Gå til innhold

Tips til nybegynner på MC


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hola muchachos. 

Har i det siste blitt sugen på å skaffe meg førerkort på MC og en sykkel. Jeg har ikke mye penger å bruke og heller ingen erfaring, og tenkte dermed at det kan være greit å starte med A2 (mellomtung) eller lettsykkel? Da kommer vel lappen på en 20k-ish og en sykkel kan vel skaffes til 15-20 virker det som. Men som sagt har jeg lite erfaring så tenkte å høre litt her. Eneste erfaring jeg har fra å kjøre tohjuling er en 5 minutters kjøretur på en Vespa moped med automat. Hvordan anbefaler dere å lære seg å kjøre med gir? Kjøpe en billig moped eller lettsykkel med gir og bare øve? Jeg skjønner teorien med hvordan man clutcher og girer liksom, men aldri testet i praksis. Hva burde jeg kjøpe eventuelt? Og er vel like greit å starte på A2-lappen framfor lettsykkel da jeg sikkert oppgraderer senere? Andre ting å tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du billappen kan det være en god start å kjøpe en girmoped og kjøre noen hundre mil og lære seg å kjøre. Delene er nærmest gratis og vedlikehold er enkelt. Du vil spare enormt på dette og bremseøvelsene kan du gjøre like godt på en moped. Mine 1300 mil på moped gjorde veien til MC-lappen til en grei sak å gjennomføre. En moped med AM6 motor får du fint opp i 90 uplombert med omdreving.

ser ingen fordel i å ta A1/A2. Gå rett på tung når du er klar.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gabz skrev:

Takk for innspill :) Hva anbefales av billige og greie mopeder da? 

Suzuki TSX og Honda MT5 er gode girmopeder som er lette å skru på. De tåler litt juling også. :) Når du har fått feelingen og er klar, går du rett på tung som nevnt over. Det er mange sykler å velge mellom, men en "gammel" BMW er et sikkert valg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med mellomtung, da får du automatisk lappen på tung når over 23 eller 25 er det vel. Tar du lett må du kjøre opp igjen på mellomtung eller tung. Reglene endres hele tiden på det med mc lappen og blir bare mere klasser og omfattende opplegg.

av sykkel anbefaler jeg deg å ta deg entur på mc messa som er 10mars i Lillestrøm, da får du sett litt. Skal du ha gammel sykkel har du masse utvalg på finn.

du lærer deg giring ganske greit, det mest uvante er kontra styring, balanse osv. Men alt får du på kjøreskole.

du kan også øvelseskjøre med egen sykkel på kjøreskolen:)

 

Anbefaler å ta lappen, utrolig gøy og kjøre mc. En herlig frihetsfølse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Marius2002 skrev:

 

Takk for tips! 

Noe slikt for eksempel da?
https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=88756656

Så at de fleste TSX'ene var veldig ihjelskrudde med masse rare mods og ofte med gåent speedo? Men denne virket grei :) Angående MT5 så var det bare fire stykk ute på Finn. En til 30k(!), en til 15 som virker dyrt og to i dårlig stand..

4 minutter siden, Cbrooen skrev:

 

Hmm, skjønner. Får kjøre masse moped først og bli vant til tohjuling så får jeg se hva jeg gjør. Kan jo godt være at jeg går rett på tung når jeg får råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje bry deg med lettlappen hvertfall. Då må du i praksis ta to mc-førarkort. Med mindre du gidda å putra rundt på ein dønn original moped so hadde eg holdt meg vekke frå dei med den AM6-motoren. I mopedtiden min so hadde eit par kompisa forskjellige mopeda med den motoren, og fytti grankatten so dei skrudde på dei... Eg putra rundt på min MT5 og koste meg. Monterte større sylindar og stempel, pluss ei større dyse i forgassaren so gjekk den både OK og lenge etter at eg solgte den til ein kompis :) Ga forøvrig 3 500 for den MT5'en. Då fekk eg med den sylindaren og tilhøyrande stempel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gå for mellomtung som de over her sier. Når du har hatt mellomtung i 2 år kan du få tunglappen bare ved å ta et obligatorisk kurs (Nye regler for noen år siden).

 

Veldig lurt å øve seg på moped først ja, kjørte mye moped før i tiden pluss at jeg hadde bil-lappen da jeg skulle ta mellomtung. Trengte kun de obligatoriske timene, så det hjalp stort! :) Kom vel på rundt 15k mener jeg å huske. 

 

Ang. sykkel finnes det veldig mye å velge mellom. Spørs litt hva slags kjøring du tenker på. Hvis du liker litt blandet kjøring som meg, altså å kjøre både på vei og leike litt i skogen er nok supermotard/endurosykkel veien å gå! Har en DRZ400 nå, veldig lettkjørt og utrolig robuste sykler! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lettlappen når jeg var 17. Da jeg tok tunglappen senere, hadde jeg ingen fordeler av lettlappen, bortsett fra gjennomført teori og kjøreerfaring.

Dessuten vil du savne mer effekt temmelig fort hvis du ikke får A så fort som reglene tillater det.

