Gå til innhold

SOLVED: (DIY nederst) Mister 2-gear på automatkassen


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Nylig opplever jeg at jeg er i ferd å miste 2 gear på automatkassen. Bilen er en 2002 BMW 320dA Touring 150hk.

Det skjer i en oppoverbakke der fartsgrensen er 30-sone slik at automatkassen veksler mellom 3 og 2 gear. Det er når den veksler ned til 2 gear at det virker som kassen "glipper".

Automatkasser fungerer jo med at akslinger bremses med forskjellige typer koblinger/bremsebånd. Jeg mistenker at "bremsebåndet" for 2 gear kan være slitt og dermed glipper. Dette vil jo medføre ytterligere slitasje og at jeg vil miste 2 gear totalt om relativt kort tid.

I tillegg har jeg igjennom 10 år hatt problemet med "Shudder cluch" i converteren. Derfor lurer jeg på om det er noe vits å bruke penger på en erstatningskasse/renovering. Dette kommer fort til å bli 30000kr++ Bilen er vel ikke verd mer enn 40000kr.

Særdeles irriterende med tanke på at alt annet fungerer helt topp og at bilen har sportsseter i skinn, navigasjon, M-Tech2 sportsunderstell, Harman Kardon HiFi, der alt elektrisk fungerer. En bil som fortsatt etter 230000km virker solid sammenskrudd og uten en ulyd i interiøret eller understellet.

 

PS! Har hørt om en som var ekspert på BMW sine automatkasser i Tromsø. Noen som kjenner til han?

 

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Han mister cruisecontrol hvis han bygger om til manuell da hjernen må lures til å tro at den står i p.

Jeg ville byttet i en brukt kasse, og flushet den.

Å lure hjerrnen til å tro den står i P er jukse metoden.

Den riktige metoden er å endre VO listen til manuell gir. Da vil cruice kontroll fortsatt virke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg sitter med en mavefølelse at jeg har to valg: Selge bilen som delebil. Kanskje jeg får 20000kr for den(Forhåpentligvis).

Eller jeg får tak i en brukt byttekasse. Å overhale en automatkasse og bytte converter vil uansett komme på over 30000kr på en bil som er verd 40000kr.
Da er spørsmålet: Hvordan og fra hvem man kontakter for å få tak i en brukt automat?
Jeg ser at Knack's Automatgir i Tromsø er fortsatt i drift, så jeg tenker å ta kontakt for å få tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nbfbildeler.no er et register blant mange av opphøggerne. 

Ellers ville jeg sett etter private som selger sine biler som delebil/vrak hvor du kan plukke ut girkassen og selge videre/vrake hvis ingen allerede demonterer for salg.

Jeg vet ikke hvilken kasse som står i din bil, men det er trolig flere andre biler som deler kasse. Vær oppmerksom på at kontakten til ledningsnettet er lik. Den feilen har jeg gjort..

Mulig du kan se i sverige og? Vet ikke hvor du bor.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 320d 6 trinns manuell kasse liggende, og ville mye heller bygget om enn å skifte aut.kassen. Jo eldre bilene blir , desto mer sjanse for å få problemer med aut.kassen. Det drar ofte på seg mye kostnader. Hele sløyfen til aut.kjølingen og trolig den nye kassen må flushes.

Ombygging til manuell blir sikkert mye billigere, i alle fall hvis du kjøper kasse hos opphogger. I tillegg har jo du en sportslig bil, og den blir sprekere med manuell kasse. Og trolig mer populær og mer verdt ved et senere salg.

6 trinns kasse med ca 100.000 km og svinghjul med clutch selges for 7.000 kr + eventuell frakt.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Jeg har 320d 6 trinns manuell kasse liggende, og ville mye heller bygget om enn å skifte aut.kassen. Jo eldre bilene blir , desto mer sjanse for å få problemer med aut.kassen. Det drar ofte på seg mye kostnader. Hele sløyfen til aut.kjølingen og trolig den nye kassen må flushes.

Ombygging til manuell blir sikkert mye billigere, i alle fall hvis du kjøper kasse hos opphogger. I tillegg har jo du en sportslig bil, og den blir sprekere med manuell kasse. Og trolig mer populær og mer verdt ved et senere salg.

6 trinns kasse med ca 100.000 km og svinghjul med clutch selges for 7.000 kr + eventuell frakt.

Huff, må si det fristet meg. Synd jeg ikke klarer å skru, og kjenner heller ingen som kunne tatt på seg jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men mulig jeg kunne ha stått for ombyggingen sammen med en dyktig bilkompis. Jeg har godt utstyr til å bytte kassen m.m. Kompisen kan tilpasse mellomakslingen eller 6 trinns manuell aksling skaffes. Giroverføring, pedalsett med mastersylinder skal nok og være greit å få tak i.Kompisen min er og veldig dyktig med elektronikk og koding.

Mekkeplassen min er i Stavanger. Jeg har hatt kassen lagret i trolig 7-8 år i påvente av å bli brukt på et prosjekt, men er enda ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slow down! Det er ikke en 6-trinns,  men en 5-trinns: GM A5S-360R eller i US heter den GM 5L40-E som bl.a står i Cadillac CTC/STS/SRX samt noen GM/Opel/Holden-modeller. Denne er sertifisert opp til 340Nm. På 3,0d brukes en forsterket utgave som heter A5S-390R som tåler opp til 422Nm.

Jeg har sett video på en komplett "rebuild" av denne kassen og det er faktisk ikke så komplisert. Kit'et koster ca.400US$ og krever faktisk ikke så mye spesialverktøy. Det er noen svære låse-ring som krever store låsering-tang og spesiell pasta for å forsegle pakning og tetningsringer. Ellers er Texaco-oljen erstattet med Dextron VI ATF :-)

Men jeg finner ingen DIY for å faktisk ta ned gearkassen :-o

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mons1 skrev:

Slow down! Det er ikke en 6-trinns,  men en 5-trinns: GM A5S-360R eller i US heter den GM 5L40-E som bl.a står i Cadillac CTC/STS/SRX samt noen GM/Opel/Holden-modeller. Denne er sertifisert opp til 340Nm. På 3,0d brukes en forsterket utgave som heter A5S-390R som tåler opp til 422Nm.

Jeg har sett video på en komplett "rebuild" av denne kassen og det er faktisk ikke så komplisert. Kit'et koster ca.400US$ og krever faktisk ikke så mye spesialverktøy. Det er noen svære låse-ring som krever store låsering-tang og spesiell pasta for å forsegle pakning og tetningsringer. Ellers er Texaco-oljen erstattet med Dextron VI ATF :-)

Men jeg finner ingen DIY for å faktisk ta ned gearkassen :-o

Kassen Eirik hadde er 6 Trins manuell hvis jeg forstod riktig. Altså heller bygge om til det, enn å bytte automatkassen til en lik automatkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...