Gå til innhold

Kor mykje større skive enn originalt kan ein ha saman med original kaliper?


RF91
 Share

Anbefalte innlegg

For dei so henge litt innpå her so har dei kanskje fått med seg at eg har masa litt om bremsar på E30. Dette er intet unntak, so here goes: Kor langt kan ein tøya strikken mtp. størrelsen på skivene og det som ein kaliper er tiltenkt? Planen min er å bruka kaliperar frå Porsche Boxster bak på E30'en, og på 300mm.de kombinerar dei det då med E46 328-skiver. Desse skivene er 294x19, mens Boxster-skivene er 292x20. Eg hadde ingen planar om å finne opp kruttet på nytt, men etter eg kom over eit innlegg på E30 Norge på Facebook so fekk eg tips om å bruke skive frå E92 320d som har måla 300x20, altso 8mm større diameter enn Boxster-skivene som kaliperane originalt er tiltenkt, men samme tjukkelse. I tillegg ville håndbrekken fungera saman med E92-skivene utan nokon form for modifisering.

Tingen eg lurer på er om dei 8mm blir litt for mykje å be kaliperen gapa over då det vil bli 4mm på kvar side av navet som vil forbli "ubrukt", eller om dette blir heilt ubetydleg.

 

Det skal seiast at eg har ikkje undersøkt kva "innpresset" på skiva er, eller om eg må modifisera noko anna for å få den til å passa. Dette her er berre litt tankar og idear som blir kasta rundt.

Men ja, bilen skal byggast om til 5-bolt bak slik at den blir lik E30 M3.

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Kan forøvrig nevna at eine settet til 300mm.de, tiltenkt bruk framme på E30, bruka 4-stempla Brembo-kaliper henta frå E38 saman ned skiver frå E46 M3. Skivene til E38'en (brukt 730i som eksempel, men det er samme bremsane på fleire E38'ar) er 316x28mm, mens M3-skivene er 325x28mm, altso 9mm større.

Utifrå dette kan ein vel tru at eit par millimeter her og der ikkje har nokon praktisk betydning? 

Noko eg har gløymt å ta med i tankegangen min?

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i hovudsak to ting som er potensielle problemer her, klaring mot "ryggen" på caliper (dersom du bruker branketter beregna på mindre skiver) og utforminga av klossen. Løsninga er eventuelt enkel, fres egne branketter med ønska mål. Problemet er eventuell godkjenning.

Designet på klossen er somregel brukt på andre biler, ofte er den samme paden brukt på litt større eller litt mindre skiver på andre biler.

Ser du på specsheets fra foreksempel AP Racing ser du at caliperene er somregel specca slik at de ikke har en fastsatt diameter på skive, men foreksempel fra 315mm til 330mm anbefalt. Dette må jo derimot takes med i design av branketter.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, hsd skrev:

er i hovudsak to ting som er potensielle problemer her, klaring mot "ryggen" på caliper (dersom du bruker branketter beregna på mindre skiver) og utforminga av klossen. Løsninga er eventuelt enkel, fres egne branketter med ønska mål. Problemet er eventuell godkjenning.

Designet på klossen er somregel brukt på andre biler, ofte er den samme paden brukt på litt større eller litt mindre skiver på andre biler.

Ser du på specsheets fra foreksempel AP Racing ser du at caliperene er somregel specca slik at de ikke har en fastsatt diameter på skive, men foreksempel fra 315mm til 330mm anbefalt. Dette må jo derimot takes med i design av branketter.

Har leita ein del etter informasjon om kva kaliperane er dimensjonerte for, men har ikkje funne ein skit. Veit du kvar eg kan finna nåke slikt?

Angåande brakettar so ser eg ikkje so mørkt på dette når det kjem til å få det til å funka. Som du seier so kjem problemet ved ein godkjenning hjå SVV, men det problemet tek eg når det kjem. Ventar fortsatt på svar på ein søknad eg sendte først i november og so på nytt i januar. Spørst om eg ikkje må ta meg ein ringerunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring fra originale kalippere. Det er klavene som bestemmer hvilke skiver som benyttes. Ofte brukes samme klosser selv om skivene er større. De større skivene har ofte en åpning eller ubenyttet område nærmest navet.

Noen eksempler.

E36 328 har 286/22 mm skiver. De kan endres til E46 328 skiver ved å brukes klaven fra E46. Da får man 300/22 skiver, men bruker samme størrelse klosser.

E34 540 har 302/28 mm skiver. Brukes E34 M5 klaven, kan man bruke 315/28 mm skiver. Klossene er de samme.

E39 540 har 324/30 mm skiver. E39 M5 har 345/32 mm skiver. 540 har like stor bremseflate på skivene, men M5 har flyttet klaven lenger ut. M5 klosser kan derfor benyttes på 540.

