Gå til innhold

Spørsmål rundt en 2014 F11 520dAT xDrive


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig kjøpt en 2014mod (sen 2013) 520dA Touring xDrive. Dette er opprinnelig en svensksolgt bil, kun langkjørt der kun førersetet har vært i bruk.

En drøm å kjøre og spesielt på vinteren.

Jeg har noen spørmål og håper noen som har erfaring med F10/F11:

- Instrumentet og navi er i svensk språk. Kan dette endres til norsk?

- Knappen DSC-off har tidligere betyd å slå av DSC + Antispinn. Når jeg trykker på den som kommer det "Traction" på displayet og en tekst som kan tolkes som at xDrive settes opp til framkommelighet. Slår jeg den av igjen, så kommer det "Comfort" opp i displayet. Betyr det at ved dårlig framkommelighet i f.eks dyp snø, så kan man med fordel å trykker man på denne knappen?

- Når jeg starter bilen, så får jeg varsel om Service om 5000km. Hvordan finner jeg ut om hvilken type service og hva koster en slik service?

 

Det er en ting som irriterer meg på denne bilen. De leveres originalt med del-elektriske seter. Hvorfor i alle verden er det ikke elektrisk justering fram og tilbake? Og at plasseringen for denne justeringen er nede ved dørken på høyre side. Dvs man kan ikke justere bak setet uten å krype inn i bilen hvis setet er kjørt helt fram :-0

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om du kan endre fra svensk til norsk, norsk språk kom inn først etter en viss dato.

Hva du skal ha service på finner du inne på info om bilen, inne i iDrive-systemet (skjermen). Rimelig lett å finne frem her. Hva det koster avhenger av hvilket verksted du benytter deg av.

Helelektriske seter er ekstrautstyr, så det betyr bare at første bileier ikke brukte penger på dette da han bestilte bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mons1 skrev:

Jeg har noen spørmål og håper noen som har erfaring med F10/F11:

- Instrumentet og navi er i svensk språk. Kan dette endres til norsk?

- Knappen DSC-off har tidligere betyd å slå av DSC + Antispinn. Når jeg trykker på den som kommer det "Traction" på displayet og en tekst som kan tolkes som at xDrive settes opp til framkommelighet. Slår jeg den av igjen, så kommer det "Comfort" opp i displayet. Betyr det at ved dårlig framkommelighet i f.eks dyp snø, så kan man med fordel å trykker man på denne knappen?

- Når jeg starter bilen, så får jeg varsel om Service om 5000km. Hvordan finner jeg ut om hvilken type service og hva koster en slik service?

Grattis med flott bil!! :)

Vedr. dine spørsmål:

1. Jeg tror du kan endre til engelsk språk (evt. også tysk) i menyer/display, men ikke norsk. For å kunne velge norsk tror jeg bilen må komme med norsk språk som et tilvalg i utstyrslista. Du finner den i iDrive under Vehicle Settings, Settings, e.l.

2. Jeg tror DSC-off slår av (nesten) all elektronikk for å holde bilen på veien, f.eks. hvis man ønsker hjulspinn for å komme opp en bakke om vinteren. (Tviler på at du trenger dette særlig ofte når du har xDrive, men det kan jo være artig for å leke seg litt på vinterføre.) Når man slår DSC på igjen, går bilen automatisk i comfort-modus, det skjer på min bil også.

3. Det er en detaljert service-oversikt som viser hva som må gjøres ved hvilken kilometerstand i iDrive under Vehicle information. Priser får du hos ditt nærmeste BMW-verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. problemstilling nr. 2: Dersom du gir den knappen et kjapt trykk så går bilen i traction mode, det vil si at bilen tillater mer hjulspinn og skrens, slik at man lettere kommer seg løs, eller får mer krefter opp en glatt bakke. Dersom man holder den knappen noe lenger så skrur bilen av alt av hjelpemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...