Gå til innhold

Erfaringer med E53 X5?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Blant diverse andre valg så vurderer jeg litt å skaffe meg en X5 E53 preface med 3.0D. Hører litt skrekkhistorier om sketchy bakstilling og sånt, men tenkte å høre her fra folks erfaringer er etter å ha eid disse? Er det noe spesielt dyrt eierforhold eller kan det sammenlignes med E39 o.l.? Er vel ikke så fæle å skru på heller. Hvordan er forbruket med dieselen? 0,8 på blandet ca? Andre ting å tenke på? 

Noe slikt:
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90962918

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understellet er i stor grad likt som e38/39. Og som med e38/39 har jeg enda aldri kjørt en brukt en der alt er i topp stand (uten unntak, og jeg har vært i en del). Det vil si, min egen er nå i topp stand, da jeg har bytta absolutt alt (og da mener jeg alt). Dette betyr rundt 50k bare i deler + arbeid, du er nok fort på rundt 100k totalt om man skulle satt det bort. Dette er det "ingen" som er villige til å gjøre på en så gammel og billig bil. Jeg har gjort det på min da jeg har (eller hadde i alle fall) enhver intensjon om å kjøre den noen hundretusen til uten å plages. Jeg vil også ha kjøreegenskaper som den var tiltenk når ny.

Jeg så på flere som skulle være "strøkne" "velholdte" "servicehefte" etc. Samtlige hadde feil og mangler på understellsida (men det gjelder også i omtrent like stor grad for e39).

Utstyr. Jeg er litt sær, så jeg ser kun på biler med full m sport pakke (som den du linket til), og jeg ville også tilstrebet bil uten takluke. Den du linket til har tydelig fått seg en runde med ordentlige detailing, sammen med noen gode bilder. Ikke la dette lure deg, du ser jo på bildene at den har problemer med understell.

Motor, bunnsolid m57. Kjente feil er diskutert opp og ned i mente her før. Min bruker ca 0,8 på blander kjøring. Kan få den ned på 0,7, men kan også klatre oppover 0,8tallet mot 0,9 avhengig av hvor mye tomgangskjøring/kald kjøring etc det er. Bruker rundt 1,1 med biltralle og fullastet bil (ca 2t henger og noen hundre kg i bil). Da kjører jeg "som jeg vil" og bruker all effekt ved behov/ønske.

 

For øvrig så har jeg vurdert å kvitte meg med min. Ta kontakt på pm ved interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekke biler, men som med alt annet, har de sine feil.

Det hender at kalipperne fremme plutselig henger noe, det fører til intens vibrasjon under kjøring.

Låsekasser og wire fra håndtak er en svakhet og koster minimum 1500 pr dør. (Gs skal vel ha over 2000 bare for låsekasse) Er håndtaket litt tungt å åpne, er låsekassen nærmest gåen. Må håndtaket høyt opp, er wiren til åpneren snart for lang.

Noen har problemer med tomt batteri i diamantnøkkelen eller induksjonsladeren. Elmotorer i stoler og rattjustering kan takke for seg. Lyd fra kupevifte, cdspiller virker ikke, vinduheis er defekt, viskermotor bak og rust på innsiden av alle dører.

Det er greie biler å eie/kjøre, og vi er temmelig fornøyd med vår etter 53000km og 2,5år- men den hadde vært solgt for lengst hvis ikke jeg kunne skrudd selv.

Jeg lever dog godt med negativ camber enda.

Vær hvertfall oppmerksom på feil med girkassen, og prisen på dekk i "rett" størrelse. Pga vekt må du ha ekstra load index. Hakka med pigg i 19, koster fort 3500pr/stk med omlegging fra dekkonline. Sommerdekk er selvsagt noe billigere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg 2002 3.0i så motor messig kan jeg ikke si så mye om 3.0d.

Men kort sagt dette er dyre biler å eie enn snittet, hvis man ikke kan gjøre mye selv.  Jeg i stemmer alt som blir sagt tidligere i tråden her, girkasser anbefales ofte flushes før 150K km. 

Hadde selv problemet med bremse kalipper som tok kvelden som Hawkon88 nevner, ubehagelig opplevelse på motorveien.

Ellers så er E53 et knirkemonster, utrolig mange interiør lyder og jeg brukte lang tid på fikse disse (95% kommer fra bakluka, både øvre og nedre del).  Dog så  er en del av disse ute å kjøre og det er lett få tak i deler.  Jeg kjøpte f.eks lykter, felger og dekk ganske billig på finn.no (og på dette forumet).  