Er det ikke en utprøvd OK løsning til bruk i E30 som en får godkjent og ikke er for dyrt?

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RF91 said:

Har leita ein del etter informasjon om kva kaliperane er dimensjonerte for, men har ikkje funne ein skit. Veit du kvar eg kan finna nåke slikt?

Angåande brakettar so ser eg ikkje so mørkt på dette når det kjem til å få det til å funka. Som du seier so kjem problemet ved ein godkjenning hjå SVV, men det problemet tek eg når det kjem. Ventar fortsatt på svar på ein søknad eg sendte først i november og so på nytt i januar. Spørst om eg ikkje må ta meg ein ringerunde...

Blir vell litt vanskeligere med originaldeler, men eg kan aldri tru Ø300mm er noke problem. Eg vurderte jo å bruke boxstercaliper på Ø315mm skive forran før eg bestemte meg for AP.

Husker ikkje i farta org dim for bokster, men om dem er 19mm org så kan du risikere at du ikkje får på caliperen om klossene er helt nye om du kjører 20mm skiver. Det derimot berre mørketenking, men på somme calipere er det jammen meg trangt selv på org dim med nye klosser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du fordelen med større diameter bak skal være? Jeg antar selvsagt at det er for å få mer effekt ut av bremsene, men det er det to faktorer som gjør. Det ene er hvor langt ut kalipperen/bremseklossene blir montert, og det andre er størrelsen på klossene. Større diameter på skivene gir bare mer uavfjæret vekt, og flytter du kalipperen lengre ut, risikerer du at det blir vanskelig å finne felger som passer, uten at de blir for stor.

Dessuten påvirker det bremsebiasen.

Jeg hadde definitivt valgt en mer utprøvd rute, og heller gjort endringer når bilen er ferdig. 

Uansett, du kan vurdere å dreie ned yttersidene av skivene om de krasjer i kalipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eirik Viste skrev:

Jeg har bare erfaring fra originale kalippere. Det er klavene som bestemmer hvilke skiver som benyttes. Ofte brukes samme klosser selv om skivene er større. De større skivene har ofte en åpning eller ubenyttet område nærmest navet.

Noen eksempler.

E36 328 har 286/22 mm skiver. De kan endres til E46 328 skiver ved å brukes klaven fra E46. Da får man 300/22 skiver, men bruker samme størrelse klosser.

E34 540 har 302/28 mm skiver. Brukes E34 M5 klaven, kan man bruke 315/28 mm skiver. Klossene er de samme.

E39 540 har 324/30 mm skiver. E39 M5 har 345/32 mm skiver. 540 har like stor bremseflate på skivene, men M5 har flyttet klaven lenger ut. M5 klosser kan derfor benyttes på 540.

Er det ikke en utprøvd OK løsning til bruk i E30 som en får godkjent og ikke er for dyrt?

Eirik.

 

Er snakk om originale kaliperar her og. I dette tilfellet henta rett frå ein E38 730i :) Men her er det då snakk om eit sett 4-stempla kaliperar som, ifølge The Internet, er produsert av Brembo. Har lagt ved eit bilde
Det fins fleire forskjellige løysningar til E30, ja. So på ein måte er denne tråden litt "unødvendig" då eg strengt tatt ikkje treng å forske so alt for mykje på dette her for å få det til å fungera. Meeeen so har ein litt lyst å kanskje få da til å fungera bittelitt bedre enn det som er på 300mm.de (E46 328-skiver - 294x19 vs. E92 320d-skiver - 300x20). Tenke litt sånn at om da går an å oppgradera noko mens ein driv på, so kan ein like so godt gjera det :) Samtidig so er det veldig greit at det er kun standard-deler, mao. ingen blodpris på deler.

Uansett, blir det for mykje mas og modifisering osv. so blir det gjort på enklast vis og lagt inn ein bestilling på adapterar frå 300mm.de saman med 328-skiver frå Koed :)

 

3 timer siden, hsd skrev:

Blir vell litt vanskeligere med originaldeler, men eg kan aldri tru Ø300mm er noke problem. Eg vurderte jo å bruke boxstercaliper på Ø315mm skive forran før eg bestemte meg for AP.

Husker ikkje i farta org dim for bokster, men om dem er 19mm org så kan du risikere at du ikkje får på caliperen om klossene er helt nye om du kjører 20mm skiver. Det derimot berre mørketenking, men på somme calipere er det jammen meg trangt selv på org dim med nye klosser.

