Gå til innhold

Ulyd hjullager E39, ingen lyd ved sving mot venstre = venstrehjullager defekt ?


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, ganske sikker på at venstre hjullager på bilen min er på vei til å bli ødelagt. Når jeg kjører rett frem og svinger mot høyre så kommer det en høy rumle lyd / konstant rulle lyd fra fronten av bilen. Men når jeg svinger mot venstre så går lyden bort. Tenker at det er minst belastning på lageret når man svinger til en side, og siden lyden går bort når jeg svinger mot venstre så er høyre hjullager ok. Lyden er høyeste rundt 60-80 km/t, og i nedover bakker. Veldig lik det på videoen her.
 
Noen som kan bekrefte / avkrefte mine tanker ?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være både og, har vert borti det flere ganger faktisk, som oftest så lager et lager lyd som man hører inne i bilen ved belastning , men jeg har også vert borti at nå man belaster det lageret som er dårlig mindre så kan det også få frem lyd, så det sikkreste her er faktisk å jekke opp bilen og kjenne å høre.

men som oftest så er det som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som stig nevner er ikke det noe fasit på dette. Er det mye klaring i lageret kan det likesågodt være belastning som holder det i ro, men når det ikke har noe får det så mye dødgang at det begynner å vibrere.

 

min praksis er bare å bytte på begge sider når jeg først får opp bilen. Da slipper du å bomme, slipper all spekuleringa om hvilken side og du slipper at det lageret du ikke bytta går om 2 uker. Hjullager sliter seg somregel ganske jevnt, så er det originale lagerene som er montert har de nok gjort sitt begge to.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, smart å bytte begge, selvom det ene er gåent så ryker nok det andre snart og.

 

forövrig så kan du sette hånda på fjörbein å dreihjulet fort rundt, er lager gåent så får du en risting/ulyd/vibrasjon i det aktuelle havarerte hjulageret. I alle fall slik vi kontrollerer lager på VAG. Ofte er det ikke engang dödgang på de lagrene vi byttet ut. Bör fungere likedan på bmw.

 

Men, holder med de over her, bytt begge. Så behöver du ikke å gjöre dette igjen med det förste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte begge lager ser ihvertfall jeg på som meningsløst. Et hjullager skal holde ihvertfall 300kkm. Og siden jobben med å skifte er forskjellige sider av bilen og ikke har noe med hverandre å gjøre, så stemmer jeg for og kun skifte det lager som er defekt. 

Noe annet er bortkastet penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man være enig med alle. 

Begge forhjulslager på Tahoen sviktet på 88 000 km. Venstre bakhjulslager på E 39n sviktet på 80 000 km. Nå har bilen gått ca 173 000 og intet har skjedd med de andre hittil. Som Otis skriver om god  levetid/ km ytelse, så har jeg opplevd 365 000 på en Opel Manta A. Da blei bilen solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hadde et gåent hjullager klarte jeg ikke finne ut av det ved hjelp av lyd..
Hørte at det rumla, men uansett hvordan jeg svinget så var lyden like sterk, så det hjalp ikke i det hele på og finne ut av det.
Men jeg mistenkte høyre side forran da det virket som det var der lyden kom fra.

Fikk bekreftet det når jeg jekka opp og snurra på bremseskiva, kjente at den ikke gikk glatt og at der var en ulyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Otis skrev:

Å bytte begge lager ser ihvertfall jeg på som meningsløst. Et hjullager skal holde ihvertfall 300kkm. Og siden jobben med å skifte er forskjellige sider av bilen og ikke har noe med hverandre å gjøre, så stemmer jeg for og kun skifte det lager som er defekt. 

Noe annet er bortkastet penger. 

Joda, i grunn har du rett, jeg tar kanskje for gitt at alle har tilgang på bukk og utstyr.. Det er ikke en kjempeartig jobb hjemme, samt at det ryker noen kr om man bytter uten at det strengt talt er nödvendig.

Personlig bytter jeg begge om jeg först er i gang. Har rabatt på svenske priser og full tilgang på verksted så det gjör jo saken noe lettere.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ej begynner bør en hvertfall sjekke tilstanden på bremseskjolda, da hjullager må av for og bytte disse.
Så passer fint og ta sammen.

Jeg tenkte ikke på det, og mine var ganske dårlig. Og det er de enda, siden jeg ikke har gadda å skrudd dem av for og bytte enda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill fra alle sammen! 

Blir nok å bytte det ene hjullageret i første omgang, da jeg er student per dags dato og økonomien er som så. 

Skal få jekket opp front til helga å sjekke over hjula foran. Så blir det bestilt deler. 

Hadde det vært noe annet enn en bruksbil/arbeidsbil og økonomien hadde vært bedre hadde jeg byttet begge med engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...