Gå til innhold

feil på registerkjede bmw 1 serie 2012 116d 60 000km.


bmw-520i
 Share

Anbefalte innlegg

hei.

foreldrene mine har en bmw 1 serie 2012 modell med 1,6 liter diesel motor. de ringte meg ang tikke lyd i motoren jeg tok en liten prøvetur og fant ut at dette må være enten ventil lyd eller registerkjede. de dro deretter bort på bavaria der noen hørte på lyden og de var nesten 100% sikker på at dette var registerkjede. og koster 25-30 tusen.

 

denne bilen ble kjøpt i norge men er importer til norge av et firma på østlandet. bavaria sier at denne ikke har noe garanti på grunn av den er importert noe jeg syns høres litt rart ut. men det kan hver de har riktig. grunnen til jeg legger dette ut og spør litt, er har foreldrene mine noe sak her med tanke på at motor kun har gått 60 000 km? kan de kreve at bavaria norge dekker dette?  sist jeg byttet registerkjede på en motor var den gått 340 000.

har lest for en stund siden at det har vert flere lignende saker oppe på bimmers ang garantier rundt feil på motor så det er derfor jeg spør litt forsiktig ang dette. og evt hvordan bør foreldrene mine gå frem.

 

takker for alle tips og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at BMW har hatt en kampanje der de har gjort utbedringer knytet til registerkjede på eldre biler (feks min bruktimporterte 08 modell) enn dette burde jo det vært en mulighet for at dette også kunne blitt dekket av BMW-fabriken på noe slags goodwill. Ville kanskje prøvd å tatt direkte kontakt med BMW Norge for å undersøke.

Jeg vil også sjekket om dette foreldrene dine tilfeldigvis har en av de utvidet kasko-forsikringene som dekker motorskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar så langt. 

jeg ba foreldrene mine og ta kontakt med bmw norge rundt dette. og de har nå fått sendt inn en søknad rundt denne feilen, for og se om noe vil bli dekket. bmw norge sa i tlf at de syns dette var nokså tidlig for skifte av registerkjede så det var absolutt mulig at dette ville bli dekket av bmw.  så får en bare krysse fingrene for at dette blir dekket ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god dag. 

foreldrene mine fikk levert inn bilen på bavaria for at de skulle se nærmere på motoren. 

etter noen timer  var svaret fra bavaria, at denne lyden var fra registerkjede og at selv om de byttet dette ville lyden forsatt være der. lite imponerende kvalitet spør du meg. kjørt 60 000 km og begynner og lage lyden som en 30 år gammel m20b25 motor. 

en så viktig del av motoren skal ikke lage sånne lyder. en sånn lyd er en slitasje lyd noe som tyder på at noe ikke er som det skal. kan ikke forstå fra bmw sin side og si dette er normalt. ting blir ikke laget for og vare lengre som før. nå er alt fokuset på og tjene mest og alle skal bli rike. 

Endret av bmw-520i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det såpass nært opp til grensen på fem års reklamasjon at du bør ri flere hester. I tillegg til løpet du kjører mot BMW, bør også selger/importør kontaktes snarest for å avklare ansvarsforhold.

Edit: Kan det være en idé å bytte hele motoren? Denne har gått vel 20 000, prisen er 32 000.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, bmw-520i skrev:

god dag. 

foreldrene mine fikk levert inn bilen på bavaria for at de skulle se nærmere på motoren. 

etter noen timer  var svaret fra bavaria, at denne lyden var fra registerkjede og at selv om de byttet dette ville lyden forsatt være der. lite imponerende kvalitet spør du meg. kjørt 60 000 km og begynner og lage lyden som en 30 år gammel m20b25 motor. 

en så viktig del av motoren skal ikke lage sånne lyder. en sånn lyd er en slitasje lyd noe som tyder på at noe ikke er som det skal. kan ikke forstå fra bmw sin side og si dette er normalt. ting blir ikke laget for og vare lengre som før. nå er alt fokuset på og tjene mest og alle skal bli rike. 

Visst de bytter kjedet, og tilhørende deler. Så er det fysisk umulig at lyden av ett slakt kjede fortsatt skal være der. 

Kjør på, grav videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
11 minutter siden, Flyinghorn skrev:

Jeg vurderer å kjøpe meg en 2010 1-serie som pendlerbil, er det noen spesielle års modeller som har dette registerkjede problemet?  og noen som har peilin på ca forbruk på motorvei ca 110km/t?