Når det kommer til sykkel, ville jeg tenkt gjennom hvilket bruksområde du ser for deg. En DRZ er en glimrende sykkel for stikjøring, men er temmelig kjip hvis du skal pendle. En del av bmw'ene er grei til det meste. Bare å bytte dekk/felg etter hvilke forhold du skal kjøre på. 100-150 000km er heller ikke uvanlig uten å skru så mye.

Et tips fra meg som kjørte i Bergen, er å kjøpe godt utstyr. Å fryse på sykkelen ødelegger all glede. Hjelm ville jeg kjøpt ny, så den tilpasser seg ditt hode, men resten kan være brukt, så du får mest mulig for pengene.

Skal du kjøre mye i 80+ ville jeg hatt kåpe. Jeg hadde ikke det, og var mye småsyk og hadde vondt i nakken pga turbulens i hjelmen og vindtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gabz skrev:

Takk for tips! 

Noe slikt for eksempel da?
https://m.finn.no/mc/scooter/ad.html?finnkode=88756656

Så at de fleste TSX'ene var veldig ihjelskrudde med masse rare mods og ofte med gåent speedo? Men denne virket grei :) Angående MT5 så var det bare fire stykk ute på Finn. En til 30k(!), en til 15 som virker dyrt og to i dårlig stand..

Hmm, skjønner. Får kjøre masse moped først og bli vant til tohjuling så får jeg se hva jeg gjør. Kan jo godt være at jeg går rett på tung når jeg får råd. 

Shit, er det så mye for TSX og MT5 nå? Vi ga bare 3-7000,- for de. Jeg regnet egentlig med de fleste TSXene er enten herjet ihjæl eller skrudd ihjæl. Fordelen er at de er utrolig lettskrudd, men det gjelder å finne et godt eksemplar så man ikke kjøper katta i sekken. :) Det er kanskje også kommet mye nytt på markedet som jeg ikke har kjennskap til. Moped er billig i innkjøp, billig forsikring og billig i drift. En fin start til veien mot tung. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. godt tips ovenfor her å kjøpe seg en moped å lære å kjøre med gir. prinsippet er det samme.

2. begynn rett på A2 lappen siden du er gammel nok til det. Jeg tok A1-lappen (lett) når jeg var 16 år, og var akkurat et år for ung til at jeg "bare trengte 2 obligatoriske timer + oppkjøring" for å få mellomtung, så jeg måtte ta hele opplæringa - riktignok kun de obligatoriske timene + teorien i programmet og ikke MC- og førstehjelpskurs for å få mellomtung. Den ble automatisk til tung etterhvert som jeg ble gammel nok. Men som flere sier her - det er nye regler hele tiden.

3. ser ut som mange av produsentene satser på 250-300cc markedet, og det er mange kjekke sykler her. Men de er relativt nye, så dermed heller ikke så veldig billige sammenlignet med gamle racingsykler etc.

4. kjøp deg skikkelig kjøreutstyr med en gang. jeg gremmes hver gang jeg ser ungdommer kjøre rundt på mopedene sine - samme om det er i 40 eller 80, så kjører de i badesko, shorts og t-skjorte. Jeg tryna i 30 med lettsykkelen pga. grus i en sving, - det var ikke akkurat behagelig i shorts og t-skjorte. Så i etterkant har jeg alltid kjørt med skikkelig kjøreutstyr. Fikk litt tyn for det av mopedkompisene mine, men føler meg naken om jeg ikke har på meg kjøreutstyr når jeg skal ut å kjøre - både på tung mc og lett mc. Kjøp gjerne brukt - det er mye bra til salgs på finn til en rimelig penge (blant annet selger jeg komplett kjøreutstyr til halv pris nå :D ).

5. MC er det morsomste som finnes på hjul! du kommer garantert til å kose deg :D jeg vet at jeg kommer til å savne gixxeren når våren kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg har hatt AM6, og har aldri hatt noen problem med den, både med og uten trim.

Det er klart at om man skrur det i filler, så funker det ikke.

Ikke kjøp TSX/MT5, er forferdelige bremser på dem. Særlig når du helst skal øve på bremsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med motorhispania furia 50ccm? Disse er mer moderne og går i 100km/h ved å fjerne plombering. 

Med frykt for å kjøre meg ihjel, så kjøpte jeg en ktm 400ccm med oppreist sittestilling i sommer. Den kosta bare 70k med 2/5års garanti. Den er mest behagelig i ca 60-70km/h :) 

biketail.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, FredrikE24 skrev:

 

Ikke kjøp TSX/MT5, er forferdelige bremser på dem. Særlig når du helst skal øve på bremsing.

Aldri hatt noen problemer med bremsene på noen av de :) 

Men klart, det er jo ikke helt det samme som nymotens med skivebrems. Det er enkle og greie mopeder som tåler en del juling, om man velter så trenger man ikke være redd for mopeden. Lettkjørt og lettskrudd er de også, samt alle som kjører tohjuling kjenner til de og finnes hundrevis av tips og tråder om de på nett om noe skulle gå galt. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bekjente du kan øvekjøre med? Strengt tatt har du vel akkurat like lite lov til å øve på giringen om du kjører moped eller tungsykkel.

Mitt tips er hvertfall at du ikke kjøper sykkel før du har lappen. Jeg klarte ikke å holde meg når det var fint vær og sykkelen stod i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...