Gå til innhold

SOLVED: (DIY nederst) Mister 2-gear på automatkassen


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Å ta ned kassen er temmelig enkelt, men det er en fordel å ha bukk. Dog ingen nødvendighet. Hvis du prøver, tror jeg du får det til.

Å bytte til manuell er noe du bør vurdere, da bilen også vil bli mer verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løftebukk og girkassejekk, så er godt utrustet til jobben. Hvis jeg får tak i en mellomaksling til overkommelig pris og har den klar på forhånd, skal ombyggingen være gjort på en dag. Men å ha litt tid i sikkerhet er alltid greit. Begynner vi fredag kveld er det mulig for kompisen min å få laget til mellomakslingen og, i tilfelle jeg ikke får tak i rimelig nok. Så lenge bilen er kjørbar så er det jo litt tid til å kunne planlegge jobben og få tak i deler. Må høre med kompisen min og. Han beregner mer betalt per time for sin del av arbeidet enn jeg gjør.

Jeg antyder ca 18.000 kr for alt av deler og ferdig arbeid for å bygge om til E46 320d 6 trinns manuell kasse.

Dette kan vi snakkes nærmere om. Nummeret mitt er 92 22 65 44, hvis du vil ta en prat.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noe å forholde deg til med prisen. Det er en del deler som må byttes.

Etter det jeg kjenner til er det 2.47 utveksling på 320d 5 trinns manuell kasse. Den har 1:1 utveksling i 5. gir. 320d 6 trinns kasse har 2.56 utveksling(samme som E36 325tds) 6. giret tror jeg har 0.83 utveksling. Tipper turtallet er 1.800 omdreininger i 100 km/t i 6. gir. 325 tds har ca 2.050 omdr. i 100 km/t med 5 trinns man. kasse.

320d 5 trinns aut. kjenner jeg ikke utvekslingen på. Men turtallet er ganske likt som på 6 trinns kassen uansett. Bare at du har ett gir til og kortere steg, som og gir mer direkte respons når riktig gir velges. En finner nok lettere et gir som passer spesielt godt opp akkurat den bakken eller den sterkningen. Gir mer fleksibilitet. Ombygging til 5 trinns manuell kasse hadde jeg ikke anbefalt, siden du da har samme turtall i 5. gir man. kasse som 4.gir på 320d aut.kassen.

Du får tenke over hva du vil gjøre.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.2.2017 at 17.31, tennbrikket skrev:

Kassen Eirik hadde er 6 Trins manuell hvis jeg forstod riktig. Altså heller bygge om til det, enn å bytte automatkassen til en lik automatkasse.

Jeg tror det blir billigere med en brukt automatkasse. Plug'n Play og ingen annen ombygging. Har tilgang til verksted, løftebukk og alt. Må bare først få konstatert hva som er problemet. Skal senere i dag sjekke oljen og lukte på den. Den skal vist lukte "kattpiss" hvis lamellene er svidd.
Det jeg trenger en avklaring er om den originale ATF-oljen som er helt hyperspesiell: Texaco ELT 7045E kan erstattes med Dextron VI ATF. Noen påstår det og at Texaco-oljen ikke lenger produseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.2.2017 at 11.58, Eirik Viste skrev:

Du har noe å forholde deg til med prisen. Det er en del deler som må byttes.

Etter det jeg kjenner til er det 2.47 utveksling på 320d 5 trinns manuell kasse. Den har 1:1 utveksling i 5. gir. 320d 6 trinns kasse har 2.56 utveksling(samme som E36 325tds) 6. giret tror jeg har 0.83 utveksling. Tipper turtallet er 1.800 omdreininger i 100 km/t i 6. gir. 325 tds har ca 2.050 omdr. i 100 km/t med 5 trinns man. kasse.

320d 5 trinns aut. kjenner jeg ikke utvekslingen på. Men turtallet er ganske likt som på 6 trinns kassen uansett. Bare at du har ett gir til og kortere steg, som og gir mer direkte respons når riktig gir velges. En finner nok lettere et gir som passer spesielt godt opp akkurat den bakken eller den sterkningen. Gir mer fleksibilitet. Ombygging til 5 trinns manuell kasse hadde jeg ikke anbefalt, siden du da har samme turtall i 5. gir man. kasse som 4.gir på 320d aut.kassen.

Du får tenke over hva du vil gjøre.

Eirik.

Her er visst utvekslingen:

Gear ratios:

1 2 3 4 5 R
3.42 2.21 1.60 1.00 0.75 3.02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.2.2017 at 7.44, Mons1 skrev:

Takk for gode råd. Jeg sitter med en mavefølelse at jeg har to valg: Selge bilen som delebil. Kanskje jeg får 20000kr for den(Forhåpentligvis).

Eller jeg får tak i en brukt byttekasse. Å overhale en automatkasse og bytte converter vil uansett komme på over 30000kr på en bil som er verd 40000kr.
Da er spørsmålet: Hvordan og fra hvem man kontakter for å få tak i en brukt automat?
Jeg ser at Knack's Automatgir i Tromsø er fortsatt i drift, så jeg tenker å ta kontakt for å få tips og råd.

