Gå til innhold

e39 525 dat, storservice, hva burde jeg bytte?


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

jeg skal snart ta en større service på bilen, og pønsker litt på hva jeg skal gjøre i den forbindelse.  jeg tenker da på driftsikkerthet.    jeg opplevde dynamo-havari i sverige for 2 år siden, og det gidder jeg ikke en gang til..

bilen er en 525dat, 2002 modell.  den har nå rullet 242.000km.

 

har mye kvittering fra forrige eier.   jeg kan ikke se at han har byttet vannpumpe og dynamo.  han har derimot renset egr og innsug og flushet girkassen.  

jeg har tenkt ut følgende:

vannpumpe

sjekke børster dynamo?   (ser forsåvidt at det koster 1500 for børster, og 2100 for byttedynamo på koed... )

nye løpe/strammehjul viftereim

nye reimer motor

fjerne egr 

fjerne swirlflaps i innsug

finne lekasje i nivåreguleringen (belgene er kliss nye, så det ligger en annen plass)

motorolje, bremseveske

 

noen andre ting dere kan anbefale og bytte når jeg begynner og nærmer meg slik km?   tener da mest på ting som gjør at bilen kan stanse.   foringer etc er det jo ikke så kritisk med:) 

 

 

tenker også på og chippe den kanskje.   har fått tilbud fra ess. 30hk og 60nm var det på oppsettet de hadde til denne. 4500,-.   og da sender de meg programmet så jeg fører over selv. litt skeptisk på akkurat det.

 jeg tenker også på trf som sitter mye på forumet her.  han virker til og ha vanvittig peiling på bmw : )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjon, luftfilter, kupéfilter, dieselfilter. Gå over bremser, håndbrekksko osv. 

Angående tuning er @TRF-Racing en guru på det, og kan garantert ordne deg mye bedre tall enn ESS. Han kan du bare sende inn ECU'en din til også ordner han det :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg sender heller ecu nedover enn og begynne og rote med å legge inn program selv.  da står jeg der da om jeg roter til noe.   han har jo 2 steg også.    steg 2 er litt dyrere enn hva jeg gidder å bruke på det trur jeg. men greit å bli kvitt katalysatoren også

 

veivhusventilasjon tenkte jeg ikke på engang.   den gikk tett når jeg var i trondheim med e38n en gang.  lite kjekt.. 

dieselfilter og luftfilterene er ikke dumt heller nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å bytte det også, ja :) Men for å berolige deg så tar VHV-bytte 10 minutter på M47 og M57 (som du har) kontra mange timer på bensinmotorene. Og når du demonterer deksler til veivhusventilasjon så er du rett ved siden av luftfilter så du kan ta det i samme slengen. 

Angående tuning så koster det litt men TRF er hvertfall spesialist på diesel-BMW. Mange av de andre tuningselskapene bare viser deg HK/NM-tall, mens TRF har gjort hele registeret bra :) Men er selvsagt opp til deg hva du vil bruke pengene på. Får jo billig tuning rundt omkring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står mellom trf eller ess om det blir tuning.    selskap som er best på alle merker styrer jeg unna gitt..

hadde en tds tidligere som var chippet.  denne hadde en voldsom momentkurve rundt 2000rpm.  neppe bra for drivverk. og ikke behagelig og kjøre med heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme med M47 som jeg har. Nesten ingenting før på 1750-1800 ish hvor det plutselig kicker inn også roer det seg igjen relativt fort. Hadde vært deilig med litt skikkelig tuning som gir et jevnere register sammen med mer kraft og lavere forbruk :) Derfor jeg vil ha hos TRF, men har ikke råd selv til å bruke så mye på bare tuning. Men 30hk og 60nm fra ESS hørtes ikke akkurat imponerende ut for en M57 :P 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...