Vi var svært fornøyd med vår, men den krevde konstant oppmerksomhet og var i øvre klasse for driftutgifter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og tips, folkens! Alle biler har jo sine kjente feil, virket ikke så avskrekkende på denne heller. Negativ camber bak kan jeg fint leve med å lenge det ikke lager mye faenskap i lengden eller er helt møkk å kjøre med. Så lenge jeg har en solid bil som er god å kjøre så er jeg happy. Må få prøvekjørt en så jeg får en bedre følelse på de. M57'en har jeg hvertfall god tillit til, solide motorer som har godt med kraft, spesielt med en god tune. 

Sender deg en PM angående salg, TRF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tobiasw skrev:

Av nysgjerrighet, er facelift en bedre utgave av E53 på de nevnte punktene? Har kommet en del fine ut på Finn i det siste, til ikke gå gale priser. 

 

Facelift er generelt bedre, og ikke minst stor fordel at man får X-drive på facelift.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ camber:

Problemet er ikke bare negativ camber i seg selv (mer å gå på i sving, dårligere grep under brems og akselerasjon, skeiv slitasje), men hva som gjør det. Dette skyldes slark i kuler (normalt både ned og oppe), som gjør at den ikke beholder denne vinkelen under belastning. Når du da svinger vil hele hjulet flytte seg, med påfølgende dårlige egenskaper.

 

facelift: Ikke helt enig med Crzy. Det meste på bilen er "helt likt" som før. Den store forskjellen er drivlinje, med m57tu og "xdrive". M57tu stiller i min bok ikke noe særlige bedre enn m57 (den har ca de samme feilene + sprekte eksosmanifolder). Den nyere versjonen av x drive gjør den dog noe finere så her er jeg helt enig. Jeg har dog satt mang en "ekte firehujstrekker" til skamme med min som har gammel versjon.

Personlig liker jeg utseende på faceliften bedre (smak og behag), men greier ikke å rettferdiggjøre den relativt stive prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje spesifisert hva jeg mente med generelt. Tenkte da slike småting som BMW bruker å flikke på faceliftene sine. Jeg personlig synes også facelift utgaven ser langt penere ut. 

På 3.0d utgavene fikk facelift ZF kassen istedetfor GM kassen som fikk ett dårlig rykte etterhvert. Motorene har du stålkontroll på :)

 

Greit å understreke at pre-face ikke har X-drive i sin "rette forstand", men det tidligere 4x4 systemet med fast 63\37 fordeling, uten mulighet for å låse mellomakslingen slik som X-drive systemet kan.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å ta over tråden her. Nå blir også facelift belyst :)

Synes sånn som denne virker som mye bil for pengene.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78393746

Er jo klart mye å bruke 180 000kr +/- på en 12-13 år gammel bil. Men biler med 4x4, litt motor, kjøreegenskaper og komfort koster mye i Norge. Kjører nå en 2003 Subaru Forester 2.0L så savnet etter BMW er stort om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det kosmetisk sett ikke store forskjellene på preface og facelift. Av hva jeg har funnet ut, er det vindusviskerne, lufterillene øverst på panser, nyrene, frontfanger, forskjermer og lykter. Kjøper du en svart preface bør det være en smal sak å bygge om. Forutsatt at ledningsnettet er plug n play. Mulig rattet er annerledes også?

At x-drive er et bedre system enn denne vanlige 4x4 som står i preface, stemmer sikkert- men dersom du ikke klarer deg med fremkommeligheten i en preface, vil nok ikke en x-drive gjøre det heller.. 

Det er godt mulig bilen vil oppleves og prestere bedre med rep av camber bak, men hvis jeg skal begynne å fikse alle feilene av tilsvarende karakter, ryker det 50 000 som TRF har poengtert, og i den tid bilen går gjennom EU, ikke ser helt bedriten ut og jeg ikke vil tjene på å fikse slike feil, så lar jeg være.. For oss er det en bruksbil, selvom jeg skulle ønske den var strøken. Den har hvertfall kostet oss mindre enn 3,50kr/km med alle kostnader og beregnet verditap inkludert på 2,5år og 53000km, hvor til og med dekkslitasje er tatt høyde for. Det syns jeg er meget overkommelig for en 15-16år gammel millionbil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...