 

 

 

Boxster sine skiver bak skal vera 20mm tjukke, samme som E92 320d. Derfor eg driv og funderar på å gå ein anna veg enn 300mm.de har staka ut for oss. 
Når me kjem til adapterar so vil det stå litt på kva SVV seier. Eg har spurt dei om å få bruke "heimelaga" (ordentlig maskinerte deler, men eg lagar dei sjølv) om eg kan dokumentera materialkvalitet + eventuelle andre ting.

brembo e38.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Hva tenker du fordelen med større diameter bak skal være? Jeg antar selvsagt at det er for å få mer effekt ut av bremsene, men det er det to faktorer som gjør. Det ene er hvor langt ut kalipperen/bremseklossene blir montert, og det andre er størrelsen på klossene. Større diameter på skivene gir bare mer uavfjæret vekt, og flytter du kalipperen lengre ut, risikerer du at det blir vanskelig å finne felger som passer, uten at de blir for stor.

Dessuten påvirker det bremsebiasen.

Jeg hadde definitivt valgt en mer utprøvd rute, og heller gjort endringer når bilen er ferdig. 

Uansett, du kan vurdere å dreie ned yttersidene av skivene om de krasjer i kalipper.

Jo, når du seier det på den måten so er det jo lett å sjå at du har eit poeng. Hovedtanken min er at eg må med tiden ha større bremsar på bilen. Eg forstår at ein kan ikkje berre klaska på enorme skiver/kaliperar i hytt og pine og forventa super stoppekraft, so det skal reknast litt på også når tiden kjem. Dreiing av skiver og slike ting er igrunn uaktuelt sidan det då må gjerast kvar gang ein kjøper nye skiver + at eg vil igrun modda minst mogleg. That being said, so er eg klar over at å bygga om ein E30 til 5-bolts understell og montering av større bremsar frå all slags bilar ikkje innebærer bolt on-deler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det lite å gå på når en tenker på å bruke større skiver. Det er jo ikke stor klaring mellom skiven og klaven. Jeg har selv hatt E38 kalipperen, og fant ut at de ikke passer til andre enn E38 uten å modifisere. På E38 brukes de med 16" felger. Kit'et på 300mm.de  med E46 M3 CSL 345/28 mm skiver krever 18" felger.

BMW har stadig økt ytelsen på bremseeffekten bak. F.eks første utgaver av E32 750V12 som er en tung bil, brukte bare massive 300X12 mm skiver med 38 mm stempel. E46 328 har 294/19 skiver bak med 40 mm stempel. E39 520 Touring har 298/20 skiver med 42 mm stempel.

Siden du har mulighet til å lage braketter selv, hadde de lette standard E39 kalipperne med 296/22 skiver framme og 298/20 mm bak sikkert fungert veldig bra på E30. Alukalippere som på preface modeller også ble brukt på 530d og 535V8. Sikkert i minste laget på de utgavene, men burde holde i massevis på en lett E30.

Eirik.

Edit. Veldig så skrivefeil jeg hadde. Retter opp igjen.

Endret av Eirik Viste
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Eirik Viste skrev:

Ofte er det lite å gå på når en tenker på å bruke større skiver. Det er jo ikke stor klaring mellom skiven og klaven. Jeg har selv hatt E38 kalipperen, og fant ut at de ikke passer til andre enn E38 uten å modifisere. På E38 brukes de med 16" felger. Kit'et på 300mm.de  med 345/28 mm skiver frever 18" felger.

BMW har stadig økt ytelsen på bremseeffekten bak. F.eks første utgaver av E32 750V12 som er en tung bil, brukte bare massive 300X12 mm skiver med 38 mm stempel. E46 328 har 294/19 skiver bak med 40 mm stempel. E39 520 Tourinf har 298/20 skiver med 43 mm stempel.

Siden du har mulighet til å lage braketter selv, hadde de lette standard E39 kalipperne med 296/22 skiver framme og 298/20 mm bak sikkert fungert veldig bra på E30. Alukalippere som på preface modeller også ble brukt på 530d og 535V8. Sikkert i minste laget på de utgavene, men burde holde i massevis på en lett E30.

Eirik.

No ga du meg litt å grubla på :P Får ta meg ein liten runde med grubling og undersøking.. Har allerede både E38- og Porsche-kaliperar liggande, men er ikkje redd for at eg ikkje skal få solgt dei om eg bestemme meg for å gå ein anna veg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det finnes andre gode alternativer. Hadde jeg selv hatt E30, ville jeg prøvd å få til noe med E39 kalipperne. Veldig lette og med store stempler. 42 mm på alle Touringer bak. De vil virke veldig godt på en lett E30. Jeg prøver meg kanskje selv fram på noe på E36.