Hvis du bestemmer deg for å selge den som delebil for rundt 20 så er jeg nok interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet at BMW sine Automatkasser på disse modellene. Automatkasse: GM A5S (360R/390R) kan kjøre uproblematisk på Dextron III ATF-olje. Det er bare tull å bruke masse penger på den originale Texaco ELT 7045E som koster 400kr literen. Dette var bare noe BMW fant på for å hevde "Livstidsolje". Man kan kjøre på Dextron III og kjøre en oljeskift hver 70000km.

Tar oljeskift nå kommende helg og får da dommen om det er mulig å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mons1 skrev:

Dette var bare noe BMW fant på for å hevde "Livstidsolje".

Som viste seg å ikke være "livstidsolje" likevel. Flere fabrikanter kjører med dette "livstids" greiene. Mercedes-Benz var en av de første som gikk tilbake på dette og begynte å skifte olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING:

Da har jeg skiftet olje på automatkassen. Egentlig en kjempeenkel sak.

Eneste spesial-verktøy er T45 Torx og en IR-temp-måler.

DIY:

Du trenger: Filter, pakning og nye skruer for bunnpanna. 7liter Dextron III ATF. Håndpumpe for olje med slanger. 8mm 6-kant, 10mm 6-kant, T45 Torx, Middels Phillips Skrutrekker. Masse tørkepapir.

1. Jekk opp i plan og sikre med støttebukker eller bruk løftebukk.

2. Ta bort metalldekslet over drivstoffpumpe (8mm 6-kant)

3. Ta bort beskyttelsesdekselet under gearkassen. (Stjerneskru)

4. Løsne først Nivåskruen med T45. Disse er lett å ødelegge og hvis du ikke får løs skruen, så er du f.... hvis du har tappet av oljen.

5. Løsne avtappingsskruen og la oljen renne ned i en bøtte/fat e.l. Bruke gjerne hansker for å ikke få olje på fingrene.

6. Når det er tomt, sett tilbake avtappingsskruen og løsne alle 20stk 10mm 6-kant. Ta bort alle utenom 2 stk som holder bunnpanna. (Det er enda endel olje igjen i bunnpanna).

7. Løsne de siste 2 mens man holder bunnpanna. Løsne panna forsiktig og senk den ned. Tøm resten av oljen ut.

8. Sjekk bunnpannen for metallspon. Ta løs magneten og sjekk hva som er festet til den. Er det store metallpartikler, så kan man være litt bekymret. Gjør ren magneten.

9. Vask bunnpanna slik at den er helt ren.

10. Dra løs filteret og sjekk at du får med deg alle 2stk gummi-pakningsringer. De kan sitte igjen i hullet.

11. Tørk bort all synlig olje i gearkassen. Press på nytt filter.

12. Legg over ny pakning på bunnpanna og sett den tilbake (Husk å sett tilbake magneten)

13. Fest først alle skruer og skru til fra midten og utover. Gjerne i flere omganger. Teit skruene lett til. Det skal ikke være mye moment på disse. Sjekk o-ringen på avtappningsskruen og skift hvis den er sprukken/dårlig. Skru til pluggen. Trenger ikke mye moment.

14. Pump i ny olje til det renner over. Ca. 3-4liter. Sett på nivåpluggen. (Husk O-ring)

15. Start motoren, sjalt igjennom gearene (D-N-R-N-D-N-R 5 ganger). Sett den så i Park. La motoren fortsatt gå.

16 Bruk IR-temp-måleren og vent til du måler ca.45 grader på bunnpanna. Mens motoren går kan du uansett fylle på videre med olje. Det er den siste etterfyllingen at det er viktig at oljen er mellom 45-50 grader.

17. Det vil til slutt gå ca. 5-6,5 liter olje på avhengig av hvor mye olje som er lekket ut med årene. På min fikk jeg på ca. 6,5liter, noe som betyr at jeg hadde for lite olje på gearkassen og at dette er årsaken til problemet.

18. Når det er fullt. så skru til nivåpluggen og monter alt tilbake. Ta en prøvetur og sjekk at alt fungerte. For meg så fikk jeg alle gearene tilbake og gearkassen virker helt iorden.

 

Da blir det ingen delebil lagt ut for salg.

Pris på filter, pakning og skruer 1100kr på Hellanor. Olje 560kr på Biltema. Arbeidstid: Noen 2-4 timer avhengig av effektiv jobbing.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bimmerlars skrev:

Så flott at det løste seg med kun et skift av olje og filter. Vil tippe det satt partikler i ene solenoiden som løsnet med ny olje.

Jeg tror jeg rett og slett hadde for lite olje på gearkasse. Flere skruer på bunnpanna var helt løse og det var spor etter olje som har lekket ut. Det at jeg faktisk fikk inn nesten 7 liter, bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...