Gå til innhold

kjøpe bil, ikke registert på selger. hva gjør jeg? (han har tatt den i bytte)


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei. jeg skal sansynligvis kjøpe en bil over helgen.

 

selger har tatt den i bytte mot en annen bil.  og det ser ikke ut til at han har omregistrert den på seg selv. 

jeg søkte opp bilen på statens vegvesen og der står det som følger:

 

Registrert første gang i Norge 05.10.2007
Registrert første gang på eier 24.04.2008
Registrert i distrikt Bergen
Sist EU-godkjent 21.10.2016
Neste frist for godkjent EU-kontroll 31.08.2018
Solgt dato 27.01.2017
Oppbygd Nei

hvordan gjør jeg dette på en smart måte så jeg ikke går i noe felle.  om den ikke er omregistert så har jeg ikke bevis på at han eier bilen?  da kan han like greit ha stjelt eller lånt den og selge den... ?     

regner med at alt er på stell siden den står registrert som solgt på statens vegvesen men man vet jo aldri.   bilen står nå nede i oslo-området.   registrert i bergen som dere kan se. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett alternativ er jo og dra på biltilsynet sammen og få den registrert på meg før jeg fører over penga.   

eller kreve at han registrerer den på seg selv før jeg kommer nedover.  da er det jo uansett fri omreg til meg.  så kan jeg betale han for omregistreringen bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:  jeg sendte regnr til 2282.  

 

da står det at den er registrert på ett bil-salg firma i oslo-området.  sikkert noen som kjøper og selger biler det der da.  

omregistrering 1500 står det i sms'en.  rart at den er registrert på firma også er det omregistreringsavgift..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringt SVV å hørt da?

Er ikke uvanelig at man i sånne situasjoner leverer omreg, men ikke betaler omreg avgiften. Da står man som eier i SVV sine system, men kan ikke hente ut skilta før omreg er betalt. ( som neste eier sikkert står for ) Som du ser står det "solgt" for ikke lenge siden.

Dette gjelder vell derimot kun biler uten skilt, typisk ikke gått igjennom eu, solgt rimelig og ordnet opp av selger.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til at det står skilter på bilen. 

 

en annen ting.  når den er registrert på firma. så skal vell pengene føres til firma også?     hvis ikke har jeg strengt tatt tatt en bil fra ett firma og betalt en annen person rent juridisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte og spørre om årsavgiften.  men kommer den til meg nå tru? 

 

trur jeg tar kontakt med han i morgen og sier det som det er jeg. at vi omregistrer bilen før den betales. ellers kan han bare glemme det.  nok biler og velge i på finn som dere sier. 

 

han gikk ned i pris litt for lett (20.000). så nå synes jeg det begynner og skurre litt. 

Endret av space-ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20k av hvor mye?

Årsavgift skal i følge loven betales av den som eier bilen 1. januar. Hvem som helst kan betale den i praksis, men lovmessig har du ikke krav på å betale den om du kjøper den nå. Men få den omregistrert før du betaler noe, ja.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, ja. Men sånt skjer jo også. Når jeg skulle kjøpe min bil så ringte jeg selger bare for å høre hvor mye diskusjon det var på prisen, og bare da over telefon gikk han ned 10k. Når jeg kjøpte den så var det 5k i avslag til. På en bil til 60k. Så MÅ ikke være noe tull bak det, men virker likevel litt sketchy, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...