Eier ikke BMW enda så er litt ny på det her. :) 

Dette er dessverre litt bingo,  men i all hovedsak strekkes kjede rundt 100 000km. Istede for og lete etter spesielle motorkoder, hvor dette problemet skulle vært utbedret, ville jeg heller satset på og finne et forsikringsselskap, hvor vilkårene er kostnadsmessig spiselig om det skulle skje noe. Registerkjede bytte før total havari koster 30-40 000kr alt ettersom hvem som skrur, da motoren må ut av bilen. Verkstedet beregnet 32 timer for jobben. 

Jeg bruker IF nå, etter at bilen ble 8 år, selv om kjede ble byttet i 2015 på min bil. 

Lykke til i jakten på drømmebilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Eivind320x skrev:

Dette er dessverre litt bingo,  men i all hovedsak strekkes kjede rundt 100 000km. Istede for og lete etter spesielle motorkoder, hvor dette problemet skulle vært utbedret, ville jeg heller satset på og finne et forsikringsselskap, hvor vilkårene er kostnadsmessig spiselig om det skulle skje noe. Registerkjede bytte før total havari koster 30-40 000kr alt ettersom hvem som skrur, da motoren må ut av bilen. Verkstedet beregnet 32 timer for jobben. 

Jeg bruker IF nå, etter at bilen ble 8 år, selv om kjede ble byttet i 2015 på min bil. 

Lykke til i jakten på drømmebilen :) 

Takk for hurtig svar, har IF utvidet forsikring på motor og drivverk på eldre biler som ikke andre forsikringsbyrå ikke har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige selskapene opererer med ulike vilkår, slik at det kan bli svindyrt og reparere hos "feil" selskap.

Var en kjapp tur innom Codan, og deres drivlinje forsikring gjelder til bilen er rulla 200 000km og sier ingenting om alder. 4000kr i egenandel opp til 100 000km. 6000kr eller 20% egenandel opp til 150 000km. Også 30 % derfra.  

IF kunne ikke tegnes etter 9 år, men varte kun til bilen var 12 år.  

Det er selvfølgelig viktig med komplett servicehefte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.2.2018 at 17.00, Eivind320x skrev:

De forskjellige selskapene opererer med ulike vilkår, slik at det kan bli svindyrt og reparere hos "feil" selskap.

Var en kjapp tur innom Codan, og deres drivlinje forsikring gjelder til bilen er rulla 200 000km og sier ingenting om alder. 4000kr i egenandel opp til 100 000km. 6000kr eller 20% egenandel opp til 150 000km. Også 30 % derfra.  

IF kunne ikke tegnes etter 9 år, men varte kun til bilen var 12 år.  

Det er selvfølgelig viktig med komplett servicehefte

Når jeg pratet med if her i høst fikk jeg beskjed om at hvis du tegner motor og drivverk forsikring på bilen innen den er 8 år så gjelder denne forsikringen fram til bilen har gått 200 tusen km uavhengig av bilens alder. 

Utifra det jeg husker og ha lest på if er at serviceintervaller skal være fulgt opp. Sto ikke noe krav om at det sku være utført av et godkjent verksted eller lignende? Så med andre ord så kan du utføre dette selv privat om du vil? 

Rett meg om jeg tar feil.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2018 at 22.44, vegard89 skrev:

Når jeg pratet med if her i høst fikk jeg beskjed om at hvis du tegner motor og drivverk forsikring på bilen innen den er 8 år så gjelder denne forsikringen fram til bilen har gått 200 tusen km uavhengig av bilens alder. 

Utifra det jeg husker og ha lest på if er at serviceintervaller skal være fulgt opp. Sto ikke noe krav om at det sku være utført av et godkjent verksted eller lignende? Så med andre ord så kan du utføre dette selv privat om du vil? 

Rett meg om jeg tar feil.

Jeg har Codan på min gamle 1997 mod E39. Den er gått 87000km og jeg har gjort de siste servicene selv på den iht produsentens anbefaling. Så lenge du skrur på din egen bil er det tillatt iht lov, men du har feks ikke lov å skru på andre sine biler. Så siden det ikke er spesifisert at verksteder skal gjøre jobben kan jeg ikke se at forsikringsselskapet i etterkant kan påberøpe seg dette forbeholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...