt 190-200 HK, automat, suv/stasjonsvogn (høy bil), relativt lavt budsjett (400-450K) og bra isolasjon (formoder at det menes støyisolasjon - altså en litt større bil). Ingen opplysninger om hvor gammel og/eller brukt bilen maksimalt må være. Er tilfreds med X1'en, men savner bensinmotor og har ingen krav om fornuftig drivstofføkonomi.

Hmmm... det virker jo som om valget av bil i utgangspunktet var ganske fornuftig jmf. kravene og at det enkleste samt ikke minst billigste er å kjøre videre med den (så dårlig er motoren heller ikke). Utfordringen er at veldig mange modeller faller ut enten pga. kravet om å kunne gå rett inn i bilen eller pga. kravet om bensinrekkesekser med relativt moderat effekt. Prisen begrenser også til en viss grad omfanget av nyere biler.

X3 (E83) xDrive25s (218 HK og bensinrekkesekser) fra 2009/10 burde matche kravene og det gjør også den nyere X3 (F25) xDrive28 (258 HK og bensinrekkesekser) fom. 2011.

Dagens X1 (F48) er bygget på Miniens plattform og tilbys ikke med rekkesekser. Ergo må man tilbake til den første X1 (E84) generasjonen for å finne bensinrekkeseksere f.eks xDrive25i eller xDrive28i.

Ingen av disse bilene kjører på den samme komfortable og klassiske BMW måten som en E39 gjør, men nærmest kommer man trolig med X3 (F25) fordi den er størst og mest sofistikert konstruert. En litt eldre X5 (E70) kan naturligvis også være et alternativ, men da blir det fort veldig mye bil og effekt i forhold til kravene.

Jeg ville trolig ha valgt en X3 (F25), men i realiteten ville jeg ikke ha byttet bil kun pga. motoren i dette tilfellet. Store og tunge biler med bensinrekkesekser som f.eks xDrive28i er ikke økonomiske. Vi snakker om et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 1 liter til 1,1 liter pr. mil og fort opp mot 1,5 liter/mil motorveier. Dette merker man helt klart på lommeboken selv om man har et relativt romslig budsjett.

By the way... selv om Werther og undertegnede var på lange "kjøreturer" i natt får man allikevel et godt inntrykk av hvor skoen trykker med en tradisjonell bensinrekkesekser. Hvis den ikke er mer økonomisk i en relativt liten og lett E36 kan man jo bare tenke seg hvordan den er i en signifikant større og tyngre bil. En bensinrekkesekser med turbo er en delvis løsning, men da blir det dessverre veldig kostbart hvis det skal være en BMW.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...