Gå til innhold

e38 starter ikke. helt dødt


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei.   jeg skulle starte e38n i dag. men der var det ikke liv gitt.    jeg prøvde også ett annet batteri, så det er ikke strømmangel. 

det er akkurat som at den står i gir. alt ser ut til og funke men starteren reagerer ikke.    har prøvd og starte den i både P og N. 

 

er det sikringer på startmotoren noen plass?      starteren har aldri fusket før så synes det er rart om det er den? 

 

alle tips mottas med stort takk :D

 

gjelder 94 730ia.    bilen har ikke startsperre forresten.   det vet jeg med sikkerhet da jeg måtte ta ut tenningslåsen for 2 år siden da den gikk istykker.  da startet den uten nøkkelen i tenningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når du vrir nøkkelen rundt? Bare starteren som ikke slår inn?

Det første jeg ville sjekket er at relevante sikringer er i orden.

Deretter ville jeg sjekket rele hvis det er aktuelt, og eventuelt koblet strøm rett på starteren.

Hvis starteren slår inn og alt annet er i orden, er det vel naturlig å anta at problemet ligger i tenning, ledningsnett eller hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, D.Toft skrev:

prøvd å banke på starteren for å se om det skjer noe?

evt tjuvkoplet starteren ved å jumpe styrestrøm og +?

 

nei, har ikke prøvd og banke på den.   jeg tenkte på det faktisk, så jeg stakk hodet såvidt under der. så 3 ledninger, ble litt usikker på hvordan jeg evt skulle gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Hva skjer når du vrir nøkkelen rundt? Bare starteren som ikke slår inn?

Det første jeg ville sjekket er at relevante sikringer er i orden.

Deretter ville jeg sjekket rele hvis det er aktuelt, og eventuelt koblet strøm rett på starteren.

Hvis starteren slår inn og alt annet er i orden, er det vel naturlig å anta at problemet ligger i tenning, ledningsnett eller hjerne.

 

det skjer ikke noe når jeg vrir om nøkkelen.  akkurat slik som om at den skulle stå i gir.   lys og alt ellers virker. 

jeg letet etter sikringer uten og finne noe.  hvor ligger evt sikring og rele på diss da tru :-k  

 

det slo meg at tenningslås kan være dårlig.  men burde ikke det gi litt forvarsel med å bli lit periodevis trøblete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner jeg og forstå folk som gir opp bilen når man kommer inn i en trøblete periode ](*,)   

føler jeg har byttet for mye til å gi den vekk på finn også.  ny tenningslås, bremser fram/bak, dynamo,vannpumpe, alt av reimer og hjul på motor, toppdekselpakninger ++ er byttet det siste året.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan faktisk være fryst starter også, det er ikke så uvanlig som man tror, ( hvis den står ute i kulda da) 

men det du faktisk kan gjøre her da før du bytter starter er å måle om du får strøm ned til innslaget på starteren fra tenning, men da er du avhengi av å ha en kompis som sitter å holder/vrir nøkkel mens du måler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stig. skrev:

kan faktisk være fryst starter også, det er ikke så uvanlig som man tror, ( hvis den står ute i kulda da) 

men det du faktisk kan gjøre her da før du bytter starter er å måle om du får strøm ned til innslaget på starteren fra tenning, men da er du avhengi av å ha en kompis som sitter å holder/vrir nøkkel mens du måler da.

Har ikke vært frost her i det siste.  Men bilen er flyttet innendørs nå.  Fikk trillet den inn etter litt om og men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål gjerne spenningsfall fra batteri til starter. Fra + pol batteri til + på starter. Står det null i mulitimeter så har du optimal krets. Får du opp f.eks 11V så slipper bare 1 Volt gjennom. Da har du dårlige kabler/kontakter.

Det samme gjör du med Jord. - pol til starter (hele starter jorder, så du kan sette spissen mot godset bare. Forövrig må du som nevnt over her ha en kompis i bil, evt lange ledninger;)

 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...