F.eks har jeg testet en kombinasjon på E36. Der hadde jeg M3 spindler. Da brukte jeg E46 328 300x22mm skiver framme av uoriginal type. De har større bremseflate enn originale har jeg funnet ut. E34 525/530V8/535 kalipperne passet rett på uten noen modding. Og hele bremseflaten ble dekket av klossen. Ble bare en liten prøvetur, men dette er gode bremser. Selvfølgelig vil E36 M3 315x28 mm skiver også passe på denne spindelen. Nå er jo M3 3.2 bærearmene og spindlene kjent for å kunne brukes på E30 og de er blitt mye dyrere å kjøpe brukt, men da har du noe som er originalt og har høy bremseytelse. Det finnes  custom braketter  som "trekker" bærearmen litt tilbake slik at hjulet står midt i hjulbuen. Dette har jeg forstått var et problem tidligere med å bruke 3.2 bærearmer og spindler, og framhjulene fikk feil hjulstilling. Kan finne ut av hva de heter gjennom en bekjent.

En kompis laget til et spesielt oppsett på ombygd E30 M3 godkjent med 3.8 M5 motor. Bilen hadde store 4 stemplete kalippere framme. Han lånte forskjellige skiver og kalippere fra meg og endte opp med E46 294/19 skiver og E46 330 kalipperne med 42 mm stempel bak. Tror at klaven hadde riktig "innpress" og passet rett over skiven. Det kan være at han bare sveiset igjen hullene på klaven og boret opp nye hull som passet til M3 understellet bak. 330 kalipperen bruker 22 mm tykkelse på skivene, og der er det sikkert litt å gå på i tilpasning til 328 skivene. Det er en billig løsning med god effekt. Jeg skal spørre han om detaljer hvis du ønsker. Og kan sikkert koble dere sammen . Han er en trivelig kar.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Eirik Viste skrev:

Jeg vil tro det finnes andre gode alternativer. Hadde jeg selv hatt E30, ville jeg prøvd å få til noe med E39 kalipperne. Veldig lette og med store stempler. 42 mm på alle Touringer bak. De vil virke veldig godt på en lett E30. Jeg prøver meg kanskje selv fram på noe på E36.

F.eks har jeg testet en kombinasjon på E36. Der hadde jeg M3 spindler. Da brukte jeg E46 328 300x22mm skiver framme av uoriginal type. De har større bremseflate enn originale har jeg funnet ut. E34 525/530V8/535 kalipperne passet rett på uten noen modding. Og hele bremseflaten ble dekket av klossen. Ble bare en liten prøvetur, men dette er gode bremser. Selvfølgelig vil E36 M3 315x28 mm skiver også passe på denne spindelen. Nå er jo M3 3.2 bærearmene og spindlene kjent for å kunne brukes på E30 og de er blitt mye dyrere å kjøpe brukt, men da har du noe som er originalt og har høy bremseytelse. Det finnes  custom braketter  som "trekker" bærearmen litt tilbake slik at hjulet står midt i hjulbuen. Dette har jeg forstått var et problem tidligere med å bruke 3.2 bærearmer og spindler, og framhjulene fikk feil hjulstilling. Kan finne ut av hva de heter gjennom en bekjent.

En kompis laget til et spesielt oppsett på ombygd E30 M3 godkjent med 3.8 M5 motor. Bilen hadde store 4 stemplete kalippere framme. Han lånte forskjellige skiver og kalippere fra meg og endte opp med E46 294/19 skiver og E46 330 kalipperne med 42 mm stempel bak. Tror at klaven hadde riktig "innpress" og passet rett over skiven. Det kan være at han bare sveiset igjen hullene på klaven og boret opp nye hull som passet til M3 understellet bak. 330 kalipperen bruker 22 mm tykkelse på skivene, og der er det sikkert litt å gå på i tilpasning til 328 skivene. Det er en billig løsning med god effekt. Jeg skal spørre han om detaljer hvis du ønsker. Og kan sikkert koble dere sammen . Han er en trivelig kar.

Eirik.

Å bruke deler frå E36 M3 er nok dessverre uaktuelt då eg har lest på nettet (og ein skal jo alltid tru alt ein les på internett :P) at styregeometrien på E30 ikkje blir heilt bra med M3-delane. Dessutan skal det forhåpentligvis bli E30 M3 fjørbein framme på bilen med tiden, so då er det greit å lage seg eit oppsett no som kan flyttast over til E30 M3 fjørbeina med lite/ingen modifisering :)

Bak derimot so kan det heller vera meir aktuelt med det oppsettet du seier, ja. Det kjem litt an på kva BT seier angåande "heimelaga" adapterar til kaliperane og. Om dei seier det er greit so prøver eg mest sannsynleg med Porsche-kaliperane eg har liggande, men hvis ikkje so er det ingen dum ide å bruka deler frå E46 :) Skal gi deg beskjed om det blir aktuelt. Biltilsynet har ikkje akkurat turbomata svarprosessen sin når dei får ein søknad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...